Lapsi oli itse tehnyt parista kirjasta tehtäviä eteenpäin, opettaja huomautti asiasta
Lapsi oli siis innoissaan tehnyt sekä matikankirjastaan että äidinkielen tehtäväkirjastaan. Kertoi, että kun tunnilla oli saanut tehtävät jo valmiiksi mutta piti vielä odotella silloin neuvovaa opettajaa vielä tarkastamaan ne, niin hän oli sitten tehnyt kirjojen seuraavilta sivuilta tehtäviä, kun ei ollut muutakaan tekemistä. Tämä oli siis tapahtunut tällä viikolla.
Asiasta oli laitettu viesti ja opettaja oli huomauttanut asiasta lapselle. Viestissä toivottiin, ettei tehtäviä tehtäisi itsenäisesti eteenpäin siitä asiasta missä ollaan, koska on tarkoituksena, että kirjoissa edetään opettajan johdolla suunnitelman mukaan asiasta toiseen. Ilmeisesti opettaja oli myös koulussa huomauttanut lapselle asiasta samoin, koska lapselle oli jäänyt se käsitys, että niitä tehtäviä ei olisi missään nimessä saanut tehdä enempää sieltä kirjasta.
Itselläni on kuitenkin aika ristiriitaiset ajatukset. Siis totta kai ymmärrän, että opettajalla on omat suunnitelmansa, minkä mukaan opetuksessa edetään. Ymmärrän siis periaatteessa opettajan perustelun siitä, että kirjoissakin pitäisi edetä samaan tahtiin ryhmässä. Mutta kuitenkin olen sitä mieltä, että ei tuo mitä lapsi teki nyt niin kauhea asia ollut. Lapsi teki tehtäviä, koska oli innostunut oppimisesta? Yritin kyllä selittää lapselle kotona, että ei asia ole niin vakava, eikä oikeastaan ollut tehnyt mitään väärää. Että ne asiat kyllä oltaisiin opeteltu varmasti myöhemminkin ja myös tehtävät tehty silloin, joten mitään suurta vahinkoa ei ole tapahtunut. Ja että opettajaa itseään nyt varmaan harmitti se, että hän ei ehtinyt niitä asioita vielä opettaa. Silti lapselle tuntuu jääneen mielikuva siitä, että hän toimi väärin.
Onko muut saaneet huomautuksia samoista asioista? Mitä tapahtui?
Kommentit (354)
Vierailija kirjoitti:
Mitä ope vastasi sun kyselyyn asiasta?
Ei ole vielä vastannut mitään, koska en ole itsekään nyt tänään vielä vastannut mitään tuohon viestiin.
No voi kyynel nyt taas. Opettaja on varmaan ihan rauhallisesti asian oppilaalle sanonut ja sillä piste. Kuka on muka sanonut, että nyt on tapahtunut kauhea juttu? Tuskin opettaja. Mitä muuta ope olisi voinut tehdä kuin vastaisuuden varalle sanoa? Yli 20 oppilaan ryhmässä on tilanne ihan aina se, että kun osa on tehnyt koko tehtävän, osa vasta aloittelee. Opettaja etenee keskiarvon mukaan. Semmoista se on. Älä turhaan itse tee aiheesta valtavaa numeroa.
Ja näin totutamme lapset siihen, että yrittää ei kannata. Tekemällä minimin pärjää parhaiten.
2000-luvun alussa oli olemassa jotain lisätehtäväkirjoja, joissa sai laittaa ihan ranttaliksi. Ala-asteelta muistan ainakin matikan lisätehtäväkirjat, joissa oli samat kappaleet kuin oikeassa oppikirjassa ja parisen sivua (joskus haastavampia) ekstratehtäviä. Eikö tuollaisia ole enää olemassa? Äikässä sai silloin myös lukea kirjaa, jos oli jo edellä.
Aika ankeaa jos nopeiden lasten into pitää noin typistää.
2000-luvun alussa oli meillä samat säännöt ja siksi oli myös näitä lisätehtäväkirjoja, josta sai tehdä omaan tahtiin / omassa järjestyksessä tehtäviä. En muista oliko äidinkielessä sellaista, mutta ainakin matematiikassa oli. Äidinkielen tunneilla sai ainakin jossain vaiheessa lukea kirjaa, jos sai tehtävät valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
No voi kyynel nyt taas. Opettaja on varmaan ihan rauhallisesti asian oppilaalle sanonut ja sillä piste. Kuka on muka sanonut, että nyt on tapahtunut kauhea juttu? Tuskin opettaja. Mitä muuta ope olisi voinut tehdä kuin vastaisuuden varalle sanoa? Yli 20 oppilaan ryhmässä on tilanne ihan aina se, että kun osa on tehnyt koko tehtävän, osa vasta aloittelee. Opettaja etenee keskiarvon mukaan. Semmoista se on. Älä turhaan itse tee aiheesta valtavaa numeroa.
Mutta onko paras keino tosiaan hoitaa se asia niin, että tokaluokkalaiselle jää tosiaan se käsitys, että hän toimi väärin tehdessään tehtäviä eteenpäin?
Tollasta tasapäistämistä se oli jo peruskoulun alkuaikoina, samat kokemukset itsellä 1970-luvulta
Jos jokainen lapsi tekee niitä tehtäviä omaan tahtiinsa niin mihin tahtiin se opettajan pitäisi opettaa. Siellä luokassa kun on se parikymmentä muutakin kuin sinun kullannuppusi.
Yleensä kirjoissa on kirjan lopussa erikseen merkattuja lisätehtäviä tai sitten voi tehdä tekemättä jääneitä tehtäviä kirjan alkupuolelta. Jonkinmoinen piirustusvihkokin varmaan löytyy pulpetista.
Pulpettiin valmiiksi lisätehtäväkirja? Ehdota että ostat itse.
Tämä on jännä juttu: osata ei saa, oppiminen ei ole mukavaa, älä missään nimessä osoita, että osaat enemmän kuin muut ja jos et vielä osaa, niin kovasti opettelet.
Opettaja toimi täsmälleen kuten on ohjeistettu eli kukaan ei saa osoittaa osaavansa, arvokkain oppilas on se osaamaton, joka tarvitsee apua kaikkeen. Jos osaaja tekee liikaa tehtäviä, siitä tulee huomauttaa ja selittää, että et voi osata, koska en ole opettanut. Oppiminen on siis vahvasti sidottu aikuiseen, ei omaan ajatteluun.
Harmi, että koulussa ei voida eriyttää osaajille omaa opetusta, jolloin he voisivat edetä omassa tahdissaan ja nauttia oppimisesta. Nyt heille kerrotaan monin eri tavoin, että älä viitsi, et kuulu ryhmään, jos jo osaat. Häiriköi mieluummin, sillä tavalla saadaan aikaiseksi vähän säpinää.
Ihan normaalia, että opettaja laittoi viestiä asiasta. Ei hän sitä ilkeyttään tehnyt, vaan siksi, että asia käytäisiin lapsen kanssa läpi kotona, jotta lapsi ei jatkossa tekisi niin. Wilmassa on paljon ehkä aikuisista turhalta tuntuvia asioita, mutta osaksi opettaja laittaa ne sinne itsensä takia. Omakin lapseni saa välillä ihan turhanpäiväiseltä tuntuvia viestejä mutta kai niihin jokin syy aina on.
Melkein aina etukäteen tehdyt tehtävät ovat väärin ja toinen syy on oppiminen.
Opitun asian kertaaminen tarvitaan oppimiskokemuksen vahvistamiseen. Eli toistoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi kyynel nyt taas. Opettaja on varmaan ihan rauhallisesti asian oppilaalle sanonut ja sillä piste. Kuka on muka sanonut, että nyt on tapahtunut kauhea juttu? Tuskin opettaja. Mitä muuta ope olisi voinut tehdä kuin vastaisuuden varalle sanoa? Yli 20 oppilaan ryhmässä on tilanne ihan aina se, että kun osa on tehnyt koko tehtävän, osa vasta aloittelee. Opettaja etenee keskiarvon mukaan. Semmoista se on. Älä turhaan itse tee aiheesta valtavaa numeroa.
Mutta onko paras keino tosiaan hoitaa se asia niin, että tokaluokkalaiselle jää tosiaan se käsitys, että hän toimi väärin tehdessään tehtäviä eteenpäin?
öö joo koska hän teki väärin. asia on taatusti kerrottu aiemmin ja vaikea kuvitella opettajan olleen erityisen tyly. Taitaa lapsen versioissa olla nyt vähän värikynää.
