Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Kaupan henkilökunnan pitää puhua omat asiansa takahuoneessa

Vierailija
06.01.2024 |

"

Mihin on kadonnut asiakaslähtöinen kaupankäynti? Kaupoissa asiakkaiden pitäisi olla pääosassa, mutta nykyisin nuorempi henkilökunta pälpättää koko ajan omia juttujaan kovaan ääneen. Hyllyjen täyttäjät ja kassat puhuvat fyssarikäynneistään ja siitä mitä heidän mukulansa ovat koulussa ja päiväkodeissa touhunneet. Puhutaan parisuhdeasioista, sairauksista ja erilaisista jumpista.

Seis! En halua kuulla noita juttuja, ne kuuluvat takahuoneeseen. Vaikka asiakkaina emme kiinnitä keskusteluihin suurempaa huomiota, emme voi sulkea korviamme. Hyvään asiakaspalveluun ei kuulu yksityisasioiden perkaaminen kaikkien kuullen. Työssä keskitytään siihen tehtävään, joka sillä hetkellä on menossa.

Haluan kaupassa käydessäni keskittyä ostosten tekoon ja tutkia erilaisia uutuuksia ja vanhoja juttuja. Myyjät voivat tarvittaessa auttaa niitä asiakkaita, jotka tarvitsevat apua. Muu aika kulukoon työtehtävien hoitoon. Toivon todella, että suunta muuttuu ja henkilökunnan käytökseen puututaan. Olen itse ollut yli 30 vuotta palvelualalla ja tiedän mistä puhun."

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010100397.html

Kommentit (178)

Vierailija
81/178 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne "hand's free" kuulokkeet ovat kyllä ihan teitä puusilmäisiä asiakkaita varten. Kassoilta tarkistetaan osastoilta hintoja kun Irma inttää nähneensä halvemman hinnan, Venlat haluaa tietää onko lisää wellan hiusöljyjä, Paavolta on rouva hukassa, samupoika odottaa äitiä infossa, pilttipurkkeja rikottu välikössä se, asiakasvessa sotkettu. Näistä linjoilla keskustellaan. Sekin näköjään häiritsee The Asiakasta. 

Vierailija
82/178 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos heillä tulisikin kesken kaiken tappelua. Naisilla kun tapana draamailla, kiukutella, päteä muille ja riehua töissä. Tai ainakin joukossa aina yksi tämmöinen hullu joka sitten provosoi tai pitää muita varpaillaan. 

Mitä jos mä joudun siihen tappeluun keskelle? Tai tuomariks? Joudun alkaa siinä sit kesken ostoksen vaan jotain tappelua tuomaroimaan. Mitä jos ne syyttää mua puolueellisuudesta? Mitä mä sitten teen mähän meen tollasesta ihan paniikkiin. Alan siinä takeltelemaan sanoissani ja lasken vielä alleni. Sittenhän ne kaikki nauraa mulle. En enää kehtaa koskaan käydä siellä kaupassa ja jatkossa pitää kaikki ostokset tehdä r-kioskilta. Uskaltaako tässä nyt mennä kauppaan alkuunkaan?

Mikäs ihmeen vellihousu sinä olet? Senkun vetäiset vaikka ruukulla päähän tai mikä nyt sattuu o

:D kylläpäs sä raivostut pienestä vitsailusta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/178 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne "hand's free" kuulokkeet ovat kyllä ihan teitä puusilmäisiä asiakkaita varten. Kassoilta tarkistetaan osastoilta hintoja kun Irma inttää nähneensä halvemman hinnan, Venlat haluaa tietää onko lisää wellan hiusöljyjä, Paavolta on rouva hukassa, samupoika odottaa äitiä infossa, pilttipurkkeja rikottu välikössä se, asiakasvessa sotkettu. Näistä linjoilla keskustellaan. Sekin näköjään häiritsee The Asiakasta. 

