Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka mottipää teki äkkijarrutuksen Kallaansilloilla ja aiheutti ketjukolarin?

Vierailija
28.03.2022 |

Kysyn vaan. Jos ei ajotaito riitä, pysyköön poissa yleisiltä teiltä huonolla kelillä.

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ei edes normaali turvaväli riitä.

Yks valopää edessäni ajoi ihan reippaasti ja sitten päättäessään kohta kääntyä vasemmalle, nähtävästi tutulla tiellä. Oli odottanut jäättömän ja lumettoman kohdan alkua ja vilkuttamatta löi ensin jarrut pohjaan ja taisi se vilkkukin sitten löytyä.

No, minä taasen jäisellä ja lumisella kohdalla jarrutin, hyvin jarrut toimivat, nopeus ei vaan hidastunut. Onneksi jalkakäytävä oli tyhjä, sitä pitkin sitten luistelin vauhdilla ohi. Olisin pamauttanut perään sen verran vauhdilla, että siinä oltaisiin tultu tutuiksi ja kummallakin olisi ollut uuden auton hankkiminen edessä. Olisi voinut myös sattua, vaikka turvaväli oli ollut n. 50 - 60m

Vierailija
22/89 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

🤣Ketjukolari Kuopiossa? Oliko siinä kaikki kylän autot osallisena?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei tuollaista sumaa näe edessä ja ajaa sinne joukon perälle, niin kyllä se vika on jossain muualla. 

Olen itse kokenut lumituprauksen mainituilla silloilla, ja kyllä siinä todellakin häviävät edellä ajavan perävalot näkyvistä.

No sitten laitetaan takasumari päälle ja lasketaan nopeutta. 

Vierailija
24/89 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

🤣Ketjukolari Kuopiossa? Oliko siinä kaikki kylän autot osallisena?

Pohjoisen hiihtokeskuksista kotiinpalaavia pk-seutulaisia olivat. Molemmat kuopion autot olivat torinalusparkissa. Lumi on outo elementti kehäkolmosen siäpuolella autoileville.

Vierailija
25/89 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina ei edes normaali turvaväli riitä.

Yks valopää edessäni ajoi ihan reippaasti ja sitten päättäessään kohta kääntyä vasemmalle, nähtävästi tutulla tiellä. Oli odottanut jäättömän ja lumettoman kohdan alkua ja vilkuttamatta löi ensin jarrut pohjaan ja taisi se vilkkukin sitten löytyä.

No, minä taasen jäisellä ja lumisella kohdalla jarrutin, hyvin jarrut toimivat, nopeus ei vaan hidastunut. Onneksi jalkakäytävä oli tyhjä, sitä pitkin sitten luistelin vauhdilla ohi. Olisin pamauttanut perään sen verran vauhdilla, että siinä oltaisiin tultu tutuiksi ja kummallakin olisi ollut uuden auton hankkiminen edessä. Olisi voinut myös sattua, vaikka turvaväli oli ollut n. 50 - 60m

Mikä ihmeen normaali turvaväli? Turvaväli sovitetaan vallitsevan tilanteen mukaan. 

Lakipykälä on kuitenkin aika selkeä:

5 §

Turvallinen ajoneuvon ja raitiovaunun kuljettaminen

Ajoneuvon ja raitiovaunun nopeus ja etäisyys toiseen tienkäyttäjään on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo ja raitovaunu on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa.

Ajoneuvo ja raitiovaunu on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa.

Harva noin ajaa, mutta auttaisi monesti

Vierailija
26/89 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei tuollaista sumaa näe edessä ja ajaa sinne joukon perälle, niin kyllä se vika on jossain muualla. 

Olen itse kokenut lumituprauksen mainituilla silloilla, ja kyllä siinä todellakin häviävät edellä ajavan perävalot näkyvistä.

Totta kai. Ja sitten nopeutta laskiessasi mahdollisesti täräytät edellä ajavan perään.

Vierailija
27/89 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nykyään uusien autojen kuskit eivät osaa edes laittaa niitä päälle.

Vierailija
28/89 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärräthän, että se suma on pidentynyt koko aika kun siihen on ajanut lisää autoja. Ja suma oli alamäen pohjalla, sitä ei ole todellakaan nähnyt sillan toiselta puolelta, vielä vähemmän lumipyryssä. Kallansillat on käytännössä iso mäki, jossa on lisämausteena keliyllärit.

Vierailija
29/89 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin jos edellä ajava ajaa perse pimeänä.

