Keltaista päin ajaminen
Päivän Hesarissa on juttu otsikolla: "Mies kuvasi punaisia päin kaahaavan autoilijan, sitten alkoi tapahtua: 'Sain aika huonon vastaanoton'". Jutun kommenteista käy ilmi, että useampikin kortillinen autokuski kuvittelee, että keltainen valo on vain jonkinlainen varoitus pian alkavasta punaisesta, eikä keltaiseen tarvitse pysähtyä. Mistä moinen käsitys on peräisin? Tieliikennelaki sanoo aivan selvästi "Keltainen valo yksinään osoittaa, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla ei saa sivuuttaa pääopastinta eikä pysäytysviivaa."
Toki tähän on pieni poikkeus: "Jos ajoneuvo tai raitiovaunu kuitenkin on ehtinyt niin pitkälle, että sitä ei valon vaihtuessa vihreästä keltaiseksi voida vaaratta ja haitatta pysäyttää, sillä saa sivuuttaa pääopastimen ja pysäytysviivan." Mutta ei tuo poikkeus anna mitään yleistä lupaa ohittaa keltainen. Se tarkoittaa vain sitä, että äkkijarrutusta ei keltaisen takia tarvitse tehdä, mutta jos ehtii pysähtyä, niin on pakko tehdä.
Jokaiselta punaista päin ajavalta pitäisi ottaa ajokortti pois ja määrätä heidät uudelleen ajokokeeseen. Lisäksi iso sakko olisi paikallaan, vaikka onnettomuutta ei tapahtuisikaan. Toistuvasta punaista päin ajamisesta pitäisi ottaa ajokortti pysyvästi pois.
Keltaista päin ajamisesta silloin, kun pysähtymisen olisi voinut tehdä turvallisesti, pitäisi saada vähintään rikesakko.
Kommentit (32)
Miksi sama henkilö ei ottanut videota punaisia päin kävelevistä jalankulkijoista? Se on vielä yleisempää.
Punainen valo - Älä aja
Vihreä valo - Aja
Keltainen valo - aja tosi nopeaan
Mistä aloittajelle on tullut sellainen käsitys, että punaisia päin ajaminen olisi kovakin rikos.
Sehän on usein sama kuin joku 15km/h ylinopeuden ajaminen, jota kaikki tekee ihan koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sama henkilö ei ottanut videota punaisia päin kävelevistä jalankulkijoista? Se on vielä yleisempää.
Mitä jos kävelee 10 metriä sivuun ja ylitää tien siitä kohtaa, missä ei ole valoja, silloin ei tarvitse kävellä punaisia päin, miten tämä tulkitaan??
Vierailija kirjoitti:
Mistä aloittajelle on tullut sellainen käsitys, että punaisia päin ajaminen olisi kovakin rikos.
Sehän on usein sama kuin joku 15km/h ylinopeuden ajaminen, jota kaikki tekee ihan koko ajan.
En ole Ap mutta molemmista saa päiväsakkoja.
Turussa poliisilla on tapana kytätä liikennevaloissa laivasta saapuvaa autojonoa. Puoli sekuntia myöhässä = 9 päiväsakkoa.
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki löisi jarrut lukkoon heti kun keltaiset syttyy, tulisi aivan hirveä määrä peräänajoja.
Käskinkö tehdä niin? En. Sanoin, että laki velvoittaa pysähtymään keltaisiin, jos sen voi tehdä turvallisesti. Se ei tarkoita sitä, että varaudutaan perässä tuleviin kaahareihin, vaan sitä, että paniikkiäkkijarrutusta ei tarvitse tehdä, mutta keltaisiin on pysähdyttävä, jos sen voi tehdä rauhallisella jarrutuksella.
Miten ihmisillä voi olla ajokortti, jos tieliikennelaki ei ole tuttu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä aloittajelle on tullut sellainen käsitys, että punaisia päin ajaminen olisi kovakin rikos.
Sehän on usein sama kuin joku 15km/h ylinopeuden ajaminen, jota kaikki tekee ihan koko ajan.
En ole Ap mutta molemmista saa päiväsakkoja.
Turussa poliisilla on tapana kytätä liikennevaloissa laivasta saapuvaa autojonoa. Puoli sekuntia myöhässä = 9 päiväsakkoa.
Korjaan sen verran, että ennen sai. Nykyään en tiedä meneekö punaisia päin ajaminen rikesakoksi vai ei.
Jos vaihtuu keltaiseksi niin painan kaasua en jarrua.
Itse sain inssiajossa vuonna 2006 huomautuksen kun pysähdyin keltaisiin, kuulemma suuri riski että takana ajava olisi ajanut perään. Liukkailla tuo vielä korostuu.
