Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä kotimainen vaateteollisuus saataisiin nousuun?

Vierailija
20.02.2025 |

Yksi kerrallaan kotimaiset pienet ja isommat vaate/muotibrändit ilmoittavat mittavista talousvaikeuksistaan ja lopettamisesta. 

Mitä sun mielestä olisi pitänyt tehdä toisin? Olisiko yrityksen voinut pelastaa jokin? 

Kommentit (2196)

Vierailija
2181/2196 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korkeasta kotimaisesta laadusta ei ole kauheasti iloa kun muoti muuttuu muutaman vuoden välein. Minulla on muutama kotimainen laatutakki jotka alkavat olla yli 20 vanhoja paljon käytettyjä ja hyvässä  kunnossa. Mutta ne näyttävät malliltaan vanhoilta. Toisaalta saman ikäisiä on joku halpis takki ja se on kestänyt yhtä hyvin..

Surkeimpia vaatteita ovat olleet nämä villasekoite kankaat joista on tehty villapaitoja tyyliin villa/akryyli, Ne nyppyyntyvät alle aikayksikön. Eikä ole väliä onko ne kotimaisia vai ulkomaisia.

Nyt kun kotimainen tuotanto on ajettu melkein kokonaan alas niin sen uudelleen nostaminen on hyvin vaikeaa. Koska halpamailla on hyvät myös hyvät koneet ja toimivat ketjut materiaaleista lopputuotteeseen.

Eihän kukaan järkevä osta vaatetta jossa on akryyliä tai muovia. Ne menevät aina nopeasti huonoksi, eivät kestä pesua eikä käyttöä. Tuntuvat muovipussilta. En tiedä yhtään kotimaista valmistajaa joka myisi muovi-villa sekoitetta. Päinvastoin monella on merinoa, alpakkaa, villaa ja muilta luonnonkuituja. 
Kotimaassa on edelleen tuotantoa ja ajattomuutta halutessaan kannattaa valita yksivärisiä klassisia malleja. Kuosit menee aina pois muodista. 

Keinokuidutkin ovat parantuneet entisestä. Usein olen nähnyt vaatetta mainostettavan sillä, miten monta muovista kierrätyslimsapulloa siihen on käytetty. Ajat muuttuvat.

Joo mä erehdyin ostamaan yhden sellaisen toppatakin. Ikinä, ikinä en osta toista kertaa. Minkään takin kanssa en ole hikoillut niin paljon kuin sen! Opin kerrasta, että jätän muovipullovaatteet vastedes ostamatta.

No jätäpä. Kehrää itse omat villasi lampaasta ja ulise lisää :D

Mutta tässä keskustelussa puhutaan teollisuudesta. Naiset luulevat olevansa vaatteiden asiantuntijoita samalla meriitillä kuin miehet manspleinaavat kaiketa, vaikka mitään tatsia asiaan ei ole. Noloa.

Mulla onkin villakangastakkeja useampiakin. Ei tarvitse lähteä kehräämään mitään. Villa muutenkin on paras vaatemateriaali ja käytän sitä paljon. 

Takin ei kuulu olla mikään muovipussi eikä -pullo. Vastaisuudessa jätän muutkin kierrätysvaatteet ostamatta. Niiden laatuun ei ole luottamista.  

Vierailija
2182/2196 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seppälä takaisin tai samantyylinen liiike. Ihan parhaimman näköiset vaateet -80 luvulta lähtien. Melkein kaikki nuoret hakivat ainakin -80 luvulla sieltä vaatteet ja meikit. Arki ja pyhävaatteet joka lähtöön ja EDULLISESTI. 

Monet nyky suomi liikkeet ajaa karille kun myydään melkein ainoastaan jotain kauheita kukkamekkoja ja hirveään ylihintaan!

Höpön löpö, seppälä meni konkkaan eli seppälä-fanit kantoivat taloon liian vähän rahaa. Koittakaa nyt jo ymmärtää että mielipiteellänne ei ole hevon kukun väliä, ainoastaan sillä mihin laitatte rahanne.

