Minkäs verran lähivanhemman tulot vaikuttaa elatusmaksuihin?
Jos tienaa jo hyvin, niin maksaako etävanhempi rahoja vielä siihen päälle?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä?
Totta kai etävanhempi osallistuu myös lapsen elatukseen. Ei lähivanhemman hyvät tulot vapauta elatusvastuusta.
Ehkä jokin moraalinen asia voisi tulla tässäkin kyseeseen.
En ymmärrä miksi pienituloisen etävanhemman pitää maksaa rikkaalle lähivanhemmalle rahaa lasten elatukseen lähivanhemman luona, jos elättää kuitenkin lapset jo omina päivinään.
Tätä KANNATTAA miettiä ennen kun tekee lapsia😃
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä?
Totta kai etävanhempi osallistuu myös lapsen elatukseen. Ei lähivanhemman hyvät tulot vapauta elatusvastuusta.
Ehkä jokin moraalinen asia voisi tulla tässäkin kyseeseen.
En ymmärrä miksi pienituloisen etävanhemman pitää maksaa rikkaalle lähivanhemmalle rahaa lasten elatukseen lähivanhemman luona, jos elättää kuitenkin lapset jo omina päivinään.
Ehkä tuolla samalla logiikalla, voisi meidän miljönääri naapuri tai suku elättää meidät ja lapsemme, kun menetimme hyväpalkkaisen työn kun työnantaja meni konkkaan ja nyt joudumme tekemään pienipalkaisia keikkoja ja laskemaan jokaisen euron, kun taas naapuri elää mukavaa elämää.
Mikä muuten sinua estää hankkimasta hyväpalkkaista työtä, kuten lapsen lähivanhempi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://virtu.fi/laskurit/elatusapulaskuri
Tuosta suuntaa antava laskuri.
Järkyttäviä summia tulee tällä. Voiko todella pitää paikkansa?? 450 euroa yhdestä lapsesta?
Ap
Niin?
Lasten elättäminen maksaa. Ei se lähivanhemmalle sen halvempaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä?
Totta kai etävanhempi osallistuu myös lapsen elatukseen. Ei lähivanhemman hyvät tulot vapauta elatusvastuusta.
Ehkä jokin moraalinen asia voisi tulla tässäkin kyseeseen.
En ymmärrä miksi pienituloisen etävanhemman pitää maksaa rikkaalle lähivanhemmalle rahaa lasten elatukseen lähivanhemman luona, jos elättää kuitenkin lapset jo omina päivinään.
Ai, vai on se moraalin kysymys. Kannattaisiko sinunkin kouluttautua ja hankkia yhtä kovapalkkainen työ, kuin sillä lähivanhemmalla. Ei tarvitsisi ruikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä?
Totta kai etävanhempi osallistuu myös lapsen elatukseen. Ei lähivanhemman hyvät tulot vapauta elatusvastuusta.
Ehkä jokin moraalinen asia voisi tulla tässäkin kyseeseen.
En ymmärrä miksi pienituloisen etävanhemman pitää maksaa rikkaalle lähivanhemmalle rahaa lasten elatukseen lähivanhemman luona, jos elättää kuitenkin lapset jo omina päivinään.
Siksi että olet elatusvastuullinen lapsillesi. Moraalinen kysymys tulee juurikin siinä että sinä et jätä lastesi elatustasi yksin lähivanhemman harteille vaan osallistut myös (maksamalla) omien kykyjesi mukaan lasten elämään liittyvistä asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://virtu.fi/laskurit/elatusapulaskuri
Tuosta suuntaa antava laskuri.
Järkyttäviä summia tulee tällä. Voiko todella pitää paikkansa?? 450 euroa yhdestä lapsesta?
Ap
Meillä lapsi asuu vuoroviikoin ja sen luona, jonka lapsi on maksaa asumisen, ruuan, veden ja muut arkeen liittyvät jutut.
Lisäksi molemmat vanhemmat laittavat lapsen kulutilille 200€/kk, johon menee myös lapsilisät ja yleensä kuukauden lopussa tuli tyhjä.