Vierailija kirjoitti:
Punainen valo - Älä aja
Vihreä valo - Aja
Keltainen valo - aja tosi nopeaan
Näin se taitaa aika usein mennä. Minä alan kyllä hiljentää (=jalka pois kaasulta), kun valo vaihtuu keltaiseksi, jos en ole liian lähellä. Mutta olenkin maalta...
Vierailija kirjoitti:
Mistä aloittajelle on tullut sellainen käsitys, että punaisia päin ajaminen olisi kovakin rikos.
Sehän on usein sama kuin joku 15km/h ylinopeuden ajaminen, jota kaikki tekee ihan koko ajan.
Se 15 km/h ylinopeus on muuten myös kiellettyä. Ihmiset eivät näytä myöskään tietävän, mitä tarkoittaa merkki C32 eli "Nopeusrajoitus". Laki määrittelee: "Merkissä oleva luku osoittaa ajoneuvon ja raitiovaunun suurimman sallitun nopeuden kilometreinä tunnissa. " Nopeusrajoitusmerkki ei siis määritä suositeltua ajonopeutta, eikä pienintä sallittua nopeutta, vaan nopeuden, jota ei saa ylittää. Usein turvallinen nopeus (ns. tilannenopeus) on alempi kuin suurin sallittu nopeus. Siitä huolimatta moni posottaa lievää ylinopeutta olosuhteista huolimatta. Tuloksena on sitten pahimmillaan ketjukolareita ja useita kuolleita.
Tuntuu siltä, että aika moni sekoittaa merkit C32 ja D10. Ensimmäinen kertoo suurimman sallitun nopeuden. Siinä on pyöreässä merkissä musta numero keltaisella pohjalle punaisen ympyrän sisällä. Mitään liikennetilanteeseen liittyvää poikkeusta, joka sallisi rajoituksen ylittämisen, ei ole. Jälkimmäinen (D10) on nimeltään Vähimmäisnopeus. Sekin on pyöreä ja siinä on valkoinen numero sinisellä pohjalla, jossa on ohut valkoinen reunus. Se kertoo nopeuden, jota ei saa alittaa, paitsi jos liikennetilanne sitä edellyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä aloittajelle on tullut sellainen käsitys, että punaisia päin ajaminen olisi kovakin rikos.
Sehän on usein sama kuin joku 15km/h ylinopeuden ajaminen, jota kaikki tekee ihan koko ajan.
Se 15 km/h ylinopeus on muuten myös kiellettyä. Ihmiset eivät näytä myöskään tietävän, mitä tarkoittaa merkki C32 eli "Nopeusrajoitus". Laki määrittelee: "Merkissä oleva luku osoittaa ajoneuvon ja raitiovaunun suurimman sallitun nopeuden kilometreinä tunnissa. " Nopeusrajoitusmerkki ei siis määritä suositeltua ajonopeutta, eikä pienintä sallittua nopeutta, vaan nopeuden, jota ei saa ylittää. Usein turvallinen nopeus (ns. tilannenopeus) on alempi kuin suurin sallittu nopeus. Siitä huolimatta moni posottaa lievää ylinopeutta olosuhteista huolimatta. Tuloksena on sitten pahimmillaan ketjukolareita ja useita kuolleita.
Tuntuu siltä, että aika moni sekoittaa merkit C32 ja D10. Ensimmäinen kertoo suurimman sallitun nopeuden. Siinä on pyöreässä merkissä musta numero keltaisella pohjalle punaisen ympyrän sisällä. Mitään liikennetilanteeseen liittyvää poikkeusta, joka sallisi rajoituksen ylittämisen, ei ole. Jälkimmäinen (D10) on nimeltään Vähimmäisnopeus. Sekin on pyöreä ja siinä on valkoinen numero sinisellä pohjalla, jossa on ohut valkoinen reunus. Se kertoo nopeuden, jota ei saa alittaa, paitsi jos liikennetilanne sitä edellyttää.
Ylinopeus ei aiheuta yhtään onnettomuutta. Se syy on yleensä väärä tilannenopeus JA arviointivirhe.
Jos nopeus aiheuttaisi liikennekuolemia, yksikään formulakuski ei olisi hengissä.
Minä en yleensä sitten aja ylinopeutta, ettei tarvitse tulla audikuskia huutamaan.
Poliisit voisi tehostaa valvontaa myös täällä maaseudullakin. Joskus vaikuttaa siltä, että huolettomasti ajellaan ylinopeutta tuossakin pääväylän varrella vaan sen takia, kun poliiseja harvoin täällä näkyy. Eli tilaisuus tekee varkaan liian monista autosuhareista....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sama henkilö ei ottanut videota punaisia päin kävelevistä jalankulkijoista? Se on vielä yleisempää.
Mitä jos kävelee 10 metriä sivuun ja ylitää tien siitä kohtaa, missä ei ole valoja, silloin ei tarvitse kävellä punaisia päin, miten tämä tulkitaan??
