Sähköautohype hiipuu, järki vihdoin voittamassa. Japanilaiset liittoutuvat polttomoottorin taakse
apanilaiset yhtiöt Toyota, Subaru, Mazda, Kawasaki ja Yamaha ovat liittoutuneet kehittääkseen polttomoottoreita, joihin voi tankata seuraavien sukupolvien biopolttoaineita ja vetypolttoaineita.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/japanilaiset-liittoutuvat-puhdistaak…
Kommentit (193)
Edes joku järjen ääni. Lisää tätä.
Akkupatteriauto on vaan liian monimutkainen, painava ja vaarallinen ympäristölle. Eikä sovi talviolosuhteisiin Suomessa kuten ei Japanissakaan.
Pitäisköhän muuttaa Japaniin? Sieltä on tullut nyt niin paljon näitä järkiuutisia (suhtautuminen sähköautoihin, m-muuttajiin, koronaan....).
Vierailija kirjoitti:
Pitäisköhän muuttaa Japaniin? Sieltä on tullut nyt niin paljon näitä järkiuutisia (suhtautuminen sähköautoihin, m-muuttajiin, koronaan....).
Japanilaiset on alykkyysosamäärällä mitattuna maailman huippua. Lisäksi siellä on rauhallinen, yritteliäs kulttuuri. Japanilaiset kun jonkun teknologian ottavat, ovat siinä maailman huippua. Kuten autoissa.
Vierailija kirjoitti:
Akkupatteriauto on vaan liian monimutkainen, painava ja vaarallinen ympäristölle. Eikä sovi talviolosuhteisiin Suomessa kuten ei Japanissakaan.
Lähes kaikki autovalmistajat suuntaavat panostuksia vetyyn. Vety voi olla se voittaja. Sähköautopakotus karahtaa kiveen, kaivos- ja akkuteollisuus ja sähköautotehtaat, eivät päätä mitä kuluttajat valitsee. Vaikka lobbaavat suurilla rahamäärillä.
Uskon että löytyy päättäjiä jotka eivät ole korruptoituneet lobbaukseen tai liian sinisilmäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Akkupatteriauto on vaan liian monimutkainen, painava ja vaarallinen ympäristölle. Eikä sovi talviolosuhteisiin Suomessa kuten ei Japanissakaan.
Elefantin painoiset Teslat romuttamolle tai niihin vaihdetaan uuden tekniikan mukaiset polttomoottorit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akkupatteriauto on vaan liian monimutkainen, painava ja vaarallinen ympäristölle. Eikä sovi talviolosuhteisiin Suomessa kuten ei Japanissakaan.
Lähes kaikki autovalmistajat suuntaavat panostuksia vetyyn. Vety voi olla se voittaja. Sähköautopakotus karahtaa kiveen, kaivos- ja akkuteollisuus ja sähköautotehtaat, eivät päätä mitä kuluttajat valitsee. Vaikka lobbaavat suurilla rahamäärillä.
Uskon että löytyy päättäjiä jotka eivät ole korruptoituneet lobbaukseen tai liian sinisilmäisiä.
Vetytutkimusta tehdään kovasti myös Suomessa. Mielenkiintoisin on tutkimukset, jossa vetyä tuotetaan suoraan auringonvalosta. Oulun yliopisto:
Oulun yliopiston NANOMO -tutkimusyksikössä on kehitetty kolme tehokasta auringon valoa energialähteenä ja vettä raaka-aineena käyttävää heteroliitoskomposiittia vetykaasun tuottamiseen.
Vety on päästöiltään puhtain ihmisen käytössä oleva polttoaine. Jos vety vielä tuotetaan mahdollisimman puhtaasti, esimerkiksi suoraan auringon valolla, on se myös täysin uusiutuvaa.
https://www.oulu.fi/yliopisto/uutiset/uusia-tehokkaita-nanokatalyytteja
Vierailija kirjoitti:
Edes joku järjen ääni. Lisää tätä.
