HS: Kaupan henkilökunnan pitää puhua omat asiansa takahuoneessa
"
Mihin on kadonnut asiakaslähtöinen kaupankäynti? Kaupoissa asiakkaiden pitäisi olla pääosassa, mutta nykyisin nuorempi henkilökunta pälpättää koko ajan omia juttujaan kovaan ääneen. Hyllyjen täyttäjät ja kassat puhuvat fyssarikäynneistään ja siitä mitä heidän mukulansa ovat koulussa ja päiväkodeissa touhunneet. Puhutaan parisuhdeasioista, sairauksista ja erilaisista jumpista.
Seis! En halua kuulla noita juttuja, ne kuuluvat takahuoneeseen. Vaikka asiakkaina emme kiinnitä keskusteluihin suurempaa huomiota, emme voi sulkea korviamme. Hyvään asiakaspalveluun ei kuulu yksityisasioiden perkaaminen kaikkien kuullen. Työssä keskitytään siihen tehtävään, joka sillä hetkellä on menossa.
Haluan kaupassa käydessäni keskittyä ostosten tekoon ja tutkia erilaisia uutuuksia ja vanhoja juttuja. Myyjät voivat tarvittaessa auttaa niitä asiakkaita, jotka tarvitsevat apua. Muu aika kulukoon työtehtävien hoitoon. Toivon todella, että suunta muuttuu ja henkilökunnan käytökseen puututaan. Olen itse ollut yli 30 vuotta palvelualalla ja tiedän mistä puhun."
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Minkä maan asiakaspalvelukulttuurin sitten haluaisitte tänne? Minusta Suomessa saa suurimmaksi osaksi ystävällistä ja asiallista palvelua. Ei tarvitse lähteä kuin naapurimaahan Viroon niin on eri ääni kellossa. Ranskassa turisteille tuhahdellaan kun eivät puhu täydellistä Ranskaa, Italiassa kassalla ravaa koko suku ja omia asioita todellakin hoidetaan samalla. Etelä-Koreassa myyjät saattoivat torkkua kassalla tai katsella videoita puhelimesta. Japanissa ollaan yliampuvan kohteliaita ja virallisia, kumarretaan asiakasta jne.
Ihan Suomessa olen kokenut sekä kiinalaisessa ravintolassa että kiinalaisessa elintarvikekaupassa tuon, että asiakaspalvelu on hyvin välinpitämätöntä ja kassahenkilö katsoo keskittyneesti jotakin äänekästä omalla kielellään olevaa lähetystä (yleensä ravintolassa seurattiin jotain kirkumista ja taistelun räimettä sisältävää ohjelmaa :D) puhelimelta tai tietokoneelta samalla, kun ottaa tilausta vastaan tai piippaa ostoksia kassaan.
No kerran minua ärsytti marketin palvelutiskillä, siis ruokatorilla, kun myyjä siinä töiden lomassa jutteli vieruskaverilleen diipadaapaa. Olisi vain siinä tilanteessa keskittynyt siihen, mitä oli tekemässä.
Samaa mieltä ja reilusti kokemusta tästä pk-seudulla. Etenkin pari-kolmekymppisillä naisilla tämä tuntuu olevan suorastaan asenne, että työt ei kiinnosta ja asiakaspalvelupesti on lähinnä mahdollisuus löytää mies ja purkaa siinä ohessa omia terapiasessioitaan muille. Valitettavasti näiden asenne työhön näkyy muissakin ammateissa.
Ja kun tällaiset pääsevät johonkin työyhteisöön pesiytymään, jälki on aina yhtä rumaa: tulos laskee, työilmapiiri heikkenee ja koko yritys kärsii, kun nämä viihtyjät rakentavat leirejään ja saikuttavat, minkä ehtivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin lidl kaupan kassalla kun myyjä minun tervehtimisen jälkeen alkoi puhumaan kuulokkeisiin, ilmeisesti puhelua. Hämmennyin lievästi...😶luulin ensin hänen puhuvan minulle, outoja.
On mielestäni kiva jos jutellaan, mutta jotain tilannetajua tulisi omata asiakaspalvelu...kuitenkin
Ne kuulokkeet taitaa olla ihan työkäyttöä varten. Eli olisiko siinä nyt kuitenkin yksityisen puhelun sijaan ihan akuuttia työasiaa käyty.
Joo niillä jutellaan vaan niiden muiden vuorossa olevien työkaverien kanssa, esim. juustosta puuttuu viivakoodi, kertoisko joku hyllyn lähellä oleva koodin, toisko joku lisää tupakkaa/muovipusseja, olis kylmään meneviä tuotteita jne. Ennen piti soittaa puhelimella, juosta itse tai yrittää huudella myymälään jos joku sattuisi olemaan kuulolla. Nopeuttaa työtä valtavasti, asiakas ei monesti ehdi edes huomata että jonkun tuotteen kohdalla oli jotain häikkää. Kassalla ei kuulu hölöttää tyhjää niihin, mutta itsekin saatan esimiehenä olla kassalla ja joku työntekijä kysyy jotain akuuttia, niin joskus on vastattava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha try hardaaminen tuo vaan ahdistavan olon kaikille. Palkkaisivat näyttelijöitä ja maksaisivat asianmukaisen palkan jos roolisuorituksia etsivät
Olisi mielenkiintoista nähdä tavallisen kaupassa työskentelevän henkilön työsopimuksesta kohta, jossa kerrotaan työtehtävät. Toki jos titteli on joku hyllyttäjä (en tiedä millä nimikkeillä kaupassa voi työskennellä) eikä sopimuksessa puhuta mitään asiakaspalvelusta, niin sitten varmaan riittää että hyllyttää.
Kaupassa on nykyisin niin että kaikki tekevät kaikkea, hyllyttävät,ovat kassalla, palvelutiskillä ja pullohuoneessa. Ja kaikkea siltä väliltä .Ja saman työvuoron aikana Siivous ei kai onneksi kuulu tehtäviin.
Ainakin Lidlissä työntekijät siivoaa, ei käy siivoojaa. Yksi vuoro voi sisältää esim paistopisteen, kassaa, pullohuoneen, roskien keruun ja viennin ja lattioiden pesun.
Juuri näin. Ammattitaito puuttuu nykyään, tuntuu että tärkeintä on hyllyttäminen ja juoruilu, asiakkaat pysykööt poissa, näin on myös myös vanhemmalla henkilökunnalla. Rullakoilla estetään liikkuminen ja tuotteita pitää kurkotella, välillä olen jättänyt ostamattakin kun ei vaan ylety tuotteisiin. Miksiköhön kaikkien pitää kokoontua samaan paikkaan hyllyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hitto että oli eilen ärsyttävää Citymarketissa, kun yritin muistella mitä kaikkea piti ostaa, mutten kuullut ajatuksiani kun joku nuori myyjä/hyllyttäjä huusi ja hirnui omia asioitaan työkaverilleen. Voiko tollasesta antaa palautetta?
Jos muisti tökkii niin mikset kirjoita ostoslistaa? Turha se on muita syyttää
Muisti pysyy skarppina kun ei lue kaikkea listasta. Ajattelu - ihan kaikenlainen - on vaikeaa kun joku huutaa parin metrin päässä. Opettele käytöstapoja.
No ei sun muistis kovin skarppi vaikuta olevan.
On se. Asiat tulee heti takaisin mieleen, kun kakofonia lakkaa.
Miettikää, tämmösiä maailmannapoja asiakaspalvelijat joutuu sietämään.
Jouduin Meilahden päivystykseen ennen joulua, siellä vuoteenomana pari dementikkomummoa, yksi rapajuoppo ja minä. Hoitsut istuivat pömpelissään ja kuulin kaikkien viiden ( 5! ) joulusuunnitelmat, juhliinmenot jne. Välillä kävi joku tympääntynyt ottamassa verikokeita, mutta noin 6 tuntia sain "nauttia" hoitsuje ja ohi kävijöiden juoruilua ja pjaskan jauhamista, myös paikalla olleet potilaat käytiin läpi kovaan ääneen. Pöyristyttävä kokemus! Ei mitään yksityisyyttä potilailla ja hoitsujen jutut olivat aivan täysin sairaalaan kuulumattomia; kiroilua, vitsiä jne. Toivottavasti en koskaan joudu uudestaan. # Se kipupotilas, peti 7
Mä vaihdoin alaa, että nämä elämän ankeuttajat saavat rauhassa hoitaa ostoksiaan ja mä saan vaihtaa kuulumisia työtiimini kanssa silloin kun siihen on mahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha try hardaaminen tuo vaan ahdistavan olon kaikille. Palkkaisivat näyttelijöitä ja maksaisivat asianmukaisen palkan jos roolisuorituksia etsivät
Olisi mielenkiintoista nähdä tavallisen kaupassa työskentelevän henkilön työsopimuksesta kohta, jossa kerrotaan työtehtävät. Toki jos titteli on joku hyllyttäjä (en tiedä millä nimikkeillä kaupassa voi työskennellä) eikä sopimuksessa puhuta mitään asiakaspalvelusta, niin sitten varmaan riittää että hyllyttää.
Kaupassa on nykyisin niin että kaikki tekevät kaikkea, hyllyttävät,ovat kassalla, palvelutiskillä ja pullohuoneessa. Ja kaikkea siltä väliltä .Ja saman työvuoron aikana Siivous ei kai onneksi kuulu tehtäviin.
