Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkäs verran lähivanhemman tulot vaikuttaa elatusmaksuihin?

Vierailija
27.02.2024 |

Jos tienaa jo hyvin, niin maksaako etävanhempi rahoja vielä siihen päälle?

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisä ja yh-korotukset kattavat mainiosti lapsen vaate/harrastus/puhelinkulut? Meillä yläkoululaiset/lukiolaiset harrastivat koripalloa ja tanssia, lukiokirjat maksoivat myös. Kulut olivat aika paljon suuremmat kuin lapsilisät ja nekin loppuivat kun penskat täyttivät 17. Onneksi isä on järkevä ja huolehtiva ja maksoi toki oman osuutensa.

Nuo kalliit harrastuskulut ovat toki omia valintojasi joihin kaikilla perheillä ei todellakaan ole varaa eikä kuulu Kelankaan maksettavaksi. Niitä on ihan turha vetää tähän keskusteluun.

Ei maksa KELA, mutta kulut maksaa lapsen vanhemmat. Vaikka lapset olisi luonasi puolet ajasta, niin pääset osallistumaan niihin lapsen harrastusmaksuihin myös.

Vierailija
42/68 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi oletuksenasi on, että lasten vanhemmat ovat huonotuloisia ja saavat kaikenlaisia tukia? Normaalit vanhemmat elättää itsensä ja lapsensa työstä saaduilla tuloilla. Sinä ja eksäsi elätte ilmeisesti tuilla."

Ex elää, minä en. En saa mitään tukia mistään, vaikka asuntovelkaloukussa muuttotappioalueella elävänä työläisenä todellakin apua tarvitsisin.

Minä maksan kaiken omistani, ex ei maksa lapsista mitään omistaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ap:n mielestä hänen omat lapsensa ansaitsevat elää vedellä ja leivällä sekä kirpparivaatteilla ja tavaroilla ilman harrastuksia, tai ainakin lasten menot elarilaskelmissa tulisi maksaa vain tämän perusteella. Nukkumapaikaksihan lapselle riittää huoneennurkka lähivanhemman yksiössä, joten etän mielestä lapsen asumiskulut ovat nolla lähillä.

Kaikki muu on lapselle turhaa luksusta, jonka lähi saa sitten kustantaa kokonaan.

Vierailija
44/68 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun eksä (joka oli etäisä) teki aikanaan niin (v. 2010), että varasi itselleen ja kolmelle lapsellemme Kreikkaan All inclusive kahden viikon reissun. Hän piti lapsia luonaan normaalisti joka toinen viikko ja maksoi elatusmaksuja 100€/lapsi. Nyt kun tämä heidän suunniteltu reissu osui suurimmaksi osaksi minun viikoilleni, hän lähetti reissusta laskun kokonaan minulle.  Myös oman matkansa hinnan, vedoten siihen etteivät lapset voi keskenään matkustaa ja maksaahan hän jo "itsensä kipeäksi" elareita. Jos oikein muistan niin hinta oli n. 8000€. En tietenkään sitä suostunut maksamaan, joten hän sitten meni ja perui koko reissun. Lapsille se oli kova pettymys, mutta pääsivät sitten lopulta minun kanssani reissuun.

Vierailija
45/68 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lapsilisät huomioidaan elatusmaksuissa, usein muutkin tuet."

"Yleensä se on kyllä lähivanhempi joka edelleen maksaa suurimman osan lasten kuluista."

Ehkä maksaa, muttei omistaan. Etävanhempi käyttää enemmän omista tuloistaan.

Esim.

Lapset asuvat vuoroviikoin lähivanhemman luona. Asunnon pitää olla lasten takia suurempi kuin yksinelävällä. Tämä huomioidaan kompensoimalla erotus asumistuessa. Lapsilisät + yh-korotukset kattavat vaate-, puhelin- ja harrastuskustannukset kepeästi (todistettavasti näin meillä). Mahdollisen työmarkkinatuen lapsikorotukset kattavat lasten ruokakulut ja vaikkei niitä saa, niin elatusapu/elatustuki riittää niihin. Lähivanhempi laittaa omista tuloistaan rahaa halutessaan siis vain ylimääräiseen, lomailuun tms.

Lapset asuvat vuoroviikoin etävanhemman luona. Asunnon pitää olla lasten takia suurempi kuin yksinelävällä. Tätä EI huomioida asumistuessa vaan maksat samankokoises

Huomaa kyllä peukutuksista, että osuu monella av-mammalla syvälle sieluun, kun isketään lukuja pöytään ja oma tuilla porsastelu tuodaan näkyväksi.

Vierailija
46/68 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miksi oletuksenasi on, että lasten vanhemmat ovat huonotuloisia ja saavat kaikenlaisia tukia? Normaalit vanhemmat elättää itsensä ja lapsensa työstä saaduilla tuloilla. Sinä ja eksäsi elätte ilmeisesti tuilla."

