Kirjanpitäjän v_tutus: asiakkaat haluavat pitää kaiken omana salaisuutenaan, ja suhtautuvat minuun epäilevästi
Olen töissä tilitoimistossa, asiakkainani on pieniä yrityksiä. Kolmelta taholta et voi pitää salaisuuksia: viranomaisilta, äidiltä ja yrityksesi taloudenhoitajalta.
Perus työpäiväni v_tutus: asiakas on höylännyt yrityksen luottokorttia jossain kaupassa. Kysyn kuitin ja selitteen perään: asiakas kivahtaa, että ei kuulu sulle! Siis minullehan se juurikin kuuluu :D
Toinen tapaus: yritys saa laskun jostain ravintolasta. Laskutusperusteena on vain "konferenssipaketti 24 %". Kysyn asiakkaalta tarkentavia kysymyksiä, sillä minun täytyy tietää yksityiskohdat (kirjanpidon ja arvonlisäveron käsittelyn vuoksi) tietääkseni onko tässä ollut kokoustamista, edustusta, sisäisiä juhlia ym. Asiakas vastaa vain "on yrityksen kulu". Aaargh!
Mikähän olisi asiallinen tapa ilmoittaa aina tällaisissa tapauksissa, että minua ei henkilökohtaisesti kiinnosta tippaakaan sinä ja sinun elämäsi, menkööt yrityksesi vaikka konkurssiin. Mutta minun täytyy suorittaa nämä kirjanpidolliset minimivaatimukset, että en saa syytettä kirjanpitorikoksesta *pyöräyttää silmiä*
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Syytäkin suhtautua epäilevästi, jos olet niin utelias. Ei sinulle kuulu mitkään muuta asiakkaan asiat kuin ne, joita tarvitset kirjanpidossa.
Kirjanpitäjän ei tarvitse kysyä, mitä milläkin tositteella on maksettu vaan ystävällisesti pyytää verottajaa varten tarkemman selitteen. Ei siis kysytä, liittyikö yrityksen sisäiseen vai ulkopuoliseen vaan tyyliin "kirjaanko tämän kohtaan X vai Y".
Tarkempaa selitettä ei tarvita vain verottajaa varten, vaan ihan kirjanpidon kirjausta varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin yksinkertaista. Jos ei ole selvitystä, osto on niin kauan kokonaan saamista, kunnes selvitys on annettu.
Siis miten? Nyt en ymmärrä. Eikö tuo vain lisää yrityksen pääomaa?
Saamista yrittäjältä. = Yrittäjä on velkaa yritykselle. Luonnollisesti jos yrittäjä käyttää yrityksen pankkikorttia omiin menoihinsa, kyseessä on velka, ei yrityksen kulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syytäkin suhtautua epäilevästi, jos olet niin utelias. Ei sinulle kuulu mitkään muuta asiakkaan asiat kuin ne, joita tarvitset kirjanpidossa.
Kirjanpitäjän ei tarvitse kysyä, mitä milläkin tositteella on maksettu vaan ystävällisesti pyytää verottajaa varten tarkemman selitteen. Ei siis kysytä, liittyikö yrityksen sisäiseen vai ulkopuoliseen vaan tyyliin "kirjaanko tämän kohtaan X vai Y".
Itse en ryhtyisi tuohon. Vaatisin yrittäjältä AINA kirjallisesti/sähköisesti tallennettavan SELITTEEN tositteeksi vähänkään epäselvistä. Asiakkaan tarkoitus ei ole valita vaihtoehdoista sopivinta, vaan antaa selite. Ja kirjanpitäjä kirjaa sen perusteella. Piste. Aivan kuten potilaankaan tarkoitus ei ole valita lääkärin antamista diagnoosivaihtoehdoista itse itselleen sopivinta, vaan antaa selite. Ja lääkäri diagnosoi sen perusteella, ei potilas.
Juurikin näin. Duunariyrittäjän vahvuusalueisiin ei välttämättä kuulu taloushallinto, eikä hänellä ole kaikkea sitä tietoa ja nippelitietoa kirjanpitoon ja verotukseen liittyen. ME OLEMME TÄÄLLÄ AUTTAMASSA, EMME KIUSAAMASSA. Usko pois, emme uteliaisuuttamme kysele, vaan ihan sen yrityksen toimivuuden ja kannattavuuden vuoksi.
