Lapsi oli itse tehnyt parista kirjasta tehtäviä eteenpäin, opettaja huomautti asiasta
Lapsi oli siis innoissaan tehnyt sekä matikankirjastaan että äidinkielen tehtäväkirjastaan. Kertoi, että kun tunnilla oli saanut tehtävät jo valmiiksi mutta piti vielä odotella silloin neuvovaa opettajaa vielä tarkastamaan ne, niin hän oli sitten tehnyt kirjojen seuraavilta sivuilta tehtäviä, kun ei ollut muutakaan tekemistä. Tämä oli siis tapahtunut tällä viikolla.
Asiasta oli laitettu viesti ja opettaja oli huomauttanut asiasta lapselle. Viestissä toivottiin, ettei tehtäviä tehtäisi itsenäisesti eteenpäin siitä asiasta missä ollaan, koska on tarkoituksena, että kirjoissa edetään opettajan johdolla suunnitelman mukaan asiasta toiseen. Ilmeisesti opettaja oli myös koulussa huomauttanut lapselle asiasta samoin, koska lapselle oli jäänyt se käsitys, että niitä tehtäviä ei olisi missään nimessä saanut tehdä enempää sieltä kirjasta.
Itselläni on kuitenkin aika ristiriitaiset ajatukset. Siis totta kai ymmärrän, että opettajalla on omat suunnitelmansa, minkä mukaan opetuksessa edetään. Ymmärrän siis periaatteessa opettajan perustelun siitä, että kirjoissakin pitäisi edetä samaan tahtiin ryhmässä. Mutta kuitenkin olen sitä mieltä, että ei tuo mitä lapsi teki nyt niin kauhea asia ollut. Lapsi teki tehtäviä, koska oli innostunut oppimisesta? Yritin kyllä selittää lapselle kotona, että ei asia ole niin vakava, eikä oikeastaan ollut tehnyt mitään väärää. Että ne asiat kyllä oltaisiin opeteltu varmasti myöhemminkin ja myös tehtävät tehty silloin, joten mitään suurta vahinkoa ei ole tapahtunut. Ja että opettajaa itseään nyt varmaan harmitti se, että hän ei ehtinyt niitä asioita vielä opettaa. Silti lapselle tuntuu jääneen mielikuva siitä, että hän toimi väärin.
Onko muut saaneet huomautuksia samoista asioista? Mitä tapahtui?
Kommentit (354)
No voi elämä. Tuskin se opettaja on huutanut lapselle kitarisat vilkkuen vaan on ihan rauhallisesti selittänyt, että niitä seuraavien kappaleiden tehtäviä ei saa vielä tehdä. Toki olisi kiva jos keksisi lisätehtäviä ja ehdottakaa te vanhemmat opettajalle, että nyt voisitte vaikka kotoa käsin hankkia jotain tehtävävihkoja yms., ettei tule tylsää. Ei se ole luovuuden tappamista ja tasapäistämistä, että noudatetaan ohjeita, kun ne eivät edes ole mitään mielivaltaisia vaan ihan järkeviä. Koeta ap saada lapsi oppimaan, että kaikki ihan asiallinen neuvominen ja ohjeistaminen ei ole ahdistavaa ja tarkoita sitä, että ope ei nyt pidä lapsesta. Olin itse tosi herkkä lapsi ja muistan yhdenkin kesän, kun KOKO KESÄN stressasin sitä, että matikan vihko olisi pitänyt jättää kouluun ja minä vein sen mukaan! Siis mietin rimpsuja millä selitän asian opettajalle. Aivan sairasta. Jos tähän olisi vielä lisätty hössöttävä äiti, joka olisi silittänyt päätäni ja nimenomaan selittänyt, että tämä oli nyt opettajan vika, niin ei hyvänen aika mitä minusta olisi tullut. Nyt ehkä jotenkin täyspäinen :)
Tuskinpa kukaan, joka ei ole ollut opettajana, voi kuvitella, miten hektinen se tilanne luokassa voi olla. Muutama ei etene ollenkaan, vaan tuijottaa tai värittelee peukalon kynttä, muutama kiipii pitkin seiniä, muutama kiljuu apua, muutama kiljuu, että on jo valmis jne. Siinä ope sitten pyörii. Ja vanhemmat ihmettelee, miksi ei ope auta tai miksi ei ollut salamannopeasti lisätehtäviä antaa tai miksi ei oteta Simopetterin adhd-diagnoosia huomioon ja miksi ei ollut tukea kielitaidottomalle. Lopuksi vielä syytetään tasapäistämisestä ja oppimisinnon tukahduttamisesta.
Mun lapsillani 2010-20-luvuilla on ollut alaluokilla pulpettikirjoja, lisätehtäviä, piirustusvihkoja ja jopa ylemmän luokka-asteen matematiikan kirjat omiensa rinnalla.
Jos lapseni tuon kaiken eriytysmateriaalin jälkeen olisivat tehneet sellaisia tehtäviä, joita ei vielä olisi tarkoitus tehdä, olisin pikkuisen huolestunut, että ovatko he ymmärtämättömiä vai kurittomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi kyynel nyt taas. Opettaja on varmaan ihan rauhallisesti asian oppilaalle sanonut ja sillä piste. Kuka on muka sanonut, että nyt on tapahtunut kauhea juttu? Tuskin opettaja. Mitä muuta ope olisi voinut tehdä kuin vastaisuuden varalle sanoa? Yli 20 oppilaan ryhmässä on tilanne ihan aina se, että kun osa on tehnyt koko tehtävän, osa vasta aloittelee. Opettaja etenee keskiarvon mukaan. Semmoista se on. Älä turhaan itse tee aiheesta valtavaa numeroa.
Mutta onko paras keino tosiaan hoitaa se asia niin, että tokaluokkalaiselle jää tosiaan se käsitys, että hän toimi väärin tehdessään tehtäviä eteenpäin?
No hänhän toimi.
Olen itse opettaja ja ei se homma isossa ryhmässä vaan voi mennä niin, että oppilas itse päättää, mitä tehtäviä tekee ja missä järjestyksessä. Opettaja on tämän nyt kertonut ja selittänyt. Mitä hän muuta olisi voinut?
Jos tämä tilanne on toistuva, opettaja voi antaa samasta aiheesta lisätehtäviä. Niitä kannattaa pyytää sen sijaan, että tekee randomisti tehtäviä. Oppilaalla voi olla omaa lukemista mukana tai hän voi vaikka tehdä läksyjä tms. odotellessaan.
Sellaista se nyt elämässä on, että joskus joku sanoo, että ei näin vaan noin ja sen kanssa on opittava elämään. Ei se ole mikään maailmanloppu.
Lapsi oli kyllä aluksi tehnyt ihan niitä tehtäviä mitä pitikin. Sen sijaan, kun nämäkin tehtävät oli loppuneet, lapsi oli kysynyt opettajaa tarkistamaan, mutta opettaja oli käskenyt vaan vieläkin odottaa. Lapsi kertoi odottaneensa jonkin aikaa, mutta sitten ajatellut, että voisi tehdä seuraavaa sivua odotellessa.
Eikö se olisi kuitenkin opettajan homma tarjota niitä lisätehtäviä?
Kai opettajalla on sekin tuntisuunnitelmassa, mitä tehdään, jos vaikka puolet luokasta saa tehtävät ja lisätehtävät valmiiksi ennen muita?
Vai pitääkö tosiaan alkaa pakata itse lapselle mukaan jotain lisätehtäväkirjoja kouluun. Niihinkin pitänee pyytää opettajan lupa?
Siis sun lapsi sai selkeän ohjeen suoraan opettajalta mutta ei halunnut sitä noudattaa, ihan syystä opettaja sanoi. Tekemällä tehtäviä eteenpäin itsenäisesti lapsi korjaa tylsyysongelman todella lyhytnäköisesti (kuten lapsi tekee, lapsi ei osaa ajatella seurauksia mutta kai vanhempi asian ymmärtää?) koska tuosta seuraa vaan se, että ensi tunnilla lapsella on tunnin alusta asti tylsää kun on jo tehnyt tehtävät. Odottaminen ja ohjeiden noudattaminen on tärkeitä opittavia asioita alkuopetuksessa ja sun lapselta ne ei vielä suju, tsemppiä opetteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettaja saa palkan ryhmän opettamisesta, ei siitä, että hänellä on luokassa 25 eri suunnitelman mukaan etenevää lumihiutaletta. Jos haluatte muutosta, vaatikaa pienempiä luokkakokoja ja tasoryhmät takaisin.
