Opettajat! Wilma-merkinnöistä.
Millaisia käytäntöjä teidän kouluissanne on?
Olen tämän syksyn eräässä helsinkiläisessä koulussa ja aika ihmeissäni koulun tyylistä.
Ihan kaikki pyörii ihmeellisen niuhottamisen ympärillä: siis ei saa puuttua kynä, ei kumi, ei saa olla myöhässä edes minuuttia, ei sitä, ei tätä, käytävällä ei saa olla, pihalla ei saa istua kivellä jne.
Kaikki aika menisi Wilma-merkintöjen merkitsemiseen.
Itselläni kolme lasta eikä missään heidän kouluistaan ole tällaista ollut😳
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä siellä koulussa oikein teet? Et ainakaan opeta.
Kyllä ihan pätevä aineenopettaja olen. Tuo Wilma-vimma ja ihan kaikesta nipottaminen on täysin käsittämättömissä sfääreissä.
Koko opettaminen on sivuseikka.
Merkitsen kyllä kynän tai kumin puuttumisen, ne ovat kuitenkin aika tärkeitä. Jos jotain tunti etsitään kumia ja kynää, häiritseexse opetusta. Itse en enää tarjoa lainakyniä, ne kun hävisivät kaikki.
Ei ole suuri vaiva vastaa, että oppilaalla on opiskeluun tarvittavat välineet mukana eikä niitä kysellä opettajalla, kaverilta tms. Toisekseen itse kyllä äitinä haluan tietää, jos lapseni menevät oppitunneille ilman tarvittavia välineitä.
Myöhässä tuleminen häiritsee oppituntia ja opetusta, erityisesti niitä, joilla on muutenkin vaikeuksia keskittyä. Oppitunnille tullaan ajoissa, tämä on nyt mielestäni itsestäänselvyys.
Käytävät ovat yleensä valvomatonta aluetta, miksi ihmeessä siellä pitäisi viettää aikaa - sitä ollaan luokassa tai välitunnilla.
Miksi jollain kivellä istuminen on kielletty, sitä kqnnattaa kysyä sieltä koululta. Luultavasti siihenkin on joku ihan pätevä syy.
Kyse on siitä asenteesta. Siis siitä että etsimällä etsitään koko ajan jotain josta saa naputettua.
Eli sen negatiivisen etsimiseen, sen kirjaamiseen ja siitä jauhamiseen menee kaikki aika.
Kaikki kyttäävät vain toisiaan ja myös opettajien keskinäinen henki on ihan kamala. Rehtori istuu bunkkerissa tuijottamassa valvontakameran kuvaa ja lähettelee ohjeita mistä kaikesta vielä voi nipottaa.
ap
Kerroit vasta jälkimmäisessä viestissäsi oleellisen eli koulun työilmapiiristä muuten. Sellainenhan juuri näkyy esimerkiksi ylettömänä pikkutarkkuutena, kun työyhteisön johtaminen ja yhteinen energia ovat kateissa.
Vierailija kirjoitti:
Kerroit vasta jälkimmäisessä viestissäsi oleellisen eli koulun työilmapiiristä muuten. Sellainenhan juuri näkyy esimerkiksi ylettömänä pikkutarkkuutena, kun työyhteisön johtaminen ja yhteinen energia ovat kateissa.
Kyllä, koska itsekin mietin, että mikä ihme ko. paikassa oikein mättää.
ap
Enkä ole koskaan ollut työpaikassa, jossa ei ole minkäänlaista perehdytystä ja jossa esimies ei siis edes nimellisesti esimerkiksi koskaan kysy, että miten menee tms.
Ja olen ollut monessa työpaikassa eri aloilla.
ap
Myöhästyminen on saatettava vanhemmalle tiedoksi. Hän ei voi muuten puuttua lapsensa koulumatkan tapahtumiin. Kouluhan on vastuussa oppilaasta vasta kun hän on saapunut tunnille.
Koulussamme yksi myöhästelijä jäi kiinni lopulta huumeista, joita hän käytti koulun vessassa. Toinen oppilas myöhästyi, koska hänellä oli ennen koulupäivää tapaamisia häntä tuplasti vanhemman miehen kanssa.
Kumpikaan näistä tapaamisista ei olisi lähtenyt selviämään ilman wilmamerkintöjä.