Seppälä oli vuosikymmeniä ihan parasta mitä saattoi olla. Konkurssiin meno saattoi johtua ajan myötä vaatteiden laadun heikkenemiseen. Mutta juuri siellä -80 luvulla seppälä kukoisti. Ja juuri sellaisenaan kuin seppälä kukoisti haluaisin samanlaisen vaatekaupan suomeen. Jos se oli mahdollista silloin niin miksei nyt. Todella hyvä vaateliike suomessa on Pikku Riikka.

Todella monipuolinen valikoima, jokaiselle jotain. Ja aivan mahtava kauppias, suosittelen. Ainoa suomalainen vaatekauppa, jota arvostan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2183/2196 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse suosin Nosh ja Nanso vaatteita. Ovat hyvälaatuisia ja kestävät monista pesuista huolimatta hyvänä.

Vierailija
2184/2196 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä,  että mie pääsen shopailemaan Helsingin desing liikkeisiin. Kansantalous nousuun! 

Vierailija
2185/2196 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostan kotimaisilta DB Dancewear ja Manda Movement urheiluvaatteet ja loput vaatteet kirpparilta, ystäväni tekee minulle hameita yms käsitöitä

Vierailija
2186/2196 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on monia taitavia vaatesuunnittelijoita, jotka voisivat suunnitella iltapukujen lisäksi työvaatteet ihan töihin. Työntekijöille, jotka siis työvaatteita ja kenkiä tarvitsevat. Näitä paikkojahan riittää. Olisi aika makeeta! 

 

Eikös Italiassa Armani ole suunnitellut poliisienkin työasuja? Vai onko minnuu taas höplästä vedetty?

 

Suomalaisten kannattaisi itsekkin enemmän arvostaa kotimaisia tuotteita ja ne pitäisi myös Suomessa valmistaa.

 

Tehkää tää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2187/2196 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kiertelemässä vaatemyymälöissä. Väri valikoima oli lähinnä vaaleansininen (babyblue), vaaleanpunainen, beigeä, mustaa ja valkoista.  Jotain ruskeaa  ehkä vähän sekä raitaa. 

Minulle sopisi kirkkaat värit, mutta täällä vaatteet tehdään vaaleille blondeille. 

Kirppiksiltä voisi löytyä, jos jaksaisi rekkejä käydä läpi.

Täytyy etsiä zalandosta tai muualta netistä. Monet ostaa ulkomailta, koska sieltä löytyy kivempia malleja ja värejä.

Vierailija
2188/2196 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laadun on palattava jos kerran hinnat ovat korkeita.

 

Kiinassa tms hiton pitkällä tehtyä paskaa voi tilata itsekin ulkomailta ilman että maksaa Suomalaiselle välikädelle.Laatu on on mitä on.

 

Tehkää Suomessa, ja laatua niin voitte jotenkin edes oikeuttaa natsimaiset hinnat.Ellette tee, tervemenoa konkurssiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2189/2196 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei enää millään. 1990 luvulla olisi vielä ollut mahdollisuus, mutta me, suomalaiset ostimme mieluummin muualla tuotettua, kun sai halvemmalla.

"On tyhmää maksaa liikaa"

Vierailija
2190/2196 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä vinkki merkeistä Nouki ja FeelK, koska heidän vaatteet tehdään Suomessa, ei pelkästään suunnitella, ja mikä parasta, heiltä voi saada esim pitemmällä tai lyhemmällä hihalla, helmalla, lahkeella ja FeelK:lta sain paidan, jossa sain yhdistää mallin ja materiaalin ja värin sen puitteissa miten kangasta oli. Eli kysykää rohkeasti saako haluamaanne mallia toisen värisenä jne. Molemmilla on myös hillittyjä yksivärisiä kankaita käytössä. 
Sitten vielä yksi vinkki yksivärisistä alpakkavaatteista, joita ei kyllä tehdä Suomessa mutta suunnitellaan ja myydään, eli Ruukin Kehräämö. Vaatteensa ovat aivan ihania. Luonnolliset värjäämättömät alpakan värit. Ja materiaali on ihanan lämmintä, hengittävää ja pitää jopa jonkin verran tuulta kun neulos niin tiheää. Koska ovat ohuita, eivät ole kuitenkaan kuumia. Suositus näille!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2191/2196 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmalla osalla ei ole yksinkertaisesti varaa ostaa laadukkaita vaatteita, koska ostovoima heikko, alle Eu-maiden keskitason. 

