Millä kotimainen vaateteollisuus saataisiin nousuun?
Yksi kerrallaan kotimaiset pienet ja isommat vaate/muotibrändit ilmoittavat mittavista talousvaikeuksistaan ja lopettamisesta.
Mitä sun mielestä olisi pitänyt tehdä toisin? Olisiko yrityksen voinut pelastaa jokin?
Kommentit (2186)
Ostaisin Paapiiltä jos niillä olisi yksivärisiä vaatteita. Nehän tekee ihan Suomessa, Kokkolassa niitä vaatteitaan. En tykkää kuviollisista, sillä ne kuviolliset on aina, ainakin Suomessa ihan omituisia, rumia ja pikkulapsikuvioita.
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin Paapiiltä jos niillä olisi yksivärisiä vaatteita. Nehän tekee ihan Suomessa, Kokkolassa niitä vaatteitaan. En tykkää kuviollisista, sillä ne kuviolliset on aina, ainakin Suomessa ihan omituisia, rumia ja pikkulapsikuvioita.
Samaa mieltä. Mäkin ostaisin yksivärisiä vaatteita mieluiten.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset etätöistä töihin.
Tuskin se kauheasti auttaisi, kun suurin osa suomalaisista vaatteista on trikoovaatteita. En minä ainakaan sellaisia toimistolla pidä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin se kauheasti auttaisi, kun suurin osa suomalaisista vaatteista on trikoovaatteita. En minä ainakaan sellaisia toimistolla pidä.
Minä valitsen kotimaisten yritysten vaatteet sen mukaan, mitä tarvitsen. R-Collectionilta silkkitopin, villasekoitehaalarin, pitkän puuvillamekon, ei-trikoisen sellaisen, Kaikolta elastaanittoman viskoosimekon, Nakoalta pellavaa. On minulla trikootakin, mutta saatavilla on aika paljonkin muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä valitsen kotimaisten yritysten vaatteet sen mukaan, mitä tarvitsen. R-Collectionilta silkkitopin, villasekoitehaalarin, pitkän puuvillamekon, ei-trikoisen sellaisen, Kaikolta elastaanittoman viskoosimekon, Nakoalta pellavaa. On minulla trikootakin, mutta saatavilla on aika paljonkin muuta.
Viihdyn joustavissa materiaaleissa nelikymppisenä esivaihtari-ikäisenä, kun kroppa muuttaa muotoaan hormonien heitellessä. On päiviä jolloin turvottaa, seuraavana ei jne.
Pelkkään trikooseen ja collariin ei tarvitse tyytyä, vaikka suosii suomalaista. Käytän nykyisin aika paljon merinoa ja alpakkaa, jotka toimii hyvin kesälläkin. Pellava on myös aivan ihana luonnonmatsku, ja mallit yleensä väljiä. Suomessa ommeltua puuvillaa saa vähän etsiä, mutta sitäkin löytyy. Silkkiin en ole törmännyt kuin 2nd handinä, ja jos joku tietää mikä firma valmistaa silkkiä Suomessa, saa ilmiantaa.
En käytä muovia sisältäviä vaatteita. Olo on kuin muovipussissa.
Suomessa valmistetut vaatteet ovat niin kalliita, ettei niitä ole läheskään kaikilla varaa ostaa, vaikka ei ostaisi kuin pari vaatetta vuodessa. Ja kun vielä se Suomessa valmistettu vaatekaan ei ole välttämättä laadukas, niin ei ihme, ettei kauppa käy.
Hämäävää on myös se, että paljon markkinoidaan vaatteita kotimaisina, mutta ehkä vain suunnittelut on tapahtunut Suomessa ja materiaalin ja itse tuotteen valmistus jossain aivan muualla päin maailmaa. Ja silti tuotetta mainostetaan kotimaisena, kuten esim. Nanso ja Marimekko.
Suomessa tehdyt vaatteet ovat olleet kalliita.
Eli hinnat alemmas.
Varmaan hiukan vaikea niitä hintoja laskea, kun kotimainen työ on kallista vrt. johonkin intialaiseen hikipajaan. Yrittäjät eivät tee hyväntekeväisyyttä, heidän täytyy elättää itsensä ja perheensä yritystoiminnallaan.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa tehdyt vaatteet ovat olleet kalliita.
Eli hinnat alemmas.
Suomessa valmistetuista vaatteista maksetaan pelkästään noin 60% veroja ja verojenkaltaisia maksuja. Jo alv on 25,5% vaatteen hinnasta. Valmistajalle ei jää paljoa, kun työ ja laadukkaat materiaalit maksavat. En usko, että pystyvät halvempiin hintoihin menemättä nurin.
Kunnioitan niin paljon heitä jotka edelleen uskaltaa ja yrittää valmistaa Suomessa vaatteita ja työllistää täällä, että ostan heiltä sen mitä välttämättä tarvitsen. Ja olen alle keskituloinen. Ostan vähän, ostan vain mitä tarvitsen, ostan kirppiksiltä, mutta kotimaista.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa valmistetut vaatteet ovat niin kalliita, ettei niitä ole läheskään kaikilla varaa ostaa, vaikka ei ostaisi kuin pari vaatetta vuodessa. Ja kun vielä se Suomessa valmistettu vaatekaan ei ole välttämättä laadukas, niin ei ihme, ettei kauppa käy.
