Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Suomessa köyhemmät/pienituloisemmat ajavat polttomoottoriautoilla, vaikka sähköautoilijat hehkuttavat sähköautoilun edullisuutta?

Vierailija
12.10.2023 |

Kauhea vääryys tapahtuu.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko joku sähköauton omistaja kertoa nämä samat kulut niin voin verrata omaan 95vm bensa-autooni? 

Hankintahinta 400e (jälleenmyynti sama edelleen näin 10v myöhemmin)

Vero 0.78e/pvä

Liikennevakuutus 0.68e/pvä

Katsastus + päästöt 25e - 75e/v (pyrin aina halvimpaan tarjoukseen)

Osat ja huolto 100e/v

Kulutus seka-ajossa 95sta kesällä 6.8L/100km, talvella 7.8L/100km 

Vierailija
42/55 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mulla toteutuneet autoilun kulut vanhalla, velattomalla dieselautolla (eli siis sis.käyttövoimavero) ja siinä on vielä kaskokin (pitäisi irtisanoa) oli 148€/kk vuonna 2022. 

Vastaavilla ominaisuuksilla olevaa sähköautoa en varmasti saa alle 50 000€lla (pitää olla vetokoukku ja tilava perheauto).

Oman autoni ostin 7v sitten ja maksoin siitä 8000€ 

Sähköauto ei ikinä maksaisi itseään takaisin, vaan olisi taloudellisesti todella typerä valinta. Ja ympäristönkin kannalta sähköautot ovat täysin kestämätön ratkaisu.

Näille vanhoille rotteloille ei ole vielä sähkövaihtoehtoja kun missään ei ole olemassa hyviä 15v vanhoja sähköautoja, kun oikeasti hyviä on tehty vasta viitisen vuotta, pl. kallista Model S:ää 10v.

Mikä tekee mun autosta "rottelon"? Missä vaiheessa auto muuttuu autosta "rotteloksi"? Ikää ei ole vielä 15v, katsastuksesta menee vuosi toisensa jälkeen heittämällä läpi. Vie luotettavasti perille paikasta A paikkaan B. 

Sähköautot eivät ikinä ikäänny tähän käyttöön, koska akut lahoavat.

Siten sähköautot eivät tule vastaamaan koskaan minunlaisteni autoilijoiden tarpeisiin ja tämä näkyy. Näiden "rotteloiden" arvo on jo noussut ja tulee nousemaan, kun vaihtoehtona on akkuvikainen sähköauto, joka on käytännössä ongelmajätettä.

Ja ei, ei tarvitse päästä Hangosta Utsjoelle peräkärryn kanssa. 100km talvikelillä ilman lataustaukoja on toki vähän sekin, mutta valtaosalle käytettyjä sähköautoja mahdoton tehtävä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Voisko joku sähköauton omistaja kertoa nämä samat kulut niin voin verrata omaan 95vm bensa-autooni? 

Hankintahinta 400e (jälleenmyynti sama edelleen näin 10v myöhemmin)

Vero 0.78e/pvä

Liikennevakuutus 0.68e/pvä

Katsastus + päästöt 25e - 75e/v (pyrin aina halvimpaan tarjoukseen)

Osat ja huolto 100e/v

Kulutus seka-ajossa 95sta kesällä 6.8L/100km, talvella 7.8L/100km 

Pääomakulut laskien ei varmaankaan ole halvempaa sähköllä. Mutta toisaalta eipähän ole myöskään alla 28 vuotta vanha ritsa, jonka kolariturvallisuus on hieman kyseenalainen nykyautoihin verrattuna. Toisaalta pääomakulut laskien ei ole halvempaa myöskään tuoreella polttiksella.

Vierailija
44/55 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi teidän köyhienkin ostaa uusi verotuettu sähköauto. 

T Ari Porv

Vierailija
45/55 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain täydellinen tietämättömyys antaa sellaisen itsevarmuuden jolla sähköautoja vastustavat kertovat miten akut tulevat vain lahoamaan nopeasti eikä sähköautolla pääse kohta kuin vain alle 100 km.

Vierailija
46/55 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vain täydellinen tietämättömyys antaa sellaisen itsevarmuuden jolla sähköautoja vastustavat kertovat miten akut tulevat vain lahoamaan nopeasti eikä sähköautolla pääse kohta kuin vain alle 100 km.

Aika tappaa akut.

Vierailija
47/55 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mulla toteutuneet autoilun kulut vanhalla, velattomalla dieselautolla (eli siis sis.käyttövoimavero) ja siinä on vielä kaskokin (pitäisi irtisanoa) oli 148€/kk vuonna 2022. 

Vastaavilla ominaisuuksilla olevaa sähköautoa en varmasti saa alle 50 000€lla (pitää olla vetokoukku ja tilava perheauto).

Oman autoni ostin 7v sitten ja maksoin siitä 8000€ 

Sähköauto ei ikinä maksaisi itseään takaisin, vaan olisi taloudellisesti todella typerä valinta. Ja ympäristönkin kannalta sähköautot ovat täysin kestämätön ratkaisu.

Näille vanhoille rotteloille ei ole vielä sähkövaihtoehtoja kun missään ei ole olemassa hyviä 15v vanhoja sähköautoja, kun oikeasti hyviä on tehty vasta viitisen vuotta, pl. kallista Model S:ää 10v.