Äläs ny yhestä mummelista hermostu

Vierailija
84/178 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normal on mainostanut omaa henkilökuntaansa kovasti. Ihmettelen. Olin ruuhkattomassa Normalissa etsimässä erästä tiettyä juttua ystävälle ja pyysin myyjältä apua. "Ai niitä -  niitä on tuolla!" pari sivuaskelta ja viittaus kädellä keskelle kauppaa... Lopulta löysin em. tuotteen, mutta en juuri sitä väriä. "Jaa, no sitten ei vissiin oo?  Pengoitsä koko kasan läpi kans?" Köh, enpä taida käydä uudelleen. Ja kyllä, pengoin lähes koko kasan...

Vierailija
85/178 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normal on mainostanut omaa henkilökuntaansa kovasti. Ihmettelen. Olin ruuhkattomassa Normalissa etsimässä erästä tiettyä juttua ystävälle ja pyysin myyjältä apua. "Ai niitä -  niitä on tuolla!" pari sivuaskelta ja viittaus kädellä keskelle kauppaa... Lopulta löysin em. tuotteen, mutta en juuri sitä väriä. "Jaa, no sitten ei vissiin oo?  Pengoitsä koko kasan läpi kans?" Köh, enpä taida käydä uudelleen. Ja kyllä, pengoin lähes koko kasan...

Nyt äkkiä terapiaan purkamaan tätä kokemusta ei meidän ammattitaito riitä näin vakaviin traumoihin

Vierailija
86/178 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perusmukavuus asiakkaille on nimenomaan työn tekemistä eikä mitään höpsöä sisäistä yrittäjyyttä.

Sitten taas sellainen, ettei hiljaisena hetkenäkään vaihdeta sanoja kollegan kanssa ihan vaan siltä varalta, että asiakas tuleekin paikalle, on asia erikseen. 

Se höpsö hieno sana, sisäinen yrittäjyys, on käytännössä juuri näitä pieniä asioita. Esim. pyrkimys siihen, että asiakkaalla on tervetullut olo ja että hän löytää haluamansa tuotteen tai palvelun. 

Ja ihan oikea yrittäjä tajuaa, että näiden asioiden vaaliminen firmassa on loppukädessä nimenomaan hänen omalla vastuullaan. Jos henkilökunta on jatkuvasti hällä väliä- asenteella, niin peiliin kannattaa katsoa. Mätää on silloin rekrytoinneissa, johtamisprosesseissa, kannustejärjestelmissä tai jopa kaikissa näistä. 

Yrittäjä hoitaa omaansa, työntekijä tekee palkkaa vastaan työtehtäviä. Sisäinen yrittäjyys on hieno termi sille, että huono johtaminen saataisiin livautettua työntekijöiden vastuulle. 

Vierailija
87/178 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä ollut hammaslääkärissä monesti kuuntelemassa (joudun käymään paljon sairauden vuoksi) kaikenlaisia yksityisasioita.

Kerran ovella kävi joku henkilökunnasta kysymässä jotain ja lääkäri alkoi tästä hoitajalle puhumaan jotenkin ikävään sävyyn, että sillä ei ole homma ihan hanskassa. Sama lääkäri myös juorusi hoitajalle muista työntekijöistä ja heidän epäonnistumisistaan.

Kävin kerran pidemmän session aikana wc:ssä ja kun tulin takaisin hoitohuoneeseen, keskustelu katkesi välittömästi ja katsoivat minua jotenkin ivallisesti. Varmaan minustakin puhuivag jotain pahaa.

Työn jälkeen olin kyllä tyytyväinen, mutta en tiedä haluanko enää mennä samaan paikkaan hoidettavaksi 🤔

Vierailija
88/178 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paskaa työtä paskalla palkalla eikä saisi edes jutella työkavereiden kanssa silloin kun siihen on tilaisuus... Pitäisikö asiakkaidenkin olla kaupassa hiljaa, jotta kirjoittaja saisi tehdä ostoksensa rauhassa? Sitä paitsi osa asiakkaista kuuntelee mielellään ja myös kommentoi. 

Yleensä työpaikalla keskitytään työhön, ei työkavereitten kanssa jutteluun. Miltä tuntuisi olla vaikka hammaslääkärin vastaanotolla, jos hl juttelisi läpi vastaanoton hammashoitajan kanssa omista asioistaan?

