Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Kaupan henkilökunnan pitää puhua omat asiansa takahuoneessa

Vierailija
06.01.2024 |

"

Mihin on kadonnut asiakaslähtöinen kaupankäynti? Kaupoissa asiakkaiden pitäisi olla pääosassa, mutta nykyisin nuorempi henkilökunta pälpättää koko ajan omia juttujaan kovaan ääneen. Hyllyjen täyttäjät ja kassat puhuvat fyssarikäynneistään ja siitä mitä heidän mukulansa ovat koulussa ja päiväkodeissa touhunneet. Puhutaan parisuhdeasioista, sairauksista ja erilaisista jumpista.

Seis! En halua kuulla noita juttuja, ne kuuluvat takahuoneeseen. Vaikka asiakkaina emme kiinnitä keskusteluihin suurempaa huomiota, emme voi sulkea korviamme. Hyvään asiakaspalveluun ei kuulu yksityisasioiden perkaaminen kaikkien kuullen. Työssä keskitytään siihen tehtävään, joka sillä hetkellä on menossa.

Haluan kaupassa käydessäni keskittyä ostosten tekoon ja tutkia erilaisia uutuuksia ja vanhoja juttuja. Myyjät voivat tarvittaessa auttaa niitä asiakkaita, jotka tarvitsevat apua. Muu aika kulukoon työtehtävien hoitoon. Toivon todella, että suunta muuttuu ja henkilökunnan käytökseen puututaan. Olen itse ollut yli 30 vuotta palvelualalla ja tiedän mistä puhun."

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010100397.html

Kommentit (178)

Vierailija
1/178 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. 👍

Ja tuntuu välillä että asiakas on vain tiellä (mahdollisine kysymyksineen), kun hyllyttäjät jakavat viimeisimpiä kännijuttujaan. 🙄

Vierailija
2/178 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on hienoo että henkilökunta on kavereita keskenään. Toki edellytän että juttu katkeaa jos tulen kysymään jotain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/178 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskaa työtä paskalla palkalla eikä saisi edes jutella työkavereiden kanssa silloin kun siihen on tilaisuus... Pitäisikö asiakkaidenkin olla kaupassa hiljaa, jotta kirjoittaja saisi tehdä ostoksensa rauhassa? Sitä paitsi osa asiakkaista kuuntelee mielellään ja myös kommentoi. 

Vierailija
4/178 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella länsipuolella K-Marketissa nuori naismyyjä huusi kovaan ääneen että on tuskaa tulla lauantaiaamuna töihin. Ymmärrän sen ihan hyvin, mutta miksi on töissä siellä jos se aiheuttaa tuskaa, eikö joku muu aamuihminen voi mennä joka ei tunne samanlaisia tuskia. Vai automaattikassa ja myyjä unille. Toinen nuori naismyyjä huusi että on siivottomassa kunnossa kauppa, me asiakkaat joiden on pakko käydä siellä kaupassa ollaan huomattu se jo viimeiset 20 vuotta että on likaista ja inhottavaa. Musiikki rytkyttää, on kallista.

Vierailija
5/178 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kirjoittajan kanssa samaa mieltä. Kaupassa asioidessa usein näkee näiden nuorten myyjien vain rupattelevan keskenään. K-raudassa käydessäni ja kysyessäni neuvoa niin tuntui kuin olisivat olleet oikein kiukkuisia kehdatessani häiritä heitä. Samanlaista ovat muissakin liikkeissä. Ei ole enää mitään palvelukulttuuria Suomessa. Suomessa ei haluta myydä. 

Vierailija
6/178 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kaupoissa esim. kahvitauot voi olla eri aikaan. Voi olla että tullaan eri aikaan töihin ja ruokatunnitkin on eri aikaan. Voi olla että istut yksin siellä tauollasi ja ainoa hetki kun voit vaihtaa pari sanaa työkaverin kanssa on vaikkapa kassalla kun ei ole asiakkaita.

Olin hetken työyhteisössä töissä jossa tauot pidettiin samaan aikaan ja samalla sitten rupateltiin asiat ja "kuulumiset" isolla porukalla.

Itse en ole törmännyt moiseen. Toki olen nähnyt kassojen vaihtavan joitakin kuulumisia kun on ollut hiljainen hetki. Mutta ei se minua mitenkään haittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/178 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kirjoittajan kanssa samaa mieltä. Kaupassa asioidessa usein näkee näiden nuorten myyjien vain rupattelevan keskenään. K-raudassa käydessäni ja kysyessäni neuvoa niin tuntui kuin olisivat olleet oikein kiukkuisia kehdatessani häiritä heitä. Samanlaista ovat muissakin liikkeissä. Ei ole enää mitään palvelukulttuuria Suomessa. Suomessa ei haluta myydä. 

 

Ei osata eikä haluta myydä. 

 

Vierailija
8/178 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua haittaa myyjien hiljainen keskustelu jos saan kuitenkin apua ja palvelua sitä tarvitsessani. Enpä ole tuollaiseenkaan ongelmaan törmännyt. Myyjiä on yleensä tosi vähän muutenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/178 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. 👍

Ja tuntuu välillä että asiakas on vain tiellä (mahdollisine kysymyksineen), kun hyllyttäjät jakavat viimeisimpiä kännijuttujaan. 🙄

Joskus viime vuonna etsin kaupassa tiettyä tuotetta ja näinkin sitten useamman myyjän keskittymän, ja kävelin pyytämään apua heiltä. He juttelivat jonkin artistin keikasta. Yksi heistä käänsi vain päänsä puoliksi minua kohti, ollen edelleen selin minua kohden, ja heilautti kädellään epämääräisesti jonnekin, että TUOLLA PÄIN. Jatkoivat hauskaa juttua keskenään, ja tuote jäi näillä ohjeilla löytymättä. Ei ollut edes mikään ns. huono halpakauppa, vaan Sokoksen Herkku. 

Vierailija
10/178 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua että moni tuntuu olevan tuota mieltä. Minulle on nimittäin aina - lapsuudesta asti - tullut tosi mukava ja "turvallinen" (?!) olo kun ihmiset höpisevät ja juoruilevat keskenään. Tykkäsin lapsena siitä kun äiti jutteli taustalla puhelimessa jonkun kanssa kun keskityin omiin juttuihini. Ja tykkään siitä kun myyjät juttelevat keskenään ja saan ohimennessäni välähdyksen jonkun vieraan ihmisten asioista. Ei liity yhtään siihen, kenestä on puhe, koska yleensä minulla ei ole aavistustakaan.

Ehkä se liittyy siihen, että pidän myös ASMR:stä, ja tietynlainen pehmeä puhe (ei kuiskailu eikä kovaääninen kaakatus) on minusta rentouttavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/178 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mua haittaa myyjien hiljainen keskustelu jos saan kuitenkin apua ja palvelua sitä tarvitsessani. Enpä ole tuollaiseenkaan ongelmaan törmännyt. Myyjiä on yleensä tosi vähän muutenkin.

Eikö tule tunne että heillä on jengi tai "mafia" keskenään. Ja asiakas on siinä yksin alakynnessä tulossa tiskille tarkkailun alla. Kyttäävät myymälävarkaita vain? Tuleeko asiakkaalle turvallinen tunne vai ei. Osa huutaa keskenään myös tavaroita lajitellessa koko ajan, äänenkorkeus on kova. Myös musiikki on kaupoissa nykyään liian kovalla, mainoksia ja masentavat äänialat mollissa. Ei duurimusiikkia oikein kuule missään.

Vierailija
12/178 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paskaa työtä paskalla palkalla eikä saisi edes jutella työkavereiden kanssa silloin kun siihen on tilaisuus... Pitäisikö asiakkaidenkin olla kaupassa hiljaa, jotta kirjoittaja saisi tehdä ostoksensa rauhassa? Sitä paitsi osa asiakkaista kuuntelee mielellään ja myös kommentoi. 

 

Yleensä työpaikalla keskitytään työhön, ei työkavereitten kanssa jutteluun. Miltä tuntuisi olla vaikka hammaslääkärin vastaanotolla, jos hl juttelisi läpi vastaanoton hammashoitajan kanssa omista asioistaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/178 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. 👍

Ja tuntuu välillä että asiakas on vain tiellä (mahdollisine kysymyksineen), kun hyllyttäjät jakavat viimeisimpiä kännijuttujaan. 🙄

Joskus viime vuonna etsin kaupassa tiettyä tuotetta ja näinkin sitten useamman myyjän keskittymän, ja kävelin pyytämään apua heiltä. He juttelivat jonkin artistin keikasta. Yksi heistä käänsi vain päänsä puoliksi minua kohti, ollen edelleen selin minua kohden, ja heilautti kädellään epämääräisesti jonnekin, että TUOLLA PÄIN. Jatkoivat hauskaa juttua keskenään, ja tuote jäi näillä ohjeilla löytymättä. Ei ollut edes mikään ns. huono halpakauppa, vaan Sokoksen Herkku. 

 

Samanlaisia kokemuksia useammasta liikkeestä. 

 

Vierailija
14/178 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kirjoittajan kanssa samaa mieltä. Kaupassa asioidessa usein näkee näiden nuorten myyjien vain rupattelevan keskenään. K-raudassa käydessäni ja kysyessäni neuvoa niin tuntui kuin olisivat olleet oikein kiukkuisia kehdatessani häiritä heitä. Samanlaista ovat muissakin liikkeissä. Ei ole enää mitään palvelukulttuuria Suomessa. Suomessa ei haluta myydä. 

 

Ei osata eikä haluta myydä. 