Minulle on huomautettu samasta asiasta aikoinaan 1980-luvulla. En ymmärtänyt silloin, enkä ymmärrä nyt, miksi oppimisen into tukahdutetaan silloin kun sitä on.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on jännä juttu: osata ei saa, oppiminen ei ole mukavaa, älä missään nimessä osoita, että osaat enemmän kuin muut ja jos et vielä osaa, niin kovasti opettelet.
Opettaja toimi täsmälleen kuten on ohjeistettu eli kukaan ei saa osoittaa osaavansa, arvokkain oppilas on se osaamaton, joka tarvitsee apua kaikkeen. Jos osaaja tekee liikaa tehtäviä, siitä tulee huomauttaa ja selittää, että et voi osata, koska en ole opettanut. Oppiminen on siis vahvasti sidottu aikuiseen, ei omaan ajatteluun.
Harmi, että koulussa ei voida eriyttää osaajille omaa opetusta, jolloin he voisivat edetä omassa tahdissaan ja nauttia oppimisesta. Nyt heille kerrotaan monin eri tavoin, että älä viitsi, et kuulu ryhmään, jos jo osaat. Häiriköi mieluummin, sillä tavalla saadaan aikaiseksi vähän säpinää.
Opettaja toimii opetussuunnitelman mukaisesti ja jos joku lapsi tekee tunnilla tehtävät nopeasti, niin hän saa sitten lisätehtäviä.
Nyt sillä lapsella on sitten tylsää seuraavilla tunneilla. Tehtäviä ei ole tarkoitus tehdä eteenpäin itsenäisesti
Pyydä opettajaa laittamaan valmiiksi lisätehtävä-monisteita jonnekkin sivupöydälle.
Nykyopettaja kyllä osaa eriyttää myös ylöspäin, mutta ehkä hän ei nyt osannut varautua.
Ihan samaa meininkiä oli jo silloin kun aloitin koulun 90-luvun lopulla. Tosin tämä myös riippuu paljon opettajasta. Aluksi meillä oli opettaja jonka tunneilla piti istua selkä suorana tekemättä mitään jos sattui saamaan tehtävät valmiiksi. Vaikka tuntia olisi ollut puolet jäljellä. Jos erehtyi valittamaan, että ei ole mitään tekemistä, niin opettaja laittoi laskemaan minuutteja kellosta. Muistan tahallani viivytelleeni tehtävien valmiiksi saamista, esimerkiksi kumittamalla laskut tai lauseet pariin kertaan, jotten olisi joutunut kuulemaan opettajan valituksia.
Onneksi meillä vaihtui opettaja ja uusi opettaja tarjosi heti lisätehtävämonisteita ja lisätehtäväkirjoja. Tämä opettaja ei myöskään koskaan torunut siitä että sai tehtävät valmiiksi kesken tunnin. Päinvastoin, hän kannusti ja tsemppasi.
Miettikääpä tilannetta, jossa lapsi saisi tehdä kirjaa vapaasti eteenpäin. Suuri osa oppilaista tekisi niin. Suuri osa ei tietäisi, mitä pitää tehdä, koska asiaa ei ole opetettu. Tehtävät olisi tehty miten sattuu ja mistä sattuu. Ei mitään järkeä. Mieluummin tehdään lisätehtäviä, joissa on jo opetettujen asioiden tehtäviä. Ja vaikka ap:n lapsi onkin ihmelapsi, hänellä ei silti ole erityisoikeuksia. Ja, hyvä ap, lapsesi ei mene rikki siitä, että hänelle kerrotaan, mitä tehdään ja mitä ei. T: opettaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi kyynel nyt taas. Opettaja on varmaan ihan rauhallisesti asian oppilaalle sanonut ja sillä piste. Kuka on muka sanonut, että nyt on tapahtunut kauhea juttu? Tuskin opettaja. Mitä muuta ope olisi voinut tehdä kuin vastaisuuden varalle sanoa? Yli 20 oppilaan ryhmässä on tilanne ihan aina se, että kun osa on tehnyt koko tehtävän, osa vasta aloittelee. Opettaja etenee keskiarvon mukaan. Semmoista se on. Älä turhaan itse tee aiheesta valtavaa numeroa.
Mutta onko paras keino tosiaan hoitaa se asia niin, että tokaluokkalaiselle jää tosiaan se käsitys, että hän toimi väärin tehdessään tehtäviä eteenpäin?
Kyllä hän toimi väärin, jos ei ollut lupa tehdä niitä. Ei mielestäni kuitenkaan paha rike.
Mitä ope vastasi sun kyselyyn asiasta?