Jos olet yksi 25:stä äärimmäisen heterogeenisessä ryhmässä, joudut todennäköisesti joko kiirehtimään tai odottamaan. Ja sitä elämä tulee monesti olemaan aikuisenakin. Pitää sopeutua tilanteeseen ja ryhmään.
Siis minä kyllä ihan mielelläni vaikka itse hankin lapselle niitä lisätehtäväkirjoja tai lukukirjoja, jos vaan lapsi saa niitä siellä koulussa sitten käyttää.
Totta kai ymmärrän, että opettajalla on koko ryhmä opetettavana ja että opettaja ei voi olla kaikkien luona yhtäaikaa. Mutta aika turhalta tuntuu se, että osa lapsista aina odottelisi puolet tunnista peukaloitaan pyöritellen, kun ei ole enää muuta tekemistä, kun ovat saaneet jo kaiken valmiiksi.
tuskinpa niitä lisätehtäviäkään saa lapsen mukaan laittaa. opettaja takavarikoi ne kuitenkin kun veeti-pietarille tulee paha mieli kun näkee että joku muu tekee eri tehtäviä kuin hän. lukukirjatkin takavarikoidaan muilta oppilailta, koska pirkko-kerttuli ei osaa vielä lukea ja se että muut lukee jotain omia kirjojaan häiritsee hänen keskittymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikääpä tilannetta, jossa lapsi saisi tehdä kirjaa vapaasti eteenpäin. Suuri osa oppilaista tekisi niin. Suuri osa ei tietäisi, mitä pitää tehdä, koska asiaa ei ole opetettu. Tehtävät olisi tehty miten sattuu ja mistä sattuu. Ei mitään järkeä. Mieluummin tehdään lisätehtäviä, joissa on jo opetettujen asioiden tehtäviä. Ja vaikka ap:n lapsi onkin ihmelapsi, hänellä ei silti ole erityisoikeuksia. Ja, hyvä ap, lapsesi ei mene rikki siitä, että hänelle kerrotaan, mitä tehdään ja mitä ei. T: opettaja
Ja vielä lisäksi: jos lasten antaa tehdä tehtäviä eteenpäin ja he saavat/ hakevat sillä huomiota, niin koko tehtävien teko karkaa kontrollista. Usein myös vanhemmat kehuskelevat sillä, kuinka ihmelapsensa teki pitkästyttyään puoli matikan kirjaa muita odotellessaan. Lapset kyllä ymmärtävät sen, kun vanhempansa ylpeilevät tällaisella 'vallattomuudella'.
Ope voi myös kokemuksesta tietää, että joku tehtävä on huonosti suunniteltu, ja että se johdattelee lapsia tekemään siinä vaiheessa vääriä johtopäätöksiä, tai vaan ymmärtämään tehtävän väärin. Siis näitäkin tehtäviä on. Kaikki harjoitukset eivät ole täydellisiä tai loogisessa järjestyksessä vain siksi että ovat kirjassa. Ope voi haluta muokata niitä ryhmälleen sopivaksi, ja siksi edetä yhdessä. t.: toinen ope
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsillani 2010-20-luvuilla on ollut alaluokilla pulpettikirjoja, lisätehtäviä, piirustusvihkoja ja jopa ylemmän luokka-asteen matematiikan kirjat omiensa rinnalla.
Jos lapseni tuon kaiken eriytysmateriaalin jälkeen olisivat tehneet sellaisia tehtäviä, joita ei vielä olisi tarkoitus tehdä, olisin pikkuisen huolestunut, että ovatko he ymmärtämättömiä vai kurittomia.
Voi olisipa meidänkin lapsilla ollut tuollaista lisätehtävämateriaalia. Mutta eipä ollut.
Tunnen tuon opettajan. Hänellä on paha virtsankarkailuongelma.