Ex elää, minä en. En saa mitään tukia mistään, vaikka asuntovelkaloukussa muuttotappioalueella elävänä työläisenä todellakin apua tarvitsisin.

Kai tiedät, että tämä on poikkeuksellinen tilanne, sillä naisten työllisyysaste on sama kuin miesten? Miksi muuten olet ostanut asunnon ja vielä muuttotapppioalueelta, jos sinulla ei ole sen vuoksi varaa elättää lapsiasi? Ei kai lapsesi ole vastuussa huonosta taloudellisesta päätöksestäsi?

Vierailija
47/68 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Yleensä se on kyllä lähivanhempi joka edelleen maksaa suurimman osan lasten kuluista."

Esim.

Lapset asuvat vuoroviikoin lähivanhemman luona. Asunnon pitää olla lasten takia suurempi kuin yksinelävällä. Tämä huomioidaan kompensoimalla erotus asumistuessa. Lapsilisät + yh-korotukset kattavat vaate-, puhelin- ja harrastuskustannukset kepeästi (todistettavasti näin meillä). Mahdollisen työmarkkinatuen lapsikorotukset kattavat lasten ruokakulut ja vaikkei niitä saa, niin elatusapu/elatustuki riittää niihin. Lähivanhempi laittaa omista tuloistaan rahaa halutessaan siis vain ylimääräiseen, lomailuun tms.

Lapset asuvat vuoroviikoin etävanhemman luona. Asunnon pitää olla lasten takia suurempi kuin yksinelävällä. Tätä EI huomioida asumistuessa vaan maksat samankokoises

Mitä ihmettä?

Asumistukea en saa. Tuloni on omat palkkatulot ja lapsesta saan lapsilisän. Etävanhempi maksaa 170e/kk. Palkkani on noin 4500 euroa/kk ennen veroja. Näistä maksetaan kaikki kulut. Lapsi tapaa etävanhempaa päivisin kerran tai pari kuukaudessa. Missä kohtaa siis minä maksan vähemmän lapsen kuluista kuin etävanhempi? 

Vierailija
48/68 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi nykyään vuoroviikkovanhemmuudessa lähivanhempi saattaa joutua yhtälailla maksajan rooliin, jos tulot ovat kovin eri suuruiset. Moraalisesti oikein, koska lähivanhemmalle menee kaikki tuetkin lapsista.

Vuoroviikkovanhemmuus ei poista lapsen oikeuksia saada riittävää elatusta kummaltakin vanhemmaltaan. Lapsen riittävää elatusta laskiessa huomioidaan luonapitovähennys noin 50e, mutta muuten laskenta kaava on ihan sama kuin esim joko toisen viikonlopun tapaamismallissa. 

Mutta vuoroasumisessa elatusmaksujen maksajaksi voidaan nykylain puitteissa todellakin määrätä myös lähivanhempi. 

Eikö se ole ollut tähänkin saakka, vaikka lapsi ei asuisi vuoroviikoin, lähivanhempi joutuu maksamaan lapsen asumisen, ruuan, vaatteet ja kengät, harrastukset jne.  Ja etävanhempi maksaa elarit. Vai kuvitteletko lapsen elävän pyhällä hengellä, jos lapsi asuu lähivanhemman luona. 

Meillä lapsi asuu vuoroviikoin ja me molemmat vanhemmat maksamme "elareita" lapsen kulutilille 200€/kk, josta maksetaan lapsen kulut ja lisäksi, jonka luona lapsi on maksaa asumisen, ruuan, veden jne. 

Vierailija
49/68 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi nykyään vuoroviikkovanhemmuudessa lähivanhempi saattaa joutua yhtälailla maksajan rooliin, jos tulot ovat kovin eri suuruiset. Moraalisesti oikein, koska lähivanhemmalle menee kaikki tuetkin lapsista.

Vuoroviikkovanhemmuus ei poista lapsen oikeuksia saada riittävää elatusta kummaltakin vanhemmaltaan. Lapsen riittävää elatusta laskiessa huomioidaan luonapitovähennys noin 50e, mutta muuten laskenta kaava on ihan sama kuin esim joko toisen viikonlopun tapaamismallissa. 

Mutta vuoroasumisessa elatusmaksujen maksajaksi voidaan nykylain puitteissa todellakin määrätä myös lähivanhempi. 

Eikö se ole ollut tähänkin saakka, vaikka lapsi ei asuisi vuoroviikoin, lähivanhempi joutuu maksamaan lapsen asumisen, ruuan, vaatteet ja k

En minä "kuvittele" mitään, olen itsekin lähivanhempi. Mutta nykylaki mahdollistaa elatusmaksujen määräytymisen lähihuoltajalle vuoroasumistapauksissa. 

Vierailija
50/68 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli kerrotko vielä kenen pitäisi sinun asunto velat maksaa ? Jäi vähän epäselväksi. 

Vierailija
51/68 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisä ja yh-korotukset kattavat mainiosti lapsen vaate/harrastus/puhelinkulut? Meillä yläkoululaiset/lukiolaiset harrastivat koripalloa ja tanssia, lukiokirjat maksoivat myös. Kulut olivat aika paljon suuremmat kuin lapsilisät ja nekin loppuivat kun penskat täyttivät 17. Onneksi isä on järkevä ja huolehtiva ja maksoi toki oman osuutensa.

Nuo kalliit harrastuskulut ovat toki omia valintojasi joihin kaikilla perheillä ei todellakaan ole varaa eikä kuulu Kelankaan maksettavaksi. Niitä on ihan turha vetää tähän keskusteluun.

Tuo sivusta vastasi tuon yhden kommenttiin jossa väitti että hänen exänsä työmarkkinatuen lapsikorotuksilla voi jo pelkästään muka ruokkia lapset, että siksi ei tarvitsisi elatusmaksuja enää. Ketju elää,elä sinäkin ja lue tarkasti!

Vierailija
52/68 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ovat ei- kalliit harrastukset? 

Vierailija
53/68 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä asiasta mitään, mutta miksi ihmeessä vaikuttaisi kumpaankaan suuntaan. Kai nyt jokainen omalle lapselleen haluaa parasta mahdollista, eli kykyjensä mukaan antaa mahdollisimman paljon. Niin se tulisi mennä myös lain kirjaimen mukaan.

Vierailija
54/68 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne olivat lasten valitsemia harrastuksia ja vanhemmat tietysti ne hyväksyivät ja maksoivat. Miksi eroperheen lasten pitäisi kärsiä vanhempien erosta? Muutenkin täällä on omituinen käsitys että kaikki yh-äidit elävät sosiaaliturvalla vaikka suurempi osa naisista kuin miehistä on töissä.

Vierailija
55/68 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai tiedät, että tämä on poikkeuksellinen tilanne, sillä naisten työllisyysaste on sama kuin miesten? Miksi muuten olet ostanut asunnon ja vielä muuttotapppioalueelta, jos sinulla ei ole sen vuoksi varaa elättää lapsiasi? Ei kai lapsesi ole vastuussa huonosta taloudellisesta päätöksestäsi?

Kyllä se ihan exän painostuksesta ostettiin. Joko ero tai talo. No, ero tuli silti, mutta talo jäi. Lasteni vuoksi olen kaikki päätökseni tehnyt ja sitä en voi katua, vaikka epäonnistuinkin.

Vierailija
56/68 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kerrotko vielä kenen pitäisi sinun asunto velat maksaa ? Jäi vähän epäselväksi. 

Eksän. Saisi toki pitää talonkin jonka vaati. Minä lunastin tämän pakon edessä lasteni vuoksi.

Vierailija
57/68 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva etä edes tietää mitä lapset harrastaa ja puuhaa viikolla, jos lapset luonaan vain viikonloppuna. Jos kuluihin ei osallistu, ei tarvinne nauttia niiden antimistakaan! Lapsethan tulee myös kuljettaa harrastuksiin!

Kaverini isä ei kuskannut lastansa koskaan edes lapsena harrastuksiin vaikka omisti auton ja asui 1.5 km päässä, vaan toisen kaverin perhe kiersi asioikseen autolla lapsen hakemassa ihan ilmaiseksi kyytiin. Sellaista etäisyyden mallia!

Vierailija
58/68 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeesti aikuiset miehet itkee siitä, että joutuu maksamaan oman lapsensa kuluja? Ja sitten vielä ihmetellään alhaista syntyvyyttä ja etenkin sitä, miksei naiset anna p*llua paljaalla, kun kondomi harmittaa. 

Vierailija
59/68 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim.

Lapset asuvat vuoroviikoin etävanhemman luona. Asunnon pitää olla lasten takia suurempi kuin yksinelävällä. Tätä

Mitä ihmettä?

Asumistukea en saa. Tuloni on omat palkkatulot ja lapsesta saan lapsilisän. Etävanhempi maksaa 170e/kk. Palkkani on noin 4500 euroa/kk ennen veroja. Näistä maksetaan kaikki kulut. Lapsi tapaa etävanhempaa päivisin kerran tai pari kuukaudessa. Missä kohtaa siis minä maksan vähemmän lapsen kuluista kuin etävanhempi? 

Miksi etän pitää maksaa sinulle mitään?

Vierailija
60/68 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://virtu.fi/laskurit/elatusapulaskuri

Tuosta suuntaa antava laskuri.

Järkyttäviä summia tulee tällä. Voiko todella pitää paikkansa?? 450 euroa yhdestä lapsesta?

Ap