Sähköautoilijat! Kuinka 'tiukille' uskallatte vetää kilsat ennen kuin käytte lataamassa? Suunnittelen kesäreissua pohjoiseen.
Mulla on näillä kesäkeleillä rangea 300-340km kun akku on täynnä. Miten pitkälle uskallan ajaa ennen kuin lataan? 250 km max?
Miten te suunnittelette lataukset?
Kommentit (136)
Oho, aika tressaavaa olisi ajaa sähköautolla noin kauas. Kai se kesällä onnistuu, kun suunnittelee reitin ja lautaspaikat. Ottaa aikaa mukaan, jonottaa ja odottaa.
Koeajolla akkuun jäi auton mukaan 6 %. Ostin siis käytetyn auton. Omistuksen aikana 15 % on ollut alin. En tarvitse maksimaalista pikalatausnopeutta tai ylipåätänsä pikalatausta kuin muutaman kerran vuodessa.
Rangeahdistus on jo suuri kun akussa enää 20% .
Lähdetään ihan perusteistä, älä ikinä luota auton km-ennusteeseen ellei se perustu navigointiin tiettyyn kohteeseen.
Se yleinen, bensamittaria vastaava, km-näyttö ilman navigaatiokohdetta on pelkkä arvaus, joissain autoissa pelkästään vakioidun tehtaan ilmoittaman kulutuksen perusteella.
Itseasiassa jos voi niin käännä se pois päältä näyttämään akun varaus%ia, koska se on todellinen lukema.
Kuinka vähille %eille voi turvallisesti vetää riippuu automallissa, joissain iskee "kilpikonna" hidastelumoodi jo 5-10% välissä, joissain voi huoletta ajaa nollaankin koska sen alla on vielä varapuskuria muutama kWh.
Itse olen pitkällä matkalla saapunut kolmen tunnin ajon jälkeen laturille 2%lla. Yleensä kuitenkin lataus on jossain 5-20% välillä koska ei laturi aina satu siihen kohtaan missä olisi optimi ladata.
Yleisesti ottaen aina kun matkalla tauko mistä tahansa syystä niin auto laturiin kiinni.
Ei mitään syytä vetää kovin tiukille. Ottaa rennosti ja latailee joka kahvitauolla. Ei tartte miettiä asiaa sitten muuten.
Eniten aikaa vie se 80% -> 100% lataus, joten sen voi jättää tekemättä.
Noin 10% kapasiteettia jäljellä, niin menen latailemaan. Sillä on pelivaraa etsiä latauspaikkaa. Tosin appi ehdottaa niitä jo ihan automaattisesti.
Itse ajan vain työmatkat (50km päivä) ja pienet kauppa-ajot sähkärillä. Lappiin mennään dieselimersulla. En lähtis sähkärillä säätämään perheen ja koirien kanssa tuota väliä. Tuskin oltais ikinä perillä. Kannattaa ainakin tarkistaa missä kaikkialla saa ladattua. Välimatkat on aika pitkiä siellä pohjoisessa eikä latauspaikkoja vielä kaikkialla.
Vierailija kirjoitti:
Oho, aika tressaavaa olisi ajaa sähköautolla noin kauas. Kai se kesällä onnistuu, kun suunnittelee reitin ja lautaspaikat. Ottaa aikaa mukaan, jonottaa ja odottaa.
Selvästikin taas joku kommentoimassa joka ei ole ajanut sähköautoilla metriäkään, kun puhuu jonottamisesta. Suomessa on kaksi sesonkia jolloin saattaa joillain liikenteen pääsolmukohdilla joutua hetkeksi jonoon. Muulloin ei ole jonoja missään.
Minusta 200km on muutekin jo aika puuduttava aika, eli ehkä joku sellainen väli
Vierailija kirjoitti:
Itse ajan vain työmatkat (50km päivä) ja pienet kauppa-ajot sähkärillä. Lappiin mennään dieselimersulla. En lähtis sähkärillä säätämään perheen ja koirien kanssa tuota väliä. Tuskin oltais ikinä perillä. Kannattaa ainakin tarkistaa missä kaikkialla saa ladattua. Välimatkat on aika pitkiä siellä pohjoisessa eikä latauspaikkoja vielä kaikkialla.
Kuinka pitkään ajat perheesi ja koiriesi kanssa tauotta Lapissa?
