Hybridi lentokoneet tulee, tilauksia sisällä jo satoja
Onko tämä ilmailun tulevaisuus: https://yle.fi/a/74-20110898
Tuleekohan näitä myös Suomen sisäisille reiteille? Jos suomalainen Kempower valikoituu latausjärjestelmän valmistajaksi globaalisti, niin se onkin aikamoinen jackpot yhtiölle.
Kommentit (90)
Ruotsalaisfirma tässäkin mahdollisessa menestystarinassa sitten takana. Länsinaapurissa osataan tehdä bisnestä.
Hyvin on tilauksia sisällä, vaikka ollaan vasta tuossa vaiheessa.
Ihan hyvin tuollaisilla koneilla voisi lennellä Hki-Jyväskylä-Hki lennot esimerkiksi.
Jos tuo osoittautuu ns voittavaksi kortiksi, niin näitä koneita tullaan tilaamaan tuhansia kappaleita.
Käyköhän näille kuin hybridiautoillekin: kun sellainen hankitaan ja ihastuttu sähköllä ajon hiljaisuuteen ja halpuuteen niin yritetään ajaa kaikki ajot täyssähköllä.
Maksimimatka on siis 800km, joista 200km voidaan lentää pelkän sähkön avulla. Ei vielä ihan vakuuta, mutta jostainhan se on aloitettava.
Vierailija kirjoitti:
Maksimimatka on siis 800km, joista 200km voidaan lentää pelkän sähkön avulla. Ei vielä ihan vakuuta, mutta jostainhan se on aloitettava.
Kuinkahan paljon pitenisi jos heittäisi ne turbiinit ja pa-tankin mäkeen ja laittaisi vaan lisää akkua.
Ihan mahdollista, Helsinki Maarianhamina, Helsinki Tallinna sopivat hyvin tuollaisille. Siis lyhyet reitit, joita ei pääse maitse. Norjassa on myös tarkoitus ottaa sähkökoneet nopeasti käyttöön, siellä on paljon kotimaan lentoja, koska maantiet kiertävät paljon.
Päästöt 400km lentomatkalla olisi siis 50% alhaisemmat kuin nykyisillä koneilla. Olisihan se ihan merkittävä asia. Toisaalta lentoyhtiöille on pohdinnan paikka siinä, että tämä malli kuljettaisi vain 30 matkustajaa kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Muuten OK paitsi ettei kempower mitään MCSää voi patentoida, se on yleinen standardi.
Näin, mutta olisi aikamoinen juttu, jos Kempower saisi toimittaa Heartin latausinfran
Vierailija kirjoitti:
Maksimimatka on siis 800km, joista 200km voidaan lentää pelkän sähkön avulla. Ei vielä ihan vakuuta, mutta jostainhan se on aloitettava.
Nousu vie eniten polttoainetta. Ja onhan joku Helsinki Kuopio väli jo puoliksi sähköllä mentävissä, ihan hyvä alku.
Ilmastolle vähiten haitallista olisi tietysti ettei ihmiset lentele huvikseen lomalle.
Air Canada on jo tilannut noita koneita, eli siellä ainakin uskotaan tähän projektiin. Ovat myös sijoittajina tässä mukana. 250 vahvistettua tilausta jo nyt yhteensä konemallista. Lisäksi 120 optiota ja 191 aiesopimusta. Vaikuttaa ihan muulta kuin pikkuprojektilta.
Uskaltaako tuollaisen kyytiin astua? Mitäs jos tulee sähkökatko ilmassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksimimatka on siis 800km, joista 200km voidaan lentää pelkän sähkön avulla. Ei vielä ihan vakuuta, mutta jostainhan se on aloitettava.
Kuinkahan paljon pitenisi jos heittäisi ne turbiinit ja pa-tankin mäkeen ja laittaisi vaan lisää akkua.
Tai sitten samaan podiin peräkkäin sähkömoottori ja turbiini - kytkimet hoitavat sen, kumpaa käytetään
Varmaan tosi miellyttävää kuolla akkupalossa seitsemän kilometrin korkeudessa.
Vierailija kirjoitti:
Uskaltaako tuollaisen kyytiin astua? Mitäs jos tulee sähkökatko ilmassa?
No käynnistää ne polttomoottorit?
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tosi miellyttävää kuolla akkupalossa seitsemän kilometrin korkeudessa.
Kukaan ei sinua pakota ikinä nousemaan lentokoneeseen? Monet kuitenkin ovat valmiita sen riskin ottamaan.
Akkuteknologia saa ottaa aimoharppauksen ennen kuin unelma sähkölentokoneista toteutuu kaupallisessa mielessä.
Akut painavat julmetusti ja toisin kuin polttoainekuorma tuo paino ei myöskään vähene lennon aikana mihinkään.
Neljä moottoria ja yksi akku. Se akku kun palaa ei toimi sähkömoottorit eikä bensamoottorit kun koko kone leviää tulipalloksi.
Muuten OK paitsi ettei kempower mitään MCSää voi patentoida, se on yleinen standardi.