Pikkulasten irrallaanpito pyörätiellä on harvinaisen huono idea
Pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat joutuvat hidastamaan kävelyvauhtiin tai siirtymään ajoradan puolelle, kun edessä on hallitsemattomasti sinne tänne liikkuva pikkulapsi. Ja tietenkin on myös niitä jotka eivät lasta varo vaikka pitäisi, ja siinä on lapsi isossa vaarassa, kun joku ajaa 25 km/h aivan vierestä.
Kommentit (49)
Yksi tuttu perhepäivähoitaja kun liikkuu lasten kanssa pyörätiellä, niin taaperotkin pitävät nätisti kiinni rattaista. Mutta sitten, kun samat lapset ovat vanhempiensa kanssa liikkeellä niin homma on usein yhtä kaaosta. Pahimmillaan taaperolla on käytössään potkupyörä jolla hän huitelee jossain kymmeniä metrejä vanhempien edellä.
Minua ei haittaa. Kyllä minä pystyn jarruttelemaan. Ei niitä pikkulapsia oikeasti niin hirveän paljon poukkoile pyöräteillä. Menisikö siihen ehkä 15 sekuntia kuukaudessa ylimääräistä aikaa? Enemmän kuin tämän kommentin kirjoitteluun.
Valjaat on hyvä keksintö varsinkin jos lähtee tuollaiselle tielle missä on pyöriä ja skuutteja sun muita. Miksei vanhemmat käytä niitä enemmän, nehän voisi laittaa vaikka sinne vauvaboxiin.
En pitäisi ongelmana sitä, että "joutuu hidastamaan", hidastaminen kävelyvauhtiin kuuluu lakiin. Myös aikuisten kohdalla pitää olla valmiudessa hidastamaan. Aikuinenkin voi haluta vaihtaa toiseen reunaan, mennä polulle jne. Pikkulapset ovat vaaraksi kävelijöillekin.
Vierailija kirjoitti:
En pitäisi ongelmana sitä, että "joutuu hidastamaan", hidastaminen kävelyvauhtiin kuuluu lakiin. Myös aikuisten kohdalla pitää olla valmiudessa hidastamaan. Aikuinenkin voi haluta vaihtaa toiseen reunaan, mennä polulle jne. Pikkulapset ovat vaaraksi kävelijöillekin.
Lapset ovat arvaamattomuudessaan ihan omaa luokkaa. Toki eivät aikuisetkaan ole pyörätiellä hyvä juttu, ja siksi tulisikin olla erilliset jalkakäytävät kävelijöitä varten niin kuin ennen vanhaan oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pitäisi ongelmana sitä, että "joutuu hidastamaan", hidastaminen kävelyvauhtiin kuuluu lakiin. Myös aikuisten kohdalla pitää olla valmiudessa hidastamaan. Aikuinenkin voi haluta vaihtaa toiseen reunaan, mennä polulle jne. Pikkulapset ovat vaaraksi kävelijöillekin.
Lapset ovat arvaamattomuudessaan ihan omaa luokkaa. Toki eivät aikuisetkaan ole pyörätiellä hyvä juttu, ja siksi tulisikin olla erilliset jalkakäytävät kävelijöitä varten niin kuin ennen vanhaan oli.
Ennen vanhaan kävelijät olivat jalkakäytävällä ja pyöräilijät ajoradalla muiden ajoneuvojen lailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pitäisi ongelmana sitä, että "joutuu hidastamaan", hidastaminen kävelyvauhtiin kuuluu lakiin. Myös aikuisten kohdalla pitää olla valmiudessa hidastamaan. Aikuinenkin voi haluta vaihtaa toiseen reunaan, mennä polulle jne. Pikkulapset ovat vaaraksi kävelijöillekin.
Lapset ovat arvaamattomuudessaan ihan omaa luokkaa. Toki eivät aikuisetkaan ole pyörätiellä hyvä juttu, ja siksi tulisikin olla erilliset jalkakäytävät kävelijöitä varten niin kuin ennen vanhaan oli.
Kevyen liikenteen väylät toimivat mielestäni todella hyvin. Oulussa varsinkin on ällistyttävän hienot baanat. Toiseksi suurin ongelma ovat rinnakkain kulkevat jalankulkijat. Jättäkää jalankulkijat takaa tuleville pyöräilijöille kunnon aukko mistä sopii ajamaan. Suurin ongelma ovat kolmion takaa tulevat autot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pitäisi ongelmana sitä, että "joutuu hidastamaan", hidastaminen kävelyvauhtiin kuuluu lakiin. Myös aikuisten kohdalla pitää olla valmiudessa hidastamaan. Aikuinenkin voi haluta vaihtaa toiseen reunaan, mennä polulle jne. Pikkulapset ovat vaaraksi kävelijöillekin.
