Hulluutta uusi risteyssääntö. Ei laiteta kärkikolmiota, vaikka on väistämisvelvollisuus. Linkki
Miten tällainen muka iskostuu ihmisiin. Miten kukaan näkee, onko korotuksia vai ei, kun on muutakin tarkkailtava.
Talvella ei kotoruksia välttämättä edes näe. Osa autoilijoista ei omaa stereonäkökykyä. Osa on ulko maa laisia.
Kertokaa, mitä haittaakaan kärkikolmiosta tuossa olisi?
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/7ee777dd-933f-4e04-b0ab-431d0e84…
Kommentit (85)
Ja entä se sivutieltä tuleva, joka luulee tulevansa tasa-arvoiseen risteykseen.
Mikå on uudistuksen hyöty. Jutussa ei kerrottu.
Vierailija kirjoitti:
Mikå on uudistuksen hyöty. Jutussa ei kerrottu.
Autoilijoiden määrä vähenee, kun heitä kuolee risteysonnettomuuksissa.
t. vihreät/degröna
Kenen aivopieru tämä taas on? Kuinka sen korotetun jatkeen näkee päätietä ajava? Pitääkö alkaa joka pikkuristeyksessä jarrutteleen ja pysähteleen jotta näkee onko sivutillä 10cm korkeampi jatke kuin itse tie? Mitähäh??
Tuollaisia hidastetöyssyjä on tuolla pitkin kaupungin katuja.
Joittenkin kohdalla on myös suojatie mutta ei nekään töyssyt muuta väistämisvelvolliseksi välttämättä töyssyn jälkeen olevassa tonttiliittymässä.
Vierailija kirjoitti:
Kenen aivopieru tämä taas on? Kuinka sen korotetun jatkeen näkee päätietä ajava? Pitääkö alkaa joka pikkuristeyksessä jarrutteleen ja pysähteleen jotta näkee onko sivutillä 10cm korkeampi jatke kuin itse tie? Mitähäh??
Ihan samoin se pitää nähdä kuin silloin kun pitää päätellä onko joku oikealta tuleva väylä pihatie (jota tulevaa pitää väistää) vai oikea katu (josta tulevaa pitää väistää). Siinäkin sen voi usein nähdä vain siitä että sen oman kadun reunassa on koko matkalla reunakivi.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisia hidastetöyssyjä on tuolla pitkin kaupungin katuja.
Joittenkin kohdalla on myös suojatie mutta ei nekään töyssyt muuta väistämisvelvolliseksi välttämättä töyssyn jälkeen olevassa tonttiliittymässä.
Ei niin koska siinä tonttiliittymässä on taas se reunakiven ylitys tontilta tulevalla.
"Miten kukaan näkee, onko korotuksia vai ei, kun on muutakin tarkkailtava."
Kyllä sen viimeistään tunnet jos siihen viittäkymppiä posotat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen aivopieru tämä taas on? Kuinka sen korotetun jatkeen näkee päätietä ajava? Pitääkö alkaa joka pikkuristeyksessä jarrutteleen ja pysähteleen jotta näkee onko sivutillä 10cm korkeampi jatke kuin itse tie? Mitähäh??
Ihan samoin se pitää nähdä kuin silloin kun pitää päätellä onko joku oikealta tuleva väylä pihatie (jota tulevaa pitää väistää) vai oikea katu (josta tulevaa pitää väistää). Siinäkin sen voi usein nähdä vain siitä että sen oman kadun reunassa on koko matkalla reunakivi.
Ei ole olemassa mitään "pihatietä". Pihasta tulevaa väistetään (kotipiha, huoltoaseman piha jne) aina, mutta toiselta tieltä tulevaa väistetään, jos tulee oikealta eikä ole kolmiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisia hidastetöyssyjä on tuolla pitkin kaupungin katuja.
Joittenkin kohdalla on myös suojatie mutta ei nekään töyssyt muuta väistämisvelvolliseksi välttämättä töyssyn jälkeen olevassa tonttiliittymässä.
Ei niin koska siinä tonttiliittymässä on taas se reunakiven ylitys tontilta tulevalla.
Talvella lumiseen aikaan ne tonttiliittymän reunakivet näkyykin hirveän hyvin ja kertoo väistämisvelvollisuudesta sieltä tulevien osalta.
Kyseessä ei ole risteyssääntö, koska kyseessä ei ole risteys. Siihen ei näin ollen myöskään voi laittaa kärkikolmiota, koska kolmiolla ei olisi kyseisessä paikassa minkäänlaista vaikutusaluetta.
Eihän tuo nyt niin vaikeaa ole. Oikealta tulevilla on aina etuajo-oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo nyt niin vaikeaa ole. Oikealta tulevilla on aina etuajo-oikeus.
Niin paitsi että tämän koko jutun pointti oli, että tässä tapauksessa ei ole...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen aivopieru tämä taas on? Kuinka sen korotetun jatkeen näkee päätietä ajava? Pitääkö alkaa joka pikkuristeyksessä jarrutteleen ja pysähteleen jotta näkee onko sivutillä 10cm korkeampi jatke kuin itse tie? Mitähäh??
