Minkälainen sähköpyörä on hyvä?
Tietääkö joku sähköpyöristä? Kertokaa kokemuksia jolla sellainen on? Mikä moottori kannattaa valita?
Kommentit (87)
Kaikki tietää sen videon ku ensin tulee maastopyöräilijä joka hiki hatussa polkee mäen päälle ja hänen perässä tulee ylipainoin sähköpyörällä samalla syöden sipsiä.
Yksi vinkki: varmista että akku on tarpeeksi iso/tehokas. Itse ostin Biltemasta oikein hyvin toimineen Yosemite-sähköpyörän muistaakseni hintaan 1300. Ainoa puute on se, että maksimiajomatka on noin 35 kilometriä. Sillä ei voi esim. koko päivän reissua tehdä kesällä. Vähintään 75 kilometrin maksimiajomatka olisi riittävä. En tiedä saako tehokkaampia akkuja ostettua, tai vaikkapa toisen varalle.
Boschin moottorit ovat hyviä. Itse en valitsisi sähköpyörää, jossa on yli 10 ketjuvaihdetta koska ketju on kovin kapea, ja sitä saa vääntöä tuottavassa sähköpyörässä olla koko ajan vaihtamassa kun venyy niin nopeasti. Varmista sekin, että akun saa helposti irti. Nimittäin jos satut jättämään pyörän alueelle, jossa on kohonnut riski pyörän varastamiselle, niin akuton pyörä on vähemmän houkutteleva.
Kannattaa mennä pyöräliikkeeseen ja kertoa myyjälle hieman tarpeitasi ja toiveitasi niin käyt testaamassa muutamaa mallia. Ei noissa moottoreissa ja akuissa kovin suuria keskinäisiä eroja ole saman hintaluokan sisällä. Shimano, Bosch, Yamaha... eiköhän ne kaikki ole ihan toimivia ja huolto pelaa.
Vierailija kirjoitti:
Jihuu osta sähköpyörä että pääset kuntoilemaan mutta et oikeasti kuntoile
Onko käynyt mielessä, että monille sähköpyörä on tapa kulkea paikasta A paikkaan B, eikä mikään kuntoiluväline?
Keskiömoottori maastopyörä ,hintaa vähintään 2500-3000 euroa,läski pyörä hintaa 3000-4000 euroa,tonnin leluja ei kannata ostaa.
Kysy myyjiltä ja käy ehdottomasti koeajolla. Sähköpyörissä on paljon isompia eroja keskenään kuin tavishintaisissa tavispyörissä. Harrastajien velot sitten vielä erikseen.
Shimanon moottorilla varustettua en suosittele, koska minulla on jatkuvasti kaikenlaisia sensorivikoja ollut eikä edes takuussa saaneet sitä kuntoon. Saattaa olla yksittäistapaus, mutta Shimano ei minua vakuuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Jihuu osta sähköpyörä että pääset kuntoilemaan mutta et oikeasti kuntoile
Kyllä mun sähköpyöräni ainakin pysähtyy jos lopetan polkemisen. Irvailkaa te vaan, mutta itse olin vielä toissa kesänä niin ylipainoinen, että en kyennyt harrastamaan yhtään mitään liikuntaa, ja sain liikkumisen ilon takaisin sähköpyörän ansiosta. Ilman sitä en olisi polkenut metriäkään. Nyt painan 62 kg, ja nautin liikkumisesta. Odotan jo kesää ja pitkiä pyöräretkiä, sekä sähköpyörällä että tavallisella polkupyörällä.
Osta sähköpyörä, jossa on valmiiksi etu- ja takavalot. Aivan järjetöntä, miten joissain sähköpyörissä nämä eivät ole vakiona mukana. Et jää valottomaksi pyöräilijäksi vain siksi, että unohdit ladattavat irtovalot kotiin tai patteri loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Jihuu osta sähköpyörä että pääset kuntoilemaan mutta et oikeasti kuntoile
Eihän se olekaan kuntoilua varten. Tavallisella fillarilla kuntoillaan, sähköpyörällä siirrutään paikasta A paikkaan B.
Meillä saa työpaikan kautta ostaa työsuhdepolkupyörän niin kiinnostaa sähköpyörät. Sähköpyöriä on niin montaa eri merkkiä ja mallia, sitten vielä moottoritekniilla niin aivan pihalla näistä. Vaativatko kovasti huoltoa/korjausta?
Vierailija kirjoitti:
Meillä saa työpaikan kautta ostaa työsuhdepolkupyörän niin kiinnostaa sähköpyörät. Sähköpyöriä on niin montaa eri merkkiä ja mallia, sitten vielä moottoritekniilla niin aivan pihalla näistä. Vaativatko kovasti huoltoa/korjausta?
Sähkömottori ja akku eivät vaadi korjausta tai huoltoa oikeastaan ollenkaan. Sähköpyörän osat kuluvat kyllä nopeammin kuin normaalin pyörän. Jarrupaloja, kettinkiä ja rataspakkoja joutuu vaihtelemaan ja samoin renkaat kannattaa valita sähköpyörälle suunnitelluista malleista, kun renkaan vaihto koittaa. Sähköpyörän renkaat kuluvat. Napavaihteisella pyörällä pääset vielä vähemmällä huollolla, mutta napavaihteinen pyörä ei ole paras talviajoon kun vaihteet voivat jäätyä. Sähköpyörä on muutoin mitä mainioin talvipyörä, koska se avustaa paksun auraamattoman lumen päältä.
Minulla on tämä pyörä, ja olen siihen todella tyytyväinen.
Kannattaa suosiolla katsella sähköautoa sähköpyörän asemesta. Sähköautolla tulee helposti ajettua pitempi lenkki kuin sähköpyörällä. On myös kylmässä ja sateella huimasti mukavampi.
Vierailija kirjoitti:
Keskiömoottori maastopyörä ,hintaa vähintään 2500-3000 euroa,läski pyörä hintaa 3000-4000 euroa,tonnin leluja ei kannata ostaa.
Mitään tonnien pyörää ei kannata ostaa. Kyllähän myyjät ottavat rahat vastaan ja myyjät ovat mielissään kun ostivat kallista mutta ei siinä oikein järkeä ole. Reilun tonnin pyörä riittää hyvin.
Pyöräily on hifistelevien lycrapöksyjen suosikkialue, kannattaa pitää järki kädessä.
Vierailija kirjoitti:
Boschin moottorit ovat hyviä. Itse en valitsisi sähköpyörää, jossa on yli 10 ketjuvaihdetta koska ketju on kovin kapea, ja sitä saa vääntöä tuottavassa sähköpyörässä olla koko ajan vaihtamassa kun venyy niin nopeasti. Varmista sekin, että akun saa helposti irti. Nimittäin jos satut jättämään pyörän alueelle, jossa on kohonnut riski pyörän varastamiselle, niin akuton pyörä on vähemmän houkutteleva.
Joo, minulla on helposti irrotettava akku ja nappaan sen monesti mukaan kun pistäydyn vaikka kahville. Luulen että varasta ei kiinnosta akuton sähköpyörä.
Jihuu osta sähköpyörä että pääset kuntoilemaan mutta et oikeasti kuntoile