Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko suomalaiset toisilleen tylympiä kuin ihmiset muissa maissa?

Vierailija
09.08.2024 |

Miksi olemme? Miten tuon voisi muuttaa?

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä viikolla ihmettelin olisiko missään muualla näin, että kahvilassa pöytien ollessa täynnä vapaille paikoille tullaan vaan sanomatta mitään. Itse olisin kysynyt sopiiko tulla tmv mutta jos edes tätä ei halua sanoa niin hei tai edes jotain. Mutta tuppisuuna kaksi rouvaa istahti samaan pöytään. Minulla olisi voinut olla seuraa siihen tulossa joten mielestäni olisi ystävällistä edes kysyä onko paikat vapaana.

Latvia/Liettua akselilla olisi mennyt niin, että vanhat naiset olisivat suunnilleen sylkeneet teitä päin ja olleet joko sanomatta mitään tai huutaneet teitä nousemaan. Muistelen vaan, miten muutamaan otteeseen kävi itselle teininä/nuorena aikuisena, kun meni noissa maissa paikkoihin, joissa ole istumapaikat täynnä.

Annoin ranskassa dösässä mummelille paikan se oli ooh merci! Suomessa, tiedät

Hah, tuli mieleen miten meni kun tarjosin mummolle bussissa paikkaani. se moneen kertaan intti että ei tarvitse, kyllä hän seisoo ja tuntui tosi tyhmältä istua itse takaisin. Se mummo oli keppien kanssa liikenteessä, mutta ei voinut istua.

Vierailija
62/69 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivistymättömiä suomalaiset on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että on tylympiä. On aluekohtaisia eroja ja osittain on kiinni myös omasta käytöksestä, millaista kohtelua saa (ei aina). Osa suomalaisista on tylyjä ja ilkeitä, toiset avuliaita, kohteliaita ja ystävällisiä ja osa jotain siltä väliltä. On maita, joissa on keskimäärin tylympiä ihmisiä ja maita, joissa on kohteliaampaa, empaattisempaa, sosiaalisempaa ja yhteisöllisempää kuin Suomessa. 

Usein tylyt ihmiset voivat huonosti. Suomessa on liikaa ihmisiä, jotka tönii, eikä pyydä anteeksi, jos haluavat mennä ohi tai tonivät, kun eivät ilmaise haluavansa ohittaa ja on myös ihmisiä, jotka purkavat pahaa oloaan tuntemattomiin ihmisiin ja haluavat kiusata heikompia. Tuntuu, että tällainen käytös on lisääntynyt. Myös se on yleistynyt, että muita ihmisiä ei huomioida, vaan vain itsellä on väliä. 

Suomessa monet tervehtivät naapureita (riippuu missä asuu) ja tuntemattomat ihmiset ovat auttaneet minua useita kertoja tai tulleet juttelemaan kaupungilla tai matkustaessa. Minusta tuntuu, että Suomessa on yleistynyt myös tuntemattomien ihmisten kanssa spontaani juttelu ja positiivisten tunteiden ilmaisu toisia kohtaan. 


Muutos lähtee itsestä. Vain itse voi muuttua ja alkaa kohteliaammaksi. Silloin usein saa parempaa kohtelua muilta. 

Vierailija
64/69 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme ole.

 

Omat kokemukset, tausta tai henkiset ongelmat saattavat vaikuttaa siihen, miten hahmotamme muut.

Vierailija
65/69 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että pääkaupunkiseudulla on tiettyjä alueita, joissa on keskimäärin enemmän pahoinvoivia epäkohteliaita ihmisiä ja alueita, joissa huomioidaan muut ihmiset paremmin. 

Vierailija
66/69 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Ei muut ihmiset ole "koiria" joille voi heittää vähän nappuloita ruuaksi ja karjua käskyjä. Koirakin säälittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
67/69 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Ei muut ihmiset ole "koiria" joille voi heittää vähän nappuloita ruuaksi ja karjua käskyjä. Koirakin säälittää.

Koiratkin. Tekstinsyöttö taas muuttaa sanat.

Vierailija
68/69 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että tosipaikan tullen ollaan tylyjä vaan todella avuliaita. Ja eikö suomalaiset tutkitustikin luota kanssaihmisiin paljon (enemmän kuin muualla)? Mieluummin niin että oikeassa avuntarpeessa saa apua kanssaihmisiltä kuin että hyvänä päivänä smalltalkataan tekohymyillen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
69/69 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, että tosipaikan tullen ollaan tylyjä vaan todella avuliaita. Ja eikö suomalaiset tutkitustikin luota kanssaihmisiin paljon (enemmän kuin muualla)? Mieluummin niin että oikeassa avuntarpeessa saa apua kanssaihmisiltä kuin että hyvänä päivänä smalltalkataan tekohymyillen. 

Ei kaikki auta silloinkaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme