Noista maakuntalennoista Kajaani on ainoa, jolle on perusteet. Muihin on ihan kohtuulliset junayhteydet (3 - 4,5 h) tai
sitten lähellä on toinen lentoasema (Kemi -> Oulu).
"Nykyiset maakuntalennot jatkuvat ainakin vuoteen 2026 saakka"
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Niin mitenkäs vaikka Kittilä tai Kuusamo?
Niihin lennetään ihan markkinaehtoisesti. Aloituksessa tarkoitettiin tuettuja maakuntalentoja. Pahoittelen, jos oli epätarkka otsikointi.
Eikös se, että lennoilla on ollut yleensä vain pari matkustajaa, aika hyvin kerro sen, että lennoille ei ole tarvetta?
Jos junat kulkisivat ajoissa, käyttäisin niitä. Ei paljon naurata, kun istuu pari tuntia myöhästyvässä junassa ja jatkolento lähti jo. Lopetan kotimaassa lentämisen, jos voin luottaa siihen, että pääsen junalla Joensuusta Helsinki-Vantaalle ajoissa ja että aikataulut mahdollistaisivat jatkoyhteydet ilman yöpymistä Helsingissä.
Ymmärtäkää kommentoijat, mikä tarve noilla lentokentillä on oikeasti?
Vinkki liittyy hävittäjiin, joita varten ne kentät pidetään auki ja siksi on sama niille vähän lennellä. Toki joku Joensuu, Kajaani ja Kemi ovat perusteltuja muutenkin. JKL ei.
Esimerkiksi Jyväskylään lähtee viimeinen juna lentoasemalta 20:05 ja keski-euroopan iltakoneet lasketuu vasta klo 21-23. Juna ei siis todellakaan ole vaihtoehto.
Sama homma toiseen suuntaan, esimmäinen juna on perillä lentoasemalla vasta 8:39 jolloin aamun lennot ovat jo menneet ja kentällä pitäisi odottaa myöhään iltapäivään asti.
Mikäs siinä lomalaisilla on järjestellä aikatauluja mutta kun näitä maakuntalentoja nimen omaan käyttää työssäkäyvät ja on ihan kohtuutonta lähteä matkaan jo edellisenä iltana saatika viettää yö lentokenttähotellissa paluumatkalla - katsos kun aamulla saattais olla töitä taas.
Vierailija kirjoitti:
Eikös se, että lennoilla on ollut yleensä vain pari matkustajaa, aika hyvin kerro sen, että lennoille ei ole tarvetta?
Tässä selvästi kommentoija joka ei ole ollut yhdelläkään maakuntalennolla tänä vuonna.
Turusta ja Tampereelta liittymälennot lopetettu. Bussi tilalla. Huononnus on iso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se, että lennoilla on ollut yleensä vain pari matkustajaa, aika hyvin kerro sen, että lennoille ei ole tarvetta?
Tässä selvästi kommentoija joka ei ole ollut yhdelläkään maakuntalennolla tänä vuonna.
Tänä vuonna lentänyt kerran välin Hki-Joe-Hki. Molempiin suuntiin jokainen penkki oli täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Turusta ja Tampereelta liittymälennot lopetettu. Bussi tilalla. Huononnus on iso.
Lösningen heter Arlanda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turusta ja Tampereelta liittymälennot lopetettu. Bussi tilalla. Huononnus on iso.
Lösningen heter Arlanda.
Rätt!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se, että lennoilla on ollut yleensä vain pari matkustajaa, aika hyvin kerro sen, että lennoille ei ole tarvetta?
Tässä selvästi kommentoija joka ei ole ollut yhdelläkään maakuntalennolla tänä vuonna.
Tänä vuonna lentänyt kerran välin Hki-Joe-Hki. Molempiin suuntiin jokainen penkki oli täynnä.
No miksi ihmeessä se ei sitten kannata ilman tukia?
Taidat huijata.
Suomessa etäisyydet on niin lyhyet että lentäminen maakuntiin ja maakuntien lentoasemien ylläpito on silkkaa idiotismia ihan pohjoista eli Rovaniemeä, Kittilää ja Ivaloa lukuunottamatta. Aivan turhaa hommaa ja tulee kamalan kalliiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se, että lennoilla on ollut yleensä vain pari matkustajaa, aika hyvin kerro sen, että lennoille ei ole tarvetta?
Tässä selvästi kommentoija joka ei ole ollut yhdelläkään maakuntalennolla tänä vuonna.
Tänä vuonna lentänyt kerran välin Hki-Joe-Hki. Molempiin suuntiin jokainen penkki oli täynnä.
No miksi ihmeessä se ei sitten kannata ilman tukia?
Taidat huijata.
Ennen Koronaa Joensuun reitillä oli 120 000 matkustajaa vuosittain. Reitti oli kannattava, mutta ei tarpeeeksi kannattava Finnairille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se, että lennoilla on ollut yleensä vain pari matkustajaa, aika hyvin kerro sen, että lennoille ei ole tarvetta?
Tässä selvästi kommentoija joka ei ole ollut yhdelläkään maakuntalennolla tänä vuonna.
Tänä vuonna lentänyt kerran välin Hki-Joe-Hki. Molempiin suuntiin jokainen penkki oli täynnä.
No miksi ihmeessä se ei sitten kannata ilman tukia?
Taidat huijata.
Ennen Koronaa Joensuun reitillä oli 120 000 matkustajaa vuosittain. Reitti oli kannattava, mutta ei tarpeeeksi kannattava Finnairille.
.
Joensuun lentokenttä on ollut Pohjois-Karjalalle portti maailmalle: ennen koronaa matkustajamäärät kasvoivat ja vuonna 2019 kentän kautta kulki yli 127 000 matkustajaa.
Kajaaniin pitäisi palauttaa yöjunayhteys niin ei tarvittaisi lentoja.
Aloitukseen: Oulunsalon (Oulun) lentoasemalta Kemiin on 120 km, en nyt sanoisi, että tuo on ihan lähellä. Autollakin kestää 1,5 tuntia ajaen, ja jos julkisilla haluaisi mennä niin ensin pitäisi mennä bussilla keskustaan (n. puoli tuntia), vaihtaa junaan (reilu tunti, olikohan joku 1 t 10 - 20 min) ja välissä sitten odotteluajat.
Vierailija kirjoitti:
Aloitukseen: Oulunsalon (Oulun) lentoasemalta Kemiin on 120 km, en nyt sanoisi, että tuo on ihan lähellä. Autollakin kestää 1,5 tuntia ajaen, ja jos julkisilla haluaisi mennä niin ensin pitäisi mennä bussilla keskustaan (n. puoli tuntia), vaihtaa junaan (reilu tunti, olikohan joku 1 t 10 - 20 min) ja välissä sitten odotteluajat.
Tuolla etäisyydellä Ouluun pitäisi lentojen toimia Kemissä, mutta Jyväskylässä ei? Missäs Jkl lähellä on vastaavasti toimiva kenttä?
Kemiin kulkee yöjuna. Menee sillä tai lentää Oulun kautta. Ei tarvita tuettuja lentoja.
Niin mitenkäs vaikka Kittilä tai Kuusamo?