Tililtä maksetaan lapsen kunnallinen päiväkotimaksu n.300€/kk, lääkkeet 30€/kk, harrastus 50€/kk, matkat, puhelin, sukset ja polkupyörät, vaatteet ja kengät, hygienia, vakuutus jne. Juuri lapsi kävi isänsä kanssa ostamassa välikausivaatteet ja kengät ja hintalappu 145€ ja kuukausi sitten suksipaketin 120€. Ja ihan perus Prisma kamaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://virtu.fi/laskurit/elatusapulaskuri
Tuosta suuntaa antava laskuri.
Järkyttäviä summia tulee tällä. Voiko todella pitää paikkansa?? 450 euroa yhdestä lapsesta?
Ap
Lähivanhemmalle se lapsi tulee vieläkin kalliimmaksi, mieti sitä. Lisäksi hän jopa hoitaa sitä omaa lastaan.
Tuli eropäätöksen jälkeen itselleni yllätys, kun arvioin laskurilla elatusavun määrää. Jos lapset asuu mun luona, niin elätän ne yksin ja jos ne asuu vuoroviikoin niin minä lähivanhempana joudun maksamaan etävanhemmalle yli 400€/kk. Ainut tuki mitä saan on lapsilisä yh-korotuksella nuoremmasta, koska vanhempi (vielä alaikäisistä ja kotona asuvista) lapsi on 17v. Ei mua haittaa maksaa lasten kuluja, olen yli 20 vuotta laittanut lapset etusijalle ja niin jatkuu tästä eteenpäinkin. Mutta oli yllättävää, että jos lapset asuisi vuoroviikoin niin joutuisin maksamaan noin paljon etävanhemmalle, vaikka tienaan vain hiukan yli mediaanitulon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi nykyään vuoroviikkovanhemmuudessa lähivanhempi saattaa joutua yhtälailla maksajan rooliin, jos tulot ovat kovin eri suuruiset. Moraalisesti oikein, koska lähivanhemmalle menee kaikki tuetkin lapsista.
Vuoroviikkovanhemmuus ei poista lapsen oikeuksia saada riittävää elatusta kummaltakin vanhemmaltaan. Lapsen riittävää elatusta laskiessa huomioidaan luonapitovähennys noin 50e, mutta muuten laskenta kaava on ihan sama kuin esim joko toisen viikonlopun tapaamismallissa.
Mutta vuoroasumisessa elatusmaksujen maksajaksi voidaan nykylain puitteissa todellakin määrätä myös lähivanhempi.
Joo, jos se etä maksaa esim. yksin päivähoito- ja harrastusmaksut. On sidottu siihen, kuka ne lapsen laskut maksaa.
Kannattaisi pinnistellä sen perheen koossa pysymisen eteen eikä luovutaa vaikka vastoinkäymisiäkin tulisi, kun moni kuitenkin sitten luovuttamista myöhemmin katuu ja yleensä siinä vaiheessa, kun asialle ei voi enää mitään monestakaan syystä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi nykyään vuoroviikkovanhemmuudessa lähivanhempi saattaa joutua yhtälailla maksajan rooliin, jos tulot ovat kovin eri suuruiset. Moraalisesti oikein, koska lähivanhemmalle menee kaikki tuetkin lapsista.
Vuoroviikkovanhemmuus ei poista lapsen oikeuksia saada riittävää elatusta kummaltakin vanhemmaltaan. Lapsen riittävää elatusta laskiessa huomioidaan luonapitovähennys noin 50e, mutta muuten laskenta kaava on ihan sama kuin esim joko toisen viikonlopun tapaamismallissa.
Mutta vuoroasumisessa elatusmaksujen maksajaksi voidaan nykylain puitteissa todellakin määrätä myös lähivanhempi.
Joo, jos se etä maksaa esim. yksin päivähoito- ja harrastusmaksut. On sidottu siihen, kuka ne lapsen laskut maksaa.
