Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yläkoulun kielten opettajia paikalla?

Vierailija
04.01.2023 |

Katselin tuossa tytön (9lk) koearvosanoja ja ruotsista oli yksi koe, 9 1/2. Muita kokeita ei ainakaan Wilmassa ole merkitty. Joulutodistuksessa oli kuitenkin 8. Kuulostaako olevan ihan Ok? Minusta numero on alakanttiin ja vähän ihmetyttää. Läksyt on tehty eikä mitään käytösongelmaa tms.

Kommentit (106)

Vierailija
1/106 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini sai kerran 7 1/2 koetuloksella ysin todistukseen historiasta nolla tuntiaktiivisuudella. Näin se maailma tasoittaa.

Vierailija
2/106 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeet ovat vain pieni osa arviointia. Voit opetushallituksen sivuilta vilkaista halutessasi päättöarvioinnin kriteerit eri oppiaineille, ja näet mitä esim. arvosanaan 9 vaaditaan. Tuntiosaaminen ja aktiivisuus, oma tuottaminen ja oma-aloitteisuus vaikuttavat myös arvosanaan paljon. Voihan myös olla, että tyttösi osaaminen on 8 ja 9 välissä, ja arvosanaa on vielä mahdollisuus päättötodistukseen korottaa. Opettajalta voi kysyä, mitä pitäisi tehdä jotta saisi numeroa korotettua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/106 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsi ollut tähän saakka ysi aina. Ajattelin vaan kokeen menneen heikosti ja en sen ihmeemmin kyseenalaistanut numeroa. Nyt vaan alkoi ihmetyttää. Tiedän, että koe on vaan osa, mutta kokeella sitä on ainakin mahdoton tuosta korottaa, tuskin kymppiä onnistuu kokeesta saamaan. Aiemmin on kyllä riittänyt nuo 9 numerot ysin saamiseksi.

Ap

Vierailija
4/106 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ajatellut tehdä aiheesta aloituksen, mutta unohdin. Kuvaamasi ilmiö on yleinen, ja outo!

Vierailija
5/106 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko selittämättömiä poissaoloja?

Vierailija
6/106 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi asiaa tulee mieleen.

Kielissä arviointi on peruskoulussa erilaista välitodistuksissa ja päättötodistuksessa. Opettaja täristen voi tähän vaikuttaa, sillä johtuu opetussuunnitelmasta. Päättötodistuksessa kysytään ainoastaan osaamista, välitodistuksissa muutakin. Voisiko olla kyse tästä eli alkaa päättötodistuksen anti lähestyä ja arviointi muuttuu, että siihen voisi vielä vaikuttaa, kun tietää tämänhetkisen tason.

Toinen mahdollisuus on että koe ei olekaan ns. iso koe vaan se on sanakoe, kuuntelu tms. Toki on hassua jos kokeita on Wilmassa vain yksi, mutta arvosanoja on saatettu antaa muullakin tavalla eli classroomiin, kirjan oppimisympäristöön tms

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/106 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkki: tyttö A ei saa englannin kokeista mitenkään erikoisen hyviä numeroita, eikä olle tunneilla erityisen aktiivinen. Hän saa englannista KYMPIN. Tyttö B saa kokeista 9 tai 10, ja kehuja opettajalta siitä, kun auttaa muita tunnilla. B on hyvin itseoppinutkin englannissa tietokonepelien kautta. Luontainen kyky lausua englantia. Iloinen, kiltti luonne. Hän saa todistukseen KASIN.

Vastaavia esimerkkejä on tässä koulussa paljon, eli kyseessä ei ole vain yksi opettaja.

Käytäntö/epäloogisuus pilaa oppilaiden motivaation.

Miksi niin tehdään? Sehän on syrjimistä!

Vierailija
8/106 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pojalla oli äidinkielen numero huono. Poika ihmetteli sitä. Otimme Vilmalla yhteyden opettajaan. Hän oii kirjannut numeron väärin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/106 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koe oli nimenomaan iso koe (Wilmasta näkee mitä kokeessa kysyttiin ja mikä oli alue). Ei ole selittämättömiä poissaoloja, urheiluluokkalaiselle normaaleja leiripoissaoloja, joihin on asianmukaisesti aina lupa koulunjohtajalta. Classroomin ym tehtävistä en tiedä, mutta tehtäväkirjaa tuo on täyttänyt, joten oletan pääosin tehtävien olleen sieltä.

Vierailija
10/106 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy vertaamassa suorituksia päättöarvioinnin kriteereihin. Ysiin pitää osata jo todella paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/106 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkki: tyttö A ei saa englannin kokeista mitenkään erikoisen hyviä numeroita, eikä ole tunneilla erityisen aktiivinen. Hän saa englannista KYMPIN. Tyttö B saa kokeista 9 tai 10, ja kehuja opettajalta siitä, kun auttaa muita tunnilla. B on hyvin itseoppinutkin englannissa tietokonepelien kautta. Luontainen kyky lausua englantia. Iloinen, kiltti luonne. Hän saa todistukseen KASIN.