Lain mukaan "Jalankulkijan on ylitettävä ajorata suojatietä kulkien tai ali- tai ylikulkua käyttäen, jos sellainen on lähellä. Muuten ajorata on ylitettävä kohtisuoraan ja risteyksen vierestä, jos sellainen on lähellä." Luultavasti 10 metriä on niin vähän, että jalankulkijat voitaisiin katsoa rikkovan lakia.
Tiesittekö muuten, että samassa pykälässä sanotaan "Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.
Ajorataan rinnastetaan tätä pykälää sovellettaessa pyörätie ja raitiotie."
Pyörätietä ylittävän jalankulkijan on siis periaatteessa väistettävä pyöräilijöitä, jollei pyörätien yli ole merkitty suojatietä.
Kannattaa ihan oikeasti käydä lukemassa Tieliikennelaki. Uusi laki tuli voimaan 2020 ja vaikka moni asia on ennallaan, paljon on myös muuttunut vanhaan lakiin nähden. Yllättävän moni tuntuu kuvittelevan, että tieliikennelaki pysyy koko ajan sellaisena kuin se koulussa ja autokoulussa opetettiin.
Vierailija kirjoitti:
Itse sain inssiajossa vuonna 2006 huomautuksen kun pysähdyin keltaisiin, kuulemma suuri riski että takana ajava olisi ajanut perään. Liukkailla tuo vielä korostuu.
Tuokin pitäisi ottaa huomioon liikennevaloja suunniteltaessa. Tällainenkin on olemassa: "Maanteiden liikennevalojen suunnitteluohje LIVASU 2022". Kannattaa käydä katsomassa, jos aihe kiinnostaa. Liikennevalojen suunnittelu ei ole ihan niin yksinkertaista kuin minäkin joskus nuorempana luulin.
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki löisi jarrut lukkoon heti kun keltaiset syttyy, tulisi aivan hirveä määrä peräänajoja.
Sitten turvavälit eivät ole riittävät.
Ainakin autokoulussa opetettiin, että jos vihreä vaihtuu keltaseen juuri kun on siirtymässä risteysalueelle, niin saa mennä, varovaisuuta noudattaen. Mutta ei tietenkään sillee, että jostain 50 metrin päästä kaasu pohjaan ja menoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä aloittajelle on tullut sellainen käsitys, että punaisia päin ajaminen olisi kovakin rikos.
Sehän on usein sama kuin joku 15km/h ylinopeuden ajaminen, jota kaikki tekee ihan koko ajan.
Se 15 km/h ylinopeus on muuten myös kiellettyä. Ihmiset eivät näytä myöskään tietävän, mitä tarkoittaa merkki C32 eli "Nopeusrajoitus". Laki määrittelee: "Merkissä oleva luku osoittaa ajoneuvon ja raitiovaunun suurimman sallitun nopeuden kilometreinä tunnissa. " Nopeusrajoitusmerkki ei siis määritä suositeltua ajonopeutta, eikä pienintä sallittua nopeutta, vaan nopeuden, jota ei saa ylittää. Usein turvallinen nopeus (ns. tilannenopeus) on alempi kuin suurin sallittu nopeus. Siitä huolimatta moni posottaa lievää ylinopeutta olosuhteista huolimatta. Tuloksena on sitten pahimmillaan ketjukolareita ja useita kuolleita.
Tuntuu siltä, että aika moni sekoittaa merkit C32 ja D10. Ensimmäinen kertoo suurimman sallitun nopeuden. Siinä on pyöreässä merkissä musta numero keltaisella pohjalle punaisen ympyrän sisällä. Mitään liikennetilanteeseen liittyvää poikkeusta, joka sallisi rajoituksen ylittämisen, ei ole. Jälkimmäinen (D10) on nimeltään Vähimmäisnopeus. Sekin on pyöreä ja siinä on valkoinen numero sinisellä pohjalla, jossa on ohut valkoinen reunus. Se kertoo nopeuden, jota ei saa alittaa, paitsi jos liikennetilanne sitä edellyttää.
Ylinopeus ei aiheuta yhtään onnettomuutta. Se syy on yleensä väärä tilannenopeus JA arviointivirhe.
Jos nopeus aiheuttaisi liikennekuolemia, yksikään formulakuski ei olisi hengissä.
Minä en yleensä sitten aja ylinopeutta, ettei tarvitse tulla audikuskia huutamaan.
Juu, ei vauhti tapa vaan se äkkipysäys. Hiljaisempaa vauhtia ajaessa on enemmän aikaa reagoida virheisiin ja tilanteisiin.
T.Audikuski
Jos kaikki löisi jarrut lukkoon heti kun keltaiset syttyy, tulisi aivan hirveä määrä peräänajoja.