Milloin ja miksi tarkkikset ja apukoulut lakkautettiin?
Kommentit (89)
Lakkauttamiset olivat valitettava ja valtava virhe joka olisi syytä korjata mahdollisimman pian.
Ei ole lakkautettu. Nimet vain muuttuvat jatkuvasti. On ypr-luokkia, jopo-luokkia, kunnasta riippuen kaikenlaisia erityisen tuen oppilaiden ryhmiä ja emotionaalisen tuen ryhmiä.
Liian kallista eli todnäk kokoomus ollut asialla
Ne lopetettiin kun huomattiin että ne olisivat täyttyneet agendan vastaisesti täysin vääränvärisillä.
Oli tosi huono päätös lakkauttaa nämä.
Nämä pitäisi saada ehdottomasti takaisin. Kaikki eivät pysy mukana normiopetuksessa. Kaikille, myös oppilaalle itselleen, tarkkis tai apukoulu olisi paras ratkaisu. Keksitään vaikka uudet nimet jos nämä ovat leimaavia.
Muiden opetus ja oppiminen kärsii kun toiset häiriköivät tunneilla.
Vierailija kirjoitti:
Nämä pitäisi saada ehdottomasti takaisin. Kaikki eivät pysy mukana normiopetuksessa. Kaikille, myös oppilaalle itselleen, tarkkis tai apukoulu olisi paras ratkaisu. Keksitään vaikka uudet nimet jos nämä ovat leimaavia.
Normiluokassa nämä hitaat oppijat saavat joka päivä tuntea olevansa huonompia kuin muut. Kaltaistensa seurassa hekin voisivat oppia muiden tahtiin, siis olla yhtä hyviä kuin muutkin.
Inkluusio lopetettava ja tarkkikset ja apuluokat takaisin, kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Nämä pitäisi saada ehdottomasti takaisin. Kaikki eivät pysy mukana normiopetuksessa. Kaikille, myös oppilaalle itselleen, tarkkis tai apukoulu olisi paras ratkaisu. Keksitään vaikka uudet nimet jos nämä ovat leimaavia.
Millä lailla tarkkis ja apukoulu ovat leimaavia? Minäkin kävin apukoulun ja se oli hieno koulu se.
Tarkkis.Tuollaista nimeä ei tule käyttää mistään luokasta.
Vierailija kirjoitti:
Ne lopetettiin kun huomattiin että ne olisivat täyttyneet agendan vastaisesti täysin vääränvärisillä.
Tämähän se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkkis.Tuollaista nimeä ei tule käyttää mistään luokasta.
Narkkis ja Örkkis ovatkin paremmin kuvaavia nimiä.
Narkkailuluokka?
Eiköhän tarkkailuluokat lakkautettu siksi, että niissä ei oikein saatu hyviä tuloksia. Samassa luokassa oli arkoja, kiusattuja koulupinnaajia ja rehvastelevia, kovaäänisiä häiriköitä. Varsinkin arat kärsivät, ja harva heistä sai peruskoulua suoritetuksi, vaikka se ehkä rauhallisemmassa ympäristössä olisi onnistunut. Eikä saaneet ne häirikötkään.
Inkluusiolla tavoiteltiin, että jos heitä olisi ollut vain 1-2 tavallisessa luokassa muiden joukossa, olisivat saaneet mallia tavallisista oppilaista, eivätkä eriytyneet omaksi "ongelmaluokaksi", jonka syrjäytyminen oli käytännössä päätetty jo alakoulussa.
Mutta sitten tuli kaikenlaista, kuten tiedetään, ja koulut eriytyivät asuinalueittain kovin erilaisiksi. Erityisoppilaita voi olla joissakin kouluissa joka luokassa jopa puolet, tai jopa yli. Inkluusio ei monessakaan paikassa toimi kuten pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä pitäisi saada ehdottomasti takaisin. Kaikki eivät pysy mukana normiopetuksessa. Kaikille, myös oppilaalle itselleen, tarkkis tai apukoulu olisi paras ratkaisu. Keksitään vaikka uudet nimet jos nämä ovat leimaavia.
