Nyt se on markkinoilla: 500 kilometriä 10 minuutissa lataava sähköauto
Näyttää vahvasti siltä, että kiinalaiset valmistajat ovat saaneet markkinoille akun, jonka latausnopeuden pitäisi täyttää jo vaativammankin tarpeen.
Li Auto on tuonut Kiinassa myyntiin auton, jonka kyvykkyydet ovat jotain muuta kuin markkinointipuheita. CarNewsChinan mukaan ulkopuolinen somevaikuttaja on julkaissut videon, jossa yhtiön Li Mega -malli lataa aivan järisyttävällä 521,2 kilowatin piikkiteholla.
Auto otti lataustapahtuman aikana 500 kilometriä lisää ilmoitettua toimintamatkaa 10 minuutissa. Samalla mallilla saatiin vastaava tulos viime syksynä, jolloin auto otti 11 minutissa ja 2 sekunnissa patteriinsa 77,3 kilowattituntia latausta.
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/dd799215-83f3-4604-b89b-e563c3c51…
Kommentit (183)
No sähköautovastustaja keksii vaan uuden syyn, miksi tuotakaan hän ei kelpuuta. Niinhän ne on tehneet jo vuosia.
Eihän siihen oikeaa syytä ole muu kuin teknologian pelko ja raha, mutta sitä ei kehtaa sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Ja akku kestää 4 latausta?
Varmaan tuovat markkinoille akun joka kestäisi vain neljä latausta, hörhö.
Räjähtää liekkeihin jos lataa 11 minuuttia?
Vierailija kirjoitti:
Teppo alkaa valittaa ettei sähköautot sovellu Suomeen koska ei ehdi kusta matkalla Lappiin.
Ei kai kukaan tuollaisella katiskalla Lappiin lähtisikään.
Vierailija kirjoitti:
Ja akku kestää 4 latausta?
Sen jälkeen kapasiteetti on 30 % alkuperäisestä ja range pudonnut murto-osaan.
Vierailija kirjoitti:
Räjähtää liekkeihin jos lataa 11 minuuttia?
Varmaan tuovat markkinoille akun joka räjähtäisi liekkeihin jos lataa 11 minuuttia, i di ootti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teppo alkaa valittaa ettei sähköautot sovellu Suomeen koska ei ehdi kusta matkalla Lappiin.
Ei kai kukaan tuollaisella katiskalla Lappiin lähtisikään.
Tuollainen katista riittää 99,99%lle ihmisistä Lapinmatkailuun. Tietöntä kannikkoa pitkin perässä kerrostaloa hinaavat dieselparrat ovat sitten oma lukunsa.
Ei kelpaa. Pitää päästä 900 km yhdellä latauksella talvella, hinta max 40 000 euroa.
Ihan ok. Jos tuon latauksen saa Polo-kokoluokan autoon joka maksaa uutena n. 20k€ niin voisin ehkä harkita kakkosautoksi.
Ai niin, ei taida Suomessa olla yhtään laturia jossa nuo teholukemat toteutuisivat?
Kiinalainen tuote. Tuskinpa normaalissa käytössä tulee koskaan pääsemään tuotohn 521 kW tehoon. Alle puolet on realistisempi.
Vierailija kirjoitti:
Ei kelpaa. Pitää päästä 900 km yhdellä latauksella talvella, hinta max 40 000 euroa.
Miksi pitää ajaa 900km tauotta? Talvella se kestää yli kymmenen tuntia. Mahtaa olla aikamoinen kupla otsassa ja myyrä kurkkii kolosta tuskaisena.
Vierailija kirjoitti:
No sähköautovastustaja keksii vaan uuden syyn, miksi tuotakaan hän ei kelpuuta. Niinhän ne on tehneet jo vuosia.
Eihän siihen oikeaa syytä ole muu kuin teknologian pelko ja raha, mutta sitä ei kehtaa sanoa.
Muutoksen hyväksyminen on todella vaikeaa yllättävän monelle. Joku tutkimus sanoo, että voi kestää jopa 20 vuotta, ennenkuin jäyhimmätkin hyväksyy muutoksen sellaiseen asiaan, jonka ovat tottuneet tekemään tietyllä lailla.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ok. Jos tuon latauksen saa Polo-kokoluokan autoon joka maksaa uutena n. 20k€ niin voisin ehkä harkita kakkosautoksi.
Ai niin, ei taida Suomessa olla yhtään laturia jossa nuo teholukemat toteutuisivat?
Polollako sä Lappiin lähtisit?
Ainoa vaan kun en tule ikinä ostamaan kiinan vakoilutuotetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja akku kestää 4 latausta?
Varmaan tuovat markkinoille akun joka kestäisi vain neljä latausta, hörhö.
Noh, varmasti tuovat markkinoille jos urpot noita ostavat. Jostain syystä olen ymmärryksessä, että pikalataaminen on myrkkyä akulle. Nyt jos tuo myrkky optimoidaan, niin mitä kaikkea menetetään? Ei mitään, koska lämmönhallinta on hanskassa ja niin ultimaattumin hienosti toteutettu.
Eipä tuossa mitään. Toisaalta jos auton akku mallia uskomattoman hieno, niin miksi itse auto näyttää täysin spedeltä? Eikö samaan hintaan löydetty muotoiluun asiantuntijaa? Jep, ostan sata varmasti tämän ihmeen.
Siis häh. Tuon rangen on saanut bensatankkiin jos useamman vuosikymmenen parissa minuutissa.
Miksi sähköautoilijat kuvittelevat että on hienoa yrittää keksiä pyörä uudestaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ok. Jos tuon latauksen saa Polo-kokoluokan autoon joka maksaa uutena n. 20k€ niin voisin ehkä harkita kakkosautoksi.
Ai niin, ei taida Suomessa olla yhtään laturia jossa nuo teholukemat toteutuisivat?
Polollako sä Lappiin lähtisit?
Miksi ei lähtis? Olen ajanut Fiat Puntolla Lappiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ok. Jos tuon latauksen saa Polo-kokoluokan autoon joka maksaa uutena n. 20k€ niin voisin ehkä harkita kakkosautoksi.
Ai niin, ei taida Suomessa olla yhtään laturia jossa nuo teholukemat toteutuisivat?
Polollako sä Lappiin lähtisit?
Aina välillä.
Teppo alkaa valittaa ettei sähköautot sovellu Suomeen koska ei ehdi kusta matkalla Lappiin.