Meillä on ollut vähän samaa nyt, kun opettaja vaihtui. Aiemman opettajan kanssa saivat edetä omaa tahtia, kunhan vaan opettaja tarkistaa tehtävät jossain välissä. Lapseni teki matikassa tokalla sekä tokan että kolmannen luokan kirjan.
Uuden opettajan kanssa tehdään kaikki samaa tahtia tehtäviä. Ja ensimmäisellä viikolla tuli kahdet valitukset, kun lapsi oli tehnyt huvikseen extraa. Lapsi siis nyt kolmannella ja tekee uudestaan sitä matikan kirjaa, jonka jo viime vuonna sai tehtyä. Opettaja ei tajua eriyttämisestä mitään. Sen mielestä on ihan ok tankata ne jo opetellut tehtävät uudelleen tänä vuonna. Lapsi kuoli tylsyyteen ja kiukutteli kouluunmenosta joka hemmetin aamu.
Soitin sekä erityisopettajalle että rehtorille, että saatiin eriyttäminen kuntoon. Nyt lapsi saa tehdä matikka-diplomia ja netin oppimisportaalista tehtäviä, kun on saanut päivän tehtävät valmiiksi. Äikässä saa lukea kirjaa, kun on tehnyt tehtävät. Tätä mallia menty nyt viikko ja nyt loppuviikosta huomasi, että koulumotivaatio on jo vähän parantunut. Kertoo innoissaan mitä kaikkea on saanut tehtyä ja oppinut.
Siis eikö sun mielestä ap se opettaja olisi saanut sanoa asiasta ollenkaan, vai mikä tässä nyt oli vääryys? Osaat varmaan kuvitella mikä kaaos siitä syntyy, jos kaikki innokkaat pikkukoululaiset tekee tehtäviä omassa tahdissaan miten sattuu, ja niitä sitten korjaillaan ja yritetään opettaa oikein myöhemmin. En oikein ymmärrä miksi lasta ei saa koulussa ohjeistaa tekemään tehtäviä oikein. Vai onko se ainoastaan sinun lapsesi jolla ei pitäisi olla sääntöjä, koska hän on paljon parempi kuin muut?
Vierailija kirjoitti:
Miettikääpä tilannetta, jossa lapsi saisi tehdä kirjaa vapaasti eteenpäin. Suuri osa oppilaista tekisi niin. Suuri osa ei tietäisi, mitä pitää tehdä, koska asiaa ei ole opetettu. Tehtävät olisi tehty miten sattuu ja mistä sattuu. Ei mitään järkeä. Mieluummin tehdään lisätehtäviä, joissa on jo opetettujen asioiden tehtäviä. Ja vaikka ap:n lapsi onkin ihmelapsi, hänellä ei silti ole erityisoikeuksia. Ja, hyvä ap, lapsesi ei mene rikki siitä, että hänelle kerrotaan, mitä tehdään ja mitä ei. T: opettaja
Tuo nyt on selvää, ettei kirjassa saa edetä asioihin, joita ei ole vielä opetettu.
Kyllä opettajan pitäisi tuntia suunnitellessa varautua siihen, että osa oppilaista tekee tehtävät nopeammin kuin se porukan hitain. Eli pitää varata lisätehtäviä, joita saa tehdä he, jotka kerkeävät tehdä perustehtävät ennen tunnin loppua. Jos ei kirjassa ole lisätehtäviä (matematiikan kirjoissa ainakin on), niin sitten pitää varata kirjan ulkopuolisia lisätehtäviä.
Pieni koululainen alkaa häiritsemään muiden työskentelyä, jos hänellä ei ole mitään järkevää tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi kyynel nyt taas. Opettaja on varmaan ihan rauhallisesti asian oppilaalle sanonut ja sillä piste. Kuka on muka sanonut, että nyt on tapahtunut kauhea juttu? Tuskin opettaja. Mitä muuta ope olisi voinut tehdä kuin vastaisuuden varalle sanoa? Yli 20 oppilaan ryhmässä on tilanne ihan aina se, että kun osa on tehnyt koko tehtävän, osa vasta aloittelee. Opettaja etenee keskiarvon mukaan. Semmoista se on. Älä turhaan itse tee aiheesta valtavaa numeroa.
Mutta onko paras keino tosiaan hoitaa se asia niin, että tokaluokkalaiselle jää tosiaan se käsitys, että hän toimi väärin tehdessään tehtäviä eteenpäin?
No hänhän toimi.
Olen itse opettaja ja ei se homma isossa ryhmässä vaan voi mennä niin, että oppilas itse päättää, mitä tehtäviä tekee ja missä järjestyksessä. Opettaja on tämän nyt kertonut ja selittänyt. Mitä hän muuta olisi voinut?
Jos tämä tilanne on toistuva, opettaja voi antaa samasta aiheesta lisätehtäviä. Niitä kannattaa pyytää sen sijaan, että tekee randomisti tehtäviä. Oppilaalla voi olla omaa lukemista mukana tai hän voi vaikka tehdä läksyjä tms. odotellessaan.
Sellaista se nyt elämässä on, että joskus joku sanoo, että ei näin vaan noin ja sen kanssa on opittava elämään. Ei se ole mikään maailmanloppu.
Lapsi oli kyllä aluksi tehnyt ihan niitä tehtäviä mitä pitikin. Sen sijaan, kun nämäkin tehtävät oli loppuneet, lapsi oli kysynyt opettajaa tarkistamaan, mutta opettaja oli käskenyt vaan vieläkin odottaa. Lapsi kertoi odottaneensa jonkin aikaa, mutta sitten ajatellut, että voisi tehdä seuraavaa sivua odotellessa.
Eikö se olisi kuitenkin opettajan homma tarjota niitä lisätehtäviä?
Kai opettajalla on sekin tuntisuunnitelmassa, mitä tehdään, jos vaikka puolet luokasta saa tehtävät ja lisätehtävät valmiiksi ennen muita?
Vai pitääkö tosiaan alkaa pakata itse lapselle mukaan jotain lisätehtäväkirjoja kouluun. Niihinkin pitänee pyytää opettajan lupa?
Siis sun lapsi sai selkeän ohjeen suoraan opettajalta mutta ei halunnut sitä noudattaa, ihan syystä opettaja sanoi. Tekemällä tehtäviä eteenpäin itsenäisesti lapsi korjaa tylsyysongelman todella lyhytnäköisesti (kuten lapsi tekee, lapsi ei osaa ajatella seurauksia mutta kai vanhempi asian ymmärtää?) koska tuosta seuraa vaan se, että ensi tunnilla lapsella on tunnin alusta asti tylsää kun on jo tehnyt tehtävät. Odottaminen ja ohjeiden noudattaminen on tärkeitä opittavia asioita alkuopetuksessa ja sun lapselta ne ei vielä suju, tsemppiä opetteluun.
En tietenkään tiedä, miten kauan lapsi oli todellisuudessa odottanut opettajaa tarkistamaan tehtäviä, mutta koska lapsi on aika kärsivällinen odottaja noin yleensä, niin oletan kyllä lapsen melko kauan odottaneen.
Tietenkin esimerkiksi oman vuoron odottaminen ja ohjeiden noudattaminen kuuluu kouluun. Mutta onko se nyt ihan tarkoituksenmukaista, että ne ekana tehtävät valmiiksi saaneet, usein vieläpä samat, oppilaat aina vaan odottaa vaikka puolet tunnista? Eikö tuota aikaa voisi ainakin osaksi käyttää johonkin vähän kehittävämpään? Vaikka niihin lisätehtäviin.
Opettajalta tyhmää toimintaa. Jos olisi fiksu opettaja, olisi sanonut lapselle että hienoa nähdä että olet innostunut ja jos saat tehtävät valmiiksi niin voit käydä pöydältä hakemassa lisätehtävän. Näin lapsella on tekemistä ja opettaja voi keskittyä opettamiseen. Lapsen intoa ei tapeta vaan tuetaan ja haastetaan. Siis voi pyhä yksinkertaisuus..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettaja saa palkan ryhmän opettamisesta, ei siitä, että hänellä on luokassa 25 eri suunnitelman mukaan etenevää lumihiutaletta. Jos haluatte muutosta, vaatikaa pienempiä luokkakokoja ja tasoryhmät takaisin.
