Lapset tekee läksyt AI:lla - ja se on ok
Uutisoitiin että lapset käyttää tekoälyä läksyjen tekemiseen. Tämä osoittaa tavallaan nerokkuutta. Teknologia, kuten suurinosa muistakin oikeista innovaatioista, luotiin alunperin ns. laiskuuden inspiroimana, jotta ihminen vapauttaa aikaa ja energiaa vaivalloisesta työnteosta muuhun mihin kone ei pysty, esim. luovuuteen.
Toinen pointti on se että nykyisessä kapitalismin viimeisessä tasossa ainoa keino menestyä on olla muita ovelampi huijari. Fiksut lapset ovat tajunneet että kukaan menestynyt ei ole siellä missä ovat nyt siksi että olisivat raataneet sen eteen kovemmin kuin muut, ja kaikki jotka eivät menesty taas tekevät rehellisesti sitä kovaa työtä.
Jos huijaaminen on aino tie menestykseen, se lapsille suotakoon. Tai sitten meidän täytyy korjata tämä maailma. Ehkä poliitikkojen kannattaisi kysyä tekoälyltä että miten, jos eivät tajua itse miten se tehdään.
t: sellainen joka on raatanut koko elämänsä
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Koulun tehtävä on opettaa taitoja, ei saada tehtäviä valmiiksi. Tuo on yhtä hyödyllistä kun maratonin juokseminen autolla
Käytin koululäksyihin yleensä 15-20 minuuttia aikana, jolloin ne olivat nykyistä vaativampia. Nyt mennään helpotetulla skaalalla, kun oppilaat eivät pärjää.
Jos ajatellaan tehtävää missä on kysymys
a. mitä jääkarhut syö?
Voi mun puolesta hyvin kysyä vastauksen tekoälyltä.
Jos taas pitää keksiä tarina, olisi hyvä keksiä se itse.
Matikan tehtävät olisi myös opeteltava itse, mutta joskus voi oivaltaa miten ne lasketaan, kun näkee vastauksen.
Englannin käännös tehtävät voi myös tehdä tekoälyllä. Oli hidasta etsiä sana kerrallaan kirjasta aikoinaan ja yöunetkin jäi usein lyhyeksi tämän takia.
Vierailija kirjoitti:
Jos ajatellaan tehtävää missä on kysymys
a. mitä jääkarhut syö?
Voi mun puolesta hyvin kysyä vastauksen tekoälyltä.
Mutta usein asia on niin, että joku asia on vaikkapa tunnilla kerrota ja sen perusteella oppilaan tulisi se asia tietää/muistaa ja kun sitä vaikkapa pistokokeessa tai läksyissä kysytään, niin siihen pitäisi osata vastata, sitähän näillä kysymyksissä mitataan, että onko opit menneet perille.
Vierailija kirjoitti:
Jos ajatellaan tehtävää missä on kysymys
a. mitä jääkarhut syö?
Voi mun puolesta hyvin kysyä vastauksen tekoälyltä.
Jos taas pitää keksiä tarina, olisi hyvä keksiä se itse.
Matikan tehtävät olisi myös opeteltava itse, mutta joskus voi oivaltaa miten ne lasketaan, kun näkee vastauksen.
Englannin käännös tehtävät voi myös tehdä tekoälyllä. Oli hidasta etsiä sana kerrallaan kirjasta aikoinaan ja yöunetkin jäi usein lyhyeksi tämän takia.
No en tekisi käännöksiä tekoälyllä. Siinä ei sitten tarvitse miettiä edes kielioppia tai yrittää muistella sanoja.. Tekoäly vaan kääntää parissa sekunnissa.
Minä aikanaan jätin läksyt tekemättä. Tekoälyn käyttöhän on vähän parempi asia.
Onneksi kouluissa on vielä kokeita, niissähän se oppiminen mitataan. Ongelma on korkeakouluissa, jossa kaikki arviointi tapahtuu kotona tehtyjen tehtävien avulla.
Itse olen amk-ope ja ihmettelen suuresti huonosti kirjoitettuja tehtäviä. Miksi opiskelija ei näe vaivaa, että pyytäisi tekoälyä korjaamaan kirjoitusvirheet tai kirjoittamaan kokonaisia lauseita?
Muistakaa, että tekoäly on paljon muutakin kuin hakukone.
Ei toi ole niin tyhmää, kuin miltä kuulostaa. Tekoälyn vastausten analysointi on osa tulevaisuuden työtä ja siihen ei tekoälyä karttavat pysty. Ja se välillä antaa sellaista soopaa, että on parempi itse selvittää miten asia on.
Ja tästä syntyy motivaatio selvitellä itse asioita, ei vain pureksimatta niellä mitä tekoäly antaa.
Kilpailuasetelma älykkyydestä, jossa tekoäly on toinen osapuoli, voi olla hyvin kehittävää.
