Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kauppalehti: Sähköauton kalliimpi hankintahinta kompensoituu vasta 41 vuodessa jos ajaa vähemmän

Vierailija
26.07.2022 |

"Kun vuosittaiset ajot jäävät 5 000 kilometriin, takaisinmaksu tapahtuu hitaimmillaan noin 41 vuodessa."

10tkm ajollakin siis saa päälle 20 vuotta odottaa ennen kuin bensakuluissa alkaa säästämään.

Toki eroavaisuuksia eri mallien välillä mutta Kauppalehden mukaan 41 vuotta mahdollista. Tämä tutkimus siis toukokuussa julkaistu ennen sähkön hinnan hurjaa nousua.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nain-monta-vuotta-sahkoautoa-on-ajet…

Kommentit (173)

Vierailija
1/173 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköautoilijat tykkää keskimääräisyyksistä, niin tuo 10tkm on melkeinpä se mitä bensamoottoreilla keskimäärin ajetaan vuodessa.

Vierailija
2/173 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköskootteri. Työn puolesta pitää Micraa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/173 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköautoilijat tykkää keskimääräisyyksistä, niin tuo 10tkm on melkeinpä se mitä bensamoottoreilla keskimäärin ajetaan vuodessa.

Niinpä, aina tulee se "40km päivässä keskiverto ajo" :D

Mutta 10tkm taitaa olla lähellä keskiverto ajoa vuodessa ja siinäkin voi 20 vuotta kestää ennen kuin sähköautolla säästää bensakuluissa vastaavaan bensaan verrattuna, hieman mallista riippuen.

Vierailija
4/173 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka hitto ajaa vain 5000km vuodessa. Vuokra-auto tulisi halvemmaksi.

Vierailija
5/173 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän nämä kiinalaiset energiaviritykset koskaan kestä niin kauaa, että maksaisivat itsensä takaisin.

Vierailija
6/173 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka hitto ajaa vain 5000km vuodessa. Vuokra-auto tulisi halvemmaksi.

Itse olen ajanut 5tkm/v sen jälkeen kun etätyöt alkoi koronan takia.

Nyt tiedät itsekin että puhut höpöjä, vuokra auto muka tulisi halvemmaksi :D

Ajan yleensä viikonlopuksi 35km päähän, pari kertaa vuodessa käyn lapissa. Vuokra-auto ei todellakaan tule halvemmaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/173 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköautoilijat tykkää keskimääräisyyksistä, niin tuo 10tkm on melkeinpä se mitä bensamoottoreilla keskimäärin ajetaan vuodessa.

Niinpä, aina tulee se "40km päivässä keskiverto ajo" :D

Mutta 10tkm taitaa olla lähellä keskiverto ajoa vuodessa ja siinäkin voi 20 vuotta kestää ennen kuin sähköautolla säästää bensakuluissa vastaavaan bensaan verrattuna, hieman mallista riippuen.

Keskimäärin olutta kuluu 0.22 litraa päivässä, arvaa onko hankalaa mennä sähköautoilijan kanssa baariin :D

Vierailija
8/173 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka hitto ajaa vain 5000km vuodessa. Vuokra-auto tulisi halvemmaksi.

Minä, ja tarvin auto 2 kertaa viikossa. Isoja ostoksia en ala kävellen kilomtrejä raahaamaan. Kerran viikossa käyn myös iäkkäiden vanhempi luona lähikunnassa mihin ei julkisilla pääse varsinkaan viikonloppuisin.

Joutuisin siis vuokraamaan auton 2 kertaa viikossa näille 5000km/vuosi ajoilleni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/173 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja entäs kun yleisin suomalaisten auto on n. 3000 euron arvoinen, sähköauto yli kymmenkertainen hinnaltaan, akusto ei kestä edes sitä kahtakymmentä vuotta!

Vierailija
10/173 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fakta on että shköautopakutus vie ennennäkemättömään tuhoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/173 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehköhän vähän ajaavan kannata ostaa ladattavan hybridin.

