Miksi lasten polkupyöristä otetaan etujarru pois?
Aivan järjetöntä touhua. Pelkällä takajarrulla polkupyörä pysähtyy todella huonosti. Etujarru on tärkein jarru ihan samalla tavalla kuin autossa ja moottoripyörässä. Pelkkää huuhaata, että etujarrulla voi jarruttaa niin, että menee tangon yli ympäri! Sekin tosin on parempi kuin liukua pelkällä takajarrulla auton alle. Etujarrun käytön oppii käyttämällä eikä niin, että se otetaan pois.
Kommentit (49)
Minkähän takia valmistaja on laittanut niihin pyöriin etujarrun? Olisiko muissa maissa älykkäämmät lapset tai vanhemmat?
Missä tällaista pois ottamista on tapahtunut ja kenen toimesta?
Pikkulasten pyöräthän eivät ole liikennevälineitä vaan leluja. Polkupyörässähän tulee olla lain mukaan jarrut edessä ja takana.
sehän on hyvä, jos liukuu auton alle. se on aina autoilijan syy ja siitä saa hyvät korvaukset
Vierailija kirjoitti:
Missä tällaista pois ottamista on tapahtunut ja kenen toimesta?
Pikkulasten pyöräthän eivät ole liikennevälineitä vaan leluja. Polkupyörässähän tulee olla lain mukaan jarrut edessä ja takana.
mikä semmoinen laki on?
Vierailija kirjoitti:
Minkähän takia valmistaja on laittanut niihin pyöriin etujarrun? Olisiko muissa maissa älykkäämmät lapset tai vanhemmat?
suomen yh-pitoisuus on niin suuri, että ei täällä voi lapsiltakaan paljoa vaatia
Jaa, no itse olen nähnyt, kun lapsi lentää tangon yli jarruttaessaan etujarruilla. Kyseessä tasainen katu ja kohtalainen vauhti. Poika itse varsin hoikka ja 6v tuolloin. Sen nähdessäni ihan ymmärrettävää ettei etujarruja suosita lasten pyörissä. Pieni lapsi on niin kevyt, että lentää ihan helposti kuin leppäkeihäs.
Meidän kylällä on useampi lapsi mennyt jarrutuksessa yli tangon. Joillakin tuli aivotärähdys, joillakin meni etuhampaat ja joillakin tuli vain ruhjeita.
Kyllä näitä tapauksia on. Ja tulee olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kuullut, että etujarrua otettaisiin pois, mutta monesti olen kuullut, että säädetään etujarru "ottamaan kiinni" paljon myöhemmin kuin takajarru. Eli jos jarruttaa molemmilla niin takajarru ottaa ensin ja sitten vasta etujarru, jolloin tangon yli menemisen mahdollisuus pienenee huomattavasti.
Edes aikuinen ei jaksa jarruttaa niin kovaa edes levyjarrulla että menisi tangon yli.
No tottakai jos painat 100 kg pyöräilet kävelynopeudella ja puristusvoimasi ovat kuin vanhuksella. Et sinä tangosta yli pääse, mutta lapsi lentää helposti.
No eikä lennä. Pelkkää urbaanilegendaa ja lasten aliarvioimista. Lasten pyörissä ei edes mitään supertehokkaita jarruja ole.
Riippuu pyörästä, mutta olen monta kertaa nähnyt, kun takarengas nousee kymmeniä senttejä maasta jarruttaessa.
Hitaassa vauhdissa voi nousta ja silloin voi hellittää jarrusta. Tämänkin oppii jarruttamalla. Jotkut tuntuvat kuvittelevan, että kovassa vauhdissa lentää heti tangon yli jos koskee etujarruun. Menkää kokeilemaan. Ei lennä. Mitä kovempi vauhti sitä enemmän tehoa jarruttaminen vaatii.
Etujarru on pirun keksintö. En ymmärrä miksi missään pyörässä on etujarru, ja vielä niin ettei ole takajarrua ollenkaan, eihän sitä pysty oikeasti hallitsemaan. Ei pyörällä ole mikään tarkoitus tehdä mitään äkkijarrutuksia, vaan pyörällä pitää ajaa aina niin varovasti ja liikennettä seurataten ettei tarvitse tehdä jarrutusta etujarrulla niin että takapää nousee ylös.
En ole kyllä sellaisesta koskaan kuullut että lapsen pyörästä otettaisiin etujarru pois, ensinnäkin siksi että usein niissä ei ole sitä alunperinkään, ja toisekseen, jos on, niin lapsi vaan oppii sen että sitä ei kannata käyttää koska sitten kaatuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kuullut, että etujarrua otettaisiin pois, mutta monesti olen kuullut, että säädetään etujarru "ottamaan kiinni" paljon myöhemmin kuin takajarru. Eli jos jarruttaa molemmilla niin takajarru ottaa ensin ja sitten vasta etujarru, jolloin tangon yli menemisen mahdollisuus pienenee huomattavasti.