Miksiköhän lähivanhemmat niin harvoin tuota haluaa? Lähivanhemmat usein sanovat että elarit ei riitä mihinkään - eikä niiden ole tietysti tarkoituskaan riittää kaikkeen kun lähivanhemmallakin on elatusvelvollisuus - mutta jos lähivanhempi kokee että etä pääsee halvemmalla niin eikö tuossa olisi ratkaisu? Etä hoitakoon laskut ja lähi maksaa elatusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi nykyään vuoroviikkovanhemmuudessa lähivanhempi saattaa joutua yhtälailla maksajan rooliin, jos tulot ovat kovin eri suuruiset. Moraalisesti oikein, koska lähivanhemmalle menee kaikki tuetkin lapsista.
Vuoroviikkovanhemmuus ei poista lapsen oikeuksia saada riittävää elatusta kummaltakin vanhemmaltaan. Lapsen riittävää elatusta laskiessa huomioidaan luonapitovähennys noin 50e, mutta muuten laskenta kaava on ihan sama kuin esim joko toisen viikonlopun tapaamismallissa.
Mutta vuoroasumisessa elatusmaksujen maksajaksi voidaan nykylain puitteissa todellakin määrätä myös lähivanhempi.
Joo, jos se etä maksaa esim. yksin päivähoito- ja harrastusmaksut. On sidottu siihen, kuka ne lapsen laskut maksaa.
Miksiköhän lähivanhemmat niin harvoin tuota haluaa? Lähivanhemmat usein sanovat että elarit ei riitä mihinkään - eikä niiden ole tietysti tarkoituskaan riittää kaikkeen kun lähivanhemmallakin on elatusvelvollisuus - mutta jos lähivanhempi kokee että etä pääsee halvemmalla niin eikö tuossa olisi ratkaisu? Etä hoitakoon laskut ja lähi maksaa elatusta?
Nainen pystyy luottamaan itseensä lapsen laskujen maksajana. Jos taas etäisä ne laiminlyö, mainitsemassasi tilanteessa nainen joutuu maksamaan ne laskut plus elatusmaksuja, jotta lapsi saisi esim. harrastaa. Miehet kun tutkitusti ovat holtittomampia rahankäyttäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi nykyään vuoroviikkovanhemmuudessa lähivanhempi saattaa joutua yhtälailla maksajan rooliin, jos tulot ovat kovin eri suuruiset. Moraalisesti oikein, koska lähivanhemmalle menee kaikki tuetkin lapsista.
Vuoroviikkovanhemmuus ei poista lapsen oikeuksia saada riittävää elatusta kummaltakin vanhemmaltaan. Lapsen riittävää elatusta laskiessa huomioidaan luonapitovähennys noin 50e, mutta muuten laskenta kaava on ihan sama kuin esim joko toisen viikonlopun tapaamismallissa.
Mutta vuoroasumisessa elatusmaksujen maksajaksi voidaan nykylain puitteissa todellakin määrätä myös lähivanhempi.
Joo, jos se etä maksaa esim. yksin päivähoito- ja harrastusmaksut. On sidottu siihen, kuka ne lapsen laskut maksaa.
Miksiköhän lähivanhemmat niin harvoin tuota haluaa? Lähivanhemmat usein sanovat että elarit ei riitä mihinkään - eikä niiden ole tietysti tarkoituskaan riittää kaikkeen kun lähivanhemmallakin on elatusvelvollisuus - mutta jos lähivanhempi kokee että etä pääsee halvemmalla niin eikö tuossa olisi ratkaisu? Etä hoitakoon laskut ja lähi maksaa elatusta?
Nainen pystyy luottamaan itseensä lapsen laskujen maksajana. Jos taas etäisä ne laiminlyö, mainitsemassasi tilanteessa nainen joutuu maksamaan ne laskut plus elatusmaksuja, jotta lapsi saisi esim. harrastaa. Miehet kun tutkitusti ovat holtittomampia rahankäyttäjiä.
No tottakai.
Itse kyllä myönnän että mulla syynä on ihan raha. Nyt saan lapsilisiä ja elatustukea 750 euroa kuukaudessa. Jos etä maksaisi laskut, maksaisin elatusta 800 euroa kuukaudessa. Tämä luku lastenvalvojalta muutama vuosi sitten. Saattaisi olla isompi nyt. Omat käytettävät tulot olisi siis vähintään 1550 euroa pienemmät kuukaudessa.
Lapsia ei kannata tehdä. Piste.