Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjanpitäjän v_tutus: asiakkaat haluavat pitää kaiken omana salaisuutenaan, ja suhtautuvat minuun epäilevästi

Vierailija
15.06.2024 |

Olen töissä tilitoimistossa, asiakkainani on pieniä yrityksiä. Kolmelta taholta et voi pitää salaisuuksia: viranomaisilta, äidiltä ja yrityksesi taloudenhoitajalta.

Perus työpäiväni v_tutus: asiakas on höylännyt yrityksen luottokorttia jossain kaupassa. Kysyn kuitin ja selitteen perään: asiakas kivahtaa, että ei kuulu sulle! Siis minullehan se juurikin kuuluu :D

Toinen tapaus: yritys saa laskun jostain ravintolasta. Laskutusperusteena on vain "konferenssipaketti 24 %". Kysyn asiakkaalta tarkentavia kysymyksiä, sillä minun täytyy tietää yksityiskohdat (kirjanpidon ja arvonlisäveron käsittelyn vuoksi) tietääkseni onko tässä ollut kokoustamista, edustusta, sisäisiä juhlia ym. Asiakas vastaa vain "on yrityksen kulu". Aaargh!

Mikähän olisi asiallinen tapa ilmoittaa aina tällaisissa tapauksissa, että minua ei henkilökohtaisesti kiinnosta tippaakaan sinä ja sinun elämäsi, menkööt yrityksesi vaikka konkurssiin. Mutta minun täytyy suorittaa nämä kirjanpidolliset minimivaatimukset, että en saa syytettä kirjanpitorikoksesta *pyöräyttää silmiä*

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä miksi utelet. Yrittäjän vikahan se loppuviimein on, jos kirjanpidossa on jotain häikkää.

XD ei, vaan yrittäjä pääsee pälkähästä ja kaikki kaatuu kirjanpitäjän niskaan.

Päinvastoin. Vaikka yrittäjällä on ulkoinen taloudenhoito, niin yrittäjä on taloudenpitoon liittyvissä asioissa pääsyyllinen.

Hei ihan oikeasti älä jaa täällä väärää tietoa. 

Vierailija
22/62 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on mielestäni aivan loistava kirjanpitäjä. Uploadaan järjestelmään kuitit ja kommentoin jokaisen suoraan puhelimella.

Kirjanpitäjä seuraavan kuun alkupuoliskolla kuittaa, että edellinen kuukausi tehty. Kertaakaan se ei ole mitään kysynyt, eikä kertaakaan minun ole pitänyt hänelle muuta infoa antaa kuin mitä olen syöttänyt niihin tositekommentteihin.

Mahtavaa! Tulisitpa asiakkaakseni, että saisin lopettaa jonkun vänkyrän asiakassuhteen. Oman kokemukseni mukaan kuitteja ja niiden selitteitä saa kärttää ja kärttää. Yrittäjät jopa loukkaantuvat, kun pyydän kuitteja. "Kyllähän minä tiedän, että minä itse käytin sitä yrityksen luottokorttia!"

- ap

Apua! :D

T. Ammatista haaveilut

Ei tuo v

Tuolla samalla vaivalla kyseinen pelle olisi vastannut kysymykseenkin. Mitä ihmeen raivostumista siinä on, että kirjanpitäjä kysyy olennaiset asiat. Raivostujalla ei ole puhtaat jauhot pussissa. Yrittäjät on ketkuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä miksi utelet. Yrittäjän vikahan se loppuviimein on, jos kirjanpidossa on jotain häikkää.

Päinvastoin. Vaikka yrittäjällä on ulkoinen taloudenhoito, niin yrittäjä on taloudenpitoon liittyvissä asioissa pääsyyllinen.

No käräjäoikeuden antamat tuomiot ovat kanssasi eri mieltä! Ja sinä olet väärässä. Ulkoinen taloushallinto = vastuu muualla, eli kirjanpitäjällä. Kokemusta on henkilökohtaisestikin!

Tämä kuulostaa kamalalta. Miksi kukaan haluaa kirjanpitäjäksi, jos riskit ovat nämä? Ymmärrän nyt taloushallinnon ihmisten pikkutarkkuuden ja pilkunviilauksen tarpeen...

Vierailija
24/62 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa nenäkäs aloitus. Itsestäänselvyyksistä. Eivät kaikki asiat kuulu vanhemmalle muuten tai ei pitäisi olla niin. Yleensä yrittäjät hahmottavat asiat ja ottavat erikseen palkkaosuuden, ehkä se on liian pieni osalla. Yel juoksee äkkiä.

Vierailija
25/62 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on mielestäni aivan loistava kirjanpitäjä. Uploadaan järjestelmään kuitit ja kommentoin jokaisen suoraan puhelimella.

Kirjanpitäjä seuraavan kuun alkupuoliskolla kuittaa, että edellinen kuukausi tehty. Kertaakaan se ei ole mitään kysynyt, eikä kertaakaan minun ole pitänyt hänelle muuta infoa antaa kuin mitä olen syöttänyt niihin tositekommentteihin.