Vastaavia esimerkkejä on tässä koulussa paljon, eli kyseessä ei ole vain yksi opettaja.

Käytäntö/epäloogisuus pilaa oppilaiden motivaation.

Miksi niin tehdään? Sehän on syrjimistä!

Toinen esimerkki, vaikka ei kieleen liity: oppilas haluaa olla hyvä liikunnassa, ja kuulemma harrastaa sitä vapaa-ajallaan. Koulussa liikkatunneilla yrittää olla hyvä. Todistukseen SEISKA. (Hän on "värillinen," pitkä hoikka/lihaksikas). Kaveri, joka on todella laiska liikunnassa ja hyvä kun viitsii koulumatkat kävellä: SEISKA.

Vierailija
12/106 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko selittämättömiä poissaoloja?

Mitä väliä sillä on, jos osaa sen, mitä opetusohjelma vaatii? -eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/106 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käy vertaamassa suorituksia päättöarvioinnin kriteereihin. Ysiin pitää osata jo todella paljon.

No keskiarvo on 9 pintaan, joten ei tuo 9 kuulosta hänelle mitenkään utopistisen kovalta tavoitteelta, varsinkin kun kokeet menevät 9-10 tasoisesti ruotsissakin. Pitää kysäistä opettajalta, sillähän se selviää.

Vierailija
14/106 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkki: tyttö A ei saa englannin kokeista mitenkään erikoisen hyviä numeroita, eikä olle tunneilla erityisen aktiivinen. Hän saa englannista KYMPIN. Tyttö B saa kokeista 9 tai 10, ja kehuja opettajalta siitä, kun auttaa muita tunnilla. B on hyvin itseoppinutkin englannissa tietokonepelien kautta. Luontainen kyky lausua englantia. Iloinen, kiltti luonne. Hän saa todistukseen KASIN.

Vastaavia esimerkkejä on tässä koulussa paljon, eli kyseessä ei ole vain yksi opettaja.

Käytäntö/epäloogisuus pilaa oppilaiden motivaation.

Miksi niin tehdään? Sehän on syrjimistä!

Mä siis todella ihmettelen tätä. Tytöt ovat parhaita kavereita, ja tietävät toistensa todellisen osaamisen. Ysin vielä jotenkuten ymmärtäisin, mutta kymppi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/106 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös samaa. Kokeiden keskiarvo 9.75, todistukseen kasi. Kuitenkin kysyttäessä opettaja sanoo, että tuntiosaaminen kymppiä, läksyt tehty erittäin huolella. Totesi, että antaa sen numeron, mikä tuntuu oikealta. Ei siihen voi vaikuttaa. Eli pärstäkerroin??

Sama liikunnasta. Aktiivinen, urheilua vapaa-ajalla valmennuksessa treenaava huippukuntoinen. Todistuksessa ysi. Toinen ei liiku vapaa-ajalla yhtään, kunto huonohko ja liikkuminen jopa kömpelöä. Todistuksessa kymppi. Mietimme, että mitä ihmettä??

Vierailija
16/106 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siinä kasissa sinänsä mitään vikaa muuten ole, mutta luulen että sen saisi aika paljon helpommallakin. Jos kokeesta olisi tullut 8+ niin eiköhän tuo kasi olisi silti todistuksessa ollut. Jos osaa kokeessa käytännössä kaiken ja saa kasin niin miksi sitten päntätä niin tarkkaan. Tiedän että luokalla on pari sellaista, joilla on kaikki aineet 10, joten kyllä niitä hyviä numeroita irtoaa kuitenkin joillekin.

Vierailija
17/106 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkki: tyttö A ei saa englannin kokeista mitenkään erikoisen hyviä numeroita, eikä ole tunneilla erityisen aktiivinen. Hän saa englannista KYMPIN. Tyttö B saa kokeista 9 tai 10, ja kehuja opettajalta siitä, kun auttaa muita tunnilla. B on hyvin itseoppinutkin englannissa tietokonepelien kautta. Luontainen kyky lausua englantia. Iloinen, kiltti luonne. Hän saa todistukseen KASIN.

Vastaavia esimerkkejä on tässä koulussa paljon, eli kyseessä ei ole vain yksi opettaja.

Käytäntö/epäloogisuus pilaa oppilaiden motivaation.

Miksi niin tehdään? Sehän on syrjimistä!

Toinen esimerkki, vaikka ei kieleen liity: oppilas haluaa olla hyvä liikunnassa, ja kuulemma harrastaa sitä vapaa-ajallaan. Koulussa liikkatunneilla yrittää olla hyvä. Todistukseen SEISKA. (Hän on "värillinen," pitkä hoikka/lihaksikas). Kaveri, joka on todella laiska liikunnassa ja hyvä kun viitsii koulumatkat kävellä: SEISKA.

