Tuore opinnäytetyö: 10 vuotiaan sähköauton akkukapasiteetista hävinnyt jo neljännes
"Aineiston perusteella noin kymmenen vuotta vanha täyssähköauto on voinut menettää noin neljänneksen alkuperäisestä akkukapasiteetistaan."
Viime viikolla julkaistu insinöörin opinnäytetyö Metropoliasta missä tutkittu useamman vanhemman sähköauton akkukapasiteetti vuosien käytön jälkeen.
Huomioitavaa jos joku miettii käytettyä sähköautoa, jos uutena päässyt 400km niin käytetyssä helposti vain 300km toimintamatka.
Kommentit (121)
Eli elektroniikasta tuttu akkukapasiteetin selvä heikentyminen iän myötä koskee myös sähköautoja.
Niin eli 40:ssä vuodessa akut ovat kaput.
Keski-Euroopassa 10v autot myydään romuna kehitysmaihin (Suomeen).
Onko 10-vuotiailla sähköautoja? Isi ostaa uudet akut niihin.
Vierailija kirjoitti:
Niin eli 40:ssä vuodessa akut ovat kaput.
niin on sen auton kaikki muutkin järjestelmät olleet loppu jo 30 vuotta.
Aika vähän siis. Tuohan puoltaa sen puolesta, että sähköauto voi olla taloudellisestikin kannattava ostos. Päätarkoitus on tietysti kuitenkin ilmaston suojeleminen. Siitä kannattaa maksaakin.
Tämä ei lupaa hyvää sähköautojen jälleenmyyntiarvolle
Vierailija kirjoitti:
Niin eli 40:ssä vuodessa akut ovat kaput.
Ja jos uudet maksaa jotain 20 - 30 t€ niin ei ole paha hinta tuolle ajalle.
Vierailija kirjoitti:
Aika vähän siis. Tuohan puoltaa sen puolesta, että sähköauto voi olla taloudellisestikin kannattava ostos. Päätarkoitus on tietysti kuitenkin ilmaston suojeleminen. Siitä kannattaa maksaakin.
Aika suuri ongelma tuo on koska käytännön toimintamatka näissä jo uutena heikko. Juurihan uutisoitiin kuinka kuluttajariitalautakunta suositteli rahoja takaisin kun sähköauton toimintamatka oli talvella vain 50% luvatusta. Toinen tuoreehko uutinen kun 500km sähköautolla pääsi motariajoa vain 330km. Tuoste vielä neljännes pois niin aika heikoissa lukemissa ollaan.
Kiina rakentaan 200 uutta hiilivoimalaa joten aika merkityksetöntä millä suomalainen ajaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei lupaa hyvää sähköautojen jälleenmyyntiarvolle
Ei minkään auton jälleenmyyntiarvo ole hyvä.
Mitäpä luulet, olisiko akkujen uusiminen tulevaisuuden business johon kannattaisi suunnata tarmonsa asap ainaisen ujeltamisen sijaan?
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei lupaa hyvää sähköautojen jälleenmyyntiarvolle
Miksi? Hyvä tietohan tuo on jos vain neljännes katoaa kymmenessä vuodessa. Bensa-auton käyttöiästä lähtee varmasti paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Aika vähän siis. Tuohan puoltaa sen puolesta, että sähköauto voi olla taloudellisestikin kannattava ostos. Päätarkoitus on tietysti kuitenkin ilmaston suojeleminen. Siitä kannattaa maksaakin.
Pölö! Ilmaston kannalta nuo on täysin yhdentekeviä. Päätarkoitus on hyvesignalointi ja urpojen rahastaminen 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei lupaa hyvää sähköautojen jälleenmyyntiarvolle
Ei minkään auton jälleenmyyntiarvo ole hyvä.
Mitäpä luulet, olisiko akkujen uusiminen tulevaisuuden business johon kannattaisi suunnata tarmonsa asap ainaisen ujeltamisen sijaan?
Ei pidä paikkaansa. Myin juuri -69 vuosimallin Cadillacin kaksinkertaisella hinnalla siihen verrattuna mitä itse maksoin.
Todellakin tulee olemaan hyvä business. Pitäisi kehittää vanhojen kierrätys ja uusien asennus valmiiksi. Tai autossa olevien akkujen elvyttäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika vähän siis. Tuohan puoltaa sen puolesta, että sähköauto voi olla taloudellisestikin kannattava ostos. Päätarkoitus on tietysti kuitenkin ilmaston suojeleminen. Siitä kannattaa maksaakin.
Pölö! Ilmaston kannalta nuo on täysin yhdentekeviä. Päätarkoitus on hyvesignalointi ja urpojen rahastaminen 😁
Persaukisen kitinää. Älä osta jos ei ole varaa. Minulla on.
Vain neljännes? Sehän on hienoa jos näin on. Tosin kyseessä on opinnäytetyö joten kuka sitä uskoo.
Vierailija kirjoitti:
Vain neljännes? Sehän on hienoa jos näin on. Tosin kyseessä on opinnäytetyö joten kuka sitä uskoo.
Aika suuri merkitys koska käytännön toimintamatka näissä muutenkin heikkoja. 10 vuotiaalla bensa-autolla pääsee yhtä pitkälle kuin uudella.
Vierailija kirjoitti:
Vain neljännes? Sehän on hienoa jos näin on. Tosin kyseessä on opinnäytetyö joten kuka sitä uskoo.
Nämä ovat ammattitason laitteilla mitattuja arvoja auton omasta diagnostiikasta. Tekniikka on siinä mielessä hyvä ala että on joko oikeita tai vääriä vastauksia, tuskin olisi hyväksytty tätä työtä jos väärin olisi tehty. Onhan siellä asiantuntija ohjaamassa.
Montako osaa polttomoottoriautoon on saanut tuohon mennessä jo vaihtaa keskimäärin?
Vierailija kirjoitti:
Montako osaa polttomoottoriautoon on saanut tuohon mennessä jo vaihtaa keskimäärin?
Ehkä parit jarrupalat muutamalla kympillä.
Siinä vielä linkki: https://www.theseus.fi/handle/10024/507122