Mahtavaa! Tulisitpa asiakkaakseni, että saisin lopettaa jonkun vänkyrän asiakassuhteen. Oman kokemukseni mukaan kuitteja ja niiden selitteitä saa kärttää ja kärttää. Yrittäjät jopa loukkaantuvat, kun pyydän kuitteja. "Kyllähän minä tiedän, että minä itse käytin sitä yrityksen luottokorttia!"

- ap

Työskentelen itsekin taloushallinnossa, mutta en ole kirjanpitäjä. Olen huomannnut, että usein menee paremmin perille joku pyyntö, kun selittää miksi niin tehdään ja mitä voi seurata, jos tehdään väärin. Jos vain pyytää tekemään jollain tietyllä tavalla selittämättä miksi, pidetään vain ärsyttävänä virkaintoisena pilkunviilaajana. Moni ei tajua, että taloushallinnon asiat ovat lähes aina joko oikein tai väärin. Ei voi tehdä vähän sinnepäin.

Vierailija
26/62 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Työskentelen itsekin taloushallinnossa, mutta en ole kirjanpitäjä. Olen huomannnut, että usein menee paremmin perille joku

Juu, näinhän teen. Ja toki nämä asiat käsitellään myös siinä asiakkuuden alussa sopimuksen allekirjoittamisen aikoihin, kun sovitaan yhdessä toimintatavat, säännöt ja velvollisuudet. Mutta jotkut vänkyrät eivät koe ulkopuolista kirjanpitäjää apuna tai yhteistyön toisena osapuolena, vaan nenäkkäänä utelijana. Joillekin on oikeasti paha paikka, että vaikka yrityksen työarkea pyörittää yksin, niin taloudellinen selonteko täytyy tehdä jollekin ulkopuoliselle.

- ap

Vierailija
27/62 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin yksinkertaista. Jos ei ole selvitystä, osto on niin kauan kokonaan saamista, kunnes selvitys on annettu.

Vierailija
28/62 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin yksinkertaista. Jos ei ole selvitystä, osto on niin kauan kokonaan saamista, kunnes selvitys on annettu.

Siis miten? Nyt en ymmärrä. Eikö tuo vain lisää yrityksen pääomaa?

Vierailija
29/62 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ja siitä maksetaan kovat verot...

Vierailija
30/62 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asiakas on höylännyt yrityksen luottokorttia jossain kaupassa. Sehän näkyy tiliotteelta missä. Siitä voi päätellä mitä on ostettu. 

Toinen tapaus konferenssipaketti, alv on 24% ja nimi kertoo mitä on tehty.

Olen tehnyt yritykseni kirjanpitoa myös itse ja käyttänyt useampaakin tilitoimistoa, ja täytyy sanoa että kirjanpitäjissä on eroja. Yksi tankkaa kaikki ihan selkeätkin tapaukset kuitti kuitilta läpi. Toinen taas tuntuu osaavan lukea melkein ajatuksetkin. 

Viimekädessä yrityksen toimitusjohtaja tai muu vastuuhenkilö on vastuussa siitä että yrityksen kirjanpito tulee tehtyä. Siis jos kirjanpitäjä tekee virheen, tj vastaa. Olen joutunut näiden mukamas kirjanpitäjien takia vaihtamaan tilitoimistoa useampaan kertaan. Onneksi hyviäkin on.

Tässä kommentissa on nyt melkein kaikki päin prinkkalaa. Ei ihmekään että olet vaihtanut tilitoimistoa usean kerran: kirjanpitäjät ovat kyllästyneet vaikeuteesi ja suoranaiseen lainuhkaamiseesi, ja ovat savustaneet sinut ulos. Sinä olet jäänyt uskoon, että vika ei ole sinussa.

Kaupasta voi ostaa vaikka mitä: koneita, tarvikkeita, huonekaluja, alkoholia, edustuslahjoja, yrittäjän omia henkilökohtaisia ostoja. Jos Prismasta on ostettu 2000 eur edestä jotain, niin miten kirjanpitäjän pitäisi tietää ilman kuittia miten se osto tiliöidään?

Yritykset, etenkin pienet yritykset, joille yritystoiminta on vain sivutoimista "puuhastelua", laskuttavat usein aivan virheellisesti. Eivät he sitä ajattele taloushallinnon näkökulmasta samalla tavalla kuin kirjanpitäjät ajattelevat. Konferenssipaketti alv 24 % voi olla ihan mitä vain: tilavuokraa, ryhmälounas, koulutuspaketti, ulkopuolinen kokous, pikkujoulut, jäsenmaksu, seminaari, luento, kurssimaksu...

Kirjanpitäjät "tankkaavat" kuitit tarkasti läpi, koska jo kuten aiemmin ketjussa todettua kirjanpitäjä on rikosoikeudellisessa vastuussa tekemästään kirjanpidosta. Toki kirjanpitäjä voi tehdä valistuneita arvauksia mitä on _saatettu_ ostaa, mutta oman oikeusturvan takaamiseksi ja ylipäätään luotettavan kirjanpidon aikaansaamiseksi tarvitaan aina ostosta jotain mustaa valkoisella.