Normiluokassa nämä hitaat oppijat saavat joka päivä tuntea olevansa huonompia kuin muut. Kaltaistensa seurassa hekin voisivat oppia muiden tahtiin, siis olla yhtä hyviä kuin muutkin.
Pitäisi olla mahdollista valita n.s. hidas linja, jolla peruskoulun oppimäärä suoritetaan esim. 11 vuodessa. Voisi perustaa eri pituisia linjoja, niin ei tarvitse tinkiä tuloksista. Kyllä sen kaikki normaaliälyiset pystyy suorittamaan, kun vaan saavat tarpeeksi aikaa. Ja voisihan siinä nyt olla helpotuksiakin niille, joilla vaikka jokin aine ei kerta kaikkiaan suju. Muutenkin valinnaisuutta ja henkilökohtaistamista voisi olla enemmän. Suurimmalle osalle 9 vuotta ja nykyinen ops on varmaan hyvä. Nopeimmille voisi olla myös nopeampi linja, esim. 7-vuotinen.
Mun yläaste loppui 1991 ja ainakin siihen asti käytettiin nimiä tarkkis (tarkkailuluokka) ja apukoulu.
Itse olin tavallisella luokalla. Muistan että tarkkikselle joutui aina kaikki tuhmat oppilaat eli ne jotka ei totelleet mitään koulussa ja tekivät tihutöitä. Silloin ei ollut mitään nepsy-diagnooseja vaan tarkkikselle joutui jos ei istunut hiljaa pulpetissa ja käyttäytynyt kunnolla. Suurin osa tarkkislaisista oli poikia.
Apukouluun joutui jos oli yksinkertainen eikä oppinut asioita muiden mukana. Forrest Gump- tyyliä.
Siihen aikaan sai vielä laittaa kurittoman lapsen joka ei ollut hiljaa tunnilla, käytävään 10 minuutiksi jäähylle. Jos se ei auttanut, joutui reksin puhutteluun. Ja jos sekään ei auttanut niin sitten joutui tarkkikselle.
Oli aika suoraviivaista touhua kun ei juostu ADHD/add/asperger/mikä lie-testeissä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta sitten tuli kaikenlaista, kuten tiedetään, ja koulut eriytyivät asuinalueittain kovin erilaisiksi. Erityisoppilaita voi olla joissakin kouluissa joka luokassa jopa puolet, tai jopa yli. Inkluusio ei monessakaan paikassa toimi kuten pitäisi.
Eriytyminen alkaa jo päiväkodissa. Voisi poimia jo eskari-ikäisistä, tai jopa viisivuotiaista, ne, joiden kannattaa mennä erityisopetukseen. Tai miksi sitä sitten kutsuukaan. Niin ei tulisi niin paljon turhautumista, kun ei pärjää, eikä häiriköintiä.
Apukoulun tarkkikselta tuli jumalten yläpuolelle itsensä mieltäviä katutappelijoita, jotka surutta vähättelevät muuta väestöä. Myös heidän jälkeläisensä ylimielisiä. Onneksi yleensä pitävät oma-aloitteisesti etäisyyttä alamaisiinsa. Tässä syy miksi nuorison ja miksi ei vanhemmankin pariutumista harkitsevan syytä selvittää huolellisesti treffikumppanin tausta. Voin sanoa että apukoulu kolmannessa polvessa paha red flag. Pahempaa uhkapeliä kuin ostella summassa sokkona osakkeita. Se tausta kun voi hypätä parin sukupolven yli ja puhjeta jopa korkeakoulutetusta ihmisestä. On nimittäin nähty nämäkin ihmeet.
Koska niistä tavalliseen koululuokkaan sijoitettavista kaheleista maksetaan - - - > hyvä bisnes.
Virheitä molemmat.