Iittalan uusi ilme
Iittala aloitti sitten "uuden aikakauden". Kovasti pyöri mainoksissa ensin mainos "new era" ja seuraajat ja fanit odottivat kovasti jotain uutta ja mielenkiintoista. Tulos on iso pettymys. Ainakin varmasti suuremmalle osalle yleisöä ja palautetta näkyy satavan.
Entistä Iittalaa ei siis enää ole. Uusi ilme tarkoitti siis uudelleen brändäystä ja näyttää.. no aika kauhealta.
Logo vaihtui - Vanha logo oli takuu laadukkaasta ja kestävästä astiasta ja vähän kalliimmasta, jollekin ylellisyydestä. (Lieköhän nousi nyt vanhojen astioiden arvo heti). Uusi Iittala kielii halvasta bulkkituotannosta.
Ilme on nyt uusi - Design haettu vasemmalta, wokesta ja halvasta muotimaailmasta.
Uusi mallisto tuli - Samaa krääsää myyvät jo esim. Clas Olhson jne., näillä ei pärjätä tuloksessa. Aikuiset ihmiset (ja varakkaat ja rahaa astioihin enemmän käyttävät) ostavat sarjoja ja tyyliltään yhtenäisiä astioita, aikuiset eivät pääsääntöisesti enää halua sateenkaaren värejä keittiönkaappeihin, vaikka kuinka kivaa olisi tekijällä ollut lasitehtaalla ja vaikka olisi miten uteliasta sakkia Iittalassa. Puree varmasti niihin, jotka muuttavat pk-seudulla ekaa kertaa uuteen kotiin.
Astioiden valmistaja käyttää nyt ihmismalleja - Miksi pitää näytellä hipahtavia woke-malleja, jotka viittaavat HM vaatteiden mainoksiin tai italialaiseen muotitaloon? Kaukana lasinvalmistuksesta, joka piti alunperin nostaa jalustalle uudelleen ja vaalia perinteitä jatkossakin. Ja tottakai mallina kiintiö-homo ja tummahipiä. Liittyy Suomeen ja astioihin..miten?
Iittala erottui aiemmin edukseen ja kasvoi mukavasti myös Aasian markkinoilla. Isot erottuvat kuviot ja skandinaavinen suunnittelu ovat Aasiassa hittejä. Nyt taitaa suunta muuttua, liekö Fiskars myymässä Iittalaa, kun lanseerauskin piti pitää Tukholmassa. Ensin näytti, että Fiskars lähtisi kasvamaan ja osake sitä myöten, kun yritysostojakin on tehty. Nyt näyttää, että nämä ostetut brändit brändätään jonkin hipsterin ideasta kaikki samaan italialaiseen muottiin ja vaihdetaan kestävä kehitys halpis lautasliinoihin.
Uudistua toki pitää välillä, mutta perinteisen ja pitkäikäisen kansallisen tavaramerkin uudistaminen ei ole mikään ideologinen fashion-kilpailu. Historia unohdettiin ja nyt pitäisi ratsastaa ihan uudella brändillä.
Ajatuksia? Vieläkö ostat uutta Iittalaa?
Kommentit (2156)
Näemmä joku suht nuori suunnittelija ollut kaiketi uuden brändin ilmeen takana. Ei varmasti ymmärrystä mitä kaikkea ja millaisia vuosia Iittalan historia pitää sisällään :(
Tätä en kyllä ymmärrä miksi tunnettu logo täytyy muuttaa vain muuttamisen vuoksi
Varmaan Fazer ja Marimekko seuraavat perässä.
Miksi?!
Ainakin toistaiseksi oma arvostukseni vanhaa brändiä kohtaan laski isosti.
Media alkaa kirjoittamaan.. varmasti vaikeaa kirjoittaa objektiivisesti ..
Aika pitkälle vedetty teoria jostain vasemmalta vedetystä wokesta.
Persiilleen uudistus kyllä.meni.
Uusi logo on karsea ja ei herätä laadun ja kansainvälisyyden merkkejä. Toisin kuin upea vanha Iittala logo.
Tarrallahan nyt ei ole mitään väliä; se kuuluu poistaa kun astia otetaan käyttöön.
Mutta nuo uudet astiat ovat ihan kauheita. Mintunvihreää ja lilaa, hyi oksennus.
Saatan edelleenkin ostaa nettikirpparilta Teemaa ja Vernaa, niissä ei ole mitään vikaa, mutta nuo "uuden ilmeen" tuotteet eivät kiinnosta ollenkaan.
Minulle Iittala on halpamerkki. Ihan sama mikä logo. Heidän viinilasit ei kestä konepesua.
Vierailija kirjoitti:
Aika pitkälle vedetty teoria jostain vasemmalta vedetystä wokesta.
Persiilleen uudistus kyllä.meni.
Uusi logo on karsea ja ei herätä laadun ja kansainvälisyyden merkkejä. Toisin kuin upea vanha Iittala logo.
No eipä tuo uusi brändikään ihan läheltä liippaa, niin pitäähän se teoriakin vetää pitkäksi, aika osuva kuitenkin, eikö?
Aiempi oli raikas ja moderni, sopi hyvin brändiin. Nykyinen on jotenkin tunkkainen ja vanhanaikainen, mieleen tulee joku yksityisyrittäjä, joka valmistaa tuotteensa käsityönä ja on itse suunnitellut logonsa. Eikä siis mitenkään hyvällä tavalla.
Jaa. Ei toi nyt ihan huono ole. Jos siinä on aina mukana se vuosiluku, niin se lisää painoarvoa. En itseasiassa taida vastustaa. i oli ihan hyvä mutta voin tuokin kanssa elää.
Kun katsoo kauempaa, uudessa logossa näyttää lukevan ITALA. Hmm, ei ihan toimi. Kuin Italia? Lisäksi tarrana tuo logo on jättisuuri. Sitä poisraapiessa sitten... punaiset pikkutarrat on ollut kiva jättää laseihin.
Vierailija kirjoitti:
Tali-Iittala
Mullekin tuli mieleen Tali-Ihantila. Vähän sotainen logo jotenkin. Se vuosiluku on plussaa.
Avasin ketjun vain tarkistaakseni, olenko oikeassa. Olin. Ei ollut vaikeaa tosin. Ainahan täällä haukutaan ihan kaikki lyttyyn räksyti räksyti.
Keltainen väri epäonnistunut ja tunkkainen.
Ne astiat ym. uudet, aivan järkyttäviä tuotteita. En yhtäkään huolisi käyttööni.
Kolhoja, rumia, epäkäytännöllisiä. Sisäänostajalle sattunut iso lapsus.
Vierailija kirjoitti:
Aika pitkälle vedetty teoria jostain vasemmalta vedetystä wokesta.
Persiilleen uudistus kyllä.meni.
Uusi logo on karsea ja ei herätä laadun ja kansainvälisyyden merkkejä. Toisin kuin upea vanha Iittala logo.
Väritys luo halvan ja huonon mielikuvan. Keltainen on perinteisesti Suomessa ollut aletarrojen väri ja halpakauppojen väri kuten Rustan ja Halpahallin. Nyt hyppäsivät suoraan suohon. Uuden johtajan olisi kannattanut perustaa oma yritys ja luoda siitä halvan aasialaisen lasin brändi. Nyt tuli ja tuhosi pitkät perinteet. Itse en jatkossa osta kuin kirppikseltä vanhoja punatarrallisia.
Joku kirjoitti hyvin että logo näyttää siltä kuin pienyrittäjä olisi suunnitellut itse ilmaisohjelmalla vähän köykäisen logon. Myös yleinen brändimateriaali viittaa enemmänkin vaatemuotiin ja on tavallaan Marimekkomainen.
Tuo on jo niin huomattavan suuri tarra (olettaen, että jatkavat tarroilla edelleen), että vie sen verran suuren osan astiasta, ettei sitä viitsi paikalleen jättää. Logo sinänsä ihan ok, fontti on ihan kiva ja on jotenkin "vanhanaikaisempi", mutta jos aikoo läiskiä tarrat astioiden kylkeen, niin pitäisi tulla erillinen pienempi tarra. Edellisessä oli "i", niin olisiko tässä tuo "II" -mikä tosin tuo mieleen järjestysluvun.
Ei tuo huono sinänsä, en vain ymmärrä miksi värikin piti vaihtaa, kun iittala tunnetaan nimenomaan punaisesta. Luulisi, että jos brändi on tunnettu jostain, ei sitä lähdettäisi muuttamaan ihan kokonaan.
Keltainen väri viitannee lasituotteiden valmistusprosessiin.
Katsoin niiden sivut ja mulle tuli assosiaatio johonkin rauta-aikaan. Matkittu kalevalaa ja jotain kivikautta. Ja tietty sotaan. Kirjainten muotoilu on sotaisa.
Tali-Iittala