Ihan samoin se pitää nähdä kuin silloin kun pitää päätellä onko joku oikealta tuleva väylä pihatie (jota tulevaa pitää väistää) vai oikea katu (josta tulevaa pitää väistää). Siinäkin sen voi usein nähdä vain siitä että sen oman kadun reunassa on koko matkalla reunakivi.
Ei ole olemassa mitään "pihatietä". Pihasta tulevaa väistetään (kotipiha, huoltoaseman piha jne) aina, mutta toiselta tieltä tulevaa väistetään, jos tulee oikealta eikä ole kolmiota.
Siis mitä vit tua? Pihasta tuleva VÄISTÄÄ, ei päinvastoin! Etkö ole käynyt autokoulua vai jaatko tahallasi väärää tietoa?
https://www.liikenneturva.fi/ajankohtaista/pihasta-tuleva-vaistaa-muita…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen aivopieru tämä taas on? Kuinka sen korotetun jatkeen näkee päätietä ajava? Pitääkö alkaa joka pikkuristeyksessä jarrutteleen ja pysähteleen jotta näkee onko sivutillä 10cm korkeampi jatke kuin itse tie? Mitähäh??
Ihan samoin se pitää nähdä kuin silloin kun pitää päätellä onko joku oikealta tuleva väylä pihatie (jota tulevaa pitää väistää) vai oikea katu (josta tulevaa pitää väistää). Siinäkin sen voi usein nähdä vain siitä että sen oman kadun reunassa on koko matkalla reunakivi.
Ei ole olemassa mitään "pihatietä". Pihasta tulevaa väistetään (kotipiha, huoltoaseman piha jne) aina, mutta toiselta tieltä tulevaa väistetään, jos tulee oikealta eikä ole kolmiota.
Kyse olikin siitä mistä erotat sen tuleeko joku pihalta vai vain sivutieltä. Ja välillä ainoa tapa hahmottaa se on se onko sen varsinaisen tien reunassa yhtenäinen katukivi vai ei. Tai onko siinä kohdassa jalkakäytävällä suojatie vai ei. Esim. isoilla parkkipaikoilla voi olla ulosajoteitä jotka näyttävät ihan oikeilta kaduilta mutta eivät niitä ole.
No siitä että tuleeko se jalkakäytävän tai reunakivetyksen yli vai ei.
"Kyse olikin siitä mistä erotat sen tuleeko joku pihalta vai vain sivutieltä. Ja välillä ainoa tapa hahmottaa se on se onko sen varsinaisen tien reunassa yhtenäinen katukivi vai ei. Tai onko siinä kohdassa jalkakäytävällä suojatie vai ei. Esim. isoilla parkkipaikoilla voi olla ulosajoteitä jotka näyttävät ihan oikeilta kaduilta mutta eivät niitä ole."
No kyllä yleensä aika helposti näkee sen, että onko tuossa marketin, huoltoaseman tai kodin pihasta vai toiselta tieltä.
Ja ei kai epäselvissä tapauksessa ole kiellettyä laittaa siihen kolmiota, vaikka se olisikin piha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen aivopieru tämä taas on? Kuinka sen korotetun jatkeen näkee päätietä ajava? Pitääkö alkaa joka pikkuristeyksessä jarrutteleen ja pysähteleen jotta näkee onko sivutillä 10cm korkeampi jatke kuin itse tie? Mitähäh??
Ihan samoin se pitää nähdä kuin silloin kun pitää päätellä onko joku oikealta tuleva väylä pihatie (jota tulevaa pitää väistää) vai oikea katu (josta tulevaa pitää väistää). Siinäkin sen voi usein nähdä vain siitä että sen oman kadun reunassa on koko matkalla reunakivi.
Ei ole olemassa mitään "pihatietä". Pihasta tulevaa väistetään (kotipiha, huoltoaseman piha jne) aina, mutta toiselta tieltä tulevaa väistetään, jos tulee oikealta eikä ole kolmiota.
Väistän myös parkkiruudusta lähtevää koska en halua törmätä hänen ajoneuvoonsa ja toisaalta varovaisuus ja ennakointivelvollisuus liikenteessä on nykyisin kaikilla.
Ihan älyttömän typerää jälleen kerran! Taas yksi asia, niitä uudistetaan ilmeisesti uudistuksen vuoksi, ja aina mennään huonompaan suuntaan vaan. Kai siellä on jotain suojatyöntekijöitä, joilla ei ole mitään tekemistä, joten pitää kehittää jotain paskaa, ja tuurilla joku sitten saa tekemistä kun korjaa näitä uudistuksia... Tai sitten ne jää sellaisenaan voimaan, kuten nyt vaikka taksilaki.
En näe kunnolla enää kauas. Kävin juuri silmälääkärillä ja ei määrätty vielä kaukolaseja pakollisiksi ajaessa. Eli en ollut niin huono.
Kyllä tosiaankin kärkikolmiot olisi selkeitä ja tuo on hulluutta.
Itse ainakin katson risteyksissä juuri niitä kärkikolmioita ajaessani tietä, jonka kuvittelen päätieksi.