Sähköautoilijat! Kuinka 'tiukille' uskallatte vetää kilsat ennen kuin käytte lataamassa? Suunnittelen kesäreissua pohjoiseen.
Mulla on näillä kesäkeleillä rangea 300-340km kun akku on täynnä. Miten pitkälle uskallan ajaa ennen kuin lataan? 250 km max?
Miten te suunnittelette lataukset?
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
autoni vie 5 litraa satasella
litra maksaa 1,70 eur
sata kilsaa 8,5 eur
5 matkustaa per nuppi tekee 1,7 eur
Autoni vie 15kWh satasella.
Kotona lataan ~7snt/kWh, tien päällä 25-35snt/kWh.
Sata kilsa 1,05 - 5,25 €
5 matkustajaa per nuppi tekee 21 - 105 senttiä.
Kerrotko vielä autosi hankintahinnan?
Omani maksoi 2400 eur ja se on 100% minun.
35000€ ja sekin on 100% minun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kallista se ainaki on kun kwh maksaa apsilla jotain 50 centtiä
Siinä toinen joka ei tiedä sähköautoilusta tuon taivaallista. Absi on ketjuista halvimmasta päästä 33-35 snt.
20 x 0,35 = 7 euroa
sillä saa 7/1,7=4,11 litraa polttoainetta
dieselillä pääsee helposti 4 litran kulutukseen sadalla
Ja saa olla aikamoinen sähköauto jos kesällä kuluttaa 20 sadalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
litra maksaa 1,70 eur
sata kilsaa 8,5 eur
Sata kilsa 1,05 - 5,25 €
tyhmyyttä on monenlaista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä toinen joka ei tiedä sähköautoilusta tuon taivaallista. Absi on ketjuista halvimmasta päästä 33-35 snt.
20 x 0,35 = 7 euroa
eikö niillä saa ajaa talvella?
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään syytä vetää kovin tiukille. Ottaa rennosti ja latailee joka kahvitauolla. Ei tartte miettiä asiaa sitten muuten.
Eniten aikaa vie se 80% -> 100% lataus, joten sen voi jättää tekemättä.
Totta. Valmistajatkaan suosittelevat 80% varasutillaan, jotkut 90%, tilaan latausta. Käytännössä ladataan sieltä noin 20% prosentista tuonne 80% . Eli käytännössä käytät suurimmillaan 60% akun kapasiteetista latausjaksojen välissä. Talvella pakkanen ym. tekijät pudottavat 40% kapasiteetista muuhun, eli käytännösä "WLTP" talvella voi olla jotain 36% täydestä luvatusta . Se tarkoittaa 150-250 km ajomatkoja kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ajan vain työmatkat (50km päivä) ja pienet kauppa-ajot sähkärillä. Lappiin mennään dieselimersulla. En lähtis sähkärillä säätämään perheen ja koirien kanssa tuota väliä. Tuskin oltais ikinä perillä. Kannattaa ainakin tarkistaa missä kaikkialla saa ladattua. Välimatkat on aika pitkiä siellä pohjoisessa eikä latauspaikkoja vielä kaikkialla.
Kuinka pitkään ajat perheesi ja koiriesi kanssa tauotta Lapissa?
Yhden pysähdyksen taktiikalla mennään jos ajetaan yöllä Etelä-Suomesta Levin korkeudelle ja kahden jos päivällä. Käymme noin 5-6 kertaa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
20 x 0,35 = 7 euroa
eikö niillä saa ajaa talvella?
Väittikö joku niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
litra maksaa 1,70 eur
sata kilsaa 8,5 eur
Sata kilsa 1,05 - 5,25 €
tyhmyyttä on monenlaista
Aivan. Itse totesin näin viisikymppisenä että voisin toki jatkaa yhä edelleen jollain vanhoilla tonnin rotteloilla ajamista jolloin itse auto ei maksaisi juuri mitään mutta kulkeminen maksaa. Tai sitten voin hankkia nykyaikaisen mukavan auton jossa auto maksoi mutta kulkeminen ei maksa juuri mitään.
Valitsin jälkimmäisen koska en halua olla se joka kituutti tonnin rotteloilla kuolemaansa asti ja perikunta ihmettelee miksi se ei ostanut säästöillään mitään.
