Onko kaikille ok että asiakkaana Suomessa pitää puhua englantia?
Olen saanut useammassa ravintolassa Helsingissä palvelua vain englanniksi. Viimeksi vapianossa, jossa ruoka tehdään siinä suoraan silmien alla, kokki puhui ainoastaan englantia.
Luulisi, että sielläkin jotkut tietyt lauseet ja kysymykset oppisi aika heposti kysymään suomeksi jos halukkuutta olisi, mutta aivan kaikki, kuten laitetaanko juustoa/maksetaanko samasta ym. kysyttiin englanniksi. Ja sen mitä huomioin, niin suurin osa asiakkaista kuitenkin oli suomalaisia, ja menivät vuoronperään rallienglannilla asioimaan. Onko kaikille ok, ettei asiakaspalvelua Suomessa saa suomeksi?
Kommentit (252)
Oliko sinulle tässä joku ongelma, ap?
Itse en tykkää ja vältän tällaisia ravintoloita. Onneksi fine dining -paikoissa saa palvelua suomeksi.
Ei todellakaan ole ok, enkä asioisi moisessa paikassa. Tämä on Suomi ja täällä puhutaan suomea. Ja olen sentään lähes äidinkielen tasoista englantia puhuva ihminen, joka ajattelen näin.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole ok, enkä asioisi moisessa paikassa. Tämä on Suomi ja täällä puhutaan suomea. Ja olen sentään lähes äidinkielen tasoista englantia puhuva ihminen, joka ajattelen näin.
Väärin. Lue nyt alkajaisiksi perustuslaki ja mieti sitä.
Vierailija kirjoitti:
Oliko sinulle tässä joku ongelma, ap?
Kaikilla ei englannin taito ole riittävällä tasolla hoitaakseen eri kaupoissa tarvittavat asiat esim. elektroniikkaalittyyvät takuukuviot. Toisekseen kun karsitaan työntekijöiden osaamisesta, niin voidaan perustellusti maksaa työntekijöille huonompaa palkaa ja poljetaan paikallista palkkatasoa.
Komppaan. Ei ole Ok puhua Suomessa englantia. Hävettää, kun mikään muu kansa ei anna hävittää omaa kieltä näin tehokkaasti kuin suomalaiset.
Ei ole oikein.
Maapallolla on vain yksi maa, jossa suomella on virallisen kielen asema, ja se on Suomi.
Vielä toistaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko sinulle tässä joku ongelma, ap?
Kaikilla ei englannin taito ole riittävällä tasolla hoitaakseen eri kaupoissa tarvittavat asiat esim. elektroniikkaalittyyvät takuukuviot. Toisekseen kun karsitaan työntekijöiden osaamisesta, niin voidaan perustellusti maksaa työntekijöille huonompaa palkaa ja poljetaan paikallista palkkatasoa.
Kannattaako sitten mennä ostamaan mitään sellaisesta liikkeestä, josta ei saa palvelua haluamallaan kielellä? Ja eikö nyt ole aika tyhmää inistä jostain takuukuvioista, kun jossain on ravintola, josta ei saa kuin englanninkielistä palvelua?
Minua ei haittaa. Jos palvelu on muuten asiallista, niin hyvä vaan, että suomea osaamattomat voivat tehdä Suomessa töitä.
Oma mies on englanninkielinen, joten sopii mainiosti, että puhutaan englantia. Kielitaidottomat voivat mennä vaikka ABC:lle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko sinulle tässä joku ongelma, ap?
Kaikilla ei englannin taito ole riittävällä tasolla hoitaakseen eri kaupoissa tarvittavat asiat esim. elektroniikkaalittyyvät takuukuviot. Toisekseen kun karsitaan työntekijöiden osaamisesta, niin voidaan perustellusti maksaa työntekijöille huonompaa palkaa ja poljetaan paikallista palkkatasoa.
Kaikilla ei ole aivotoiminta riittävällä tasolla käydä itse paskalla, mutta ei kaikille vaadita silti pyyhkijää vessoihin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako sitten mennä ostamaan mitään sellaisesta liikkeestä, josta ei saa palvelua haluamallaan kielellä? Ja eikö nyt ole aika tyhmää inistä jostain takuukuvioista, kun jossain on ravintola, josta ei saa kuin englanninkielistä palvelua?
Itse törmäsin suomea kunnolla osaamattomaan työntekijään Applen valtuutussa liikkeessä. Hän vaihtoi kielen lennosti englanniksi kysymättä mitään asiakkaalta, että käykö kielenvaihto asiakkaalle. Palvelualoilla alati leviävä tilanne, että palkataan epäpätevää henkilökuntaa, kun halvalla saa.
Miettikääpä tätä tilannetta sillä linssillä että suomalaisella ei ole Suomessa oikeutta saada palvelua suomeksi, mutta kaikkien suomalaisten tulee opiskella ruotsia jotta voivat palvella ruotsalaisia ruotsiksi.
Kieroa?
Ei ole OK. Siksi en toiste mene esim. Pirkkalan Via Tribunaliin. Kassa ei osannut suomea. No, en pizzastakaan tykännyt.
Ei ole ok. Ja puhun hyvin englantia.
Monta kertaa vuodessa sä oikein teet tän saman aloituksen? Alkaa jo kyllästyttää.
Vierailija kirjoitti:
Miettikääpä tätä tilannetta sillä linssillä että suomalaisella ei ole Suomessa oikeutta saada palvelua suomeksi, mutta kaikkien suomalaisten tulee opiskella ruotsia jotta voivat palvella ruotsalaisia ruotsiksi.
Kieroa?
Kyllä sinulla on oikeus saada Suomen valtiolta "palvelua" suomeksi niin kuin myös ruotsiksi.
Jos taas koitat olla joku kommari ja määrätä, etät yksityisillä liikkeenharjottajilla pitäisi olla velvollisuus kommunikoida kanssasi aina ja kaikkialle suomeksi, niin olet kyllä todella kiero fennomaaniluuseri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko sinulle tässä joku ongelma, ap?
Kaikilla ei englannin taito ole riittävällä tasolla hoitaakseen eri kaupoissa tarvittavat asiat esim. elektroniikkaalittyyvät takuukuviot. Toisekseen kun karsitaan työntekijöiden osaamisesta, niin voidaan perustellusti maksaa työntekijöille huonompaa palkaa ja poljetaan paikallista palkkatasoa.
Kaikilla ei ole aivotoiminta riittävällä tasolla käydä itse paskalla, mutta ei kaikille vaadita silti pyyhkijää vessoihin mukaan.
Sinulle varmaan on ok, jos sinut korvataan töissä kolmanneksen halvemmalla ulkkarilla joka ei osaa puoliakaan töistäsi?
Riippuu vähän asiasta. Ravintolassa ei mitään väliä (kunhan edes listan saa suomeksi). Joku erikoispalvelu mille on harvoja tekijöitä ei mitään väliä. Lääkäri tms jossa oikeasti pitää keskustella aiheesta, niin ehdottomasti suomeksi.
Asiasta tulee ongelma, kun alat valittaa, että et saa ravintolassa palvelua ruotsiksi. :)
Sinulla on täysi vapaus valita ravintolasi ja ravintola voi itse päättää kielen, millä palvelua tarjoaa. Minulle sopii vallan mainiosti englanti asiointikielenä.