Sähköautoilijat! Kuinka 'tiukille' uskallatte vetää kilsat ennen kuin käytte lataamassa? Suunnittelen kesäreissua pohjoiseen.
Mulla on näillä kesäkeleillä rangea 300-340km kun akku on täynnä. Miten pitkälle uskallan ajaa ennen kuin lataan? 250 km max?
Miten te suunnittelette lataukset?
Kommentit (136)
Joissakin sähköautomalleissa on aika paljon varmuusvaraa nollan kilsan jälkeenkin, mutta joissakin ei juuri mitään.. Kannattaa googlettaa oman auton tietoja netistä.
Vierailija kirjoitti:
Pitkillä matkoilla ollaan ajettu niin, että akkua on 5-10% jäljellä eli n. 20-40 km rangea kun ladataan. Kauheasti etukäteen ei olla suunniteltu että missä pysähdytään, koska akun todellisen kulutuksen näkee siinä matkalla vasta. Moottoritiellä kun kovaa ajaa, niin se auton lupaama maksimirange ei pidä paikkansa, vaan kuluu nopeammin. Ollaan ajettu pohjoisimmillaan Rovaniemen korkeudella ja ihan hyvin on ollut latureita joka paikassa siellä. Ollaan ajettu pk-seudulta mm. Rukalle ja Tornioon ja yleensä ollut latauksen vuoksi yksi pysähdys enemmän, kuin bensa-autolla tarvitsisi.
itse pysähdyn bensa-autolla miten usein haluan ja minne haluan eikä tarvi sählätä typerien letkujen kanssa
Vierailija kirjoitti:
Oho, aika tressaavaa olisi ajaa sähköautolla noin kauas. Kai se kesällä onnistuu, kun suunnittelee reitin ja lautaspaikat. Ottaa aikaa mukaan, jonottaa ja odottaa.
Ei siinä ole mitään stressattavaa ja aivan yhtä hyvin on onnistunut kun polttiksella. Myös talvella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkillä matkoilla ollaan ajettu niin, että akkua on 5-10% jäljellä eli n. 20-40 km rangea kun ladataan. Kauheasti etukäteen ei olla suunniteltu että missä pysähdytään, koska akun todellisen kulutuksen näkee siinä matkalla vasta. Moottoritiellä kun kovaa ajaa, niin se auton lupaama maksimirange ei pidä paikkansa, vaan kuluu nopeammin. Ollaan ajettu pohjoisimmillaan Rovaniemen korkeudella ja ihan hyvin on ollut latureita joka paikassa siellä. Ollaan ajettu pk-seudulta mm. Rukalle ja Tornioon ja yleensä ollut latauksen vuoksi yksi pysähdys enemmän, kuin bensa-autolla tarvitsisi.
itse pysähdyn bensa-autolla miten usein haluan ja minne haluan eikä tarvi sählätä typerien letkujen kanssa
Ööö letkustahan se bensakin tulee..?
Vierailija kirjoitti:
autoni vie 5 litraa satasella
litra maksaa 1,70 eur
sata kilsaa 8,5 eur
5 matkustaa per nuppi tekee 1,7 eur
Autoni vie 15kWh satasella.
Kotona lataan ~7snt/kWh, tien päällä 25-35snt/kWh.
Sata kilsa 1,05 - 5,25 €
5 matkustajaa per nuppi tekee 21 - 105 senttiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä niiden kanssa sähläät? Sen kun laittaa piuhan kiinni. Ei siinä sen kummempaa ole.
Vierailija kirjoitti:
kallista se ainaki on kun kwh maksaa apsilla jotain 50 centtiä
Ei kukaan pakota sinne apsille. Meillä se on vaihtoehto jos muuta ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinähän se vasta sillä letkulla joudutkin sähläämään kun sinun pitää roikkua siinä kiinni koko tankkauksen ajan. Minulla kestää muutama sekuntia kytkeä latausjohto autoon ja sitten muun perheen kanssa wc/kahvi/ruoka/museo/kauppa tms mikä oli muutenkin tarkoituksena.