Vierailija
30/89 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai. Ja sitten nopeutta laskiessasi mahdollisesti täräytät edellä ajavan perään.

Millä ihmeen logiikalla?

Vierailija
31/89 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajotaito näyttää puuttuvan 90 prosentilkta autoilijoista.

tur

val

li

suus

li.

Vierailija
32/89 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärräthän, että se suma on pidentynyt koko aika kun siihen on ajanut lisää autoja. Ja suma oli alamäen pohjalla, sitä ei ole todellakaan nähnyt sillan toiselta puolelta, vielä vähemmän lumipyryssä. Kallansillat on käytännössä iso mäki, jossa on lisämausteena keliyllärit.

Ymmärräthän, että silloin pitää sovittaa se nopeus siihen vallitsevaan tilanteeseen.

Vierailija
33/89 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nopeuden laskeminen ei tarkoita sitä, että isketään jarrut pohjaan. Nopeutta voi laskea myös vähitellen.

Ja kun pitää reilun turvavälin edessä ajavaan, pystyy ainakin moottoritiellä säätämään nopeuttaan vain kaasua hölläämällä. Jos motarilla tarvitsee jarrupoljinta on joko vikaa ajotaidoissa tai sitten tapahtuu jotain arvaamatonta, mutta turvaväli auttaa siihenkin.

Olen ajanut ykköstiellä sakeassa lumisateessa pimeällä kuuttakymppiä oikein nätissä letkassa muiden kanssa, eikä kukaan pyrkinyt ohi ennen kuin keli selkeni. Mutta maakunnissahan ne varsinaisen talviajoekspertit ovat...

Vierailija
34/89 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelän vetelät ajelemassa nilkka suorana pohjoisesta kotiin. Haha!

Vierailija
35/89 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä ihmeen logiikalla?

Et pysty pitämään turvaväliä, kun näkyvyys on alle kymmenen metriä. Jos edellä ajava jarruttaa sulan puolella ja sinä jäällä, niin siinähän se onnettomuus jo on.

Vierailija
36/89 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

no se oli joku helsinkiläinen pelle joka ei osaa ajaa,just sitä porukkaa joka käyttää julkisia ja syö kasvisruokaa ja äänestää vihervasuleita

Vierailija
37/89 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nopeuden laskeminen ei tarkoita sitä, että isketään jarrut pohjaan. Nopeutta voi laskea myös vähitellen.

Ja kun pitää reilun turvavälin edessä ajavaan, pystyy ainakin moottoritiellä säätämään nopeuttaan vain kaasua hölläämällä. Jos motarilla tarvitsee jarrupoljinta on joko vikaa ajotaidoissa tai sitten tapahtuu jotain arvaamatonta, mutta turvaväli auttaa siihenkin.

Olen ajanut ykköstiellä sakeassa lumisateessa pimeällä kuuttakymppiä oikein nätissä letkassa muiden kanssa, eikä kukaan pyrkinyt ohi ennen kuin keli selkeni. Mutta maakunnissahan ne varsinaisen talviajoekspertit ovat...

En ole ikinä ollut liikenneonnettomuudessa, mutta pahimpia ovat yleensä nämä mielestään täydelliset kuskit.

Vierailija
38/89 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisin poliisien pitävän useammin jotain muistutuskampanjoita tästä pykälästä:

49 §

Valojen käyttö ajettaessa

Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on ajon aikana käytettävä ajovaloja ja takavaloja, kun ajoneuvoa kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikaan taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut.

Varsinkin kun ollut tällainen runsasluminen talvi, niin todella paljon näkee autoja ilman takavaloja lumipyryssä. Näkee vain tosi myöhään.

Vierailija
39/89 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä ihmeen logiikalla?

Et pysty pitämään turvaväliä, kun näkyvyys on alle kymmenen metriä. Jos edellä ajava jarruttaa sulan puolella ja sinä jäällä, niin siinähän se onnettomuus jo on.

Ja miten ihmeessä nopeuden laskemine aihuettaa tämän? 

Vierailija
40/89 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistelisin että kyseisellä sillalla on rytissyt näyttävästi myös aikaisemmin. On siis hyvin mahdollista että paikalliset olosuhteet (esim. joku kosteuden kertyminen vesistöstä sinne sillan kohdalle) aiheuttavat kyseiselle sillalle poikkeuksellista liukkautta joka sitten yllättää autoilijat.

Ei vaan molemmilla kerroilla se oli pakkaslumi, joka Kallaveden jäältä lensi kovassa tuulessa peittäen yhtäkkiä näkyvyyden.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kolme