- Yrittäjä höylää korttia kaupassa X, ja sanoo oston menevän tilille Aineet ja tarvikkeet
- Kirjaan koko oston Aineet ja tarvikkeet -tilille
- Parin kuukauden päästä yrittäjä toimittaa kuitin ostosta
- Selviää, että osto täytyykin jakaa tileille Koneet ja laitteet, Pienhankinnat, Ruokailut, Polttoaineet, Pääkassan selvittelytili...
- Teen pari tuntia "turhaa" työtä kirjauksen ja alvien korjaamiseen, ja laskutan asiakasta ylimääräisestä työstä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä miksi utelet. Yrittäjän vikahan se loppuviimein on, jos kirjanpidossa on jotain häikkää.
XD ei, vaan yrittäjä pääsee pälkähästä ja kaikki kaatuu kirjanpitäjän niskaan.
Vähän sama kun eräässä yrityksessä missä työskentelin. Mulla oli sihteerinä pääsy tilille ja tehtävänä maksaa laskut.
No jos ei ollut tilillä tarpeeksi rahaa maksaa niitä ajallaan niin kamalat haukut. Kyseessä ihan pomon hyväksymät laskut.
Jos taas maksoi ajallaan ja tili tyhjä sen jälkeen niin kamakat haukut.
Pomo vielä ihmetteli, että mikä ongelma kun sulla pääsy tilille kuitenkin.
Tai poikaystävä joka antoi tehtäväksi maksaa laskut tililtään ja sitten soitti vihaisena mitä Helve...ttiä tehnyt sen tilillä kun ei enää rahaa. Isoin lasku oli aina autolasku ja auto n. 95% hänen käytössään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä miksi utelet. Yrittäjän vikahan se loppuviimein on, jos kirjanpidossa on jotain häikkää.
XD ei, vaan yrittäjä pääsee pälkähästä ja kaikki kaatuu kirjanpitäjän niskaan.
Vähän sama kun eräässä yrityksessä missä työskentelin. Mulla oli sihteerinä pääsy tilille ja tehtävänä maksaa laskut.
No jos ei ollut tilillä tarpeeksi rahaa maksaa niitä ajallaan niin kamalat haukut. Kyseessä ihan pomon hyväksymät laskut.
Jos taas maksoi ajallaan ja tili tyhjä sen jälkeen niin kamakat haukut.
Pomo vielä ihmetteli, että mikä ongelma kun sulla pääsy tilille kuitenkin.
Ai niin ja firmalla kun ei ollut rahaa maksaa esim. verovelkoja tai veroennakkoa ja tuli herranjestas mikä rageeminen.
Joskus on aika epäedullisessa asemassa toimia kirjanpitäjän å, koska sellaisetkin asiat mitkä eivät olleet kirjanpitäjän vika, menivät helposti siihen piikkiin.
Jos jokuu firmasta jotain tajuaa niin ensin kulut ja palkat, sitten vasta veroennakot tai mitä pitäisi jättää sitten maksamatta edellämsinituista jos yksinkertaisesti voitto xxxx summa miinut kulut ei riitä kaikkeen.
Suunnittelu joo ei kuules päde kaikkeen vaikka kuinka yrittää väittää. Kun firman tuloksesta ei voi ikinä olla satavarma.
Niiniin helppo pistää taas sen piikkiin et ei ole kirjanpitoa osattu eikä firman pyöritystä edes. Haistskoot. v..tut
Asia on hyvin yksinkertainen:
Jos tuotto tai voitto ei mahdollista kaiken maksamista, vähän pulassa olet. Vai mitä ekonomi siiheb haluaa sanoa? Kuluja ei voi karsia minimiin tai firma ei pystyisi pyörimään.
Sanoisin saastakasa lääkäreille että teidän päätehtävä on vain olla suorittamatta rikoksia. Sillä neuvolla ainakin omassa terveydentilassa ei olisi ollut mitään vikana ja en olisi joutunut käymään kertaakaan lääkärissä viimeisen 8 vuoden aikana. Repikää siitä saa..tanaan saastakasat. Jotkut tietää että tuo on 100% totta erään naisen kohdalla!
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin saastakasa lääkäreille että teidän päätehtävä on vain olla suorittamatta rikoksia. Sillä neuvolla ainakin omassa terveydentilassa ei olisi ollut mitään vikana ja en olisi joutunut käymään kertaakaan lääkärissä viimeisen 8 vuoden aikana. Repikää siitä saa..tanaan saastakasat. Jotkut tietää että tuo on 100% totta erään naisen kohdalla!