Lapset ovat arvaamattomuudessaan ihan omaa luokkaa. Toki eivät aikuisetkaan ole pyörätiellä hyvä juttu, ja siksi tulisikin olla erilliset jalkakäytävät kävelijöitä varten niin kuin ennen vanhaan oli.
Kevyen liikenteen väylät toimivat mielestäni todella hyvin. Oulussa varsinkin on ällistyttävän hienot baanat. Toiseksi suurin ongelma ovat rinnakkain kulkevat jalankulkijat. Jättäkää jalankulkijat takaa tuleville pyöräilijöille kunnon aukko mistä sopii ajamaan. Suurin ongelma ovat kolmion takaa tulevat autot.
Oulussakin moni kevyen liikenteen väylä on alle 2 metriä leveä varsinkin keskustassa. Ja pahimmillaan talojen ovet aukeavat suoraan siihen väylälle.
Kaupungille kyltit "pidäthän lapsesi kytkettynä".
Lapset ovat hyvin arvaamattomia, ei hidastaminen välttämättä auta jos lapsi näkee siellä ajoradalla juuri jotain mielenkiintoista. Kyllä on ensisijaisesti heidän turvallisuudesta kyse ei siitä, että he ajamista jollain tavalla häiritsisivät.
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat hyvin arvaamattomia, ei hidastaminen välttämättä auta jos lapsi näkee siellä ajoradalla juuri jotain mielenkiintoista. Kyllä on ensisijaisesti heidän turvallisuudesta kyse ei siitä, että he ajamista jollain tavalla häiritsisivät.
Yleensä lapsille on opetettu ettei ajoradan puolelle mennä, ja aika hyvin lapset sitä noudattavatkin. Tosin ajoradalla ajavat eivät myöskään yleensä hidasta vaikka vieressä jalkakäytävällä tai pyörätiellä kävelisi lapsi.
Ajoneuvon nopeus on sovitettava vallitseviin olosuhteisiin, pyörä ja skuutti on ajoneuvo.
Tässä taas yksi syy, miksi ajan pyörällä ajoradalla. En koskaan aja sekakäyttöteillä, jossa koirat ovat 10 metrin päässä fleksissä ja pienet lapset hortoilevat ympäriinsä. Punaiseksi maalatuille pyöräteille harvemmin eksyy muut kuin pyöräilijät.
Vierailija kirjoitti:
Ajoneuvon nopeus on sovitettava vallitseviin olosuhteisiin, pyörä ja skuutti on ajoneuvo.
Niin ja suojatiellä pitää väistää kävelijöitä. Mutta ei se silti tarkoita että kävelijän kannattaisi olla varomaton suojatiellä.
Tiukka ote ohjaustangosta ja aja vahinkokakaran yli, oppii laakista ja taas on työmatkapyöräily hiukan nautinnollisempaa.
-winner-
Itse jouduin mammaraivon kohteeksi vuosia sitten pyöräillessäni. Näin jo kaukaa kun mamman viisi lasta riehui kevyenliikenteen väylällä. Hiljensin ajoissa ja ohitin mahdollisimman kaukaa. Mamma huusi ja kiroili minulle kun ajoin ohi. Siinä oli myös ajorata vieressä ja vielä vilkas sellainen, ilmeisesti luotti autoilijoihin mutta ei pyöräilijään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pitäisi ongelmana sitä, että "joutuu hidastamaan", hidastaminen kävelyvauhtiin kuuluu lakiin. Myös aikuisten kohdalla pitää olla valmiudessa hidastamaan. Aikuinenkin voi haluta vaihtaa toiseen reunaan, mennä polulle jne. Pikkulapset ovat vaaraksi kävelijöillekin.
Lapset ovat arvaamattomuudessaan ihan omaa luokkaa. Toki eivät aikuisetkaan ole pyörätiellä hyvä juttu, ja siksi tulisikin olla erilliset jalkakäytävät kävelijöitä varten niin kuin ennen vanhaan oli.
Kevyen liikenteen väylät toimivat mielestäni todella hyvin. Oulussa varsinkin on ällistyttävän hienot baanat. Toiseksi suurin ongelma ovat rinnakkain kulkevat jalankulkijat. Jättäkää jalankulkijat takaa tuleville pyöräilijöille kunnon aukko mistä sopii ajamaan. Suurin ongelma ovat kolmion takaa tulevat autot.
Joo tosi rasittavia noi autot. Tulevat ja menevät ihan noin tosta vaan. Ennen niissä oli sentään ajajia (kuljettajiksikin heitä kutsuttiin) mutta sehän on nyt historiaa. Jotenkin pitäisi Purran hallituksen saada rotia tähän ettei ainakaan alle 18 v autoja liikenteeseen päästettäisi. Voisikohan tuota jotenkin verotuksellisesti ohjailla?
Käsittääkseni saksanpaimenkoira vastaa älykkyydeltään 5-vuotiasta lasta, mutta silti koira pitää pitää kiinni julkisilla paikoilla mutta lasta ei.
Valjaat käyttöön!