Jos olet yksi 25:stä äärimmäisen heterogeenisessä ryhmässä, joudut todennäköisesti joko kiirehtimään tai odottamaan. Ja sitä elämä tulee monesti olemaan aikuisenakin. Pitää sopeutua tilanteeseen ja ryhmään.
Siis minä kyllä ihan mielelläni vaikka itse hankin lapselle niitä lisätehtäväkirjoja tai lukukirjoja, jos vaan lapsi saa niitä siellä koulussa sitten käyttää.
Totta kai ymmärrän, että opettajalla on koko ryhmä opetettavana ja että opettaja ei voi olla kaikkien luona yhtäaikaa. Mutta aika turhalta tuntuu se, että osa lapsista aina odottelisi puolet tunnista peukaloitaan pyöritellen, kun ei ole enää muuta tekemistä, kun ovat saaneet jo kaiken valmiiksi.
tuskinpa niitä lisätehtäviäkään saa lapsen mukaan laittaa. opettaja takavarikoi ne kuitenkin kun veeti-pietarille tulee paha mieli kun näkee että joku muu tekee eri tehtäviä kuin hän. lukukirjatkin takavarikoidaan muilta oppilailta, koska pirkko-kerttuli ei osaa vielä lukea ja se että muut lukee jotain omia kirjojaan häiritsee hänen keskittymistä.
yhdessäkään luokassa ei taatusti nopeimmilta oteta lisätehtäviä pois tai pulpettikirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö sun mielestä ap se opettaja olisi saanut sanoa asiasta ollenkaan, vai mikä tässä nyt oli vääryys? Osaat varmaan kuvitella mikä kaaos siitä syntyy, jos kaikki innokkaat pikkukoululaiset tekee tehtäviä omassa tahdissaan miten sattuu, ja niitä sitten korjaillaan ja yritetään opettaa oikein myöhemmin. En oikein ymmärrä miksi lasta ei saa koulussa ohjeistaa tekemään tehtäviä oikein. Vai onko se ainoastaan sinun lapsesi jolla ei pitäisi olla sääntöjä, koska hän on paljon parempi kuin muut?
Sen huomauttamisen olisi ehkä voinut hoitaa hieman toisin. Esimerkiksi tarjoamalla niitä lisätehtäviä joko koulun puolesta tai vaikka ihan sitten pyytää meiltä kotoa laittamaan lapsen mukaan jotain lisätehtäviä, jos koululla ei ole resursseja.
Nyt huolestuttaa eniten se että lapsi sanoi, ettei ehkä enää tykkääkään matikasta.
Tarkistin ne lapsen itse tekemät tehtävät, olivat kyllä ihan oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän asia ole käsitelty jo lapsesi kanssa ja seuraavalla kerralla hän osaa pyytää lisätehtäviä. En tunne opettajaa, jolla ei olisi valmiina lisätehtäviä kopioituna, koska aina joku oppilas on muita nopeammin valmiina. Tämä on ihan normaali käytäntö joka koulussa.
Mun poika teki joka syksy ekalla enkun tunnilla kaikki kirjan tehtävät. Ja kaikki aina oikein. Yläasteelle kun meni, enkun opettaja kysyi, onko englanti pojan äidinkieli. Ei ollut eikä poika ollut silloin käynyt vielä edes ulkomaillakaan.
Kouluissa onkin asiat sitten yllättävän hyvin, jos opettajilla on aikaa valittaa tuollaisesta. Se tehtäviä tekevä oppilashan on ihan hiljaa eikä häiritse ketään.
Hohhoijaa. Olin itse 70-luvulla alkuopetuksessa 30 oppilaan ryhmässä. Ei tullut kenellekään mieleen ruveta vaatimaan omaa ohjelmaa. En mennyt rikki, vaikka joskus odottelin, ja jatkoin aikanaan yliopistoon.
Nyt on kaikenlaista tukea ja eriyttämistä ja lisätehtäviä jne. Samaan aikaan oppimistulokset huononevat jatkuvasti. Lapset ovat äärimmäisen itsekeskeisiä ja kyvyttömiä odottamaan ja sopeutumaan.