Mun auto ilmoittaa 20% kohdalla että akku vähissä. Rangeahdistus ja pieni paniikki iskee välittömästi tuossa vaiheessa ja on pakko mennä äkkiä lataamaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööö letkustahan se bensakin tulee..?
Ei minun tarvinnut tankata viime kesän Helsingin reissulla kertaakaan, vaikka matkaa tuli edestakaisin yli 1100 km.
eri
Vierailija kirjoitti:
Rangeahdistus on jo suuri kun akussa enää 20% .
Miksi? Sen ymmärsi joskus 2010-luvulla kun latausverkosto oli harva, nykyisin on HPC-laturitkin kaiken maailman takahikiöiden Smarketeilla.
Vierailija kirjoitti:
Minä lataan pitkällä matkalla vähän ja usein, eli korkeintaan parin tunnin välein kun käyn vessassa tai ostamassa kahvin tai päästän koiran takaluukusta kuselle. 10-15 minuuttia kun lataa niin Tesla ehtii ottaa kolmekin sataa kilometriä uutta rangea.
Eli en koskaan päästä akkua kovin tyhjäksi mutta en koskaan lataa täyteenkään pikalaturista.
Kyllä se teslalla pitkällä matkalla kannattaa nimenomaan päästää aika tyhjäksi jos haluaa minimoida lataustaukojen pituuden. Teslan latauskäyrä on hyvin laskea, saat sen 170/250kW piikin automallistasi riippuen vain pienillä prosenteilla hetken.
Vierailija kirjoitti:
Siinä toinen joka ei tiedä sähköautoilusta tuon taivaallista. Absi on ketjuista halvimmasta päästä 33-35 snt.
20% kun jäljellä niin lataamaan. Jos vedät akun lähelle nollaa sen elinikä laskee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
autoni vie 5 litraa satasella
litra maksaa 1,70 eur
sata kilsaa 8,5 eur
5 matkustaa per nuppi tekee 1,7 eur
Autoni vie 15kWh satasella.
Kotona lataan ~7snt/kWh, tien päällä 25-35snt/kWh.
Sata kilsa 1,05 - 5,25 €
5 matkustajaa per nuppi tekee 21 - 105 senttiä.
Kerrotko vielä autosi hankintahinnan?
Omani maksoi 2400 eur ja se on 100% minun.
Viimeksi kun ajelin vähän vajaa 900 km pohjoiseen, niin latauksiin meni noin 30€ rahaa. Mitens bensa-autolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä toinen joka ei tiedä sähköautoilusta tuon taivaallista. Absi on ketjuista halvimmasta päästä 33-35 snt.
20 x 0,35 = 7 euroa
sillä saa 7/1,7=4,11 litraa polttoainetta
dieselillä pääsee helposti 4 litran kulutukseen sadalla
Heh heh! Polttomoottiautoilla ajavien ei tarvitse miettiä tuollaisia. Vain täysi ääliö hankki sähköauton. Heh heh!
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi kun ajelin vähän vajaa 900 km pohjoiseen, niin latauksiin meni noin 30€ rahaa. Mitens bensa-autolla?
onneksi en ole niin köyhä että tarvitsee miettiä moisia pikkusummia
Ei oo lomareissulla niin kiire että pitäisi akku vetää pohjiin ennen latausta. Kotoa lähtiessä jo suunnitellaan suurinpiirtein huomioiden omien taukojen tarve ja latauspaikat suhteessa auton käytökseen. Siinäpä on sitten kun vetää äärirajalle eikä lataus onnistukaan tms yhtään enempää lataus ei vaadi kun tankkauskaan, piuha kiinni ruokatauolla ja irti lähtiessä tai kahvitauolla. Pikatolpalla ei ehdi juodakaan jos vessassa käy.