Uskoisin, että opettaja kyllä huomaa melko helposti, mikäli tekoälyä on käytetty. Jos oppilas hädin tuskin osaa lukea, pitkän tekstin tuottaminen on vaikeaa ja kirjoitusvirheitä esiintyy, niin ei ole kovin vaikeaa päätellä, että miten on mahdollista, että oppilas palauttaa yhtäkkiä monisivuisen, oikeakielisen tekstin. Lisäksi tekoälyn tuottaman tekstityylin tunnistaa helposti.
Ainoastaan erittäin hyvä oppilas voisi osata muokata tekoälytekstin omaan kirjoitustyyliin sopivaksi. Ja ne oppilaat kyllä osaisivat tehdä tehtävän ilman tekoälyäkin.
Ehkä tekoälyasia johtaa siihen, että entistä enemmän tehdään ne esseet koulutunnilla, eikä kotiläksyinä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ajatellaan tehtävää missä on kysymys
a. mitä jääkarhut syö?
Voi mun puolesta hyvin kysyä vastauksen tekoälyltä.
Jos taas pitää keksiä tarina, olisi hyvä keksiä se itse.
Matikan tehtävät olisi myös opeteltava itse, mutta joskus voi oivaltaa miten ne lasketaan, kun näkee vastauksen.
Englannin käännös tehtävät voi myös tehdä tekoälyllä. Oli hidasta etsiä sana kerrallaan kirjasta aikoinaan ja yöunetkin jäi usein lyhyeksi tämän takia.
Ei sille mitään voi, jos/kun on tyhmä pää. Ei mun ole tarvinnut viettää unettomia öitä parin sivun käännöksen takia. Aika surkea on taso, jos kaikki sanat pitää tarkustaa sanastosta.
Valitettavasti tähän on tultu ja nykyään lapset/nuoret ei kertakaikkiaan osaa nii paljon kuin ennen osattiin. Jotkuhan pääsee koulusta läpi ilman että osaavat edes lukea tai kirjottaa. Tai matemattiikkaa; kun skuutilla saa matkustaa vain yksi niin niitähän saattaa olla siinä jopa kolme;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulun tehtävä on opettaa taitoja, ei saada tehtäviä valmiiksi. Tuo on yhtä hyödyllistä kun maratonin juokseminen autolla
Käytin koululäksyihin yleensä 15-20 minuuttia aikana, jolloin ne olivat nykyistä vaativampia. Nyt mennään helpotetulla skaalalla, kun oppilaat eivät pärjää.
15-20 minuuttia? päivässä, viikossa, kuukaudessa, lukukaudessa, lukuvuodessa?
Opettajat itsekin käyttää tekoälyä luodakseen opiskelumateriaalia. Ala-asteikäinen lapseni teki kotona äidinkielen tehtävää jossa piti kirjoittaa (tekoälyllä luodusta) kuvasta lauseita. Katsoin mitä hän kirjoitti: Kissan silmät katsoo kieroon. Toisella kissalla on vain yksi silmä. Hän tunnistaa tekoälyllä luodut kuvat ja ne häiritsevät häntä kaikkine virheineen. :D
Tekoäly johtaa ihmiskunnan rappioon.
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly on ärsyttävä
Tekoäly antaa myös virheellisiä vastauksia.
Harmi vaan, kun se tekoälyn luoma tieto on ihmisten tekoälylle syöttämää joten virheiltäkään ei voida tekoälyvastauksissa silloin välttyä.
Ihmisen aivot myös kehittyvät ja poimuttuvat, kun niitä käytetään. Näistä lapsista ei voi kasvaa mitään älyn jättiläisiä. Harmi, mutta ihan itse tämä on aikaansaatu. Ensin tuhottiin niiden mielenterveys ja nyt vielä älykkyyskin
Mitäs ette vahdi niitä kakaroitanne ja tarkista että läksyt tehdään. Miksi muuten vasta opettaja huomaa että tekoälyä on käytetty?
Kun lapsi tulee koulusta, tutkin heti hänen repusta kirjat ja avaan läksyt pöydälle. Sitten kun on levännyt tarpeeksi niin tekee ne ilman mitään vempaimia. Minä autan tarvittaessa ja tarkistan että kaikki on tehty asiallisesti. Sitten kirjat takaisin reppuun ja huomenna sama juttu. Myös kokeisiin luetaan yhdessä.
Ymmärrän kyllä että nykyajan työelämä vie meistä vanhemmistakin kaikki mehut. Mutta emme voi silti jättää nettiä kasvattamaan lapsiamme, samalla tavalla kuin ennen jätettiin telkkarin ääreen, ja sitä ennen pihalle heitteille naapurin kersojen kanssa.
Tietysti, jos haluaa lapsista aivottomia kuluttajia. Myöskään padin käyttö ei yhtään kehitä, läinnä oppivat klikkailemaan tiktokissa ja webcaupossa. Lukeminen ja itse laskeminen kehittää ajattelukykyä.
Koulun tehtävä on opettaa taitoja, ei saada tehtäviä valmiiksi. Tuo on yhtä hyödyllistä kun maratonin juokseminen autolla