Vierailija
12/173 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taitaa nyt tulla 2500 km vuodessa...vuokra-auto nyt ei oikein palvele tarpeita kun ajo on satunnaista ja vaihtelevaa luonteeltaan.  Julkisen liikenteen olemattomuuden takia auto vaan on varalta oltava.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/173 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja entäs kun yleisin suomalaisten auto on n. 3000 euron arvoinen, sähköauto yli kymmenkertainen hinnaltaan, akusto ei kestä edes sitä kahtakymmentä vuotta!

Akkutakuu on 8 vuotta. Jos akuston joutuu vaihtamaan takuun jälkeen, kaikki laskennat edullisuudesta kusee.

Vierailija
14/173 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ainakin kulut putosivat reilusti. Edellinen auto oli 50k€  arvoinen bensa ja nykyinen 50k€ arvoinen sähkö. Ajoa tulee reilut 20 000 km/vuosi.

Sähköllä ajaminen on kuukausitasolla noin 150€ halvempaa näillä hinnoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/173 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin vähillä ajoilla kannattaa jo harkita vain taksin käyttöä.

Vierailija
16/173 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

5000 km vuodessa ajava ei tarvitse autoa ollenkaan.

Jotain sähköautovihaa taas halutaan nostaa!

Vierailija
17/173 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja entäs kun yleisin suomalaisten auto on n. 3000 euron arvoinen, sähköauto yli kymmenkertainen hinnaltaan, akusto ei kestä edes sitä kahtakymmentä vuotta!

Akkutakuu on 8 vuotta. Jos akuston joutuu vaihtamaan takuun jälkeen, kaikki laskennat edullisuudesta kusee.

Akkutakuut on 5-8 vuotta. Jos kolhit akun siihen isoon pihakiveen, maksat itse, ellei ole riittävän kattavaa vakuutusta. Sähköautojen vakuutukset ovatkin kalliita. 

Vierailija
18/173 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5000 km vuodessa ajava ei tarvitse autoa ollenkaan.

Jotain sähköautovihaa taas halutaan nostaa!

Ei ole sähköautovihaa. Fiksummat vaan tajuaa, mihin tämä sähköautopakotus (v.2035) johtaa. Suuri kusetus.

-sähköauton elinkaari vain puolet dieselauton elinkaaresta (valtava pisneskasvu)

-sähköauto on huomattavan toimintarajoitteinen

-sähköauton vakuutukset ovat kalliimpia

-sähköautoon tarvitaan enemmän oheisvitkuttimia, kuten erimäärä latauskaapeleita ja äppejä = lypsylehmä

-sähköauto on 1,5 kertaa painavampi. Alustaa ja jarruja korjataan enemmän. Maantie tuhoutuu nopeammin. Renkaita kuluu.

-sähköautossa on komponenttien määrä suurempi kuin perinteisessä diesell-autossa. Huolto-ongelmia

-sähköautojen korjaaminen todella kallista ja aikaavievää

-Sähköauto akun valmistaminen on erittäin luontoa tuhoavaan ja saastuttaa ympäristön.

Mutta sähköauto on suurempi ja laajempi pisnes, kaikki voittaa - paitsi yksi.... Siksi tätä lobataan ja pakotetaan. Vety- ja synteettiset polttoaineetkin olisivat tulossa, mutta on kiire tehdä sähköautosta käytännössä ainoa käyttövoima EU:ssa

Vierailija
19/173 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselataava hybridi meni meillä tilaukseen, järkevin kun ei ole edes latausmahdollisuutta. Asuntovalikoimakin kapenee todella paljon jos pitäisi olla latausmahdollisuus.

Vierailija
20/173 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laskin omalla kohdalla että joutuisin maksamaan vaihdossa (bensa -> sähkö ja joutuisin tinkimään yhden kokoluokan) 14 tuhatta ja sähköauto 10 000 kilsalla vuodessa säästäisi noin tonnin vuositasolla. En edes luota sähköautoihin vielä niin paljon että uskoisin niiden välttämättä kestävän 14 vuotta.