Samma på finska?
Tekoäly ei ainakaan kovin helposti korvaa kirjanpitäjiä tuollaisten asiakkaiden osalta.
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly ei ainakaan kovin helposti korvaa kirjanpitäjiä tuollaisten asiakkaiden osalta.
Tekoäly ylipäätään ei ainakaan pariin vuoteen kirjanpitoon suuremmin koske. Pienet rutiininomaiset reskontrakirjaukset ovat nytkinmahdollisia tekoälyllä, mutta usein menevät päin metsää, ja ne täytyy joka tapauksessa jonkun tarkistaa. Mutta sitten se kaikki aivotyötä vaativa kirjanpidollinen työ vaatii vielä ihmisen vääntämään ja kääntämään kaikki kivet. Palkanlaskijoiden työnkuva sen sijaan varmasti muuttuu pian. (kunhan työntekijät osaisivat kirjata tuntinsa oikein järjestelmään. Palkanlaskijan murhe on edelleenkin ne kaikki virhenäppäilyistä ja tiedon puutteesta johtuvat epäselvyydet)
Nyt en kyllä ymmärrä.
Siis tuota toista kysymystä eli eihän yritys voi laskuttaa pelkästään konferenssin ravintolalaskua, vaan mukana tulee olla muut kuitit, matkalaskut ym. joista selviää mistä on kyse. Sen sijaan sinulle ei kuulu ravintolalaskun sisältö, siinä on erittely ja se riittää.
Kyllä minultakin joskus kysytään kuittia joka puuttuu visa-laskun summalta, mutta ei mitään muuta. Tosin en milloinkaan laskuta mitään epämääräisiä kuluja, ja jonkun verran yrityksen kuluja jää laskuttamattakin esimerkiksi matkoilla.
"- Parin kuukauden päästä yrittäjä toimittaa kuitin ostosta"
Erikoinen käytäntö teillä. Minulla on ollut 35 vuoden yrittäjäkokemuksen aikana kaksi kirjanpitäjää eikä kukaan ole kysellyt kuitin sisältöä puhelimessa, vaan itse kuittia.
Varmaankin se utelemisen vaikutelma tulee juuri tuosta käytännöstä, sillä eihän selityksillä mitään tee, se on ihan turhaa työtä todellakin. Pyytäkää tuomaan se kuitti tai lähettämään se vaikka skannattuna. Kun sen tekee riittävän monta kertaa, niin ne aletaan varmaankin toimittaa ajallaan.
Ei ole mitään järkeä kyllä tuollaisessa käytännössä, että yrittäjää kuulustellaan tekemisistä.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. Tämä sama monella muulla alalla. Esim. it-alalla jolla itse olen, tekoäly kyllä pystyy hyvin pian tuottamaan koodia paremmin kuin ihminen, mutta millä hitolla se saisi ne speksit ulos ihmisiltä, jotka kommunikoi jumalattoman epäjohdonmukaisesti ja sekavasti, ja lisäksi usein haluavat jotain mikä ei itse asiassa ollenkaan ole paras tai edes toimiva ratkaisu -he eivät vaan tiedä paremmasta. Siinä tarvitaan kokenutta ihmistä, joka tuntee parhaat käytännöt tehdä asioita ja osaa myös lukea ihmisiä, ja tarvittaessa suostutella heitä parempiin ratkaisuihin.
Kaupalliset toimijat ovat itse omalla toiminnallaan aiheuttaneet oikeutetun epäluulon heitä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Olipa nenäkäs aloitus. Itsestäänselvyyksistä. Eivät kaikki asiat kuulu vanhemmalle muuten tai ei pitäisi olla niin. Yleensä yrittäjät hahmottavat asiat ja ottavat erikseen palkkaosuuden, ehkä se on liian pieni osalla. Yel juoksee äkkiä.
Minkä helvetin palkkaosuuden. Osakeyhtiössä myös omistaja ottaa tekemänsä työn, aina palkkana.
Vaikka olisi vain yhden tai hengen osakeyhtiö.
Syystä että firmaan tulevat rahat eivät ole omistajan rahoja. Vaan osakeyhtiön rahoja.