En bensa-auto aikanakaan koskaan mennyt liian tiukoille vaan kävin tankkaamassa, kun jäljellä oli se noin100km. Miksi toimisin sähköauton kanssa toisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ajan vain työmatkat (50km päivä) ja pienet kauppa-ajot sähkärillä. Lappiin mennään dieselimersulla. En lähtis sähkärillä säätämään perheen ja koirien kanssa tuota väliä. Tuskin oltais ikinä perillä. Kannattaa ainakin tarkistaa missä kaikkialla saa ladattua. Välimatkat on aika pitkiä siellä pohjoisessa eikä latauspaikkoja vielä kaikkialla.
Yhden pysähdyksen taktiikalla mennään jos ajetaan yöllä Etelä-Suomesta Levin korkeudelle ja kahden jos päivällä. Käymme noin 5-6 kertaa vuodessa.
Helsingistä sellaista 5-6 tuntia putkeen ennen taukoa. Sääliksi käy eläimiä ja lapsia.
Miksi bensalenkkareiden on pakko tunkea tähän ketjuun dissaamaan sähköautoilijoita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitkö? Lehmätkin lensi taivaalla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi bensalenkkareiden on pakko tunkea tähän ketjuun dissaamaan sähköautoilijoita?
Oletko se patologinen valehtelija, sähköautosebbo?
Kannattaa ennakoida ja jättää varaa, jos sattuukin rikkonainen laturi vastaan. Esim. Joensuussa on kolme Chademon laturia, joista kaksi on lähes aina rikki kun niitä tarvitsee ja seuraava on yli 10km päässä motarin varrella. Hitaita latureita on enemmän, mutta noin pitkällä matkalla en itse viitsi jäädä pidemmiksi ajoiksi odottelemaan laturin latausta.
Vierailija kirjoitti:
Sähköautojen kiivas vastustaminen on yksi Pietarin pelikirjan pääteemoista.
Vierailija kirjoitti:
En bensa-auto aikanakaan koskaan mennyt liian tiukoille vaan kävin tankkaamassa, kun jäljellä oli se noin100km. Miksi toimisin sähköauton kanssa toisin?
Olisi jäänyt sähköauto itseltä hankkimatta, jos en A) ajaisi alueilla, missä yleensä on hyvin lähellä vaihtoehtoinen latauspaikka ja B) oli pakko ajaa pitkiä matkoja talvella olosuhteista riippumatta. Nykyisillä tarpeilla kompromissit eivät tunnu kipeiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko se patologinen valehtelija, sähköautosebbo?
Eikös se ollut tesla-sebbo, jolla ei sitten lopulta ollutkaan teslaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
litra maksaa 1,70 eur
sata kilsaa 8,5 eur
Sata kilsa 1,05 - 5,25 €
tyhmyyttä on monenlaista
Aivan. Itse totesin näin viisikymppisenä että voisin toki jatkaa yhä edelleen jollain vanhoilla tonnin rotteloilla ajamista jolloin
2400 euron autoni saanut Euro NCAP viisi tähteä
Lapissa käyn toki lentäen
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ennakoida ja jättää varaa, jos sattuukin rikkonainen laturi vastaan. Esim. Joensuussa on kolme Chademon laturia, joista kaksi on lähes aina rikki kun niitä tarvitsee ja seuraava on yli 10km päässä motarin varrella. Hitaita latureita on enemmän, mutta noin pitkällä matkalla en itse viitsi jäädä pidemmiksi ajoiksi odottelemaan laturin latausta.
chademo nyt on muutenkin kuoleva standardi eikä Suomessa ole ainuttakaan yli 50kW chademo-laturia. Uusia ei rakenneta, CCS2 on EU virallinen töpseli.
Uuden chademoauton ostoa ei voi suositella kellekään, kauppakasseiksi käytetyt leaffit ovat ihan hyviä.
"Ei minun tarvinnut tankata viime kesän Helsingin reissulla kertaakaan, vaikka matkaa tuli edestakaisin yli 1100 km."
Luultavasti tankkasit kuitenkin juuri sitä ennen ja heti jälkeen.