Iittalan uusi ilme
Iittala aloitti sitten "uuden aikakauden". Kovasti pyöri mainoksissa ensin mainos "new era" ja seuraajat ja fanit odottivat kovasti jotain uutta ja mielenkiintoista. Tulos on iso pettymys. Ainakin varmasti suuremmalle osalle yleisöä ja palautetta näkyy satavan.
Entistä Iittalaa ei siis enää ole. Uusi ilme tarkoitti siis uudelleen brändäystä ja näyttää.. no aika kauhealta.
Logo vaihtui - Vanha logo oli takuu laadukkaasta ja kestävästä astiasta ja vähän kalliimmasta, jollekin ylellisyydestä. (Lieköhän nousi nyt vanhojen astioiden arvo heti). Uusi Iittala kielii halvasta bulkkituotannosta.
Ilme on nyt uusi - Design haettu vasemmalta, wokesta ja halvasta muotimaailmasta.
Uusi mallisto tuli - Samaa krääsää myyvät jo esim. Clas Olhson jne., näillä ei pärjätä tuloksessa. Aikuiset ihmiset (ja varakkaat ja rahaa astioihin enemmän käyttävät) ostavat sarjoja ja tyyliltään yhtenäisiä astioita, aikuiset eivät pääsääntöisesti enää halua sateenkaaren värejä keittiönkaappeihin, vaikka kuinka kivaa olisi tekijällä ollut lasitehtaalla ja vaikka olisi miten uteliasta sakkia Iittalassa. Puree varmasti niihin, jotka muuttavat pk-seudulla ekaa kertaa uuteen kotiin.
Astioiden valmistaja käyttää nyt ihmismalleja - Miksi pitää näytellä hipahtavia woke-malleja, jotka viittaavat HM vaatteiden mainoksiin tai italialaiseen muotitaloon? Kaukana lasinvalmistuksesta, joka piti alunperin nostaa jalustalle uudelleen ja vaalia perinteitä jatkossakin. Ja tottakai mallina kiintiö-homo ja tummahipiä. Liittyy Suomeen ja astioihin..miten?
Iittala erottui aiemmin edukseen ja kasvoi mukavasti myös Aasian markkinoilla. Isot erottuvat kuviot ja skandinaavinen suunnittelu ovat Aasiassa hittejä. Nyt taitaa suunta muuttua, liekö Fiskars myymässä Iittalaa, kun lanseerauskin piti pitää Tukholmassa. Ensin näytti, että Fiskars lähtisi kasvamaan ja osake sitä myöten, kun yritysostojakin on tehty. Nyt näyttää, että nämä ostetut brändit brändätään jonkin hipsterin ideasta kaikki samaan italialaiseen muottiin ja vaihdetaan kestävä kehitys halpis lautasliinoihin.
Uudistua toki pitää välillä, mutta perinteisen ja pitkäikäisen kansallisen tavaramerkin uudistaminen ei ole mikään ideologinen fashion-kilpailu. Historia unohdettiin ja nyt pitäisi ratsastaa ihan uudella brändillä.
Ajatuksia? Vieläkö ostat uutta Iittalaa?
Kommentit (2156)
Parashan on jos uusi tarra on pyöreä keltainen, jossa II. Suoraan kakkoslaatua. Ei varmaan edes ole tullut mieleen "luovalla" tiimillä. Mutta se on aika yleistä, että nykyään ei osata ajatella pidemmälle ja noloja lapsuksia tulee enemmän.
Aika reippaasti tullut somessa palautetta.. miltähän luovasta johtajasta nyt tuntuu.. ei varmaan miltään, tuskin ymmärtää suomalaisia..
Ei haluta mitään uutta aikakautta. Halutaan, että pysytte entisessä ja pidätte huolta että klassikot säilyy valikoimissa.
t. kuluttajat
En osta enää entisenkään vertaan. Alan suosia myös astioissa suomalaista käsityötä.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin he luopuvat klassikkomallistoista?! Ei mua haittaa nuo uudet astiat. Ihan hauskoja värejä. Itsellä ei ole vara ostella astioita trendien mukaan niin olen valinnut tylsät vaaleat astiat jotka käy niin jouluna kuin juhannuksena. Pitkään ostin astioita ihan Prismasta ja Citymarketista mutta ei ne kauaa pysy hyvänä vaikka käsin pesee(en omista astianpesukonetta). Nyt olen ostanut muutaman Iittalan lautasen Teema-sarjasta ja katsotaan miten ne kestävät. Voi olla ettei sen paremmin..
Varmasti olisi laadukkaampiakin merkkejä mutta nuo Iittalat on helposti saatavilla kaupoissa ja hinta vielä suht kohtuullinen.
Minulla on ollut Teema astioita viimeiset 25 vuotta vähintään käytössä ja eipä uutta kummempia ole kun aina olen käsin ne pessyt.
Suomi on juuri tällainen maa, jossa ei ymmärretä teollisen historian ja brändihistorian merkitystä. Miettikää, jos vaikka ikoniset Coca-Cola, McDonald's, Louis Vuitton vaihtaisivat logonsa. Toki leikitellä voi eri kampanjoissa ja pakkauksissa, mutta aito ja alkuperäinen logo on tutun laadun tae. Pelkään että Fazer, Finlayson, Marimekko yms. muut suomifirmat seuraavat Iittalan esimerkkiä.
Mitä väliä, ne on vaan astioita, maljakoita ja muita käyttö- koriste- ja sisustusesineistä, ei mitään väliä.
Vierailija kirjoitti:
Kun katsoo kauempaa, uudessa logossa näyttää lukevan ITALA. Hmm, ei ihan toimi. Kuin Italia? Lisäksi tarrana tuo logo on jättisuuri. Sitä poisraapiessa sitten... punaiset pikkutarrat on ollut kiva jättää laseihin.
Ei niitä kuulu jättää astioihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika pitkälle vedetty teoria jostain vasemmalta vedetystä wokesta.
Persiilleen uudistus kyllä.meni.
Uusi logo on karsea ja ei herätä laadun ja kansainvälisyyden merkkejä. Toisin kuin upea vanha Iittala logo.
Väritys luo halvan ja huonon mielikuvan. Keltainen on perinteisesti Suomessa ollut aletarrojen väri ja halpakauppojen väri kuten Rustan ja Halpahallin. Nyt hyppäsivät suoraan suohon. Uuden johtajan olisi kannattanut perustaa oma yritys ja luoda siitä halvan aasialaisen lasin brändi. Nyt tuli ja tuhosi pitkät perinteet. Itse en jatkossa osta kuin kirppikseltä vanhoja punatarrallisia.
Keltainen on myös Postin ja DHL:n väri. Aamulla kun kävin Iittalan uusilla sivuilla, joissa oli enemmän keltaista kuin mitä nyt, niin näyttivät aivan järkyiltä. Kuin joltain harjoittelijan väsäämiltä sivuilta DHL:lle.
Iittala olisi voinut säilyttää vanhan logonsa. Ei Adidaskaan ole tuhonnut omaansa tai Nike.
Sen sijaan se, että perinteikkään lasinvalmistajan "uusi aika" on Thaimassaa tuotettua bulkkia ja vielä kopioitu toiselta suomalaiselta muotoilijalta, niin ai-ai. Kiitos Iittala, ostan jatkossa vain vintage versioita.
Valkoroskamammat on kauhuissaan, kun kiinalaisten halpiskippojen tarra muuttuu 😂😂😂 Antakaa mun nauraa oikein kunnolla 🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Tuskin he luopuvat klassikkomallistoista?! Ei mua haittaa nuo uudet astiat. Ihan hauskoja värejä. Itsellä ei ole vara ostella astioita trendien mukaan niin olen valinnut tylsät vaaleat astiat jotka käy niin jouluna kuin juhannuksena. Pitkään ostin astioita ihan Prismasta ja Citymarketista mutta ei ne kauaa pysy hyvänä vaikka käsin pesee(en omista astianpesukonetta). Nyt olen ostanut muutaman Iittalan lautasen Teema-sarjasta ja katsotaan miten ne kestävät. Voi olla ettei sen paremmin..
Varmasti olisi laadukkaampiakin merkkejä mutta nuo Iittalat on helposti saatavilla kaupoissa ja hinta vielä suht kohtuullinen.
Tämähän on just vaatesuunnittelijan virhearvio. Astioita ei osteta kauden mukaan ja vaihdella trendien mukaan. Sellainen bulkki on Ikean hommaa ja muiden halpisketjujen. Iittalan astioiden pitäisi olla niitä, joita ostetaan uudelle avioparille ja jotka kestävät pidempään kuin se liitto. Kas siinä Iittalalle tulokulma markkinointiin. Voin tulla teille duuniin.
Vierailija kirjoitti:
Junteinta ikinä on ollut jättää ne punaset tarrat astioihin. Naurattaa ihan kun ajattelenkin asiaa. Hahahahahahahahahshahs
En tykkää tästä uudistuksesta mutta ei niitä tarroja tosiaan kuulu jättää astioihin. Ainakaan jos tulevat käyttöön. Nehän alkaa repsottaa ja varmaan keräävät likaa. Että sinänsä tarralla ei pitäisi olla merkitystä.
Siis ruskeat naiset perustivat Iittalan,kuten instan perusteella saa sellaisen käsityksen.
Kävin sivuja kurkkaamassa. Mietin että mihin oikein klikkasin! Mikä tummien ihmisten invaasio sinnekin on otettu? Nehän on ASTIOITA mitä kauppaavat! Sellasta wokea sitten.
En kestä, kaikki mun astiat on Iittalaa. Teema lautaset, muumimukit ja Taikamukit. Jopa lasit ja tietenkin aaltomaljakko. Aikovatko tuhota klassikot?
Vierailija kirjoitti:
Kävin sivuja kurkkaamassa. Mietin että mihin oikein klikkasin! Mikä tummien ihmisten invaasio sinnekin on otettu? Nehän on ASTIOITA mitä kauppaavat! Sellasta wokea sitten.
Jos olisi vähän tuohon suuntaan niin ok. Mutta tämä homma on vedetty aivan överiksi. Tuollainen trendikkyys ei vetoa tällaiseen keski-ikäiseen vihervassaritätiin ollenkaan. Mutta en sitten varmaan ole heidän kohderyhmäänsä.
Oikeasti musta tuo on ällöttävää. Nuo kupit IHAN SUORA KOPIO näistä: https://www.potviapori.fi/en/artists/johanna-ojanen
Astiakeräilijänä minua ei haittaa tarrojen muuttuminen. Sinänsä turhaa hommaa muutella toimivaa logoa. Rahat olisi voinut käyttää järkevämpään. Astiat ovat aika kalliita, toivottavasti tämä uudistus ei nosta tuotteiden hintaa entisestään.