Asia kokonaan eri, jos kyseessä on avoin yhtiö, kommandiittiyhtiö, elinkeinonharjoittaja taikka toiminimi.
Terveisin ei kirjanpitäjä.
Vierailija kirjoitti:
"- Parin kuukauden päästä yrittäjä toimittaa kuitin ostosta"
Erikoinen käytäntö teillä. Minulla on ollut 35 vuoden yrittäjäkokemuksen aikana kaksi kirjanpitäjää eikä kukaan ole kysellyt kuitin sisältöä puhelimessa, vaan itse kuittia.
Varmaankin se utelemisen vaikutelma tulee juuri tuosta käytännöstä, sillä eihän selityksillä mitään tee, se on ihan turhaa työtä todellakin. Pyytäkää tuomaan se kuitti tai lähettämään se vaikka skannattuna. Kun sen tekee riittävän monta kertaa, niin ne aletaan varmaankin toimittaa ajallaan.
Ei ole mitään järkeä kyllä tuollaisessa käytännössä, että yrittäjää kuulustellaan tekemisistä.
Jos kuitti/lasku on selkeä, ei mitään "uteluita" tarvita. Valitettavan usein näin ei kuitenkaan ole. Kuitissa/laskussa voidaan laskuttaa käyttäen esim. laskuttajayrityksen omia tuotekoodeja, joita ei löydy mistään muusta tietokannasta. Kirjanpitäjä tarvitsee siis lisätietoa onko laskulla oleva tuote "5124-12K 1 kpl" peräkärry työkoneisiin vai kahvinpuruja taukotilaan. Lisäksi tässä täytyy toimia vahtikoirana ja varmistaa, että laskuttajayritys ylipäätään merkitsee laskulleen oikein alvit tai alvittomuuden. Että me/yrittäjä emme rikkoisi sääntöjä, ja osallistu esim. harmaaseen talouteen.
"Kun sen tekee riittävän monta kertaa, niin ne aletaan varmaankin toimittaa ajallaan."
HAH! Jos tämä on totta, niin miksi asiakkaita saa joka kuukausi anella toimittamaan tai tekemään omat velvollisuutensa. Kokemusta eri työpaikoista yli kaksi vuosikymmentä. Sulla on nyt harhaisen optimistinen käsitys kanssayrittäjistä... Osa yrittäjistä on aivan mahtavia yhteistyökumppaneita! Osa aivan kamalia vänkyröitä!
Miten yksinkertaisia asiakkaasi voi olla? Sanot, että et pysty tekemään kirjanpitoa puutteellisilla tiedoilla. Että tilintarkastuksessa ei mene läpi höpö höpö selitykset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ryhtyisi tuohon. Vaatisin yrittäjältä AINA kirjallisesti/sähköisesti tallennettavan SELITTEEN tositteeksi vähänkään epäselvistä. Asiakkaan tarkoitus ei ole valita vaihtoehdoista sopivinta, vaan antaa selite. Ja kirjanpitäjä kirjaa sen perusteella. Piste. Aivan kuten potilaankaan tarkoitus ei ole valita lääkärin antamista diagnoosivaihtoehdoista itse itselleen sopivinta, vaan antaa selite. Ja lääkäri diagnosoi se
Teettekö tiliöintiä online tilassa suora näkymä yrityksen tiliin? Olin luullut, että sitä tehdään vasta kuittien saavuttua.
-ohis
Näissä tapauksissa ei voi kuin laittaa epäselvät menot yrittäjän omaksi kuluksi, eikä mitään vähennystä alveista.
Paitsi sitten yrittäjä vaahtoaa jossain Facebookin paikallisessa puskaradiossa ja mustamaalaa tilitoimistoa, että h*lvetti tämä tilitoimisto on surkea ja osaamaton!! Älkää menkö asiakkaiksi!! Rahat veivät!!
Itse en ryhtyisi tuohon. Vaatisin yrittäjältä AINA kirjallisesti/sähköisesti tallennettavan SELITTEEN tositteeksi vähänkään epäselvistä. Asiakkaan tarkoitus ei ole valita vaihtoehdoista sopivinta, vaan antaa selite. Ja kirjanpitäjä kirjaa sen perusteella. Piste. Aivan kuten potilaankaan tarkoitus ei ole valita lääkärin antamista diagnoosivaihtoehdoista itse itselleen sopivinta, vaan antaa selite. Ja lääkäri diagnosoi sen perusteella, ei potilas.