Merkintöjä tarvitaan esimerkiksi haettaessa ADHD diagnoosia. Jos kouluajalta ei ole mitään todisteita keskittymisvaikeuksista, ei diagnoosia aseteta.
Vierailija kirjoitti:
Myöhästyminen on saatettava vanhemmalle tiedoksi. Hän ei voi muuten puuttua lapsensa koulumatkan tapahtumiin. Kouluhan on vastuussa oppilaasta vasta kun hän on saapunut tunnille.
Koulussamme yksi myöhästelijä jäi kiinni lopulta huumeista, joita hän käytti koulun vessassa. Toinen oppilas myöhästyi, koska hänellä oli ennen koulupäivää tapaamisia häntä tuplasti vanhemman miehen kanssa.
Kumpikaan näistä tapaamisista ei olisi lähtenyt selviämään ilman wilmamerkintöjä.Merkintöjä tarvitaan esimerkiksi haettaessa ADHD diagnoosia. Jos kouluajalta ei ole mitään todisteita keskittymisvaikeuksista, ei diagnoosia aseteta.
On myöhästymisiä ja on myöhästymisiä. Kun täällä nipotetaan ihan jo siitä, että tulee minuutin hitaammin sieltä käytävältä luokkaan. Eli minä, opettaja, tiedän ja näen, että se oppilas on jo koulurakennuksessa, luokassa odotetaan aamunavausta, kukaan ei ole ehtinyt edes istumaan vielä. Niin sitten se joka odottaa siinä kymmenen snettiä kynnyksen väärällä puolella onkin sitten jo muka myöhässä.
ap
Omilta lapsilta tulee merkintää vain tietyiltä opettajilta jos on läksyt jäänyt tekemättä. Kaikki opettajat eivät sitäkään merkkaa. Mitään kyniä ja kumeja ei ole tullut.
Itsellä tuli joskus jälki-istuntoa "nenäkkäästä" käytöksestä. Olin opettajan kanssa eri mieltä. Äitiä vähän nauratti kun allekirjoitti jälki-istuntopapereita.
No eihän tämä ongelma nyt mitenkään wilma-viesteihin liity, vaan siihen, että olet päätynyt kouluun eli työpaikkaasi, joka on erittäin huonosti johdettu ja jossa on todella huono työilmapiiri. Sellaisia paikkoja on kaikilla aloilla. Suosittelisin vaihtamaan paikkaa nopeasti, sillä tuollaisessa paikassa tuppaa väsymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myöhästyminen on saatettava vanhemmalle tiedoksi. Hän ei voi muuten puuttua lapsensa koulumatkan tapahtumiin. Kouluhan on vastuussa oppilaasta vasta kun hän on saapunut tunnille.
Koulussamme yksi myöhästelijä jäi kiinni lopulta huumeista, joita hän käytti koulun vessassa. Toinen oppilas myöhästyi, koska hänellä oli ennen koulupäivää tapaamisia häntä tuplasti vanhemman miehen kanssa.
Kumpikaan näistä tapaamisista ei olisi lähtenyt selviämään ilman wilmamerkintöjä.Merkintöjä tarvitaan esimerkiksi haettaessa ADHD diagnoosia. Jos kouluajalta ei ole mitään todisteita keskittymisvaikeuksista, ei diagnoosia aseteta.
On myöhästymisiä ja on myöhästymisiä. Kun täällä nipotetaan ihan jo siitä, että tulee minuutin hitaammin sieltä käytävältä luokkaan. Eli minä, opettaja, tiedän ja näen, että se oppilas on jo koulurak
Missä koulussa on nykyisin aamunavaus? Eikö niistä luovuttu jo 1990-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myöhästyminen on saatettava vanhemmalle tiedoksi. Hän ei voi muuten puuttua lapsensa koulumatkan tapahtumiin. Kouluhan on vastuussa oppilaasta vasta kun hän on saapunut tunnille.
Koulussamme yksi myöhästelijä jäi kiinni lopulta huumeista, joita hän käytti koulun vessassa. Toinen oppilas myöhästyi, koska hänellä oli ennen koulupäivää tapaamisia häntä tuplasti vanhemman miehen kanssa.
Kumpikaan näistä tapaamisista ei olisi lähtenyt selviämään ilman wilmamerkintöjä.Merkintöjä tarvitaan esimerkiksi haettaessa ADHD diagnoosia. Jos kouluajalta ei ole mitään todisteita keskittymisvaikeuksista, ei diagnoosia aseteta.
