Millaisia käytösnumeroita lapsellanne oli koulussa ala-asteella?
Ihmetyttää kun hyvin käyttäytyvä tyttö sai 8 ja tavallinen poika 7?
Kommentit (99)
Tavallinen, hiljainen tyttö: 8-9, superpositiivinen, auttavainen ja sosiaalinen poika 9-10.
Meillä poika sai seiskan, ihmettelen kyllä kun ei ole mitenkään huonokäytöksinen. Kerran pari myöhästynyt.
Vierailija kirjoitti:
Meillä poika sai seiskan, ihmettelen kyllä kun ei ole mitenkään huonokäytöksinen. Kerran pari myöhästynyt.
7=tyydyttävä. Se ei tarkoita, että käyttäytyy huonosti. Huonosti jos käyttäytyy numero on 5 tai 6.
Kannattaa muistaa, että arviointikriteerit ovat muuttuneet. Vielä minun kouluaikanani 90-luvulla lähes kaikki saivat käytöksestä kympin. Nykyisin mennään eri kriteereillä. Ne kriteerit voi lukea koulun opetussuunnitelmasta. 8 on hyvä numero. Samoin vielä 7. Jos sen alle mennään, on ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä poika sai seiskan, ihmettelen kyllä kun ei ole mitenkään huonokäytöksinen. Kerran pari myöhästynyt.
7=tyydyttävä. Se ei tarkoita, että käyttäytyy huonosti. Huonosti jos käyttäytyy numero on 5 tai 6.
Kyllä minusta seiska on huono kun ei ole koskaan ollut puhuttelussa tms käytöksensä takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä poika sai seiskan, ihmettelen kyllä kun ei ole mitenkään huonokäytöksinen. Kerran pari myöhästynyt.
7=tyydyttävä. Se ei tarkoita, että käyttäytyy huonosti. Huonosti jos käyttäytyy numero on 5 tai 6.
Kyllä minusta seiska on huono kun ei ole koskaan ollut puhuttelussa tms käytöksensä takia.
No sinun pitää tutustua arviointikriteereihin. Ei tämä ole mielipideasia. Muista myös, että ajat muuttuu. Ei mennä enää samoilla kriteereillä kuin sinun kouluaikanasi.
10= osallistuu aktiivisesti yhteisiin asioihin, rakentaa yhteisöllisyyttä jne. Se ei siis ole nössöjen numero, vaan niiden jotka toimii oikein eikä vain istu hiljaa.
9 = kiitettävä.
8= hyvä, eli "entinen kymppi", ei aiheuta harmia muttei juurikaan esim. auta toisia oma-aloitteisesti
7= tyydyttävä. Myöhästelyt ja kirjojen unohtelut vaikuttaa tähän.
5 ja 6= ei noudata koulun järjestyssääntöjä ja oppilasta joudutaan ojentamaan usein.
4= vaarallinen itselleen tai muille
Introvertti, hiljainen ja ujo, mutta hyvinkäyttäytyvä ei voi nykykriteerien mukaan saada kiitettävää. Minusta arvioidaan persoonaa eikä käytöstä, mikä on väärin!
Molemmat saivat tänään ysin. Poika hiljainen, hyvin käyttäytyvä. Tyttö rauhallinen, sosiaalinen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä poika sai seiskan, ihmettelen kyllä kun ei ole mitenkään huonokäytöksinen. Kerran pari myöhästynyt.
Tuossapa onkin syy sille arvosanalle. 7 tarkoittaa, että oppilas tarvitsee vielä tukea osatakseen toimia ohjeiden mukaisesti. Myöhästely kielii siitä, että itsenäinen toimiminen vaatii vielä harjoittelua.
Seiska ei ole hyvä käytösnumero vaan kertoo ongelmista mutta myös siitä että pystyy ohjattuna muuttamaan käytöstä. Vitosluokkalaisellamme on tähän asti ollut ysi, nyt tuli kymppi ja ihan tavallisesta hyväkäytösisestä pojasta kyse.
Itse annan seiskan sellaiselle, joka rikkoo yhteisiä sääntöjä silloin tällöin mutta pystyy muuttamaan käytöstään. Kuusi tulee sitten huonokäytöksiselle, viisi täysin toivottomalle. Nelonen on käytännössä olematon eli ei käy koulua.
https://peda.net/laukaa/pops/luku6/6-5
Tuolta voi käydä lukemassa kriteerit. Aika paljon vaaditaan nykyään siihen, että saisi edes 9.
10 saan vaan moottoriturvat jotka kannustaa ja inspiroi muita. Hiljainen hyväkäytöksinen saa aina 8.
Vierailija kirjoitti:
Introvertti, hiljainen ja ujo, mutta hyvinkäyttäytyvä ei voi nykykriteerien mukaan saada kiitettävää. Minusta arvioidaan persoonaa eikä käytöstä, mikä on väärin!
Nykymaailmassa asiat eivät tapahdu itsestään vaan tarvitaan aktiivista osallistumista. Tätä siis opetetaan jo peruskoulussa ja sitä myös arvioidaan. Hiljaiset sivustaseuraajat saavat arvosanan Hyvä. Se ei siis ole huono arvosana vaan hyvä. Ja tämän ovat kasvatusalan ammattilaiset miettineet ja kirjanneet opetussuunitelmaan.
Siitä huolimatta voit ihan vapaasti olla eri mieltä, mielipiteesi vaan on väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Introvertti, hiljainen ja ujo, mutta hyvinkäyttäytyvä ei voi nykykriteerien mukaan saada kiitettävää. Minusta arvioidaan persoonaa eikä käytöstä, mikä on väärin!
Nykymaailmassa asiat eivät tapahdu itsestään vaan tarvitaan aktiivista osallistumista. Tätä siis opetetaan jo peruskoulussa ja sitä myös arvioidaan. Hiljaiset sivustaseuraajat saavat arvosanan Hyvä. Se ei siis ole huono arvosana vaan hyvä. Ja tämän ovat kasvatusalan ammattilaiset miettineet ja kirjanneet opetussuunitelmaan.
Siitä huolimatta voit ihan vapaasti olla eri mieltä, mielipiteesi vaan on väärin.
Opettaja hyvä. Sellaista kuin väärä mielipide ei ole olemassa. Jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseensä ja sinä tai kukaan muukaan kasvatusalan ammattilainen ei ole mikään ylijumala, jolla on valta päättää, mikä näkemys on oikea ja mikä väärä. Ei ne teidän opetussuunnitelmanne aukottomia ole ja niitä saa ja pitääkin kyseenalaistaa. Sehän nyt ei ole millään tasolla tasapuolista kasvattamista, jos opettajan persettä nuolemalla saa 10 ja kiltisti olemalla 8. Missä on se paljon kuulutettu oppilaan huomioinen YKSILÖNÄ?
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Introvertti, hiljainen ja ujo, mutta hyvinkäyttäytyvä ei voi nykykriteerien mukaan saada kiitettävää. Minusta arvioidaan persoonaa eikä käytöstä, mikä on väärin!
Nykymaailmassa asiat eivät tapahdu itsestään vaan tarvitaan aktiivista osallistumista. Tätä siis opetetaan jo peruskoulussa ja sitä myös arvioidaan. Hiljaiset sivustaseuraajat saavat arvosanan Hyvä. Se ei siis ole huono arvosana vaan hyvä. Ja tämän ovat kasvatusalan ammattilaiset miettineet ja kirjanneet opetussuunitelmaan.
Siitä huolimatta voit ihan vapaasti olla eri mieltä, mielipiteesi vaan on väärin.
No eipä ne asiat koskaan ole itsestään tapahtuneet. Eikä introvertti, ujo ja hiljainen ole sama asia kuin avuton. Samoin kuin suuna päänä äänessä oleva ei ole sama asia kuin aktiivinen. Hiljainen sivusta seuraaja osaa monesti huomioida muita paljon paremmin kuin henkilö, jonka kaikki energia menee siihen, että pysyy itse huomioin keskipisteenä. Kovin kieroutunutta, jos itsekkyys nähdään hyveenä ja palkitaan kiitettävällä arvosanalla. Toki nykymaailma on sellainen, että itsekkyys, joka ennen koettiin huonona piirteenä, nähdään etuna ja sen kyllä huomaa.
Vierailija kirjoitti:
10= osallistuu aktiivisesti yhteisiin asioihin, rakentaa yhteisöllisyyttä jne. Se ei siis ole nössöjen numero, vaan niiden jotka toimii oikein eikä vain istu hiljaa.
9 = kiitettävä.
8= hyvä, eli "entinen kymppi", ei aiheuta harmia muttei juurikaan esim. auta toisia oma-aloitteisesti
7= tyydyttävä. Myöhästelyt ja kirjojen unohtelut vaikuttaa tähän.
5 ja 6= ei noudata koulun järjestyssääntöjä ja oppilasta joudutaan ojentamaan usein.
4= vaarallinen itselleen tai muille
Mitä väärää on siinä, ettei ole koko aikaa äänessää, vaan osaa istua hiljaa ja kuunnella?
Nykyään arvostetaan ja ihannoidaan vain suulaita, sosiaalisia ihmisiä. Jos käyttäytyy muita kohtaan rehdisti ja hyvin, on avulias kaikkien kaveri, mutta rauhallinen ja hiljaisempi, ei voi saada ysiä. Todella outoa! Pitäisikö muuttua toiseksi ihmiseksi, mitä oikeasti on? Ei se niin mene
Pelkkiä kymppejä. Siihen aikaan ei kovin helpolla alempaa numeroa pystynyt saamaan. Nykyisin taitaa olla niin, että kymppiä ei juurikaan anneta, koska kukaan ei ole täydellinen. 8 vastaa sanallisena arviona sanaa "hyvä", joten sehän on vallan passeli arvosana hyvin käyttäytyvälle tytölle.