No niinhän ne tekeekin! Jopa yksityisellä. Siinä käydään läpi lasten leirikoulut ja lomasuunnitelmat. Potilas on suu ammollaan kuin jokin kone, jota korjataan.

Sama koskee tilanteita, joissa kaksi lääkäriä. Mieheni kertoi, että leikkauksen ajan lääkärit keskustelivat pääsiäismenuistaan. 

Minusta pitäisi keskittyä potilaaseen ja hoitotoimenpiteeseen. 

Vierailija
89/178 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitto että oli eilen ärsyttävää Citymarketissa, kun yritin muistella mitä kaikkea piti ostaa, mutten kuullut ajatuksiani kun joku nuori myyjä/hyllyttäjä huusi ja hirnui omia asioitaan työkaverilleen. Voiko tollasesta antaa palautetta?

Vierailija
90/178 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hitto että oli eilen ärsyttävää Citymarketissa, kun yritin muistella mitä kaikkea piti ostaa, mutten kuullut ajatuksiani kun joku nuori myyjä/hyllyttäjä huusi ja hirnui omia asioitaan työkaverilleen. Voiko tollasesta antaa palautetta?

Jos muisti tökkii niin mikset kirjoita ostoslistaa? Turha se on muita syyttää

Vierailija
91/178 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joissakin paikoissa ei niin hyvän musiikin resonointi katkaisee ajatukset ja mainossetä-ääni. Radiot pauhaavat myös. Ja tosiaan ihmisten kovaääninen huutelu. Saako kaupassa olla ihan vaan rauhassa, katsoa hyllyä ja mennä pois. Harmoninen musiikki tai keskittyminen. Mistä lähtien niistä tuli kakofoninen sirkus? Puhua voi ihan kohtuullisella äänellä myyjät jossain keskenään.

Vierailija
92/178 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkääpä itse kokeilemaan miltä maistuu myyjän työt n.13e tunti ja tunteja noin 30h viikossa. Ykkösvapaat ja työaika tyyliin 11-18. 13-20. Ei sitä aina jaksa olla supertehokkaana ja iloisena palvelemassa kaikkia valittajia. Ja ei,en ole löytänyt muuta työtä enkä saa lisätunteja .

Olen kokeillut ja tein 2v. Sitten sain muita töitä. 

Vierailija
93/178 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turha try hardaaminen tuo vaan ahdistavan olon kaikille. Palkkaisivat näyttelijöitä ja maksaisivat asianmukaisen palkan jos roolisuorituksia etsivät

Olisi mielenkiintoista nähdä tavallisen kaupassa työskentelevän henkilön työsopimuksesta kohta, jossa kerrotaan työtehtävät. Toki jos titteli on joku hyllyttäjä (en tiedä millä nimikkeillä kaupassa voi työskennellä) eikä sopimuksessa puhuta mitään asiakaspalvelusta, niin sitten varmaan riittää että hyllyttää. 

Onko monta kertaa tullu eteen tilanne että joku hyllyttäjä kieltäytyy auttamasta asiakasta jos asiakas kysyy? Joskus näkee että vaikka jotkut vanhukset kyselee hyllyttäjiltä jotka ei ees tiedä missä ne tavarat on mutta pyrkii silti auttamaan. Ihan yleisinhimillistähän käytöstä.

Minä kysyin kerran maustehyllyn luona hyllyttäjältä, että onko kysymäni tuote loppu, onko sen hyllypaikka tai pakkaus vaihtunut. Vastaus tuli tiuskaisemalla "en tiedä!" Löysin sitten tuotteen itse aikani etsittyäni.

Vierailija
94/178 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua häiritsee myös se, jos esimies (tai työkaveri) tulee moittimaan asiakkaiden kuullen työntekijää tekemättömästä tai väärin tehdystä työstä. Nuo eivät kuulu asiakkaille. Voi ojentaa takahuoneessa. Kerran olen jättänyt tällaisesta palautteen kaupalle.

Vierailija
95/178 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asiakaspalvelu muutoin sujuu, niin mitä väliä? En itse ainakaan oleta, että kenenkään työ on heidän koko elämänsä. Työviihtyvyys sitä paitsi on merkittävä seikka jaksamisen kannalta.