Riippuu ihan siitä miten hyvin tunnen reitin. Jos on tutut latausasemat ja reitit niin uskaltaa päästää paljon alemmas varauksen kun tietää että on hyvin toimivat laturit kohta edessä ja kulutus on kokemuksella helposti arvioitavissa. Viisi prosenttia vielä ok. Jos taas ajan ihan tuntemattomilla reiteillä niin en yleensä päästä paljon alle 15 prosentin.
AP mikä auto, niin voi neuvoa paremmin kuinka sen kanssa kannattaa pitkää matkaa tehdä.
Ehkä minäkin sitten uskallan luottaa autoon, se kyllä ehdottaa latauspaikat reitin varrella kun navigaattoriin syöttää päämäärän. Jotenkin en ole vaan uskaltanut, enkä siis näin pitkää matkaa ole ennen ajanutkaan. Sitäkin kyllä mietin, että ei kannata ladata akkua huoltsikalla 100%:iin kun se kestää niin kauan. Ne viimeiset prosentit siis. Ois nopeampaa jos latais vaikka 80% ja jatkaisi matkaa.
Sähköautoilu ei minua stressaa yhtään, kun joku siitä mainitsi. Lataus on helppoa enkä muista montaa kertaa joutuneeni jonottelemaan. Silloinkin korkeintaan joitain minuutteja. Latailu on myös ihan törkeän halpaa kun vertaa bensaan. Tuollaisella pitkällä matkalla sen varmasti huomaa miten edullista on.
Ap
kallista se ainaki on kun kwh maksaa apsilla jotain 50 centtiä
" En lähtis sähkärillä säätämään perheen ja koirien kanssa tuota väliä. "
No juuri yksinhän voisikin diesel-mersulla vetäistä kusematta lappiin mutta lasten ja koirien kanssa niitä taukoja tulee väkisin niin tiuhaan että ihan sama mennä sähköautolla saman tien ja ladata aina tauoilla.
Pitkillä matkoilla ollaan ajettu niin, että akkua on 5-10% jäljellä eli n. 20-40 km rangea kun ladataan. Kauheasti etukäteen ei olla suunniteltu että missä pysähdytään, koska akun todellisen kulutuksen näkee siinä matkalla vasta. Moottoritiellä kun kovaa ajaa, niin se auton lupaama maksimirange ei pidä paikkansa, vaan kuluu nopeammin. Ollaan ajettu pohjoisimmillaan Rovaniemen korkeudella ja ihan hyvin on ollut latureita joka paikassa siellä. Ollaan ajettu pk-seudulta mm. Rukalle ja Tornioon ja yleensä ollut latauksen vuoksi yksi pysähdys enemmän, kuin bensa-autolla tarvitsisi.
autoni vie 5 litraa satasella
litra maksaa 1,70 eur
sata kilsaa 8,5 eur
5 matkustaa per nuppi tekee 1,7 eur
Minä lataan pitkällä matkalla vähän ja usein, eli korkeintaan parin tunnin välein kun käyn vessassa tai ostamassa kahvin tai päästän koiran takaluukusta kuselle. 10-15 minuuttia kun lataa niin Tesla ehtii ottaa kolmekin sataa kilometriä uutta rangea.
Eli en koskaan päästä akkua kovin tyhjäksi mutta en koskaan lataa täyteenkään pikalaturista.
latauskartta.fi
chargefinder.com
abrp.com
Noihin kannattaa tutustua, erityisesti ensimmäiseen kun Suomessa ajelee, näkee hyvin ajantasaisen laturitarjonnan täällä ja voi suodattaa sellaiset joiden pistoke, teho ja operaattori sopii itselle.
Suunnittelen latauspaikat vasta ajomatkalla. Tarvittavien latausten lukumäärä ja siten matkan kokonaiskesto on suunnilleen tiedossa kilometrimäärän perusteella. Nykyään on tehokkaita latureita joka nurkalla, niin aina löytyy joku.
Eilen esimerkiksi suunnittelin reitin lähtiessä siten, että auto ennakoi, että perillä laturilla akkua on jäljellä 2%. Riitti hyvin, lopulta perillä oli jäljellä 8%. Auton arviot ovat aika pessimistisiä ja siksi niihin voi luottaa. Jos olet todennut, että auton akulla pääsee 300 km, mieti latauspaikka noin 300 km kohdalle.