Edes aikuinen ei jaksa jarruttaa niin kovaa edes levyjarrulla että menisi tangon yli.
No tottakai jos painat 100 kg pyöräilet kävelynopeudella ja puristusvoimasi ovat kuin vanhuksella. Et sinä tangosta yli pääse, mutta lapsi lentää helposti.
No eikä lennä. Pelkkää urbaanilegendaa ja lasten aliarvioimista. Lasten pyörissä ei edes mitään supertehokkaita jarruja ole.
Riippuu pyörästä, mutta olen monta kertaa nähnyt, kun takarengas nousee kymmeniä senttejä maasta jarruttaessa.
Hitaassa vauhdissa voi nousta ja silloin voi hellittää jarrusta. Tämänkin oppii jarruttamalla. Jotkut tuntuvat kuvittelevan, että kovassa vauhdissa lentää heti tangon yli jos koskee etujarruun. Menkää kokeilemaan. Ei lennä. Mitä kovempi vauhti sitä enemmän tehoa jarruttaminen vaatii.
Voi v*ttu mikä inttäjä ihan selvässä asiassa. Minä kakarana olen lentänyt etujarrusta tempaistuani tangon yli ja sama kävi muutamalle kaverillekin. Sinut varmaan vietiin kakarana joka paikkaan autolla ja nyt omistat jonkun ylikalliin pyörän ja spandexit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nopeampi vauhti sitä suurempi riski nousemiselle. Useimmat lapset eivät osaa sekunnin murto-osassa jarruttaa tarpeeksi, mutta ei liikaa.
Niitä jarruja voi SÄÄTÄÄ. Jarrujen ei pidä mennä pohjaan ihan pienestä kahvan liikkeestä. Säädön pitää olla sellainen, että kahvalla voi säätää myös jarrutuksen tehoa. Ei jarrujen pidä olla mitkään on-off -jarrut.
Lapsuudesta jäi kammo koko etujarrulle ja mieluummin vaan jalkajarrut.
Tärkeintä lastenpyörissä on se, että niissä on jalkajarru!
Käsijarrujen käyttö ei lapsen motoriikalla toimi.
Vieläkö tällaisia etujarrunlöysääjä-vanhempia on nykyäänkin? Itseltäni laitettiin etujarru kokonaan toimimattomaksi 80-luvun alkupuolella. Lapsi on niin kevyt, että ei pysty pelkällä takajarrulla jarruttamaan tehokkaasti!
Vierailija kirjoitti:
Kai nämä vanhemmat ottavat mopoista ja moottoripyöristäkin etujarrun pois "ettei mene ympäri" ?
Itse asiassa muutama motoristi on kuollut näin kaaduttuaan kaarteessa ja luisuessaan vastaantulevan auton alle, kun on jarruttanut etujarrulla.
Varsinkin keväällä kun tiellä on paljon irtohiekkaa asvaltilla tämä on erittäin vaarallista.
Mutta antaa aloittajan vängätä sunnuntain ajankuluksi.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö tällaisia etujarrunlöysääjä-vanhempia on nykyäänkin? Itseltäni laitettiin etujarru kokonaan toimimattomaksi 80-luvun alkupuolella. Lapsi on niin kevyt, että ei pysty pelkällä takajarrulla jarruttamaan tehokkaasti!
Takajarrussa on vikaa jos lapsi ei pysty käyttämään sitä. Kannattaa kiristää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai nämä vanhemmat ottavat mopoista ja moottoripyöristäkin etujarrun pois "ettei mene ympäri" ?
Itse asiassa muutama motoristi on kuollut näin kaaduttuaan kaarteessa ja luisuessaan vastaantulevan auton alle, kun on jarruttanut etujarrulla.
Varsinkin keväällä kun tiellä on paljon irtohiekkaa asvaltilla tämä on erittäin vaarallista.
Voihan lollo.
Moottoripyörän takajarrulla ei tee yhtään mitään, kun sokea pappa ajaa kolminumeroisella tiellä oikealta eteen, koska silloin takarengas on ilmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on esimerkki siitä miksi lahja A-korttia ei pitäisi enää hyväksyä.
Siellä moottoripyöräkortti opetuksessa nimittäin opetetaan, että moottoripyörällä ei jarruteta kallistettaessa.
Kuka ottaa ja missä
En oo kuullut moista skeidaa