HS: Kaupan henkilökunnan pitää puhua omat asiansa takahuoneessa
"
Mihin on kadonnut asiakaslähtöinen kaupankäynti? Kaupoissa asiakkaiden pitäisi olla pääosassa, mutta nykyisin nuorempi henkilökunta pälpättää koko ajan omia juttujaan kovaan ääneen. Hyllyjen täyttäjät ja kassat puhuvat fyssarikäynneistään ja siitä mitä heidän mukulansa ovat koulussa ja päiväkodeissa touhunneet. Puhutaan parisuhdeasioista, sairauksista ja erilaisista jumpista.
Seis! En halua kuulla noita juttuja, ne kuuluvat takahuoneeseen. Vaikka asiakkaina emme kiinnitä keskusteluihin suurempaa huomiota, emme voi sulkea korviamme. Hyvään asiakaspalveluun ei kuulu yksityisasioiden perkaaminen kaikkien kuullen. Työssä keskitytään siihen tehtävään, joka sillä hetkellä on menossa.
Haluan kaupassa käydessäni keskittyä ostosten tekoon ja tutkia erilaisia uutuuksia ja vanhoja juttuja. Myyjät voivat tarvittaessa auttaa niitä asiakkaita, jotka tarvitsevat apua. Muu aika kulukoon työtehtävien hoitoon. Toivon todella, että suunta muuttuu ja henkilökunnan käytökseen puututaan. Olen itse ollut yli 30 vuotta palvelualalla ja tiedän mistä puhun."
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskaa työtä paskalla palkalla eikä saisi edes jutella työkavereiden kanssa silloin kun siihen on tilaisuus... Pitäisikö asiakkaidenkin olla kaupassa hiljaa, jotta kirjoittaja saisi tehdä ostoksensa rauhassa? Sitä paitsi osa asiakkaista kuuntelee mielellään ja myös kommentoi.
Yleensä työpaikalla keskitytään työhön, ei työkavereitten kanssa jutteluun. Miltä tuntuisi olla vaikka hammaslääkärin vastaanotolla, jos hl juttelisi läpi vastaanoton hammashoitajan kanssa omista asioistaan?
Niinhän ne monesti tekevätkin ja osin syynä on asiakkaan rauhoittaminen. Ongelmana vain on, ettei asiakas tiedä, osallistuuko keskusteluun vai ei.
Hammaslääkärissä lienee yleensä vähän vaikea osallistua keskusteluun, kun suu on täynnä tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskaa työtä paskalla palkalla eikä saisi edes jutella työkavereiden kanssa silloin kun siihen on tilaisuus... Pitäisikö asiakkaidenkin olla kaupassa hiljaa, jotta kirjoittaja saisi tehdä ostoksensa rauhassa? Sitä paitsi osa asiakkaista kuuntelee mielellään ja myös kommentoi.
Yleensä työpaikalla keskitytään työhön, ei työkavereitten kanssa jutteluun. Miltä tuntuisi olla vaikka hammaslääkärin vastaanotolla, jos hl juttelisi läpi vastaanoton hammashoitajan kanssa omista asioistaan?
Olen ollut. Toisella kerralla hammaslääkäri ja hoitaja juttelivat ihan kiinnostavaa asiaa muistaakseni laulaja Kai Hyttisen urasta ja myöhemmistä vaiheista, mutta muistivat mukavasti kysyä vointiani ja tarkkailla etten näytä kivuliaalta. Toisen kerran, eri hammaslääkärillä, sain kuulla tapahtumista hammaslääkärin lapsen koulussa, eikä minua huomioitu lainkaan. Paitsi kun aloin kiemurrella ja purskautella imureita ja muita vermeitä suustani, kun toimenpide sattui. Sain vain käskyn olla paikoillani, ja lapsen koulujuttu jatkui. T. Eri
Mitä jos myyjät puhuvat mukavia työkaverin kanssa, muttei asiakkaan kanssa vai negaavatko vain, mikä on tuuli. Mutta asiakas ei ehkä haluakaan puhua koska ei luota myyjään ja osa ei halua puhua, jos ei ole tarvetta. Osa haluaisi puhua. Myyjillä on oma show usein menossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niinhän ne tekee 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kirjoittajan kanssa samaa mieltä. Kaupassa asioidessa usein näkee näiden nuorten myyjien vain rupattelevan keskenään. K-raudassa käydessäni ja kysyessäni neuvoa niin tuntui kuin olisivat olleet oikein kiukkuisia kehdatessani häiritä heitä. Samanlaista ovat muissakin liikkeissä. Ei ole enää mitään palvelukulttuuria Suomessa. Suomessa ei haluta myydä.
Ei osata eikä haluta myydä.
Työntekijät ovat liiallisuuksiin omaksuneet asenteen, että olen vain töissä täällä. Opinnoissa kuitenkin puhutaan sellaisesta asiasta kuin sisäinen yrittäjyys, eli työntekijäkin parhaimmillaan toimii ja tekee kuin yritys olisi hänen omansa. Ei aina toteudu.
Moni on aivan muun alan opiskelijoita eivätkä ole mitenkään sitoutuneet tilapäiseen myyntityöhön.
Siellä tauolla istutaan pääsääntöisesti yksin, koska kauppojen henkilöresurssit ovat mitä ovat. Suurin osa asiakkaista on tylyjä ja tympeitä ja palkka ihan onneton.
Mua ei voisi vähempää haitata vaikka puhuvat keskenään omia juttuja, jos se lisää työmukavuutta. En mä odota saavani huippupalvelua joltain 11 €/h tienaavalta opiskelijalta.
HÖPÖ höpö, iloinen väki kauppiaissa paras !
Minua ei haittaa yhtään, jos kaupan henkilökunta puhuu keskenään omista asioistaan, kunhan vain tarvittaessa vastaavat asiakkaan kysymyksiin. Enpä juuri ole silti kuullut myyjien höpöttävän, vaan monesti juuri se asiakas Maire kailottaa suureen ääneen miniänsä peräpukamista.
Oon eri mieltä. Kiva vaan jos työntekijät viihtyy töissä. Normaali sosiaalinen tietosuus ympäristöstä nyt riittää, ettei muiden asioita tai yksityisasioita kovin kovaan ääneen hölötä. En kyllä tämmöstä koskaan muista kuulleenikaan työntekijöiden puhuvan
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos myyjät puhuvat mukavia työkaverin kanssa, muttei asiakkaan kanssa vai negaavatko vain, mikä on tuuli. Mutta asiakas ei ehkä haluakaan puhua koska ei luota myyjään ja osa ei halua puhua, jos ei ole tarvetta. Osa haluaisi puhua. Myyjillä on oma show usein menossa?
Mikä tässä on vaikeaa. Joskus kassalla on puhelias ihminen joka hölöttää edellä menevän kanssa, minua vaan tervehtii ja kiittää, ja seuraavan kanssa taas hölöttää. Kai tollaset sosiaaliset ihmiset osaa lukea ketä kiinnostaa jutella ja ketä ei
Jokaisella on sananvapaus. Sananvapauteen sisältyy oikeus ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa tietoja, mielipiteitä ja muita viestejä kenenkään ennakolta estämättä.
Henkilökohtaiseen koskemattomuuteen ei saa puuttua eikä vapautta riistää mielivaltaisesti eikä ilman laissa säädettyä perustetta.
Jos kaksi ihmistä hyllyttäessään juttelee hiljaksiin ja tarkkaavat hieman myös ympäristöään (auttavat asiakkaitakin) niin ihan ok. Huonopalkkaista raskasta työtä, tosiaan taukoja vaikea synkata, eikä hyllytys vaadi hirveästi aivotyötä niin ehtiihän siinä eri tahtiin turinoimaan kuin vaikka se hammaslääkäri.