Työntekijät ovat liiallisuuksiin omaksuneet asenteen, että olen vain töissä täällä. Opinnoissa kuitenkin puhutaan sellaisesta asiasta kuin sisäinen yrittäjyys, eli työntekijäkin parhaimmillaan toimii ja tekee kuin yritys olisi hänen omansa. Ei aina toteudu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/178 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään halua kaikista peräpukamista tai koiran hampaan poistoista kuulla asioinneillani, mutta ymmärrän kyllä senkin, että työkavereille jutellaan. Tässä ei ehkä mikään totaalikielto toimi, vaan vaadittaisiin työntekijöiltä vähän harkintaa tai työpaikalla yleistä ohjeistusta, kuinka kovaan ääneen ja missä tilanteissa niitä omia asioita jutellaan. Kyllä itsekin välillä yksittäisen lauseen vaihdan työkaverin kanssa kahvihuoneen ulkopuolellakin, vaikka olen palveluammatissa.

Se minua ärsyttää enemmän, minkä joku jo mainitsikin, että asiakaspalvelijat eivät vaikuta halukkailta auttamaan. Parikymppiset myyjät ovat tuskastuneet tai suorastaan suivaantuneet, jos eivät tiedä kysymääni tuotetta tai sen sijaintia. Ovat sitten minulta kyselleet että missähän se voisi olla ja minkähän näköinen tuote. Siinä sitten selität, että en minä tiedä, siksi tulin kysymään sinulta joka olet täällä töissä Yliopiston apteekissa eräs yritti väittää, että tuotetta ei ole valikoimassa, vaikka netin varastosaldon mukaan oli. Onneksi sattui kokeneempi työntekijä paikalle, joka osoitti heti oikean hyllyn. Nuorempi työntekijä lähinnä pyöritteli silmiään ja esitti ettei olisi koskaan sanonutkaan, että tuotetta ei ole koko liikkeessä.

Vierailija
16/178 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paskaa työtä paskalla palkalla eikä saisi edes jutella työkavereiden kanssa silloin kun siihen on tilaisuus... Pitäisikö asiakkaidenkin olla kaupassa hiljaa, jotta kirjoittaja saisi tehdä ostoksensa rauhassa? Sitä paitsi osa asiakkaista kuuntelee mielellään ja myös kommentoi. 

 

Yleensä työpaikalla keskitytään työhön, ei työkavereitten kanssa jutteluun. Miltä tuntuisi olla vaikka hammaslääkärin vastaanotolla, jos hl juttelisi läpi vastaanoton hammashoitajan kanssa omista asioistaan?

Hammaslääkärillä ne tekevät just niin. Jutellaan mökkiasiat, koirat ja kaikki läpi. Nouseva ja laskeva sahaava hevi soi taustalla, mikä ei kuulostanut kovin pahalta, se ei ollut pahinta heviä. Se kai antoi tempoa työhön. Mutta asiakkaiden kohtelu oli sielläkin kiusaavaa ja traumatisoivaa. Riippuu myös aiheesta mistä juttelevat. Ja huomaako hammashoitaja ottaa veden pois suusta sinisellä putkella koko ajan, onko hammaslääkäri kiltti. Mikä on myyjien puheenaihe, asiakas on äkkiä ulkopuolinen.

Vierailija
17/178 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. 👍

Ja tuntuu välillä että asiakas on vain tiellä (mahdollisine kysymyksineen), kun hyllyttäjät jakavat viimeisimpiä kännijuttujaan. 🙄



 

Osa paasaa niitä vielä handsfreepuhelimeen, joten asiakas ei tiedä, puhutaanko hanellee vai kenelle. Viimeksi näin kävi eräässä ulkomaalaisesta kauppaketjussa, jossa hyllyttäjä ei reagoinut asiakkaisiin ollenkaan, kun oli niin keskittynyt omaan puheluunsa, jonka kuulivat kaikki  ja hyllyttämiseen.

Vierailija
18/178 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo on huomattu, eräässäkin k-kaupassa pari nuorta naismyyjää kikatti isoon ääneen omia juttuja kun olin kassalla, ei sanonut edes mitään mulle. Juttu jatkui kun pakkasin ostoksia ja kun lähdin kaupasta.

Vierailija
19/178 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paskaa työtä paskalla palkalla eikä saisi edes jutella työkavereiden kanssa silloin kun siihen on tilaisuus... Pitäisikö asiakkaidenkin olla kaupassa hiljaa, jotta kirjoittaja saisi tehdä ostoksensa rauhassa? Sitä paitsi osa asiakkaista kuuntelee mielellään ja myös kommentoi. 

 

Yleensä työpaikalla keskitytään työhön, ei työkavereitten kanssa jutteluun. Miltä tuntuisi olla vaikka hammaslääkärin vastaanotolla, jos hl juttelisi läpi vastaanoton hammashoitajan kanssa omista asioistaan?



No itse asiassa mulle on käynyt näin useamman kerran. Riippuu siis tekijästä ja työpaikasta, ei ammatista.

Vierailija
20/178 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään kun työntekijät rupattelee keskenään, ja asiakkaille😊

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme neljä