On myöhästymisiä ja on myöhästymisiä. Kun täällä nipotetaan ihan jo siitä, että tulee minuutin hitaammin sieltä käytävältä luokkaan. Eli minä, opettaj
Kyllä mun lasten kaikissa eri kouluissa on Helsingissä ollut aamunavaus. Nuorin on nyt abi.
ap
Vierailija kirjoitti:
Omilta lapsilta tulee merkintää vain tietyiltä opettajilta jos on läksyt jäänyt tekemättä. Kaikki opettajat eivät sitäkään merkkaa. Mitään kyniä ja kumeja ei ole tullut.
Itsellä tuli joskus jälki-istuntoa "nenäkkäästä" käytöksestä. Olin opettajan kanssa eri mieltä. Äitiä vähän nauratti kun allekirjoitti jälki-istuntopapereita.
Kuinka usein lapsesi jättävät läksynsä tekemättä?
Ja siis minä uskon, että se kamala kyttäävä ilmapiiri aiheuttaa ainakin 90 prosenttia oppilaiden ongelmista. En minäkään sinne haluaisi mennä, paitsi että oppilaat on ihania.
Itse uskon positiivisen vahvistamiseen, jolloin se nega jää itsekseen pois. Jos oppitunti on kiva, sinne tullaan ajoissa, siellä osallistutaan ja ko. ainetta opiskellaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Myöhässä tuleminen häiritsee oppituntia ja opetusta, erityisesti niitä, joilla on muutenkin vaikeuksia keskittyä. Oppitunnille tullaan ajoissa, tämä on nyt mielestäni itsestäänselvyys.
Aloittaja mainitsi minuutin myöhästymisen, se nyt on puhdasta nillittämistä eikä opetus ole varmasti ehtinyt alkaakaan siinä ajassa. Ihmiset vasta asettuvat aloilleen ja purkavat tavaroita esiin, opettajalla ei varmasti ole opetus kesken vielä siinä vaiheessa. Jos tunnin kriittisin tieto annetaan ensimmäisen 60 sekunnin aikana niin opettajan on syytä opetella irti sellaisesta tavasta. Luokan ovikin on oletettavasti lyöty ihan ilkeyttään nenän edestä kiinni eikä tietenkään puhettakaan että myöhästymisen syytä koitettaisiin yhtään selvittää kysymällä. Vanhemmat saattavat itse olla myöhässä ajaessaan lapsen kouluun tai koulukyyti/bussi on myöhässä eikä lapsi voi asialle mitään. Tämän pitäisi olla itsestäänselvyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omilta lapsilta tulee merkintää vain tietyiltä opettajilta jos on läksyt jäänyt tekemättä. Kaikki opettajat eivät sitäkään merkkaa. Mitään kyniä ja kumeja ei ole tullut.
Itsellä tuli joskus jälki-istuntoa "nenäkkäästä" käytöksestä. Olin opettajan kanssa eri mieltä. Äitiä vähän nauratti kun allekirjoitti jälki-istuntopapereita.
Kuinka usein lapsesi jättävät läksynsä tekemättä?
Lapsia on 4 ja ehkä joka kuukausi joltain unohtuu tehdä
Vierailija kirjoitti:
Enkä ole koskaan ollut työpaikassa, jossa ei ole minkäänlaista perehdytystä ja jossa esimies ei siis edes nimellisesti esimerkiksi koskaan kysy, että miten menee tms.
Ja olen ollut monessa työpaikassa eri aloilla.
ap
Varsin yleistä koulumaailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkä ole koskaan ollut työpaikassa, jossa ei ole minkäänlaista perehdytystä ja jossa esimies ei siis edes nimellisesti esimerkiksi koskaan kysy, että miten menee tms.
Ja olen ollut monessa työpaikassa eri aloilla.
ap
Varsin yleistä koulumaailmassa.
Ja sitten ihmetellään miksi koululaiset voi huonosti.
Tämä minun esimieheni rehtori mm. kiilasi ulko-ovella ohitseni kun raahasin kahta painavaa kassillista mappeja ja oppikirjoja.
Ei siis todellakaan tarjoutunut auttamaan (kuten yläkoululaiset pojat tekee) tai pitänyt edes ovea auki.
Ap
Olisko haudankaivajan ammatti sinulle sopiva?
Mitä sä siellä koulussa oikein teet? Et ainakaan opeta.