Ihan odotettavissahan tuo oli. Onhan sitä tosin hullut ideat ennenkin päässeet hetkeksi valtaan. Kohtuu ok että järki jo näinkin pian alkaa nostaa päätään.
Vety on tulevaisuutta mutta sitä odotellessa voimme ajaa vielä pitkään vähäpäästöisillä polttomoottoreilla.
Voisi ennustaa että diesel ja bensa-autojen valmistus jatkuu vielä 2035 ja jälkeen. Itse en sähköautoon siirry.
Ihan sama, nyt parivuotta ajellut sähköllä ja en vaihtaisi muuhun.
Ex bmw530xda grematorion omistaja
Vierailija kirjoitti:
Pitäisköhän muuttaa Japaniin? Sieltä on tullut nyt niin paljon näitä järkiuutisia (suhtautuminen sähköautoihin, m-muuttajiin, koronaan....).
Muuta kuule pois vaan vaikka heti, ei tuu ikävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edes joku järjen ääni. Lisää tätä.
Ihan odotettavissahan tuo oli. Onhan sitä tosin hullut ideat ennenkin päässeet hetkeksi valtaan. Kohtuu ok että järki jo näinkin pian alkaa nostaa päätään.
Joo. Japseilla kun ei ole juurikaan kaivos- eikä öljyteollisuutta, voivat ajatella ihan omilla aivoillaan. Kaivosteollisuus akkujen valmistuksessa on ihan yhtä paha tai hyvä kuin öljy.
Vierailija kirjoitti:
Vety on tulevaisuutta mutta sitä odotellessa voimme ajaa vielä pitkään vähäpäästöisillä polttomoottoreilla.
Näin on, biodiesel on tosi hyvä kuka haluaa vähillä päästöillä mennä. Eipä pohjoisessa juurikaan sähköautoja näy.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama, nyt parivuotta ajellut sähköllä ja en vaihtaisi muuhun.
Ex bmw530xda grematorion omistaja
varo ettei akkus syty siitähän se krematoria vasta tulis.
Vetyssä verrattuna sähköön se hyvä puoli että uutta siirtoverkkoa ei tarvita. Sähköautoille pitää rakentaa hirveästi uusia sähköjohtoja kantaverkkoa myöten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama, nyt parivuotta ajellut sähköllä ja en vaihtaisi muuhun.
Ex bmw530xda grematorion omistaja
varo ettei akkus syty siitähän se krematoria vasta tulis.
Joo, yritän varoa, muista myös itse ruuvat akkun kengät irti, sillä sähköpalot ovat myös bensini/dieselautojen riesa...
Muista iroittaessa. Ottaa negatiivinen johto ensin irti ja takaisin asennuksessa laitat sen viimeiseksi...
Exbmw530xda
Vierailija kirjoitti:
Vetyssä verrattuna sähköön se hyvä puoli että uutta siirtoverkkoa ei tarvita. Sähköautoille pitää rakentaa hirveästi uusia sähköjohtoja kantaverkkoa myöten.
Aivan järjetön määrä kaapeleita, siellä loppu- eli käyttäjän päässäkin. Sähkötöitä riittää. Se kai tässä pakotuksessa on tarkoitus, tulonsiirto karunan-kaltaisille verkkojen omistajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama, nyt parivuotta ajellut sähköllä ja en vaihtaisi muuhun.
Ex bmw530xda grematorion omistaja
varo ettei akkus syty siitähän se krematoria vasta tulis.
Joo, yritän varoa, muista myös itse ruuvat akkun kengät irti, sillä sähköpalot ovat myös bensini/dieselautojen riesa...
Muista iroittaessa. Ottaa negatiivinen johto ensin irti ja takaisin asennuksessa laitat sen viimeiseksi...
Exbmw530xda
Meni kytkentäjärjestys väärin puoliksi. Mieti kumpi...
Ihan odotettu uutinen. Muutkin autotehtaat seuraavat vielä perässä. Sähköautoilun luonnonarvoja tuhoavat ja käytännön ongelmat liian suuria ylittää.