Mun on vaikea sanoa tästä mitään, kun en ole nähnyt ensin mainittua tyttöä liikunnantunnilla. Arvelin, että hän ei vain ole hyvä eikä osaa näyttää innostustaan. Numero on kuitenkin jotain mitä luokassa ihmetellään - varsinkin, kun muissakin aineissa on sitä samaa, ettei kriteerejä ymmärretä. Lasten mielestä tärkeintä on menestys kokeissa ja testeissä, sekä innokkuus, mutta lisäksi tuntuu olevan jotain [toisinaan suuriakin] kriteerejä, joita he eivät ymmärrä.

Vierailija
18/106 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän siinä kasissa sinänsä mitään vikaa muuten ole, mutta luulen että sen saisi aika paljon helpommallakin. Jos kokeesta olisi tullut 8+ niin eiköhän tuo kasi olisi silti todistuksessa ollut. Jos osaa kokeessa käytännössä kaiken ja saa kasin niin miksi sitten päntätä niin tarkkaan. Tiedän että luokalla on pari sellaista, joilla on kaikki aineet 10, joten kyllä niitä hyviä numeroita irtoaa kuitenkin joillekin.

Totta. Oppilas on kyllä aina lukenut omasta innostuksestaan englantiin (hän tietää, kuinka paljon siitä on hyötyä kun kommunikoi pelikavereiden kanssa eri servereillä) mutta ei näy syytä päntätä jos on joitakin sanoja, mitä ei usko tarvitsevansa pelaamiseen. Ja lakkasi viittaamasta.

Vierailija
19/106 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän siinä kasissa sinänsä mitään vikaa muuten ole, mutta luulen että sen saisi aika paljon helpommallakin. Jos kokeesta olisi tullut 8+ niin eiköhän tuo kasi olisi silti todistuksessa ollut. Jos osaa kokeessa käytännössä kaiken ja saa kasin niin miksi sitten päntätä niin tarkkaan. Tiedän että luokalla on pari sellaista, joilla on kaikki aineet 10, joten kyllä niitä hyviä numeroita irtoaa kuitenkin joillekin.

Totta. Oppilas on kyllä aina lukenut omasta innostuksestaan englantiin (hän tietää, kuinka paljon siitä on hyötyä kun kommunikoi pelikavereiden kanssa eri servereillä) mutta ei näy syytä päntätä jos on joitakin sanoja, mitä ei usko tarvitsevansa pelaamiseen. Ja lakkasi viittaamasta.

Sitten voi tietysti sanoa, että kasi selittyy sillä, kun ei ollenkaan viittaa... Mutta hän sanoi viitanneensa paljon siihen aikaan, kun sai kokeista kiitettäviä, mutta todistukseen kasin. Outoa!

Vierailija
20/106 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkki: tyttö A ei saa englannin kokeista mitenkään erikoisen hyviä numeroita, eikä olle tunneilla erityisen aktiivinen. Hän saa englannista KYMPIN. Tyttö B saa kokeista 9 tai 10, ja kehuja opettajalta siitä, kun auttaa muita tunnilla. B on hyvin itseoppinutkin englannissa tietokonepelien kautta. Luontainen kyky lausua englantia. Iloinen, kiltti luonne. Hän saa todistukseen KASIN.

Vastaavia esimerkkejä on tässä koulussa paljon, eli kyseessä ei ole vain yksi opettaja.

Käytäntö/epäloogisuus pilaa oppilaiden motivaation.

Miksi niin tehdään? Sehän on syrjimistä!

Juuri sitä se on, syrjintää, ja jokaisen vanhemman kannattaisi olla kiinnostunut, millä tarkoilla, oikeaoppisilla ja perustelluilla lakisääteisillä kriteereillä lapsiamme todellisuudessa luokitellaan-tämä "koulutus" on heidän tulevaisuutensa yhteiskunnassa ja viranomaisrekistereissä.

Kyse ei ole aina osaamisesta tai koe-arvosanoista, vaan "pärstäkertoimesta", monien opettajien täydellisestä ammattitaidottomuudesta sekä henkilökohtaisesta tai  POLIITTISESTA agendasta (työpaikat saadaan kaveri- ja sukulaisuussuhteilla myös kouluihin).

Jos lapsen vanhemmat eivät ole kyllin  "suvaitsevaisia" tai saman mielisiä ties minkä asian tai poliittisen aatesuuntauksen osalta tai jokin lapsessa (mielivaltaista ja vallankäytönhimoista) opettajaa ärsyttää, voit olettaa lapsesi saavan korkeintaan kahdeksikkoja todistukseensa, vaikka hänen suorituksensa muihin nähden olisi täysi kymppi. Tämä täysin opettajasta riippuen, eli subjektiivisuus on pannassa.

Koe-arvosanoilla tai "hienoa Mirkku-Petteri, tuntiaktivisuus kymppi" Wilma merkinnöillä ei ole paskankaan väliä. Kyse on nykyään perheiden poliittisesta näkemyksestä ja opettajien omasta asenteellisuudesta. Ettekö ole huomanneet? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän