Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjanpitäjän v_tutus: asiakkaat haluavat pitää kaiken omana salaisuutenaan, ja suhtautuvat minuun epäilevästi

Vierailija
15.06.2024 |

Olen töissä tilitoimistossa, asiakkainani on pieniä yrityksiä. Kolmelta taholta et voi pitää salaisuuksia: viranomaisilta, äidiltä ja yrityksesi taloudenhoitajalta.

Perus työpäiväni v_tutus: asiakas on höylännyt yrityksen luottokorttia jossain kaupassa. Kysyn kuitin ja selitteen perään: asiakas kivahtaa, että ei kuulu sulle! Siis minullehan se juurikin kuuluu :D

Toinen tapaus: yritys saa laskun jostain ravintolasta. Laskutusperusteena on vain "konferenssipaketti 24 %". Kysyn asiakkaalta tarkentavia kysymyksiä, sillä minun täytyy tietää yksityiskohdat (kirjanpidon ja arvonlisäveron käsittelyn vuoksi) tietääkseni onko tässä ollut kokoustamista, edustusta, sisäisiä juhlia ym. Asiakas vastaa vain "on yrityksen kulu". Aaargh!

Mikähän olisi asiallinen tapa ilmoittaa aina tällaisissa tapauksissa, että minua ei henkilökohtaisesti kiinnosta tippaakaan sinä ja sinun elämäsi, menkööt yrityksesi vaikka konkurssiin. Mutta minun täytyy suorittaa nämä kirjanpidolliset minimivaatimukset, että en saa syytettä kirjanpitorikoksesta *pyöräyttää silmiä*

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva, asiakashan on ymmärtääkseni itse valinnut kirjanpitäjänsä. Aina on mahdollista tehdä homma itse ja sitten selitellä vähän eri taholle mitä siellä on touhuiltu. 

Vierailija
2/62 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä miksi utelet. Yrittäjän vikahan se loppuviimein on, jos kirjanpidossa on jotain häikkää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä miksi utelet. Yrittäjän vikahan se loppuviimein on, jos kirjanpidossa on jotain häikkää.

XD ei, vaan yrittäjä pääsee pälkähästä ja kaikki kaatuu kirjanpitäjän niskaan.

Vierailija
4/62 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä miksi utelet. Yrittäjän vikahan se loppuviimein on, jos kirjanpidossa on jotain häikkää.

XD ei, vaan yrittäjä pääsee pälkähästä ja kaikki kaatuu kirjanpitäjän niskaan.

Päinvastoin. Vaikka yrittäjällä on ulkoinen taloudenhoito, niin yrittäjä on taloudenpitoon liittyvissä asioissa pääsyyllinen.

Vierailija
5/62 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä miksi utelet. Yrittäjän vikahan se loppuviimein on, jos kirjanpidossa on jotain häikkää.

XD ei, vaan yrittäjä pääsee pälkähästä ja kaikki kaatuu kirjanpitäjän niskaan.

Päinvastoin. Vaikka yrittäjällä on ulkoinen taloudenhoito, niin yrittäjä on taloudenpitoon liittyvissä asioissa pääsyyllinen.

No käräjäoikeuden antamat tuomiot ovat kanssasi eri mieltä! Ja sinä olet väärässä. Ulkoinen taloushallinto = vastuu muualla, eli kirjanpitäjällä. Kokemusta on henkilökohtaisestikin!

Vierailija
6/62 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä miksi utelet. Yrittäjän vikahan se loppuviimein on, jos kirjanpidossa on jotain häikkää.

Haloo. Täytyy tietää, mikä tilaisuus on ollut, jotta osaa kirjata sen esim. edustuskuluihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/62 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainuthan keino tuollaisia asiakkaita kohtaan on se, että ne ei enää ole asiakkaita.  Jos ei asiakas toimita tietoja, niin eihän kirkanpitäjä voi alkaa lakia rikkomaan sen takia.

Vierailija
8/62 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on mielestäni aivan loistava kirjanpitäjä. Uploadaan järjestelmään kuitit ja kommentoin jokaisen suoraan puhelimella.

Kirjanpitäjä seuraavan kuun alkupuoliskolla kuittaa, että edellinen kuukausi tehty. Kertaakaan se ei ole mitään kysynyt, eikä kertaakaan minun ole pitänyt hänelle muuta infoa antaa kuin mitä olen syöttänyt niihin tositekommentteihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/62 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on mielestäni aivan loistava kirjanpitäjä. Uploadaan järjestelmään kuitit ja kommentoin jokaisen suoraan puhelimella.

Kirjanpitäjä seuraavan kuun alkupuoliskolla kuittaa, että edellinen kuukausi tehty. Kertaakaan se ei ole mitään kysynyt, eikä kertaakaan minun ole pitänyt hänelle muuta infoa antaa kuin mitä olen syöttänyt niihin tositekommentteihin.

Jos omatoimisesti lataat kuitit järjestelmään ja kirjoitat selitteen, niin taputa itseäsi olkapäälle ja kehaise itseäsi - teet enemmän, kuin 95 % entisistä tai nykyisistä asiakkaistani. t. kirjanpitäjä täälläkin

Vierailija
10/62 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä miksi utelet. Yrittäjän vikahan se loppuviimein on, jos kirjanpidossa on jotain häikkää.

Yrityksen kirjanpitäjä ja tilintarkastajat ovat omalla omaisuudellaan rikosoikeudellisessa vastuussa sidosryhmille esim. verottajalle, pankille jne. jos antaa virheellistä tietoa. 

Ja ehkä ap. tapauksessa rikos lievenee, jos pyydät asiakkaalta allekirjoituksen ja laadit asiakirjan, jossa kerrot yrittäjän kieltäytyneen luovuttamasta tietoja ja kopio asiakirjasta itselle, mutta sekään ei poista vastuuta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/62 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pomo kirjoittaa ravintolakuitteihin aina kenen kanssa on syönyt ja mikä firma, kun tarjoaa esim. lounaan yhteistyökumppaneille. Joskus vie meidät henkilökunnan syömään ja on tarkistanut joltain, että parin-kolmen kuukauden välein ja joululounas lisäksi on ok, se voidaan katsoa virkitystoiminnaksi.  

Vierailija
12/62 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me vaihdettiin tilitoimisto. Uusi kirjanpitäjä löysi aika paljon virheitä vanhasta, mutta sitä edellinen oli vielä pahempi. Jopa Debitit ja Kreditit sekoitti keskenään, ihan selkeät. Sitten vielä ko. isohko tilitoimisto mainostaa että ei kannata tehdä kirjanpitoa itse - no kannattaa jos homma on tuolla tasolla. Itse en ota tilitoimistoa sivutoimelleni, koska tiedän että pienet ja helpot firmat annetaan aloittelijoille ja harjoittelijoille eikä kukaan tarkista näiden töitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/62 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on mielestäni aivan loistava kirjanpitäjä. Uploadaan järjestelmään kuitit ja kommentoin jokaisen suoraan puhelimella.

Kirjanpitäjä seuraavan kuun alkupuoliskolla kuittaa, että edellinen kuukausi tehty. Kertaakaan se ei ole mitään kysynyt, eikä kertaakaan minun ole pitänyt hänelle muuta infoa antaa kuin mitä olen syöttänyt niihin tositekommentteihin.

Mahtavaa! Tulisitpa asiakkaakseni, että saisin lopettaa jonkun vänkyrän asiakassuhteen. Oman kokemukseni mukaan kuitteja ja niiden selitteitä saa kärttää ja kärttää. Yrittäjät jopa loukkaantuvat, kun pyydän kuitteja. "Kyllähän minä tiedän, että minä itse käytin sitä yrityksen luottokorttia!"

- ap

Vierailija
14/62 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on mielestäni aivan loistava kirjanpitäjä. Uploadaan järjestelmään kuitit ja kommentoin jokaisen suoraan puhelimella.

Kirjanpitäjä seuraavan kuun alkupuoliskolla kuittaa, että edellinen kuukausi tehty. Kertaakaan se ei ole mitään kysynyt, eikä kertaakaan minun ole pitänyt hänelle muuta infoa antaa kuin mitä olen syöttänyt niihin tositekommentteihin.

 

Siinä tapauksessa voit kulkea rinta rottingilla ja olla ylpeä itsestäsi. Ja lasku on kohtuullinen, kun ei turhaa työtä.

Täällä entinen kirjanpitäjä/tilintarkastaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/62 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asiakas on höylännyt yrityksen luottokorttia jossain kaupassa. Sehän näkyy tiliotteelta missä. Siitä voi päätellä mitä on ostettu. 