Vierailija
31/62 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti ja nopeasti nuo kirjaa kuten kuuluukin yrittäjän velkoina firmalle.

Jos haluavat tupda kuitteja jälkeenpäin ja tehdä korjauksia se on sitten minimissään lisävartti per yksi kuitti. Mikäs siinä jos niillä on liikaa rahaa plärättäväksi.

Vierailija
32/62 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lisää. Kun rahat ovat tilillä, ovat yrityksen saamista pankilta. Kun rahat ovat lähteneet pankkitililtä, ovat edelleen yrityksen saamista noston tehneeltä, kunnes on annettu selvitys siitä, miten osto liittyy yrityksen liiketoimintaan. Se keneltä yrityksellä on saamista siis vain vaihtuu. Annetun selvityksen jälkeen, vastuu on selvityksen antajalla.

Vierailija
33/62 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verottajakin saattaa kysyä, mihin jotkut kulut ovat kohdistuneet ja miten ne ovat liittyneet liiketoimintaan. Joten asioiden on syytä olla selvillä.

Vierailija
34/62 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No käräjäoikeuden antamat tuomiot ovat kanssasi eri mieltä! Ja sinä olet väärässä. Ulkoinen taloushallinto = vastuu muualla, eli kirjanpitäjällä. Kokemusta on henkilökohtaisestikin!

Kyllä kirjanpitäjän pitäisi sen verran yhtiöoikeutta ymmärtää ettei se täysin noin ole.

Vierailija
35/62 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjanpidon ulkoistaminen pätevälle kirjanpitäjälle oli meidän pienyrityksen paras päätös pitkään aikaan. Saa keskittyä omaan osaamis alueeseen ja kommunikointi kirjanpitäjän kanssa toimii hyvin. Helpottaa yrittämistä kovasti kun tietää, että kirjanpito ja veroasiat on ajantasalla.

Vierailija
36/62 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kirjanpitäjän pitäisi sen verran yhtiöoikeutta ymmärtää ettei se täysin noin ole.

Rikoslain mukaan on.

Vierailija
37/62 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syytäkin suhtautua epäilevästi, jos olet niin utelias. Ei sinulle kuulu mitkään muuta asiakkaan asiat kuin ne, joita tarvitset kirjanpidossa.

Kirjanpitäjän ei tarvitse kysyä, mitä milläkin tositteella on maksettu vaan ystävällisesti pyytää verottajaa varten tarkemman selitteen.  Ei siis kysytä, liittyikö yrityksen sisäiseen vai ulkopuoliseen vaan tyyliin "kirjaanko tämän kohtaan X vai Y".

Vierailija
38/62 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten selität sen, että en ole sattunut näkemään ensimmäistäkään oikeuden päätöstä, jossa olisi tullut tuomio kirjanpitäjälle, mutta useampia sellaisia, joissa tuomio on tullut yrittäjälle? Varsinkin veroasioissa niitä tuomioita on yrittäjille tullut.

Vierailija
39/62 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä on ollut 20 vuotta yritys ja kertaakaan ei ole vastattu kirjanpitäjälle, ettei kerrota jotain asiaa. Jos on ravintolakuitti, liitetään siihen paperi, jossa on tieto, kenelle ruoka on tarjottu. Samoin, jos on Alkosta ostettu viinaa ennen joulua, kirjataan, keille lahjat meni. Se, että onko ne ihan aina niille mennyt, on toinen asia. Mutta kuitenkin saadaan kirjanpitoon selkeät raamit ja paperit on kunnossa. Itseasiassa kirjanpitäjä harvoin kyselee mitään. Joskus voi olla yksittäinen kuitti hukassa ja sitä kyllä etsitään. Yleensä kyse on jostain ihan tavallisesta asiasta kuten polttoaineen ostamisesta työkoneeseen. Hyvin vähän omia kuluja edes maksatetaan yrityksellä eli ns. piilotettua osinkoa ei juuri ole. Verotarkastus tehtiin parisen vuotta sitten ja kolme huomautusta saimme. Ei lisämaksettavaa, joten laskisin firman selvinneen puhtain paperein. Valtaosahan firmoista joutuu jotain maksamaan tarkastuksen jälkeen.

Vierailija
40/62 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä tapauksessa olet kirjoittanut tositteisiin hyvät selitteet sillä esim. edustuskuluilla ja markkinointi- tai kokouskuluilla on ihan erilainen verotuskohtelu: jos esim. ravintolakuitti jossa firman työntekijät viettävät esim. tyky-päivää pari kertaa vuodessa, on verotuksessa vähennyskelpoinen mutta jos kyse on edustuskulusta jossa kestitään asiakkaita/sidosryhmiä, ALV-vähennysoikeutta ei ole ja yhteisöverotuksessakin saa vähentää vain 50%. 

Samoin ostetttu lahja voi olla joko omalle työntekijälle tai asiakkaalle, näissäkin on erilainen vähennysoikeus verotuksessa. 

hyvä kirjanpitäjä esittää aina kysymyksiä ja niihin kannattaa vastata sillä muuten on pulassa kun tulee seuraavan kerran verotarkastus.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän