Hei kaikki yh äidit!
Miten te pärjäätte rahallisesti? Minkälaisia tukia saatte? Ja jos on vielä työtön, niin miten sitä pärjää? Meille on miehen kanssa tulossa ero. Ei olla naimisissa ja talo on pelkästään miehen. Mä olen aika rahaton ja varaton. Kokemuksia?
Kommentit (7)
Ero tulossa ja olen vielä vanhempain vapaalla. Työpaikka on, mutta en haluaisi vielä heti vanhempaivapaan jälkeen mennä töihin ts. laittaa niin pientä lasta hoitoon...
Ohkaistahan se elämä on. itse en halunnut sinnitellä vaan menin töihin.
Laittakoon joku tuoreet tiedot omaava euromäärät tähän, mun tiedot on vuodelta 2002.
työmarkkinatuella eli leveiten, nyt minimiäitiyspvärahalla. Euromäärä ei kerro koko totuutta, itsellä esim. on omistusasunto, johon saa asumistukea eri tavoin kuin kerrostalossa olevaan vuokra-asuntoon. Mutta meillä jää lainanlyhennysten jälkeen n 1100€/kk aikusen ja kolmen lapsen tarpeisiin eikä ole raha kesken loppunu. Asennoitumista vaatii ja paljon pitää viittiä tehdä itse että sen summan saa kunnolla riittämään.
tulonsiirrot olivat hoitoraha ja kuntalisä (nettona vajaa 600 eur), lapsilisä yh-korotuksella (146 eur), elatusmaksu 130 euroa ja lisäksi asumislisää vajaa 400 eur (asumiskulut 650 eur).
Nyt töissä ja lapsi pk:ssa eli pärjätään ihan hyvin.
siis ruokaan ja pakollisiin tarvikkeisiin, niihin riittää lapsilisät ihan hyvin, varsinkin kun yh:t saadaan se korotettuna. Ja tuleehan lasten isä toki maksamaan elatusmaksuja.
t. kahden lapsen työtön yh
eilen laskin tulot: lapsilisät n.300e, kotihoidontuki n.460e (ei kuntalisää) ja elatusapu 260e. Lisäksi asumistuki, jonka jälkeen itselleni jää n.150 maksettavaa. Eikä isä ole elareita maksanut lähes vuoteen, eli todella pienellä rahalla eletty. Silti ruokaan ja muuhun elämiseen riittänyt rahat. Sain vihdoin haettua kelan kautta elarit, ja todella kovasti odotan tuota lisärahaa, josta ehkä saisi maksettua vaikkapa muskarin tai muuta kivaa lapsille
Minkä ikäinen teidän lapsi/lapset on?