Kyllä se siivouskin nykyään kuuluu myyjille...
Lähikaupassa ollaan laiskoja hoitamaan työt. Todella usein siellä on hevi-osastolla pilaantuneita tuoreksia, vääriä tuotteita ja hintalappuja väärissä paikoissa, teollisten kärryjä tukkimassa käytäviä jne. Kuitenkin liian usein näkee myyjien vain juoruilevan keskenään. Kassalle kun menee, niin hyvä kun tervehtivät, sekoilevat ja höpisevät keskenään huomioimatta asiakasta. Etenkin yksi naismyyjä on lähes poikkeuksetta roikkumassa kassalla (miespuolisen) myyjän niskan takana ja höpöttää ja kikattaa tai sitten räplää puhelintaan. Ei merkkiäkään siitä, että työnteko kiinnostaisi.
Näin reissutyölöisenä voin todeta törmäneeni ongelmaan muutaman kerran eri puolilla Suomea ja silloinkin kyseessä on ollut selvästi nuoret osa-aikaiset työntekijät.
Meillä on kaksi lähikauppaa. Toisessa myyjillä tuntuu olevan mukavat välit keskenään. Saattavat ruoatella keskenään hyllyttäessäön ja järjestellessään tavaroita jos kaupassa ei ole asiakkaita, mutta lopettavat kun asiakkaita tulee. Saattavat huikata asiakkaille jotain säästä, viikonlopun viikonlopun yleisötapahtumasta jne.
Toisessa lähikaupassa taas henkilökunta vaihtuu usein, kaupassa näyttää käyvän jotain ketjun omia extraajia jne. Henkilökunta ei selvästi edes tunne toisiaan. Muutaman kerran asiakaskin on aistinut, että henkilökunnalla on kireät välit.
Kyseessä saman ketjun samankokoiset kauppaliikkeet. Itse käyn paljon mieluummin tuossa ensimmäisessä, vaikka sinne on lähes kilometrin enemmän matkaa. Kaupan tunnelma on ystävällisempi ja rennompi ja siellä on yksinkertaisesti mukava asioida.
Vierailija kirjoitti:
Johtuisikohan huono palvelukulttuuri siitä etteivät kaupat enää panosta myyntityöhön ja osaavaan henkilöstöön vaan palkataan halvalla opiskelijoita. Tämä ahneus kalahtaa yrittäjien omaan nilkkaan.
Kyllä. Samalla myyjät ulkoistetaan vuokrafirmoille. Ei siellä vanhat naamat kilpailussa pärjää joille pitäisi täydet kokemusvuodetkin maksaa. Nuori on halvempi ja kokemusta ei arvosteta.
Eihän nyt asiakkaalla ole nykyään mitään merkitystä, osakkeenomistajat ovat kaikkein tärkeimpiä...
Ihmisiä nekin vaan on. Kunhan ovat kassalla maksaessa läsnä ja keskittyvät niin pitäisi riittää. Tarviiko asiakas huomiota koko kaupassakäynnin ajan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. 👍
Ja tuntuu välillä että asiakas on vain tiellä (mahdollisine kysymyksineen), kun hyllyttäjät jakavat viimeisimpiä kännijuttujaan. 🙄
Olin joskus nuorena kaupassa töissä, enkä vieläkään ymmärrä miten ketään haittaa se, että pirteästi rupatellaan työkaverin kanssa siinä työn lomassa. Pitäisikö olla naama vakavana ja mekaanisin elein täyttää hyllyä? Sama juttu hiljaisina kassahetkinä, pitäisi tuijottaa tyhjyyteen ja olla vahingossakaan edes hymyilemättä viereisen kassan työkaverille?
Nykyään olen ihan muulla alalla, ja ystävällistä palvelua saanut aina kaupassa.
Ei tosiaankaan haittaa se, että pirteästi rupatellaan työkaverin kanssa, sehän lisää mm. työhyvinvointia. 😊
Ehkä enempi tilannetajua kaipailisin välillä. 👍
Ei kerrota niitä "olin varmaan vieläkin kännissä, kun lähdin ajamaan"- juttuja asiakkaan kuullen.
Ja kiinnitetään huomio asiakkaaseen, kun hän kysyy jostain tuotteesta.
Ei minua (asiakkaana) tarvitse sen kummemmin pokkuroida.
Eikä todellakaan tarvitse olla hiljaa ja hymyilemättä työkavereille tai asiakkaille. 🤦
Nro 177 jatkaa: ehkä olen myös vähän vanhanaikainen, ja ajattelen työntekijän olevan yrityksen käyntikortti. 👍