Miksi Suomessa köyhemmät/pienituloisemmat ajavat polttomoottoriautoilla, vaikka sähköautoilijat hehkuttavat sähköautoilun edullisuutta?
Kommentit (55)
Käyttökuluissa sähköauto on selvästi edullisempi, mutta jos ostat 5000-10000 auton niin kokonaiskuluissa 40000+ maksava sähköauto ei vuosiin saa kurottua eroa kiinni. Olettaen ettei vuotuinen kilometrimäärä ole erittäin suuri.
Onhan se edullista jos laskee pelkät kotilatauksesta tulevat kustannukset ja "unohtaa" sopivasti kaikki muut
Edullisella sähköllä ajavat eivät aja niillä tonnin rotteloilla. Nämä ovat kaksi eri markkinasegmenttiä joiden vertailu on pöljän touhua.
Koska ei varaa uuteen autoon?? Bensa-auto vanha ja halpa?
Alkuinvestointi on melkoinen. Sähkön hinnan heittelyt voivat myös köyhälle olla liikaa. Ylipäätään sähköauto ei ole köyhien eikä muuten myöskään viherpipertäjien suosiossa. Sähköautolla ajaa Suomessa tyypillisesti toimitusjohtaja tai yrittäjä jolla auto on matalasti verotettu työsuhde-etuus joka antaa viestin paitsi korkeasta asemasta, myös ajan hermolla olemisesta sekä ympäristönäkökulmien huomioonottamista.
Sähköautoilun hintarakenne on erilainen kuin polttiksen vaikka onkin kokonaisuutenaan edullisempaa. Se tarvitsee enemmän alkupääomaa auton hankintaan ja tähänhän se monesti kaatuu. Tämäkin on yksi esimerkki siitä miten "raha tulee rahan luo". Laskeaksesi autoilun kustannuksia, tulee sinulla olla mahdollisuus sitoa siihen aluksi pääomia. Jos pääomia ei ole saatavilla, maksat korkeampaa kokonaishintaa.
Sähköauto on niin kallis, että sillä rahalla ostaa bensaa loppu elämän vanhaan autoon. Vanha auto on aina edullisin vaihtoehto. Kulkee se sitten bensalla, dieselillä, maakaasulla tai vaikka häkäpöntöllä eli puukaasulla.
Vierailija wrote:
Edullisella sähköllä ajavat eivät aja niillä tonnin rotteloilla. Nämä ovat kaksi eri markkinasegmenttiä joiden vertailu on pöljän touhua.
Kuka nyt rottelosta tonnia maksamaan. Sillä rahalla saa jo luottopelin jos ei unnukka jolla peukalo jatkuvasti perseessä.
Pelkästään sähköauton kasko+vakuutus maksaa enemmän kuin oman halvan rottelon bensat vuodessa.
Pitää paikkansa. Pitää olla rikas jo valmiiksi, että voi säästää. Onnistuu helpoiten saamalla perintö. Toinen vaihtoehto on tehdä työtä ja sijoittaa.
Patteriautot on rikkaitten leluja.
Eivät korvaa oikeaa auton tarvetta.
Mulla on muutaman tonnin bensa-auto, jonka käyttökustannukset kaikkineen on tupakkiaskin verran päivässä. Mikä sähköauto voisi olla halvempi? Ja jos tähän sähköautoon sitten tulisi jokin akkuvika, niin eikö se jo yksistään olisi kalliimpi kuin bensa-autoni kaikkine kuluineen?
Vierailija wrote:
Pelkästään sähköauton kasko+vakuutus maksaa enemmän kuin oman halvan rottelon bensat vuodessa.
No minun sähköautoni kasko+liikennevakuutus maksoi kutakuinkin saman kuin 8 vuotta vanhan bensa-autoni kasko+liikennevakuutus maksaa. Eroa oli pari sataa euroa, mutta sähköautoni on reilusti kalliimpi ja isompi.
Pelkkä vakuutus patteriautoon voi maksaa enemmän kuin normaalin auton kulut vuodessa.
automyyjän provo 0/5, lopetetaan ensin rikkaiden EU ja WEF miljardöörien rahoittaminen suomalaisten rahoilla mitä on nyt tehty 2020-2023, peritään rahat takaisin ja ostetaan kaikille suomalaisille sitten niillä rahoilla sähköautot...
Ei mulla ole varaa ostaa sähköautoa. Pelkkä ajaminen saattaa olla halpaa (bensa vs sähkö) mutta ne muut kulut? Vakuutus ja huollot? Puhumattakaan ostohinnasta. Ja mikä on sähköauton jälleenmyyntihinta?
Jos kyseessä olisi ensiauton hankinta, sitten se saattaisi kannattaa. Silloinkin autolla olisi hyvä ajella aikast monta vuotta.
Kumpi loppujen lopuksi kuluttaa vähemmän uusiutumattomia luonnonvaroja - normaali vai sähköauto? Sitäkin pitäisi ajatella.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Pelkästään sähköauton kasko+vakuutus maksaa enemmän kuin oman halvan rottelon bensat vuodessa.
No minun sähköautoni kasko+liikennevakuutus maksoi kutakuinkin saman kuin 8 vuotta vanhan bensa-autoni kasko+liikennevakuutus maksaa. Eroa oli pari sataa euroa, mutta sähköautoni on reilusti kalliimpi ja isompi.
Mulla ei ole kasko maksanut senttiäkään 40 vuotisen autoilu-urani aikana.
Vierailija wrote:
Pelkästään sähköauton kasko+vakuutus maksaa enemmän kuin oman halvan rottelon bensat vuodessa.
Toisaalta jos otat verrokiksi uuden 40000+ euroa maksavan polttomoottoriauton, niin eiköhän senkin kasko+vakuutus maksa enemmän kuin nykyautosi bensat?
Vierailija wrote:
Patteriautot on rikkaitten leluja.
Eivät korvaa oikeaa auton tarvetta.
Jos hankin 40000+ maksavan auton, niin meneekö rikas-köyhä valinta hankitun auton käyttövoiman mukaan?
Varmaan itsekin ymmärrät syyn kun vähän aikaa mietit.
T. sähköautoilija.