Kuka mottipää teki äkkijarrutuksen Kallaansilloilla ja aiheutti ketjukolarin?
Kysyn vaan. Jos ei ajotaito riitä, pysyköön poissa yleisiltä teiltä huonolla kelillä.
Kommentit (89)
Siellä on kumminkin väistetty jotain oravaa miettimättä asiaa sen enempää
Varmasti tuntuu jo tarpeeksi kamalalta ilmankin, että joku valopää vauvapalstalla hakee syyllistä.
Kuopiossa ei olla kuultu turvaväleistä ja sään mukaisesta nopeudesta, mutta eipä ole kyllä muuallakaan.
Jos yrität pitää Kallansilloilla sellaisen turvavälin, että pystyt jarruttamaan tarvittaessa, paikalliset kyllä sabotoivat sen kiilaamalla kahdelta puolelta puskuriin.
Näitä pitäisi tapahtua paljon enemmän, että opittaisiin pitämään turvaväliä, kyllä ne on ne peräänajajat niitä huonoja kuskeja, yllättävän pajon näitä maanteiden audikuskeja tuntuu löytyvän.
Jos takana tuleva ei pidä tarpeeksi turvaväliä eikä suhteuta omaa nopeuttaan keliin törmäten edellä ajavaan, on ihan itse syyllinen. Perässä ajajan velvollisuus on huolehtia voivansa pysäyttää oma auto ilman pellin kolinaa jos edessä tulee äkkipysähdys. Jos ajotaito ei tähän riitä, pitää pysyä pois yleisiltä teiltä.
Vierailija kirjoitti:
Siellä on kumminkin väistetty jotain oravaa miettimättä asiaa sen enempää
Siellä puhuukin älykkö. Orava 4 km pitkällä moottoritiesillalla, ihan varmasti.
Lumi tuprahti ja peitti näkyvyyden, sama kuin vuonna 2011. Savolaisten turvaväleillä siinä ei ole enää muuta vaihtoehtoa kuin päättää, jarruttaako ja ottaa toisen peräänsä, vai onko jarruttamatta ja ajaa oman nokan lyttyyn.
Sääntöjen mukaan pitää pystyä pysähtymään sillä tienpätkällä, jonka näkee. Jos ei näe mitään, pitää pysähtyä.
Tien reunaan silti. Onko tilaa?
Peräänajaja on aina syyllinen. Ajoneuvo tulee kyetä pysäyttämään ajoradan NÄKYVÄLLÄ osalla - siis ennen edellä ajavan takapuskuria.
Tuttava sai kovat sakot ja maksut, kun ajoi edellä ajaneen perään, kun edellä ajavaan törmäsi vastaantulija ja se pysähtyi kuin ns. "seinään." Olisi pitänyt pitää pysähtymismatkan verran väliä edellä ajavaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos yrität pitää Kallansilloilla sellaisen turvavälin, että pystyt jarruttamaan tarvittaessa, paikalliset kyllä sabotoivat sen kiilaamalla kahdelta puolelta puskuriin.
Sitten otetaan uudestaan se turvaväli. Yksinkertaista.
Varmaan joku näistä nykyään niin kovin yleisistä "jarrutestaajista" jotka esim. ohittaa sinut maantiellä ja eteen päästyään iskee jarrut täysillä pohjaan. En tiedä mikä mielenhäiriö tuollaista vaivaa jos eivät ole aineissa mutta tuollaisesta saisi ottaa kortin pois pariksi vuodeksi ja menettää auton valtiolle.
Muistelisin että kyseisellä sillalla on rytissyt näyttävästi myös aikaisemmin. On siis hyvin mahdollista että paikalliset olosuhteet (esim. joku kosteuden kertyminen vesistöstä sinne sillan kohdalle) aiheuttavat kyseiselle sillalle poikkeuksellista liukkautta joka sitten yllättää autoilijat.
Jos takapuskuriin ilmestyy auto, hidastan nopeutta niin paljon että mahdollisuus pysäyttää turvallisesti säilyy. Jos tämä tarkoittaa kävelyvauhtia niin sitten se tarkoittaa. Perässäroikkujastahan se on kiinni.
Kallansilloilla keli saattaa muuttua joskus aika äkisti. Olin Päivärannan cittarissa sen 2011 aikaan, ja ihmettelin parkkiksella kun alkoi mennä hälytysajoneuvoja jonossaan. Keli oli karmea pölläkkä.
Mä ajan siili-kpo väliä työmatkana silloin kun en etäile. Tänä talvena on raivostuttanut muuttuvien nopeusrajoitusten toiminta; ne on vedetty aivan bingokoneella. Voi olla aivan karsea lumipyry, nollanäkyvyys 80 ehdoton maksimi ja kaikilla sumarit päällä ja rajoitus on 100. Vielä useammin käy niin, että on aivan normaali talvikeli, ja rajoitus onkin 80. Paras oli eräs kaunis, aurinkoinen lauantai, jolloin oli todella vaikea, ihan mahdotonta keksiä syytä sille, miksi kylteissä luki huono ajokeli. Niitä on ollut melko vaikeaa ottaa todesta silloin, ja sen kyllä huomaa. Välillä on tuntunut, että jos edellisiltana on ollut huono keli, aamulla on rajoitukset, oli tilanne mikä hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos yrität pitää Kallansilloilla sellaisen turvavälin, että pystyt jarruttamaan tarvittaessa, paikalliset kyllä sabotoivat sen kiilaamalla kahdelta puolelta puskuriin.
Sitten otetaan uudestaan se turvaväli. Yksinkertaista.
Ei se yksinkertaista ole siinä vaiheessa kun näkyvyys tippuu nollaan. Yksinään ei kukaan voi pitää moottoritiellä turvaväliä, jos muiden tavoitteena on olla puskurissa. Ellet sitten aja tiensivuun ja päästä kaikkia ohitse, mikä ei sekään turvallisuutta lisää.
Vierailija kirjoitti:
Jos takapuskuriin ilmestyy auto, hidastan nopeutta niin paljon että mahdollisuus pysäyttää turvallisesti säilyy. Jos tämä tarkoittaa kävelyvauhtia niin sitten se tarkoittaa. Perässäroikkujastahan se on kiinni.
Totta kai tämän palstan teiden ritarit ajavat kävelyvauhtia moottoritiellä perustellen sitä liikenneturvallisuudella.
Onneksi kuitenkin palstalaiset pysyvät enimmäkseen tiiviisti kotonaan, ja siksi ei ketjukolareita tämän enempää tapahdu.
Jos ei tuollaista sumaa näe edessä ja ajaa sinne joukon perälle, niin kyllä se vika on jossain muualla.
Veikkaan, että osasyynä on ne nykyiset päivävalosysteemit, jolloin suurimmassa osassa autoja ei takavalot pala lainkaan. Ja ihmiset eivät tajua laittaa valoja päälle huonossa kelissä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei tuollaista sumaa näe edessä ja ajaa sinne joukon perälle, niin kyllä se vika on jossain muualla.
Olen itse kokenut lumituprauksen mainituilla silloilla, ja kyllä siinä todellakin häviävät edellä ajavan perävalot näkyvistä.
Ai sekö se oli se kolarin syy?