Miksi lasten polkupyöristä otetaan etujarru pois?
Aivan järjetöntä touhua. Pelkällä takajarrulla polkupyörä pysähtyy todella huonosti. Etujarru on tärkein jarru ihan samalla tavalla kuin autossa ja moottoripyörässä. Pelkkää huuhaata, että etujarrulla voi jarruttaa niin, että menee tangon yli ympäri! Sekin tosin on parempi kuin liukua pelkällä takajarrulla auton alle. Etujarrun käytön oppii käyttämällä eikä niin, että se otetaan pois.
Kommentit (49)
En ole kuullut, että etujarrua otettaisiin pois, mutta monesti olen kuullut, että säädetään etujarru "ottamaan kiinni" paljon myöhemmin kuin takajarru. Eli jos jarruttaa molemmilla niin takajarru ottaa ensin ja sitten vasta etujarru, jolloin tangon yli menemisen mahdollisuus pienenee huomattavasti.
Samaa sarjaa kuin se, että pitää olla "jalkajarru". Surkeampaa jarrua ei ole keksittykään.
Vierailija kirjoitti:
En ole kuullut, että etujarrua otettaisiin pois, mutta monesti olen kuullut, että säädetään etujarru "ottamaan kiinni" paljon myöhemmin kuin takajarru. Eli jos jarruttaa molemmilla niin takajarru ottaa ensin ja sitten vasta etujarru, jolloin tangon yli menemisen mahdollisuus pienenee huomattavasti.
Edes aikuinen ei jaksa jarruttaa niin kovaa edes levyjarrulla että menisi tangon yli.
Vierailija kirjoitti:
En ole kuullut, että etujarrua otettaisiin pois, mutta monesti olen kuullut, että säädetään etujarru "ottamaan kiinni" paljon myöhemmin kuin takajarru. Eli jos jarruttaa molemmilla niin takajarru ottaa ensin ja sitten vasta etujarru, jolloin tangon yli menemisen mahdollisuus pienenee huomattavasti.
Yhtä vastuutomalta ja vaaralliselta kuulostaa. Minun lasten pyörät on siinä kunnossa kuin valmistaja on ne tarkoittanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kuullut, että etujarrua otettaisiin pois, mutta monesti olen kuullut, että säädetään etujarru "ottamaan kiinni" paljon myöhemmin kuin takajarru. Eli jos jarruttaa molemmilla niin takajarru ottaa ensin ja sitten vasta etujarru, jolloin tangon yli menemisen mahdollisuus pienenee huomattavasti.
Edes aikuinen ei jaksa jarruttaa niin kovaa edes levyjarrulla että menisi tangon yli.
-Ei välttämättä menekään, mutta jos kaarteessa jarruttaa etujarrulla vähänkään liikaa on kaatumisen todennäköisyys erittäin suuri. Kokeilehan joskus itsekin pyöräillä.
Kai nämä vanhemmat ottavat mopoista ja moottoripyöristäkin etujarrun pois "ettei mene ympäri" ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kuullut, että etujarrua otettaisiin pois, mutta monesti olen kuullut, että säädetään etujarru "ottamaan kiinni" paljon myöhemmin kuin takajarru. Eli jos jarruttaa molemmilla niin takajarru ottaa ensin ja sitten vasta etujarru, jolloin tangon yli menemisen mahdollisuus pienenee huomattavasti.
Edes aikuinen ei jaksa jarruttaa niin kovaa edes levyjarrulla että menisi tangon yli.
No tottakai jos painat 100 kg pyöräilet kävelynopeudella ja puristusvoimasi ovat kuin vanhuksella. Et sinä tangosta yli pääse, mutta lapsi lentää helposti.
Sähköpotkulaudoilla tapahtuvat onnettomuudet johtuvat nimenomaan etujarruista. Ymmärrän kyllä, ettei lasten pyörissä niitä käytetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kuullut, että etujarrua otettaisiin pois, mutta monesti olen kuullut, että säädetään etujarru "ottamaan kiinni" paljon myöhemmin kuin takajarru. Eli jos jarruttaa molemmilla niin takajarru ottaa ensin ja sitten vasta etujarru, jolloin tangon yli menemisen mahdollisuus pienenee huomattavasti.
Edes aikuinen ei jaksa jarruttaa niin kovaa edes levyjarrulla että menisi tangon yli.
-Ei välttämättä menekään, mutta jos kaarteessa jarruttaa etujarrulla vähänkään liikaa on kaatumisen todennäköisyys erittäin suuri. Kokeilehan joskus itsekin pyöräillä.