Kaikesta sitä jaksetaankin valittaa. Omaan makuuni on jotenkin itsekeskeistä, että kaupassa työskentelevän ei soisi edes puhua ihmisten kanssa. On ok vaatia toki sitä asiakaspalvelua puhuteltaessa, mutta minusta on hassua, jos aikuinen ihminen lapsellisesti vaatii jotain roolisuoritusta ja tietynlaista huomiota joka hetkessä. Ihmisiähän täällä vain ollaan. 

Vierailija
96/178 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua häiritsee myös se, jos esimies (tai työkaveri) tulee moittimaan asiakkaiden kuullen työntekijää tekemättömästä tai väärin tehdystä työstä. Nuo eivät kuulu asiakkaille. Voi ojentaa takahuoneessa. Kerran olen jättänyt tällaisesta palautteen kaupalle.

Hyvä että jätit palautteen, sillä yleensä kyse on työpaikkakiusaamisesta. Yritetään itse päteä ja yritetään nolata toinen ihminen muiden edessä. 

Vierailija
97/178 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joissakin paikoissa ei niin hyvän musiikin resonointi katkaisee ajatukset ja mainossetä-ääni. Radiot pauhaavat myös. Ja tosiaan ihmisten kovaääninen huutelu. Saako kaupassa olla ihan vaan rauhassa, katsoa hyllyä ja mennä pois. Harmoninen musiikki tai keskittyminen. Mistä lähtien niistä tuli kakofoninen sirkus? Puhua voi ihan kohtuullisella äänellä myyjät jossain keskenään.

Mikä siinä ostoslistan kirjottamisessa on niin vaikeaa?

Vierailija
98/178 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paskaa työtä paskalla palkalla eikä saisi edes jutella työkavereiden kanssa silloin kun siihen on tilaisuus... Pitäisikö asiakkaidenkin olla kaupassa hiljaa, jotta kirjoittaja saisi tehdä ostoksensa rauhassa? Sitä paitsi osa asiakkaista kuuntelee mielellään ja myös kommentoi. 

Yleensä työpaikalla keskitytään työhön, ei työkavereitten kanssa jutteluun. Miltä tuntuisi olla vaikka hammaslääkärin vastaanotolla, jos hl juttelisi läpi vastaanoton hammashoitajan kanssa omista asioistaan?

Hammaslääkärillä ne tekevät just niin. Jutellaan mökkiasiat, koirat ja kaikki läpi. Nouseva ja laskeva sahaava hevi soi taustalla, mikä ei kuulostanut kovin pahalta, se ei ollut pahinta heviä. Se kai antoi tempoa työhön. Mutta asiakkaiden kohtelu oli sielläkin kiusaavaa ja traumatisoivaa. Riippuu my

Itselleni hammaslääkäripelkoisena paras keino rentoutua edes hieman on juuri kuunnella, jos hammashoitaja ja -lääkäri juttelevat myös keskenään ihan arkipäiväisistä ja positiivisista asioista. Tulee tunne, että tilanne on loppujen lopuksi tosi tavanomainen ja turvallinen, vaikka itseä jännittääkin - olen potilas muiden joukossa, ja hammaslääkäri ja -hoitaja ovat ihan tavallisia ihmisiä.

Mitä kaupan myyjiin tulee, siinähän juttelevat. Toivottavasti tekee työpäivistään edes rahtusen rennompia ja mukavampia. 

Vierailija
99/178 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hammaslääkärissä just rentouttaa se niiden rupattelu. Vie jännittämistä pois. Tulee sellainen "kotoisa" ilmapiiri. Ja taustalla soiva radio on myös kiva. Kauhea ajatus että siellä olis steriilimäisen hiljaista.

Vierailija
100/178 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos muisti tökkii niin mikset kirjoita ostoslistaa? Turha se on muita syyttää

Muisti pysyy skarppina kun ei lue kaikkea listasta. Ajattelu - ihan kaikenlainen - on vaikeaa kun joku huutaa parin metrin päässä. Opettele käytöstapoja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kaksi