Hämäävää on myös se, että paljon markkinoidaan vaatteita kotimaisina, mutta ehkä vain suunnittelut on tapahtunut Suomessa ja materiaalin ja itse tuotteen valmistus jossain aivan muualla päin maailmaa. Ja silti tuotetta mainostetaan kotimaisena, kuten esim. Nanso ja Marimekko.
Tämän kanssa saa todella tehdä salapoliisityötä, onko kotimainen merkki todella kotimaassa tehty. Usein nettisivut hehkuttaa suurella kotimaisuutta ja sitten löytyy pienellä jostain alasivun pikku tekstissä että valmistamaa nepali, portugali, baltia tai kiina.
Nanso ja Marimekko ovat hyviä esimerkkejä siitä miten halpamaissa valmistetut vaatteet ovat samoissa hinnoissa tai kalliimpia kuin Suomessa valmistelut. Silti ihmiset ostaa näitä ja vieläpä mieltävät ostaneensa kotimaisia vaatteita, kun todellisuus on Aasian hikipaja ja huonot materiaalit. Yhtenä tuoreena härskinä esimerkkinä, jopa huijauksena tietysti byPia’s jonka kotimaassa valmistettu oli tyyliin temua.
Vierailija kirjoitti:
Ostan kotimaiset vaatteeni Torista tai Vintedistä. Siellä on niitä pilvin pimein.
Laadulla ilman että "merkki" tuotteen merkki maksaa ylimääräistä... Hinnalla emme pysty kilpailemaan johtuen palkkatasoista ja veroista.
Vierailija kirjoitti:
Laadulla ilman että "merkki" tuotteen merkki maksaa ylimääräistä... Hinnalla emme pysty kilpailemaan johtuen palkkatasoista ja veroista.
Harvoissa kotimaaassa ompelevissa firmoissa on merkkilisää. Tekevät niin pienellä volyymilla ja niukalla markkinointibudjetilla.
Brändistä saa maksaa juurikin esim Marimekossa, eikä siinäkään mitään väärää ole jos tahtoo maksaa brändistä.
Mistä tiedätte varmasti onko vaate ommeltu kotimaassa? Firmat markkinoi itseään suomalaisena, mutta voi olla että täällä suunnilleen viikataan vaate ja se saa avainlipun. Suosin suomalaista, mutta olen tullut kusetetuksi useamman kerran ja alkaa riittämään.
Esimerkkinä menin harhaan, kun luulin ostaneeni Utualta Suomessa tehtyjä laukkuja. Ostin kolme ennen kuin huomasin ettei niitä olekaan tehty Suomessa. Teksti Googlessa ”Elämäsi laukku! Suomalainen Utua tarjoaa laadukkaita ja ajattomia nahkalaukkuja upeissa väreissä.” joo, olisi pitänyt tutkia ja menin harhaan. Mutta tää alkaa ottaa päähän että pitäis tehdä joka merkin kohdalla hirveä taustatutkimus.
Tännekin iloinen uutinen! Kotimainen Tam-Silk on vaihtanut toimitusjohtajaa ja uudistunut muutenkin. Pistin kyseisen firman banniin taannoin heidän toimarinsa ala-arvoisten some-kommenttien takia ja kummallisten uutiskirjeiden takia, joissa kyseinen toimari vuodatti sekavaa ja pitkää horinaa ties mistä asiasta.
Nyt kävin sattumalta heidän kotisivuillaan ja yllätyin iloisesti, näyttää tosi fressiltä ja kivalta. On tullut myyntiin aika kivannäköisiä mekkojakin. Ehkä palaan taas asiakkaaksi.
Kun kerran 3d-tulostimilla saadaan tehtyä melkein mitä tahansa krääsää, niin mistä johtuu, että tämä teknologia ei ole kehittynyt vaatteidenvalmistukseen asti?
Kuluttaja voisi antaa mittauslaitteen skannata itsensä, ehdottaa sopivia kuoseja ja materiaaleja, valita tekoälyn antamista vaihtoehdoista, ja antaa sitten jonkinlaisen vaatevalmistuskoneen tehdä vaatteet itselleen. Ei tämän niin vaikeaa luulisi olevan.
Vierailija kirjoitti:
Ei enää millään. 1990 luvulla olisi vielä ollut mahdollisuus, mutta me, suomalaiset ostimme mieluummin muualla tuotettua, kun sai halvemmalla.
1990 luvulla oli lama-aika ja ostimme vaatteet kirppareilta.
Vierailija kirjoitti:
Ostetaan suurempia eriä halvemmalla vaikka kiinasta ja myydään ne kotimaisella imagolla?
Jep, esimerkiksi Bypias, hinta viisinkertainen.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on noidankehä joka käynnistyi jo silloin kun Suomessa vielä valmistettiin vaatteita joihin suomalaisilla oli varaa mutta nämä alkoivat ostaa vieläkin halvempaa kertakäyttömuotia ulkomailta. Mentiin absoluuttinen hinta eikä hinta/laatusuhde edellä.
Kun volymit romahtivat niin vähitellen Suomessa ei kannattanut tehdä pieninä sarjoina enää mitään muuta kuin niin kallista ettei tavallisella suomalaisella ome siihen varaa.
Moni kuluttaja ilmoittaa haluavansa esim. luomupuuvillaa tai kierrätyspolyesteria, mutta moni vaatemerkki on vähentänyt näiden käyttöä ihan menekkisyistä. Hinta luomupuuvillalle tai kierrätyspolyesterille on hieman kalliimpi, eikä kuluttaja kuitenkaan halua maksaa niistä.