Näinhän siinä käy, mutta oikea ratkaisu siihen ei ole ottaa jarrua pois.
Vierailija kirjoitti:
Kai nämä vanhemmat ottavat mopoista ja moottoripyöristäkin etujarrun pois "ettei mene ympäri" ?
Ne painavat enemmän, joten riski on paljon pienempi ja niissä on myös abs jota ei polkupyörässä ole.
Lähtee fillari alta paljon helpommin etupyörän lukkiutuessa. Siksi autossa on abs, että ohjattavuus säilyy edes jotenkin.
Vierailija kirjoitti:
Sähköpotkulaudoilla tapahtuvat onnettomuudet johtuvat nimenomaan etujarruista. Ymmärrän kyllä, ettei lasten pyörissä niitä käytetä.
No eikä johdu.
Lapsille jalkajarrut. Käsijarrut on vähän sellasia, ei niin tehokkaita, vaikka joskus voi ollakin hyvin säädettykin. Itse lensin lapsena vanne-etujarruisella sarvien yli, vaikka ei mikään huikea nopeus ollut.
Myös etu- ja takajarrun sekoittuminen voi aiheuttaa vaaratilanteita, kokemusta on.
Etujarrun oikean käytön oppii harjoittelemalla eikä ottamalla sitä pois jolloin pyörästä vasta vaarallinen tuleekin.
Vierailija kirjoitti:
Lapsille jalkajarrut. Käsijarrut on vähän sellasia, ei niin tehokkaita, vaikka joskus voi ollakin hyvin säädettykin. Itse lensin lapsena vanne-etujarruisella sarvien yli, vaikka ei mikään huikea nopeus ollut.
Myös etu- ja takajarrun sekoittuminen voi aiheuttaa vaaratilanteita, kokemusta on.
Harjoittelu ja opettelu ei auta asiaa?
Minulla oli lapsena edessä ja takana käsijarrut eikä siinä mitään ongelmaa ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kuullut, että etujarrua otettaisiin pois, mutta monesti olen kuullut, että säädetään etujarru "ottamaan kiinni" paljon myöhemmin kuin takajarru. Eli jos jarruttaa molemmilla niin takajarru ottaa ensin ja sitten vasta etujarru, jolloin tangon yli menemisen mahdollisuus pienenee huomattavasti.
Edes aikuinen ei jaksa jarruttaa niin kovaa edes levyjarrulla että menisi tangon yli.
No tottakai jos painat 100 kg pyöräilet kävelynopeudella ja puristusvoimasi ovat kuin vanhuksella. Et sinä tangosta yli pääse, mutta lapsi lentää helposti.
No eikä lennä. Pelkkää urbaanilegendaa ja lasten aliarvioimista. Lasten pyörissä ei edes mitään supertehokkaita jarruja ole.
Kokeilkaapa kuinka pyörä pysähtyy kovasta vauhdista pelkällä takajarrulla vs molemmilla jarruilla. Siinä on aivan VALTAVA ero pysähtymismatkassa, koska perä vielä kevenee jarrutuksessa!
Vierailija kirjoitti:
Kai nämä vanhemmat ottavat mopoista ja moottoripyöristäkin etujarrun pois "ettei mene ympäri" ?
Sit pitäisi ottaa kaasukin pois tai tehot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kuullut, että etujarrua otettaisiin pois, mutta monesti olen kuullut, että säädetään etujarru "ottamaan kiinni" paljon myöhemmin kuin takajarru. Eli jos jarruttaa molemmilla niin takajarru ottaa ensin ja sitten vasta etujarru, jolloin tangon yli menemisen mahdollisuus pienenee huomattavasti.
Edes aikuinen ei jaksa jarruttaa niin kovaa edes levyjarrulla että menisi tangon yli.
No tottakai jos painat 100 kg pyöräilet kävelynopeudella ja puristusvoimasi ovat kuin vanhuksella. Et sinä tangosta yli pääse, mutta lapsi lentää helposti.
No eikä lennä. Pelkkää urbaanilegendaa ja lasten aliarvioimista. Lasten pyörissä ei edes mitään supertehokkaita jarruja ole.
Riippuu pyörästä, mutta olen monta kertaa nähnyt, kun takarengas nousee kymmeniä senttejä maasta jarruttaessa.
Kertoo vain siitä kuinka vieraantuneita lasten vanhemmat ovat pyöräilystä.