Toinen tapaus konferenssipaketti, alv on 24% ja nimi kertoo mitä on tehty.

Olen tehnyt yritykseni kirjanpitoa myös itse ja käyttänyt useampaakin tilitoimistoa, ja täytyy sanoa että kirjanpitäjissä on eroja. Yksi tankkaa kaikki ihan selkeätkin tapaukset kuitti kuitilta läpi. Toinen taas tuntuu osaavan lukea melkein ajatuksetkin. 

 

Viimekädessä yrityksen toimitusjohtaja tai muu vastuuhenkilö on vastuussa siitä että yrityksen kirjanpito tulee tehtyä. Siis jos kirjanpitäjä tekee virheen, tj vastaa. Olen joutunut näiden mukamas kirjanpitäjien takia vaihtamaan tilitoimistoa useampaan kertaan. Onneksi hyviäkin on.

 

Vierailija
16/62 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakkaalle vaan täytyy kertoa, että kysyt nämä kysymykset juuri siksi, että osaat kirjata oikealle tilille kuluksi sekä alvit oikein. Jos ravintolakuluista ei kuittia kuulu, niin edustuskuluiksi pistäisin. Sitten voi myös pohtia kannattaako tällaista asiakasta pitää. Kuitit ja tositteet täytyy kirjanpidosta löytyä.

Vierailija
17/62 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on mielestäni aivan loistava kirjanpitäjä. Uploadaan järjestelmään kuitit ja kommentoin jokaisen suoraan puhelimella.

Kirjanpitäjä seuraavan kuun alkupuoliskolla kuittaa, että edellinen kuukausi tehty. Kertaakaan se ei ole mitään kysynyt, eikä kertaakaan minun ole pitänyt hänelle muuta infoa antaa kuin mitä olen syöttänyt niihin tositekommentteihin.

Mahtavaa! Tulisitpa asiakkaakseni, että saisin lopettaa jonkun vänkyrän asiakassuhteen. Oman kokemukseni mukaan kuitteja ja niiden selitteitä saa kärttää ja kärttää. Yrittäjät jopa loukkaantuvat, kun pyydän kuitteja. "Kyllähän minä tiedän, että minä itse käytin sitä yrityksen luottokorttia!"

- ap

Apua! :D

T. Ammatista haaveilut

Vierailija
18/62 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asiakas ei vastaa asianmukaisesti, täytyy valita luonnollisesti riskittömin kirjaus. Eli et vie laskua yrityksen kuluksi, ellet tiedä sen olevan varmuudella yrityksen kulu.

Vierailija
19/62 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on mielestäni aivan loistava kirjanpitäjä. Uploadaan järjestelmään kuitit ja kommentoin jokaisen suoraan puhelimella.

Kirjanpitäjä seuraavan kuun alkupuoliskolla kuittaa, että edellinen kuukausi tehty. Kertaakaan se ei ole mitään kysynyt, eikä kertaakaan minun ole pitänyt hänelle muuta infoa antaa kuin mitä olen syöttänyt niihin tositekommentteihin.

Mahtavaa! Tulisitpa asiakkaakseni, että saisin lopettaa jonkun vänkyrän asiakassuhteen. Oman kokemukseni mukaan kuitteja ja niiden selitteitä saa kärttää ja kärttää. Yrittäjät jopa loukkaantuvat, kun pyydän kuitteja. "Kyllähän minä tiedän, että minä itse käytin sitä yrityksen luottokorttia!"

- ap

Apua! :D

T. Ammatista haaveilut

Ei tuo vielä mitään. Olen saanut erittäin vihaisen puhelun asiakkaalta. "Luuletko, että harrastan jotain vilunkipeliä? Että maksaisin omat vapaa-ajan menoni yrityksen kortilla?". Vastauksena siis s-postiviestiini, jossa kysyin liittyikö yrityksen saama lasku ravintolakestityksestä sisäisiin palavereihin vai ulkopuolisiin kokouksiin...

Vierailija
20/62 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjanpitäjien ja tilintarkastajien pahin painajainen on kyseiset asiakkaat ja yleensä sen huomaa jo alkumetreillä ja "palkinto" laitetaan  pian kiertoon ja ylihinnoitellaan palvelu, jolloin vaihtavat tilitoimistoa. Eipä siinä muuta vaihtoehtoa ole. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kuusi