Sitten taas jos kiusallisen kovaan ääneen ja asiakkaat ignooraten niin ei millään lailla ok.
Ei minua haittaa, jos eivät tiellä ole.
Mutta olen törmännyt siihenkin että kassat vaan juttelivat toisilleen, ja vetelivät tuotteita puolihuolimattomasti, ei siis mikään hiljainen aikakaan ollut. Siinä kun miettii että saako edes katsekontaktia myyjään ja missä välissä tässä nyt pyytäs jos tarvii jotain.
Ei se varsinaisesti ihan älyttömästi häiritse, mutta ehkä vähän ihmetyttää. Nykyään käynkin lähinnä ip-kassoilla. Viimeksi kun jouduin käymään tavallisella kassalla, tilanne oli sellainen, että kassalla istui kyllä nuorimies, mutta oli selin ja huutojutteli toiselle työntekijälle niitä henkilökohtaisia asioita.
Mietin hetken onko kassa auki, mutta menin sitten latomaan ostoksiani hihnalle. Kassa sitten kääntyi ja alkoi "piippaan" tuotteita, mutta huuteli samalla juttujaan tälle toiselle työntekijälle.
Näytin kortin lukijalle ja maksu onnistui ja samassa kassa jo pyörähti taas selin minuun ja jatkoi juttua toisen työntekijän kanssa. Katselin hieman hölmistyneenä ja kurotin sitten repimään kuitin tulostimesta, tarkastin, että alennus oli huomioitu ja pakkailin kamojani.
Ei kiitosta, ei hyvää päivänjatkoa tms. Ei sillä, että minä niitä tarvitsisin, mutta kiinnitin vaan huomiota, että onpas ajat muuttuneet.
Vierailija kirjoitti: Moni on aivan muun alan opiskelijoita eivätkä ole mitenkään sitoutuneet tilapäiseen myyntityöhön.
Itse asiassa en ole itsekään kaupan alalla enkä sille opiskellut, mutta tiedän, että sisäinen yrittäjyys kuuluu kaikkien ammattialojen perusopintojen opetussuunnitelmaan. En tiedä puhutaanko tällaisesta korkeammilla asteilla yhtään mitään.
Sikäli on kyllä surullista, jos inhoaa työtään niin paljon, että tekee sen tarkoituksella huonosti. Olipa työ kuinka väliaikaista vain.
Toivottavasti tuollaisesta asiasta valittaja pitää siellä omalla työpaikallaan sitten turpansa kiinni, ettei vahingossakaan keskustele mitään muuta kuin työasiaa työkaverinsa kanssa. Tosin taitaa istua kotitoimistolla yksin kuulokkeet päässä, joten ei pääse kommunikoimaan työkavereiden kanssa naamatusten.
Meidän lähikaupassa oli tosi huono työilmapiiri. Myyjät haukkuivat toisiaan seläntakana, mutta ihan avoimesti asiakkaiden kuullen. Otin yhteyttä kauppiaaseen ja kerroin, miten ikävää on sellaista pahansuopuutta kuunnella. Kerroin myös, että mikäli asiaan ei puututa, vien rahani jatkossa muualle. Nykyään siellä on jo ihan asialliset välit, ainakaan en ole kuullut turhaa pashanjauhantaa.
Kannattaa antaa suoraa palautetta suoraan sinne minne se kuuluu, jos haluaa muutosta asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella on sananvapaus. Sananvapauteen sisältyy oikeus ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa tietoja, mielipiteitä ja muita viestejä kenenkään ennakolta estämättä.
Henkilökohtaiseen koskemattomuuteen ei saa puuttua eikä vapautta riistää mielivaltaisesti eikä ilman laissa säädettyä perustetta.
Ai onks tää nyt sananvapauskysymys hahaha
Niinhän ne monesti tekevätkin ja osin syynä on asiakkaan rauhoittaminen. Ongelmana vain on, ettei asiakas tiedä, osallistuuko keskusteluun vai ei.