Tietääkö sähkölentokoneiden suunnittelijat, että siellä yläilmoissa on kylmä?
Pohjolassa kun lentää talvella 10-kilometrissä, taitaa olla pakkasta jotain 60 astetta. Siinä akun lataus loppuu äkkiä.
Kommentit (20)
Jos uutisen viitsii lukea kunnolla siitä käy ilmi, että kyseessä on käytännössä range extenger-tekniikalla toimiva lentokone. Vähänkään pidemmällä matkalla siis käytetään polttoainetta tuottamaan lisää virtaa. Hyötyähän tässä tulee siitä että moottoria voidaan käyttää aina optimaalisesti, ja polttoaineen kulutus pienenee.
Akku lämpenee kun siitä otetaan virtaa. Kylmä ei sinänsä ole siis akulle ongelma.
Assburger kirjoitti:
Akku lämpenee kun siitä otetaan virtaa. Kylmä ei sinänsä ole siis akulle ongelma.
Kaikki tietävät, että akku loppuu paljon nopeammin kylmässä.
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Akku lämpenee kun siitä otetaan virtaa. Kylmä ei sinänsä ole siis akulle ongelma.
Kaikki tietävät, että akku loppuu paljon nopeammin kylmässä.
Ja sinä tietenkin kuvittelet, että ne akut ovat kylmälle alttiissa paikassa. Jatka valitsemallasi linjalla.
10km korkeudessa sitä akkua tuskin ladataan...
Mulla loppuu rahat kylmässä nopeammin, kun tarvii ostaa enemmän lämmintä totia
Eivät tietenkään tiedä. Sähkölentokoneiden suunnittelijat ovat aivan pystymetsästä repäistyjä ummikkoja joille ilmakehän koostumus on täysi mysteeri. Kyllä randomi avnarisija tietää heitä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Akku lämpenee kun siitä otetaan virtaa. Kylmä ei sinänsä ole siis akulle ongelma.
Kaikki tietävät, että akku loppuu paljon nopeammin kylmässä.
Jos akkua koko ajan puretaan, se lämpenee.
Kylmässä akku loppuu nopeammin silloin, jos akku on jo lähtiessä kylmä. Tai kylmyyden takia akun energiaa joudutaan käyttämään lämmitykseen.
Akun varaaminen kylmänä on myös vaikeampaa.
Näistä syistä sähköauton toimintamatka pakkasessa pienenee ja tavallisten autojen käynnistysakut hyytyvät pakkasilla.
Jos akkua ladataan turbogeneraattorilla saa sähkön lisäksi bonuksena niin helvetisti hukkalämpöä että sillä voi vaikka paistaa sen akun.
Oliko tämä se firma, jolla ei ole kokemusta lentokoneista eikä myöskään minkään sähkökäyttöisen laitteen suunnittelusta tai valmistamisesta?
Vierailija kirjoitti:
10km korkeudessa sitä akkua tuskin ladataan...
Miksi ei ladattaisi, mikä sen estäisi?
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Akku lämpenee kun siitä otetaan virtaa. Kylmä ei sinänsä ole siis akulle ongelma.
Kaikki tietävät, että akku loppuu paljon nopeammin kylmässä.
Jos akkua koko ajan puretaan, se lämpenee.
Kylmässä akku loppuu nopeammin silloin, jos akku on jo lähtiessä kylmä. Tai kylmyyden takia akun energiaa joudutaan käyttämään lämmitykseen.
Akun varaaminen kylmänä on myös vaikeampaa.
Näistä syistä sähköauton toimintamatka pakkasessa pienenee ja tavallisten autojen käynnistysakut hyytyvät pakkasilla.
Kuvitteletko sinäkin, ettei niitä akkuja ole koteloitu lentokoneissa eristettyyn koteloon?
Ja polttoainekoneissa tankit kevenevät lähes nollaan lennon aikana.
Akut eivät kevene grammaakaan.
Vai voisikohan niitä pudotella mereen sitä mukaa kun tyhjenevät?
Led zeppelins ;-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10km korkeudessa sitä akkua tuskin ladataan...
Miksi ei ladattaisi, mikä sen estäisi?
Siellä auringon edessä ei ole pilviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10km korkeudessa sitä akkua tuskin ladataan...
Miksi ei ladattaisi, mikä sen estäisi?
Siellä auringon edessä ei ole pilviä.
Miten aurinko ja pilvettömyys liittyy lentokoneen lataamiseen turpiinilla 10km korkeudessa?
Pilven reunalle abceelle latailemaan tunniksi
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Akku lämpenee kun siitä otetaan virtaa. Kylmä ei sinänsä ole siis akulle ongelma.
Kaikki tietävät, että akku loppuu paljon nopeammin kylmässä.
Jos akkua koko ajan puretaan, se lämpenee.
Kylmässä akku loppuu nopeammin silloin, jos akku on jo lähtiessä kylmä. Tai kylmyyden takia akun energiaa joudutaan käyttämään lämmitykseen.
Akun varaaminen kylmänä on myös vaikeampaa.
Näistä syistä sähköauton toimintamatka pakkasessa pienenee ja tavallisten autojen käynnistysakut hyytyvät pakkasilla.
Kuvitteletko sinäkin, ettei niitä akkuja ole koteloitu lentokoneissa eristettyyn koteloon?
En.
Lyhyen lennon aikana ei akut jäähdy muuta kuin sen verran ettei tarvitse lisäjäähdytystä.
Suurin ongelma on ettei rahat riitä sertifiointiin ja kehitysaikana tulee uudentyyppiset akut ja kehitystyö pitää aloittaa alusta.
Ei ole sattumaa että pienlentokoneiden moottorit ovat 50-luvun tekniikkaa...
Eikös se sähkö siirry myös huonommin piuhoja pitkin jos kylmä?
Ei lopu. Ja sinulle tiedoksi: ihan joka puolella maapalloa pakkasta on 70 astetta kymppitonnissa.