Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Brittitutkimus: Joidenkin sähköautojen akun elinikä on vain noin 8 vuotta

Vierailija
30.11.2022 |

Jotkut akkutakuut sallivat akkukapasiteetin laskevan jopa 70% asti ennen kuin takuu korvaa. Huolestuttavaa tässä on se että tuo 70% asti heikkenemisen jälkeen akun kunto voi romahtaa jopa nopeammin:

" Olemme havainneet, että akun kunnon laskiessa noin 70 prosenttiin alkuperäisestä varauksesta, se alkaa heikkenemään aiempaa nopeammin, sanoo Silver Power Systemsin projektipäällikkö Liam Mifsud Autocarille."

Jotain esimerkkejä
-"Tesla Model S -mallien akut olivat kuluneet 4,5 vuoden jälkeen keskimäärin 10 prosenttia." eli akku vaihtokunnossa keskimäärin 13,5v ikäisenä
-"Nissan Leaf -yksilöiden keskimääräinen akun kuluminen kuuden vuoden jälkeen oli 23 prosenttia" eli akku vaihtokunnossa jo 8v jälkeen

https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/93f915b9-08c8-4570-994d-b131ee48a…
Tämä on hieman huolestuttavaa niin käytettyjen ostajien kuin autojen arvonsäilymisen kannalta.

Kommentit (232)

Vierailija
1/232 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ajetaan paljon 20 vuotta vanhoilla autoilla. Eikä nuo 4 euroa kilovattitunti sähkön hinnat houkuttele sähköauton ostoon. 

Vierailija
2/232 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ajetaan paljon 20 vuotta vanhoilla autoilla. Eikä nuo 4 euroa kilovattitunti sähkön hinnat houkuttele sähköauton ostoon. 

Nyt tietenkin jo sähkönhinta tekee sähköauton ostosta kannattamatonta, mutta vaikka sähkö halpenisikin niin olisin kyllä huolissani akkukestosta, siinä on nimittäin polttisauton moottoriremppakin aika halpaa puuhaa akun uusimiseen verrattuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/232 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien auton akkujen elinikä on noin 7 - 8 vuotta. Autojen huolto-ohjelmassakin on akun vaihto kun sillä on ikää 7 vuotta. Sähköautolla tuo tarkoittanee sitä että myös auton elinikä on 8 vuotta, sillä vanhaan autoon tuskin kannattaa hankkia uutta akkua.

Vierailija
4/232 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertakäyttöroskaa niinkuin muutkin akkuvempeleet joista sitä akkua ei voi helposti ja halvalla vaihtaa

Vierailija
5/232 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa uutisessahan tosiaan mainitaan että kaupallisessa käytössä jo kapasiteetin eli toimintamatkan heikkeneminen 80% asti pidetään yleensä rajana, aloituksessa siis laskettu Teslan ja Nisanin elinkaari jos heikkenisi 70% asti.

Vierailija
6/232 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni Mitsubishi Outlander HPEV hybridi. Vuosimalli 2014 ja täydellä akulla ajaa noin 20km pieniä teitä (rajoitus 60km/h). 10'000 euroa maksaa akkujen vaihto kun kysyin liikkeestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/232 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut väittää että uusissa asähköautoissa olisi ongelmat ratkaistu, mutta missä ovat lähteet teknisine selityksineen tälle väitteelle? vai onko vain mutua?

Vierailija
8/232 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teslassa on paljon pelottavampia asioita kuin akut. Paitsi kun sattuvat syttymään palamaan kuin soihdut tai räjähtävät.

Mm. jarrujen testaukset lopetettiin koska niistä paljastui vikoja, jotka olisi liian kallista korjata. Myydään viallisia autoja ihan tarkkaan tietäen asiasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/232 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien auton akkujen elinikä on noin 7 - 8 vuotta. Autojen huolto-ohjelmassakin on akun vaihto kun sillä on ikää 7 vuotta. Sähköautolla tuo tarkoittanee sitä että myös auton elinikä on 8 vuotta, sillä vanhaan autoon tuskin kannattaa hankkia uutta akkua.

Ottavat pattereita pois vanhoista akuista, uusivat niitä niin että toimimattomat pois.

Vierailija
10/232 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No noin vanhoja sähköautoja on liikenteessä varsin vähän ja varsinkin Nuo NIssan Leafit ovat ihan tunnettuja siitä että niiden alkupään akut vanhenevat nopeasti. Myöhemmissä akkuversioissa kapasiteetin lasku ei ole ollut yhtään niin nopeaa joten luultavasti senkin ongelmat ovat vain ihan tiettyjä vuosimalleja koskevia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/232 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurattaa kun köyhät ajavat tulevaisuudella noilla käytetyillä sähköromuilla. "Akku loppui autosta" soitto tulee olemaan työttömän yleisin puhelu kotiin ja työpaikalle.

Vierailija
12/232 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No noin vanhoja sähköautoja on liikenteessä varsin vähän ja varsinkin Nuo NIssan Leafit ovat ihan tunnettuja siitä että niiden alkupään akut vanhenevat nopeasti. Myöhemmissä akkuversioissa kapasiteetin lasku ei ole ollut yhtään niin nopeaa joten luultavasti senkin ongelmat ovat vain ihan tiettyjä vuosimalleja koskevia.

Eihän uudempien akkukestoa ole vielä pystytty kunnolla tutkimaan jos tuon uutisenkin mukaan kapasiteetin heikkeneminen jopa kiihtyy iän myötä.

Ja mikä on esim suurien pikalataustehojen vaikutus akun elinikään? Lataustehot nousee eikä se välttmättä hyvä asia akun kannalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/232 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut väittää että uusissa asähköautoissa olisi ongelmat ratkaistu, mutta missä ovat lähteet teknisine selityksineen tälle väitteelle? vai onko vain mutua?

No ainakin valmistajat ovat uskaltaneet hilata akkutakuita koko ajan pidemmälle ja pidemmälle joten luulisi että se perustuu ihan johonkin tietoon. Nyt parhaat takuut jo 10 v/miljoona km ja 8 vuotta on ihan normi jota lyhempää ei enää juuri ole tarjolla.

Ja jotta tämä ei tulisi valmistajalle suhteettoman kalliiksi niin kyllä todella ison osan autoista pitää myös kestää se takuuaika.

Vierailija
14/232 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ainakin hybridistä 5v/70 000 eikä akuissa ole vielä havaittavaa kulumaa. Toki toimintamatka on pidentynyt uudemmissa mallivuosissa jo pariinkin kertaa. Käytettynä ostin kun halvalla sain. Länsiauto toki kyseessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/232 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No noin vanhoja sähköautoja on liikenteessä varsin vähän ja varsinkin Nuo NIssan Leafit ovat ihan tunnettuja siitä että niiden alkupään akut vanhenevat nopeasti. Myöhemmissä akkuversioissa kapasiteetin lasku ei ole ollut yhtään niin nopeaa joten luultavasti senkin ongelmat ovat vain ihan tiettyjä vuosimalleja koskevia.

Eihän uudempien akkukestoa ole vielä pystytty kunnolla tutkimaan jos tuon uutisenkin mukaan kapasiteetin heikkeneminen jopa kiihtyy iän myötä.

Ja mikä on esim suurien pikalataustehojen vaikutus akun elinikään? Lataustehot nousee eikä se välttmättä hyvä asia akun kannalta.

Kyllä on koska akkujenkin kehityssykli ei ole ihan kauhean nopea. Uuden akkutyypin erilaiset testaukset on yleensä aloitettu jo vuosia ennen kuin se lopulta päätyy jonkun oikean auton akuksi. Eli ne vanhenemistestitkin voivat olla vuosia edellä sitä autokantaa. 

Vierailija
16/232 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut väittää että uusissa asähköautoissa olisi ongelmat ratkaistu, mutta missä ovat lähteet teknisine selityksineen tälle väitteelle? vai onko vain mutua?

No ainakin valmistajat ovat uskaltaneet hilata akkutakuita koko ajan pidemmälle ja pidemmälle joten luulisi että se perustuu ihan johonkin tietoon. Nyt parhaat takuut jo 10 v/miljoona km ja 8 vuotta on ihan normi jota lyhempää ei enää juuri ole tarjolla.

Ja jotta tämä ei tulisi valmistajalle suhteettoman kalliiksi niin kyllä todella ison osan autoista pitää myös kestää se takuuaika.

Monellako merkillä 10v takuu akulle? kyllähän 8v ollut jo pitkään ja lähes kaikki vieläkin 8v, eivät mielestäni ole pidentyneet.

Vierailija
17/232 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No noin vanhoja sähköautoja on liikenteessä varsin vähän ja varsinkin Nuo NIssan Leafit ovat ihan tunnettuja siitä että niiden alkupään akut vanhenevat nopeasti. Myöhemmissä akkuversioissa kapasiteetin lasku ei ole ollut yhtään niin nopeaa joten luultavasti senkin ongelmat ovat vain ihan tiettyjä vuosimalleja koskevia.

Eihän uudempien akkukestoa ole vielä pystytty kunnolla tutkimaan jos tuon uutisenkin mukaan kapasiteetin heikkeneminen jopa kiihtyy iän myötä.

Ja mikä on esim suurien pikalataustehojen vaikutus akun elinikään? Lataustehot nousee eikä se välttmättä hyvä asia akun kannalta.

Kyllä on koska akkujenkin kehityssykli ei ole ihan kauhean nopea. Uuden akkutyypin erilaiset testaukset on yleensä aloitettu jo vuosia ennen kuin se lopulta päätyy jonkun oikean auton akuksi. Eli ne vanhenemistestitkin voivat olla vuosia edellä sitä autokantaa. 

Eri asia labrassa tutkia kuin käytännön ajossa, en luottaisi tuohon.

Vierailija
18/232 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurattaa kun köyhät ajavat tulevaisuudella noilla käytetyillä sähköromuilla. "Akku loppui autosta" soitto tulee olemaan työttömän yleisin puhelu kotiin ja työpaikalle.

No (polttis)auto hajosi on kyllä varsin yleinen puhelu nykyisin. Moni tunnettukin autovalmistaja antaa polttisautolleen vain parin kolmen vuoden takuun ja se koskee ihan jokaista osaa siitä, esim. moottoria. Eli luotto akkujen kestävyyteen on paljon isompi kuin polttomoottorin kestävyyteen.

Vierailija
19/232 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä haiskahtaa sellainen rahat pois meininki, eihän noista muuten olisi tarvinnut tehdä jotain 500-1000hv tehoisia.

Jos olisi haluttu järkeviä kulkuvälineitä, niin ihan joku perus koppero 35hv olisi riittänyt hyvin, tälläisia ei tehty.

No, eipä noita ihan köyhät ole ostaneetkaan, että rahat lähteneet sellaiselta, kenellä siihen on hyvin varaa, eikä taloushaittaa synny mutta ihan hirveää tuhlausta ja valtava ekokatastrofihan näiden akkujen valmistuksesta ja hävityksestä syntyy tai on jo syntynyt.

Vierailija
20/232 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No noin vanhoja sähköautoja on liikenteessä varsin vähän ja varsinkin Nuo NIssan Leafit ovat ihan tunnettuja siitä että niiden alkupään akut vanhenevat nopeasti. Myöhemmissä akkuversioissa kapasiteetin lasku ei ole ollut yhtään niin nopeaa joten luultavasti senkin ongelmat ovat vain ihan tiettyjä vuosimalleja koskevia.

Eihän uudempien akkukestoa ole vielä pystytty kunnolla tutkimaan jos tuon uutisenkin mukaan kapasiteetin heikkeneminen jopa kiihtyy iän myötä.

Ja mikä on esim suurien pikalataustehojen vaikutus akun elinikään? Lataustehot nousee eikä se välttmättä hyvä asia akun kannalta.

Kyllä on koska akkujenkin kehityssykli ei ole ihan kauhean nopea. Uuden akkutyypin erilaiset testaukset on yleensä aloitettu jo vuosia ennen kuin se lopulta päätyy jonkun oikean auton akuksi. Eli ne vanhenemistestitkin voivat olla vuosia edellä sitä autokantaa. 

Eri asia labrassa tutkia kuin käytännön ajossa, en luottaisi tuohon.

Kyllä niillä labratesteillä simuloidaan ihan todellisia olosuhteita. Eikä jokaista testiä tehdä jossain labrassa vaan ihan todellisissa olosuhteissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä