Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka mottipää teki äkkijarrutuksen Kallaansilloilla ja aiheutti ketjukolarin?

Vierailija
28.03.2022 |

Kysyn vaan. Jos ei ajotaito riitä, pysyköön poissa yleisiltä teiltä huonolla kelillä.

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei tuollaista sumaa näe edessä ja ajaa sinne joukon perälle, niin kyllä se vika on jossain muualla. 

Olen itse kokenut lumituprauksen mainituilla silloilla, ja kyllä siinä todellakin häviävät edellä ajavan perävalot näkyvistä.

No sitten laitetaan takasumari päälle ja lasketaan nopeutta. 

Totta kai. Ja sitten nopeutta laskiessasi mahdollisesti täräytät edellä ajavan perään.

Nopeuden laskeminen ei tarkoita sitä, että isketään jarrut pohjaan. Nopeutta voi laskea myös vähitellen.

Ja kun pitää reilun turvavälin edessä ajavaan, pystyy ainakin moottoritiellä säätämään nopeuttaan vain kaasua hölläämällä. Jos motarilla tarvitsee jarrupoljinta on joko vikaa ajotaidoissa tai sitten tapahtuu jotain arvaamatonta, mutta turvaväli auttaa siihenkin.

Olen ajanut ykköstiellä sakeassa lumisateessa pimeällä kuuttakymppiä oikein nätissä letkassa muiden kanssa, eikä kukaan pyrkinyt ohi ennen kuin keli selkeni. Mutta maakunnissahan ne varsinaisen talviajoekspertit ovat...

Minä olen ajanut ihan täällä savon korkeuksilla nätissä letkassa kuuttakymppiä ja allekin useammatkin kerrat sakeassa lumipyryssä, niitä päiviä on oikeastaan joka talvi jokunen. Mutta jos tie on todella liukas ja siinä letkassa yksi lyö yhtäkkiä jarrut pohjaan niin eipä siinä ole takana tulevilla paljon tehtävissä, riittää jos yhden huomio on hetkeksi herpaantunut, tai huono reaktionopeus niin se kolaa muiden päälle sitten.

Samaa logiikkaa voi toki soveltaa muihinkin onnettomuuksiin. Jos ajat lapsen päältä suojatiellä, niin kai se on lapsen vika, kun hyppäsi eteen?

Onhan sitä niitäkin onnettomuuksia jossa tulkitaan ettei päälle ajanut ollut syyllinen, kun ei ole voinut ehtiä reagoida...

Minun nähdäkseni kylläkin autoilija katsotaan aina syylliseksi liikenneturvallisuuden vaarantamiseen, jos suojatiellä kulkija jää alle.

Vierailija
62/89 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei tuollaista sumaa näe edessä ja ajaa sinne joukon perälle, niin kyllä se vika on jossain muualla. 

Olen itse kokenut lumituprauksen mainituilla silloilla, ja kyllä siinä todellakin häviävät edellä ajavan perävalot näkyvistä.

Totta kai. Ja sitten nopeutta laskiessasi mahdollisesti täräytät edellä ajavan perään.

Nopeuden laskeminen ei tarkoita sitä, että isketään jarrut pohjaan. Nopeutta voi laskea myös vähitellen.

Ja kun pitää reilun turvavälin edessä ajavaan, pystyy ainakin moottoritiellä säätämään nopeuttaan vain kaasua hölläämällä. Jos motarilla tarvitsee jarrupoljinta on joko vikaa ajotaidoissa tai sitten tapahtuu jotain arvaamatonta, mutta turvaväli auttaa siihenkin.

Olen ajanut ykköstiellä sakeassa lumisateessa pimeällä kuuttakymppiä oikein nätissä letkassa muiden kanssa, eikä kukaan pyrkinyt ohi ennen kuin keli selkeni. Mutta maakunnissahan ne varsinaisen talviajoekspertit ovat...

Minä olen ajanut ihan täällä savon korkeuksilla nätissä letkassa kuuttakymppiä ja allekin useammatkin kerrat sakeassa lumipyryssä, niitä päiviä on oikeastaan joka talvi jokunen. Mutta jos tie on todella liukas ja siinä letkassa yksi lyö yhtäkkiä jarrut pohjaan niin eipä siinä ole takana tulevilla paljon tehtävissä, riittää jos yhden huomio on hetkeksi herpaantunut, tai huono reaktionopeus niin se kolaa muiden päälle sitten.

On jos on turvaväli. Meinaatko että toi selitys kelpaa vakuutusyhtiölle?

Jos itse ehtii jarruttaa ja takaa tullaan päälle niin ei se keskimmäinen yleensä se syyllinen ole. Ja kyllä jokaisen autoilijan pitäisi ymmärtää että vilkkaalla ja liukkaalla moottoritiellä ei voi lukkojarruttaa ja pysähtyä äkisti ellei nyt ole akuutisti jonkun päälle ajamassa, koska siinä on riski käydä just noin. Pitäisi osata hidastaa rauhallisesti, ja toki kaikkien pitää ne reilut turvavälit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran ajelin yhden auton takana, joka löi jarrut pohjaan joka kerta kun rekka tuli vastaan pölläyttäen vähän lunta. Ensimmäinen jarrutus tuli yllätyksenä, seuraaviin osasi jo varautua. Taajamassa pysähtyi bussipysäkille ja ratissa oli vanha nainen.

Eikös tuossakin osalliset ole kertoneet, että yhtäkkiä tuli kauhea lumipyry? Siellä on voinut olla tuollainen samanlainen letkan ensimmäisenä.

Kyllä se jarrutusrefleksi saattaa tulla ihan nuorelle miehellekin. Tuollainen yhtäkkinen virhearvio saattaa sattua ja jos turvavälit on kunnossa, siitä ei aiheudu onnettomuutta.

Vierailija
64/89 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa logiikkaa voi toki soveltaa muihinkin onnettomuuksiin. Jos ajat lapsen päältä suojatiellä, niin kai se on lapsen vika, kun hyppäsi eteen?

Olisiko nopeudet ja reaktio- ja jarrutusmatkat hieman erilaiset motarilla, versus siellä missä on suojateitä?

Ihanan paljon on erehtymättömiä ja täydellisiä kuskeja täällä. Varmasti enemmän, kuin tuolla vitostiellä.

Nopeudet ovat erilaiset, mutta vastuu on ihan sama. Moottoritiellä peräänajaja on syyllinen. Suojatiellä autoilija on syyllinen. On ensisijaisesti sinun vastuusi, ettet törmää keneenkään, ja sen mukaan reaktio- ja jarrutusmatkasi sovitat.

Erehdykset ovat inhimillisiä, ja Kallansiltoja itsekin käyttävänä tunnen olosuhteet. Mutta silti (ja ehkä juuri siksi) minua nyppii, että aletaan syyllistää edellä ajavaa jarruttamisesta.

Joo ei se jarruttaja sen enempää ole syyllinen kuin sekään joka oli jossain siellä suman keskellä ilman mitään mahdollisuuksia väistää/pysähtyä kun edessä on autoja kasassa ja takaa tullaan päälle. Varmasti joukossa on ollut muutama turvaväliä käyttämätön, liian kovaa ajanut urpo, mutta voi olla aika vaikea saada selville kuka se oli.

Vierailija
65/89 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On jos on turvaväli. Meinaatko että toi selitys kelpaa vakuutusyhtiölle?

Jos itse ehtii jarruttaa ja takaa tullaan päälle niin ei se keskimmäinen yleensä se syyllinen ole. Ja kyllä jokaisen autoilijan pitäisi ymmärtää että vilkkaalla ja liukkaalla moottoritiellä ei voi lukkojarruttaa ja pysähtyä äkisti ellei nyt ole akuutisti jonkun päälle ajamassa, koska siinä on riski käydä just noin. Pitäisi osata hidastaa rauhallisesti, ja toki kaikkien pitää ne reilut turvavälit.

No ei se ole pysähtynyt sentään. Itse voit kokeilla miten auto pysähtyy 80 vauhdista säikähdyksen aiheuttamalla lyhyellä jarrutuksella.

Vierailija
66/89 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempi naiskuski. Pysäytti kuulemma auton kun ei nähnyt kunnolla eteensä.

Vierailija
67/89 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempi naiskuski. Pysäytti kuulemma auton kun ei nähnyt kunnolla eteensä.

Miten ihmeessä auton pysäyttäjä voi ajaa kenenkään perään?

Vierailija
68/89 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palatessani töistä pohjoisen suuntaan, oletin onnettomuuden tai rikkoutuneen ajoneuvon olevan pohjoiseen menevillä kaistoilla.

Massiivinen ruuhka ja matelu olivat sellaiset.

Kuitenkin etelään päin meni autoja.

Kunnes kuulin ketjukolarista radiosta, moottoritien molempiin suuntiin menevät kaistat on suljettu pelastustoimien vuoksi. Päivärannan rampilta ajoin Päivärannantielle, jossa oli isot ruuhkat Kuopioon päin. Liikennevalot hidastivat jonon etenemistä.

Kova järveltä puhaltava tuuli, irtolumi ja näkyvyyden meneminen nollaan oli osallinen onnettomuuteen.

Vierailija
69/89 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos yrität pitää Kallansilloilla sellaisen turvavälin, että pystyt jarruttamaan tarvittaessa, paikalliset kyllä sabotoivat sen kiilaamalla kahdelta puolelta puskuriin.

Sitten otetaan uudestaan se turvaväli. Yksinkertaista.

Ei se yksinkertaista ole siinä vaiheessa kun näkyvyys tippuu nollaan. Yksinään ei kukaan voi pitää moottoritiellä turvaväliä, jos muiden tavoitteena on olla puskurissa. Ellet sitten aja tiensivuun ja päästä kaikkia ohitse, mikä ei sekään turvallisuutta lisää.

Kun näkyvyys tippuu nollaan, auto pysäytetään tien viereen. Et kai sinä nyt jumaliste aja silmät kiinnikään tuolla?

Motarilla ei voi vaan yhtäkkiä pysähtyä. Laki jo kieltää sen.

Vierailija
70/89 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvi yllätti maalaiset?

Vierailija
71/89 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistelisin että kyseisellä sillalla on rytissyt näyttävästi myös aikaisemmin. On siis hyvin mahdollista että paikalliset olosuhteet (esim. joku kosteuden kertyminen vesistöstä sinne sillan kohdalle) aiheuttavat kyseiselle sillalle poikkeuksellista liukkautta joka sitten yllättää autoilijat.

Ei vaan molemmilla kerroilla se oli pakkaslumi, joka Kallaveden jäältä lensi kovassa tuulessa peittäen yhtäkkiä näkyvyyden.

Lisäksi jäinen tien pinta.

Vierailija
72/89 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolloin oli Kuopiossa niin sakea pyry, ettei vastapäistä taloa näkynyt. Satoi vaakasuorassa lunta mikä tarkoittaa, että silloilla korkealla avaralla paikalla on tod.näk. ollut hirveä sivutuuli. Tähän nollanäkyvyys. Käytännössä liikenteen olisi täytynyt pysähtyä kokonaan jotta onnettomuudesta olisi vältytty, jos joku auto pyörähtänyt tai edes hidastanut -> tätä eivät ole takaatulijat voineet havaita edes sumarit päällä. Pari kertaa sivutuulta maistaneena pidän noilla silloilla kyllä kummallakin kädellä ratista kiinni. Nostosiltoen pinnoitus metallia jota tuuli huuhtoo jäiseksi. Rekkoja aina paljon liikenteessä.

Vierailija
73/89 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolloin oli Kuopiossa niin sakea pyry, ettei vastapäistä taloa näkynyt. Satoi vaakasuorassa lunta mikä tarkoittaa, että silloilla korkealla avaralla paikalla on tod.näk. ollut hirveä sivutuuli. Tähän nollanäkyvyys. Käytännössä liikenteen olisi täytynyt pysähtyä kokonaan jotta onnettomuudesta olisi vältytty, jos joku auto pyörähtänyt tai edes hidastanut -> tätä eivät ole takaatulijat voineet havaita edes sumarit päällä. Pari kertaa sivutuulta maistaneena pidän noilla silloilla kyllä kummallakin kädellä ratista kiinni. Nostosiltoen pinnoitus metallia jota tuuli huuhtoo jäiseksi. Rekkoja aina paljon liikenteessä.

Edellä henkilö, joka selvästikin tietää jotain Kallansilloista. Lisätään vielä että lauantaina samoihin aikoihin Hankasalmella vajaan sadan kilometrin päässä sivutuuli siirsi bussin pois tieltä sillankupeessa.

Vierailija
74/89 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talvi yllätti maalaiset?

Taisi olla suurin osa kaupunkilaisia ja etelästä ja olivat tulossa talviloman vietosta pohjoisesta.

Tuollaisessa jonossa ajaminen voi sattua missä vain. Olosuhteet olivat haasteelliset. Tuli mieleen sekin, mikä voi joskus käydä, että yksi kuljettaja saa sairauskohtauksen, hätääntyy ja painaa jarrun pohjaan...

Vierailija
75/89 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talvi yllätti maalaiset?

Taisi olla suurin osa kaupunkilaisia ja etelästä ja olivat tulossa talviloman vietosta pohjoisesta.

Tuollaisessa jonossa ajaminen voi sattua missä vain. Olosuhteet olivat haasteelliset. Tuli mieleen sekin, mikä voi joskus käydä, että yksi kuljettaja saa sairauskohtauksen, hätääntyy ja painaa jarrun pohjaan...

Joo, totta kai olivat kaikki etelästä. Ei meillä kuopiolaisilla ja siilinjärveläisillä ole autoja...

Vierailija
76/89 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä ihmeen logiikalla?

Et pysty pitämään turvaväliä, kun näkyvyys on alle kymmenen metriä. Jos edellä ajava jarruttaa sulan puolella ja sinä jäällä, niin siinähän se onnettomuus jo on.

Ja miten ihmeessä nopeuden laskemine aihuettaa tämän? 

Jos näkyvyys on lähes nolla, täytyy kaikkien laskea nopeuttaan juuri samaa tahtia. Jos sinä lasket nopeutta nopeammin kuin muut, joku täräyttää perääsi, ja jos lasket nopeutta hitaammin, täräytät itse jonkun perään. Kristallipallostako meinasit katsoa, mitä teet jarrujalallesi?

No johan on taas sepustus. Nopeutta on mahdollista hidastaa rauhallisemmassakin tahdissa. Ja jos ei eteen kerran näe, niin sitten lasketaan sen verran, ettei tule yllätyksiä. Ja itse voit laittaa takasumuvalon päälle, niin hieman helpottaa tilannetta.

Vierailija
77/89 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä ihmeen logiikalla?

Et pysty pitämään turvaväliä, kun näkyvyys on alle kymmenen metriä. Jos edellä ajava jarruttaa sulan puolella ja sinä jäällä, niin siinähän se onnettomuus jo on.

Jos näkyvyys on lähes nolla, täytyy kaikkien laskea nopeuttaan juuri samaa tahtia. Jos sinä lasket nopeutta nopeammin kuin muut, joku täräyttää perääsi, ja jos lasket nopeutta hitaammin, täräytät itse jonkun perään. Kristallipallostako meinasit katsoa, mitä teet jarrujalallesi?

Niin, että sinä vain jatkat samaa vauhtia sokkona ja toivot, että edellä kukaan ei hidasta. Mielenkiintoista.

Vierailija
78/89 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

KALLAN... ei Kallaan.

Vierailija
79/89 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä ihmeen logiikalla?

Niin, että sinä vain jatkat samaa vauhtia sokkona ja toivot, että edellä kukaan ei hidasta. Mielenkiintoista.

Ei kun tietysti painan kaasua, Sherlock!

Vierailija
80/89 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan ne etelän ekspertit tulevat maakuntiin näyttämään, miten perseillään. Usko pois!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan neljä