Mikä tekee mun autosta "rottelon"? M

Kyllä minä ymmärrän sen logiikan jolla ihminen perustelee vanhalla autolla ajamisen. Tietenkin se tulee halvemmaksi kuin millään uudella autolla ajaminen.

Mutta eikö se riitä vaan pitää aina vain väittää että kyllä se vanha auto on vähintään yhtä hyvä kuin uusi enkä edes haluaisi ajaa uudella?

Juuri oli lapsella kesän ajossa muutaman tonnin kesäauto ja olihan sillä kiva muutaman kerran kurvailla ihan nostalgiamielessä mutta kun palasi sitten sen oman auton rattiin niin aina tajusi miten paljon ne autot ovat menneet eteenpäin varsinkin kun on yhtään kalliimpi uusi auto alla.

Vierailija
48/55 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Patteriautot on rikkaitten leluja.

Eivät korvaa oikeaa auton tarvetta.

Ai miten niin ei korvaa? meillä ajetaan keskimäärin noin 350 km joka arkipäivä ja pärjätään sähköautolla. Paljon helpompaa ja halvempaa kuin bensalla ajella. Auton sisätilatkin ovat paremmat kuin polttiksessa

Vierailija
49/55 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Aika tappaa akut.

Aika tappaa lopulta kaiken. Mutta ei akkuja ollenkaan niin nopeasti kuin täällä väitetään. Siitä ei ole mitään viitteitä. Päinvastoin, autovalmistajat hilaavat kokemusten karttuessa takuuaikoja koko ajan ylöspäin. Toyota takaa jo 10 vuotta tai miljoona kilometriä.

Vierailija
50/55 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ei mulla ole varaa ostaa sähköautoa. Pelkkä ajaminen saattaa olla halpaa (bensa vs sähkö) mutta ne muut kulut? Vakuutus ja huollot? Puhumattakaan ostohinnasta. Ja mikä on sähköauton jälleenmyyntihinta?

Jos kyseessä olisi ensiauton hankinta, sitten se saattaisi kannattaa. Silloinkin autolla olisi hyvä ajella aikast monta vuotta.

Kumpi loppujen lopuksi kuluttaa vähemmän uusiutumattomia luonnonvaroja - normaali vai sähköauto? Sitäkin pitäisi ajatella.

Minulla on molemmat sähkö- ja bensa-auto. Bensa on 2.autona nykyään.

"muut kulut".

-Vakuutus : Kutakuinkin sama molemmissa kun ottaa samanlaisen vakuutuksen.

-huollot: sähköauto huoltoväli 2 vuotta, bensa-auto huoltoväli 30 000 km. Huoltojen kertahinta sähköauto < polttis, koska ei tule sytytystulppien vaihtoja, öljysuodattimen vaihtoa, öljyjen vaihtoa jne.

-jälleenmyyntiarvo. ei mitään väliä kuoletan auton ostohinnan pitoajalla pois, joten kustannukset ovat vertailukelpoiset.

-"kuluttaa vähemmän luonnonvaroja". sähköauto.

Vierailija
51/55 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita vanhoja polttomoottoriautoja pystyy pitkälle korjailemaan itse, mikä ei sähköautoille ole mahdollista. Siksi vanhoja sähköautoja tullaan näkemään aika vähän liikenteessä, ne romutetaan aiemmin kuin polttomoottorit

Vierailija
52/55 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokkariko siellä väittää että köyhä ajaa autolla?

Fillarilla mennään, sekin halvemmasta päästä!

Vierailija
53/55 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Noita vanhoja polttomoottoriautoja pystyy pitkälle korjailemaan itse, mikä ei sähköautoille ole mahdollista. Siksi vanhoja sähköautoja tullaan näkemään aika vähän liikenteessä, ne romutetaan aiemmin kuin polttomoottorit

Sähköautoissa pystyy itse ihan yhtä lailla korjaamaan ne normaalit kuluivat paikat kuten laakerit, jarrut, nivelet jne. Mutta siitä toki puuttuu moni polttiksen osa joka vaatii "rassausta" kuten se polttomoottori apulaitteineen, polttoainejärjestelmä, pakoputki jne. 

Minulla ei ainakaan tule ikävä öljynvaihtoja, jakohihnoja tai ruostuvia pakoputkia.

Vierailija
54/55 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Sähköautoissa pystyy itse ihan yhtä lailla korjaamaan ne normaalit kuluivat paikat kuten laakerit, jarrut, nivelet jne. Mutta siitä toki puuttuu moni polttiksen osa joka vaatii "rassausta" kuten se polttomoottori apulaitteineen, polttoainejärjestelmä, pakoputki jne. 

Minulla ei ainakaan tule ikävä öljynvaihtoja, jakohihnoja tai ruostuvia pakoputkia.

Akustot, sähkömoottorit, jännitteenmuuttajat yms. ei pysty korjaamaan ilman koulutusta.

Vierailija
55/55 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Akustot, sähkömoottorit, jännitteenmuuttajat yms. ei pysty korjaamaan ilman koulutusta.

Nykyautoissa on käyttövoimasta riippumatta aika paljon elektroniikkaa. Polttomoottoreitakin ohjaa melkoinen määrä sensoreita, sähkölaitteita ja tietokoneita. Onnea matkaan, kun niitä alat rassaamaan ilman koulutusta ja erikoistyökaluja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän