Tämä on päiväkodin työntekijöiden mielestä sopiva ikä aloittaa päiväkoti
Kommentit (271)
Vierailija kirjoitti:
Mikä se jutussa oli ?
Sen minäkin haluan tietää. Ap
Ei lapsen paikka ole päiväkodissa vaan perheen kanssa kotona. Päiväkodissa tulee niin huonoja vaikutteita muiden ongelmalapsilta , taudit ja kaikenmaailman syyhyt leviää. Kyllä se koulussa huomaa ketkä on ollut koko pienen ikänsä päiväkodissa ja ketkä ei.
Jos vielä perustelisit, miksi kotihoito 4v asti lapselle on tärkeää ja miten se näkyy myöhemmin lapsen kehityksessä, älyssä, sosiaalisissa taidoissa, koulumenestyksessä jne.
Muualla maailmassa esim. Euroopassa lapset viedään hoitoon 4-6kk iässä, joko hoitajalle tai päiväkotiin ja näin oli myös Suomessa vielä 80-luvun alkuun saakka. Onko nykyään sitten Suomessa lapset jotenkin parempia, kuin muualla Euroopassa.
Monessa maassa tuossa iässä jo alkaa pakollinen koulu, Ranskassa jopa 3v tai Britaniassa 5v, jopa kuninkaaliset lapset aloittavat koulun 4-5v.
Tai mikä tekee suomalaisesta lapsesta niin erityisen, että hän tarvitsee kotihoitoa ja vanhempiensa hoitoa, jopa 4v asti? Ainakaan se ei näy Pisa-tutkimuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Jos vielä perustelisit, miksi kotihoito 4v asti lapselle on tärkeää ja miten se näkyy myöhemmin lapsen kehityksessä, älyssä, sosiaalisissa taidoissa, koulumenestyksessä jne.
Muualla maailmassa esim. Euroopassa lapset viedään hoitoon 4-6kk iässä, joko hoitajalle tai päiväkotiin ja näin oli myös Suomessa vielä 80-luvun alkuun saakka. Onko nykyään sitten Suomessa lapset jotenkin parempia, kuin muualla Euroopassa.
Monessa maassa tuossa iässä jo alkaa pakollinen koulu, Ranskassa jopa 3v tai Britaniassa 5v, jopa kuninkaaliset lapset aloittavat koulun 4-5v.
Tai mikä tekee suomalaisesta lapsesta niin erityisen, että hän tarvitsee kotihoitoa ja vanhempiensa hoitoa, jopa 4v asti? Ainakaan se ei näy Pisa-tutkimuksessa.
Omassa suvussa on ainakin ennen 80-lukua hoidettu lapsia kotona aika myöhään. En sitten tiedä onko sukumme poikkeus. Ei todellakaan alle vuoden tai vuoden ikäisenä oo laitettu hoitoon.
Missään muussa maassa ei ole niin pitkät äitiyslomat ja perhevapaat kuin Suomessa ja silti uutisten mukaan jo leikki-ikäisillä ja pienillä koululaisilla heikot sosiaaliset taidot, paljon yksinäisyyttä, psyatrisiin hoitoihin pitkät jonot ja ovat ruuhkautuneet jne.
Ja päiväkodissa ja koulussakin ryhmäkoot pienet ja italiaisittain tai eurooppalaisittain, kuin kirkkoon menisi, niin hiljaista
Koulut | Italialaisopettajat vierailivat suomalaisessa koulussa ja ällistyivät: Kuin kirkkoon olisi tullut: https://www.hs.fi/kaupunki/vantaa/art-2000009331728.html
Lapsen tärkeimmät herkkyyskaudet ovat alle 4 vuoden iässä, minkä vuoksi sen ikäisen olisi erityisen tärkeä päästä osalliseksi laadukkaasta varhaiskasvatuksesta jota toteuttavat koulutetut varhaiskasvattajat. Jos lapsi on pelkän kotikasvatuksen varassa, niin suurella todennäköisyydellä hänelle jää isoja puutteita mm. tunnetaitoihin, motorisiin taitoihin, kognitiivisiin taitoihin ja vuorovaikutustaitoihin. Varhaiskasvatuksen yksiköissä lapsen taitoja kehitetään suunnitelmallisesti ja tutkittuun tietoon pohjautuen. T: vakaope
Päiväkodeissa eli lastentarhoissa hoitajat pitävät lasten sopivana ikänä 10 vuotta. Sen ikäiset osaavat jo yleensä vaihtaa itse vaippansa. Yllättäen lastenhoitajat kannattavat älypuhelimia lapsille. Kun antaa lapsille puhelimet niin aikuiset saa olla niinku rauhassa. Omilla puhelimillaan.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen tärkeimmät herkkyyskaudet ovat alle 4 vuoden iässä, minkä vuoksi sen ikäisen olisi erityisen tärkeä päästä osalliseksi laadukkaasta varhaiskasvatuksesta jota toteuttavat koulutetut varhaiskasvattajat. Jos lapsi on pelkän kotikasvatuksen varassa, niin suurella todennäköisyydellä hänelle jää isoja puutteita mm. tunnetaitoihin, motorisiin taitoihin, kognitiivisiin taitoihin ja vuorovaikutustaitoihin. Varhaiskasvatuksen yksiköissä lapsen taitoja kehitetään suunnitelmallisesti ja tutkittuun tietoon pohjautuen. T: vakaope
Voisiko vakaope aka kasvatustieteiden kandidaatti myös kertoa, mikä sitten on se sopiva ikä viedä lapsi päiväkotiin? 9 kk? Ja kuinka pitkään siellä on oltava päivässä, että nämä taidot kehittyvät? Vaatiikon 8 h päivän 5 kertaa viikossa vai riittääkö aamupäivä?
Suomessa ei ole laadukasta varhaiskasvatusta. Ulkomailla on nanny kotona. Ei pienen lapsen paikka ole päiväkodissa, metelistä sen näkee koulussa ketkä on viettänyt päiväkoti elämää ja ketkä ei... Suomessa on se ongelma kun kunnalliseen päivähoitoon tulee kaikki ongelmalapset ongelmaperheistä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen tärkeimmät herkkyyskaudet ovat alle 4 vuoden iässä, minkä vuoksi sen ikäisen olisi erityisen tärkeä päästä osalliseksi laadukkaasta varhaiskasvatuksesta jota toteuttavat koulutetut varhaiskasvattajat. Jos lapsi on pelkän kotikasvatuksen varassa, niin suurella todennäköisyydellä hänelle jää isoja puutteita mm. tunnetaitoihin, motorisiin taitoihin, kognitiivisiin taitoihin ja vuorovaikutustaitoihin. Varhaiskasvatuksen yksiköissä lapsen taitoja kehitetään suunnitelmallisesti ja tutkittuun tietoon pohjautuen. T: vakaope
Aina tää sama tyyppi provoaa satujaan näissä ketjuissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei lapsen paikka ole päiväkodissa vaan perheen kanssa kotona. Päiväkodissa tulee niin huonoja vaikutteita muiden ongelmalapsilta , taudit ja kaikenmaailman syyhyt leviää. Kyllä se koulussa huomaa ketkä on ollut koko pienen ikänsä päiväkodissa ja ketkä ei.
Olet kyllä oikeassa, mutta eihän se nykypäivänä käy, että toinen vanhempi on TYÖTÖN ja vain LAISKOTTELEE lasten kanssa tekemättä oikeita TÖITÄ. Pahinta on jos molemmat vanhemmat ovat TYÖTTÖMIÄ ja LAISKOTTELEVAT lasten kanssa. Joskus tuollainen on ollut ihan normaalia mutta ei enää, sillä ihmisen pitää tehdä TYÖTÄ. Muulla ei ole väliä.
Kotikasvatus voittaa päiväkodin jos vanhempi oikeasti huolehtii lapsen oppimisesta monipuolisesti. Valitettavasti tätä on nykyään harvemmin vaan vanhemmat menee helpoimman kautta ja lapselle jää puutteita taidoissaan. Helpompi vetää raja johonkin ikään, jolloin päiväkoti voi vielä "pelastaa" oppimattoman lapsen.
Itse toivon, että olisin ollut päivähoidossa lapsena. Meillä oli osapäiväoinen hoitotäti, äiti teki enimmäkseen lyhyttä työpäivää. Asuimme Helsingissä, mutta pientaloalueella, jossa oli lähinnä vanhuksia. Muut alueen lapset olivat 4 v. vanhemman veljeni ikäisiä ja he leikkivät keskenän. Olin todella ujo kun menin kouluun ja suurin osa lapsista oli jo rakentanut omat "piirinsä" tarhassa. Niinpä minulla ei oikeasaan ole lapsuuden aikaisia ystäviä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos vielä perustelisit, miksi kotihoito 4v asti lapselle on tärkeää ja miten se näkyy myöhemmin lapsen kehityksessä, älyssä, sosiaalisissa taidoissa, koulumenestyksessä jne.
Muualla maailmassa esim. Euroopassa lapset viedään hoitoon 4-6kk iässä, joko hoitajalle tai päiväkotiin ja näin oli myös Suomessa vielä 80-luvun alkuun saakka. Onko nykyään sitten Suomessa lapset jotenkin parempia, kuin muualla Euroopassa.
Monessa maassa tuossa iässä jo alkaa pakollinen koulu, Ranskassa jopa 3v tai Britaniassa 5v, jopa kuninkaaliset lapset aloittavat koulun 4-5v.
Tai mikä tekee suomalaisesta lapsesta niin erityisen, että hän tarvitsee kotihoitoa ja vanhempiensa hoitoa, jopa 4v asti? Ainakaan se ei näy Pisa-tutkimuksessa.
Suomalaisia ilmaisia tai lähes ilmaisia lasten säilytyspaikkoja ei voi verrata useimpien maiden, kuten Ranskan tai Britannian, maksullisiin päiväkoteihin, joissa saa tosiaan laadukasta varhaiskasvatusta. Päiväkotimaksut ovat myös ihan toista luokkaa kuin meillä. Siitähän ne Pisa-tutkimuksissa näkyvät erot osittain juuri johtuvat, kun täällä varhaiskasvatuksen laatu on laskenut kuin lehmän häntä. Samalla lasten ja nuorten psyykkiset ongelmat ovat kasvaneet valtavasti.
Vierailija kirjoitti:
Jos vielä perustelisit, miksi kotihoito 4v asti lapselle on tärkeää ja miten se näkyy myöhemmin lapsen kehityksessä, älyssä, sosiaalisissa taidoissa, koulumenestyksessä jne.
Muualla maailmassa esim. Euroopassa lapset viedään hoitoon 4-6kk iässä, joko hoitajalle tai päiväkotiin ja näin oli myös Suomessa vielä 80-luvun alkuun saakka. Onko nykyään sitten Suomessa lapset jotenkin parempia, kuin muualla Euroopassa.
Monessa maassa tuossa iässä jo alkaa pakollinen koulu, Ranskassa jopa 3v tai Britaniassa 5v, jopa kuninkaaliset lapset aloittavat koulun 4-5v.
Tai mikä tekee suomalaisesta lapsesta niin erityisen, että hän tarvitsee kotihoitoa ja vanhempiensa hoitoa, jopa 4v asti? Ainakaan se ei näy Pisa-tutkimuksessa.
Ranskassa päivähoito maksaa miellyttävät 1200 e/kk ja 3v on koulussa 2+2 tuntia, siinä välissä 2 tuntia kotona syömässä. Suurin osa ranskalaisista lapsista ei ole päivähoidossa ennen kouluunmenoa, koska se on hyvin kallista ja koska äidit ovat kotona tai lapsella on hoitaja kotona. Suomalainen 9 tunnin hoitopäivä isossa ryhmässä ilman yksityisyyttä on ranskalaisille kauhistus - eikä suomalainen lapsi saa olla itsekseen lainkaan?
Vierailija kirjoitti:
Kotikasvatus voittaa päiväkodin jos vanhempi oikeasti huolehtii lapsen oppimisesta monipuolisesti. Valitettavasti tätä on nykyään harvemmin vaan vanhemmat menee helpoimman kautta ja lapselle jää puutteita taidoissaan. Helpompi vetää raja johonkin ikään, jolloin päiväkoti voi vielä "pelastaa" oppimattoman lapsen.
Monellako vanhemmalla on tarpeeksi asiantuntemusta, että pystyy tekemään saman kuin kasvatustieteiden kandidaatti tai maisteri? Ammattilainen on aina ammattilainen ja maallikko on maallikko.
"Ranskassa päivähoito maksaa miellyttävät 1200 e/kk ja 3v on koulussa 2+2 tuntia, siinä välissä 2 tuntia kotona syömässä. Suurin osa ranskalaisista lapsista ei ole päivähoidossa ennen kouluunmenoa, koska se on hyvin kallista ja koska äidit ovat kotona tai lapsella on hoitaja kotona. Suomalainen 9 tunnin hoitopäivä isossa ryhmässä ilman yksityisyyttä on ranskalaisille kauhistus - eikä suomalainen lapsi saa olla itsekseen lainkaan?"
Ranskassa on luvallista pitää kuria lapselle, joten kotona oleva lapsi ei siellä ole samanlainen vaiva kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotikasvatus voittaa päiväkodin jos vanhempi oikeasti huolehtii lapsen oppimisesta monipuolisesti. Valitettavasti tätä on nykyään harvemmin vaan vanhemmat menee helpoimman kautta ja lapselle jää puutteita taidoissaan. Helpompi vetää raja johonkin ikään, jolloin päiväkoti voi vielä "pelastaa" oppimattoman lapsen.
Monellako vanhemmalla on tarpeeksi asiantuntemusta, että pystyy tekemään saman kuin kasvatustieteiden kandidaatti tai maisteri? Ammattilainen on aina ammattilainen ja maallikko on maallikko.
Kasvatustieteiden kandidaatit ja maisterit kuuluvat ihan muualle kuin päiväkotiin. Tosin ne ovat niin höpöhöpötutkintoja muutenkin, että samaan ja jopa parempaan työsuoritukseen päiväkodissa yltävät henkilöt joilla ei ole koulutusta lainkaan.
Mikä se jutussa oli ?