 

Ja suomalaiset tarvitsevat paljon vaatteita ja eri tyyppisiä, koska meillä neljä vuodenaikaa ja lämpötilavaihtelut suuret eli voi olla -38 astetta kylmyyttä ja lähes sama +38 lämmintä, lisäksi vesisateet ja lumimyrskyt. Kenkiä ja vaatteita tarvitaan vähintäin kolmin kappalein, siinä missä Aasiassa tai Euroopassa pärjätään puolella vaatevarastolla, joka näkyy taas hinnassa. 

Vierailija
2192/2196 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomimerkkien pitäisi päästä kansainvälisille markkinoille. Nyt niille voisi olla kysyntää kun muoti on muuallakin väljää collegea. Tosin Suomen ulkopuolella ei taida isot kuviot myydä hyvin. Suomalaisilla ei tosiaan ole rahaa ja varsinkaan, kuten edellinen kirjoittaja kirjoitti, moniin kalliisiin vaatekertoihin. Eikä useimpia suomalaisia muutenkaan paljon kiinnosta mitä päälleen pukevat, joten ostavat marketista mistä helpoimmin jotain halvalla löytävät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2193/2196 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomimerkkien pitäisi päästä kansainvälisille markkinoille. Nyt niille voisi olla kysyntää kun muoti on muuallakin väljää collegea. Tosin Suomen ulkopuolella ei taida isot kuviot myydä hyvin. Suomalaisilla ei tosiaan ole rahaa ja varsinkaan, kuten edellinen kirjoittaja kirjoitti, moniin kalliisiin vaatekertoihin. Eikä useimpia suomalaisia muutenkaan paljon kiinnosta mitä päälleen pukevat, joten ostavat marketista mistä helpoimmin jotain halvalla löytävät.

Halpojen hintojen perässä juoksee kyllä koko maailma, ei Suomi ole mikään poikkeus. 

Vierailija
2194/2196 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on monia taitavia vaatesuunnittelijoita, jotka voisivat suunnitella iltapukujen lisäksi työvaatteet ihan töihin. Työntekijöille, jotka siis työvaatteita ja kenkiä tarvitsevat. Näitä paikkojahan riittää. Olisi aika makeeta! 

 

Eikös Italiassa Armani ole suunnitellut poliisienkin työasuja? Vai onko minnuu taas höplästä vedetty?

 

Suomalaisten kannattaisi itsekkin enemmän arvostaa kotimaisia tuotteita ja ne pitäisi myös Suomessa valmistaa.

 

Tehkää tää!

Italiassa on säilynyt vaateteollisuus koska työkulttuuri on aika erilainen, humaani. Siellä kristillisellä pohjalla ja hengellisyydellä on paljon suurempi arvo kuin täällä. Täällä yrityksiä perustelevat ja johtelevat lähinnä machot finanssi brot mikä selittää myös sen, miksi ne eivät menesty ja kukoista. Pitäisi sivistyä vähän ja tulla lämpöä tekemiseen niin voisi joku täällä pärjätäkin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2195/2196 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten brändien vaatteet eivät ole tyylikkäitä, poikkeuksena Andiata, jolta ostankin usein. Muuten ostan lähinnä ranskalaisten ja italialaisten merkkien vaatteita, ovat tyylikkäitä ja naisellisia. 

Vierailija
2196/2196 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisivat valmistaa vaatteet Suomessa niin ostaisin. Kiinassa tehtyjä en osta.

Oletko valmis maksamaan perus paidoista lähemmäs 100e, housuista aina yli 100e?

 

Niinhän mä maksan nytkin. Halvemmalla ei saa laatua eikä oikein kalliillakaan. Levikset maksaa sen 100 euroa. Ihan yhtä hyvin voin ostaa Suomessa valmistetut 100 euron housut.

Ne Suomessa valmistetut housut ei kyllä irtoa 100e hintaan. Puhutaan äkkiä 200e+. 

Kyllä irtoaa satasella. Ostin viimeksi talvella. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yhdeksän