Nyt täällä on vihainen äiti. Miten voi äikän ope olla näin ammattitaidoton??
Seiskaluokkalaisella on keskivaikea lukihäiriö. Se näkyy erityisesti siinä, että kirjaimet vaihtavat paikkaa tai niitä puuttuu ja lapsi arvailee sanoja. Lukeminen on niin vaikeaa ja hidasta, että lapsi ei pysty lukemalla oppimaan. Tästä on diagnoosi. Kirjoitustehtävissä on päätös, että oikeinkirjoitusta ei arvioida vaan arvioidaan sisältöä. Open sijainen oli kommentoinut kirjoitelmaa "en pysty arvioimaan. Useista sanoista ei saa selvää, joten ajatusta on vaikea ymmärtää. Kirjoitelma on uusittava läksyparkissa". Lapsi on pettynyt itseensä kun ei pysty parempaan.
Kommentit (198)
No sitten menee läksyparkkiin ja kirjoittaa sen uudestaan.
No jos tekstistä ei saa mitään selvää niin miten se olisi pitänyt pisteyttää?
Vierailija kirjoitti:
No sitten menee läksyparkkiin ja kirjoittaa sen uudestaan.
Ja se auttaa mitä? Ei hän sitä siellä paremmin pysty tekemään. Ap
Siis etkö halua, että lapsesi oppii kirjoittamaan?? Ilmankos peruskoulusta valmistuu mitään osaamattomia oppilaita, jos vanhemmatkin vinkuu, että "eihän mun lapsen vaan tartte?!"
Onko tuon tasoisen lapsen paikka edes normaalissa peruskoulussa?
Vierailija kirjoitti:
Hän on päässyt ala-asteen läpi ilman että on oppinut kirjoittamaan ja se on tämän uuden opettajan vika?
Lapsesi kuulostaa lukutaidottomalta ei lukihäiriöiseltä
Ei kyse ole oppimisen puutteesta vaan häiriöstä. Se on lääkärissä todettu. Ap
No aika vaikeahan tekstiä on arvioida, jos siitä ei saa mitään selvää. Kannattaisi läksyparkin sijaan pyytää, että työ kirjoitetaan opettajan tukiopetuksessa. Tämä helpottaa myös opettajan arviointia, kun hän tietää tarkemmin, mitä oppilas hakee tekstillään eikä tarvitse arvailla.
T. Äikän ope
Vierailija kirjoitti:
Siis etkö halua, että lapsesi oppii kirjoittamaan?? Ilmankos peruskoulusta valmistuu mitään osaamattomia oppilaita, jos vanhemmatkin vinkuu, että "eihän mun lapsen vaan tartte?!"
Onko tuon tasoisen lapsen paikka edes normaalissa peruskoulussa?
Haluan mutta ei hän voi mitään että kirjaimia puuttuu. Voi hyvänen aika miten paljon erilaisia strategioita erkkaope on neuvonut ja niitä on kokeiltu ja noudatetaan mutta ei ne kirjaimet silti aina osu. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän on päässyt ala-asteen läpi ilman että on oppinut kirjoittamaan ja se on tämän uuden opettajan vika?
Lapsesi kuulostaa lukutaidottomalta ei lukihäiriöiseltä
Ei kyse ole oppimisen puutteesta vaan häiriöstä. Se on lääkärissä todettu. Ap
Jos hän arvailee sanoja, hän ei osaa lukea ja lukutaidottomuus on laitettu 'häiriön' piikkiin vaikka todellisuudessa häntä ei ole viitsitty opettaa
Ota wilmalla yhteys opettajaan. Sijainen ei ole luultavasti tietoinen diagnoosista, jos sitä edes voi sijainen nähdä mistään. Yleensä ei voi.
"Ei kyse ole oppimisen puutteesta vaan häiriöstä. Se on lääkärissä todettu. Ap"
Lukihäiriö ei tarkoita sitä, että pääsee helpommalla. Se tarkoittaa sitä, että joutuu tekemään enemmän työtä saman asian eteen kuin muut. Minunkin lapsellani on sekä luki- että kirjoituskyvyn häiriö.
Mitä olisit toivonut opettajan tekevän, ap?
Vierailija kirjoitti:
No aika vaikeahan tekstiä on arvioida, jos siitä ei saa mitään selvää. Kannattaisi läksyparkin sijaan pyytää, että työ kirjoitetaan opettajan tukiopetuksessa. Tämä helpottaa myös opettajan arviointia, kun hän tietää tarkemmin, mitä oppilas hakee tekstillään eikä tarvitse arvailla.
T. Äikän ope
No tämä justiin että ei se läksyparkki mitään auta. Hän käy erkkaopella ja siellä opiskelee ja tekee erkan kanssa tehtäviä mutta tämä tehtävä ei ollut erkan vaan äikän open. Ap
Eikö hän ole mukautetussa äidinkielessä ja näillä tunneilla erityisryhmässä? Kannattaisi mennä eikä sinnitellä normaaliopetuksessa kun ei pärjää.
Vierailija kirjoitti:
"Ei kyse ole oppimisen puutteesta vaan häiriöstä. Se on lääkärissä todettu. Ap"
Lukihäiriö ei tarkoita sitä, että pääsee helpommalla. Se tarkoittaa sitä, että joutuu tekemään enemmän työtä saman asian eteen kuin muut. Minunkin lapsellani on sekä luki- että kirjoituskyvyn häiriö.
No ei se kaikilla tarkoita samaa kuin sun lapsella. Niitä lukivaikeuksia on eri tasoisia.
Osalla lapsista on helpotettu niitä vaatimuksia, kiva kun sun lapsella ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän on päässyt ala-asteen läpi ilman että on oppinut kirjoittamaan ja se on tämän uuden opettajan vika?
Lapsesi kuulostaa lukutaidottomalta ei lukihäiriöiseltä
Ei kyse ole oppimisen puutteesta vaan häiriöstä. Se on lääkärissä todettu. Ap
Jos hän arvailee sanoja, hän ei osaa lukea ja lukutaidottomuus on laitettu 'häiriön' piikkiin vaikka todellisuudessa häntä ei ole viitsitty opettaa
Miten niin ei ole opetettu? Mulla on kaksi lasta ja olen varma että olen useita kymmeniä tunteja enemmän lukenut ja kirjoittanut esikoisen kuin kuopuksen kanssa. Erikoista kun silti kuopus lukee paremmin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän on päässyt ala-asteen läpi ilman että on oppinut kirjoittamaan ja se on tämän uuden opettajan vika?
Lapsesi kuulostaa lukutaidottomalta ei lukihäiriöiseltä
Ei kyse ole oppimisen puutteesta vaan häiriöstä. Se on lääkärissä todettu. Ap
Se on kirjaimellisesti oppimisen puute, jonka syynä on todettu lukihäiriö. Opettaja ei ole mikään dysleksiaterapeutti. Lapsesi täytyy laittaa johonkin kehitysvammaisten kouluun, sellaisessa minunkin hyvä ystäväni oli erittäin vaikean lukihäiriönsä ja oppimisvaikeuksien takia.
Lukihäiriötä on kahdenlaista: osaa lukea teknisesti mutta ei ymmärrä lukemaansa. Ei osaa lukea teknisesti vaan se on juurikin tuota edellä mainitsemaasi.
Hän on päässyt ala-asteen läpi ilman että on oppinut kirjoittamaan ja se on tämän uuden opettajan vika?
Lapsesi kuulostaa lukutaidottomalta ei lukihäiriöiseltä