Onko nämä oikeasti aiheellisia läksyt tekemättä merkintöjä?
Alle 10-v lapsesta kyse. Eräs opettaja (opettaa vain yhtä ainetta) on ottanut tavaksi laittaa läksynunohdusmerkintöjä esim. jos ei muista ulkoläksyä sanatarkasti, jättää yhdenkin tehtävän monista tekemättä, tyyliin tehtävästä 3 kohta d. tekemättä ja kaikki muut tehty tai jopa siitä, että opettajan mielestä tehtävät on tehty hutiloiden. Tämä hutiloinkikin on kyllä aika tulkinnanvarainen asia. Olen kysynyt asiasta ja opettaja pitää merkintöjä aiheellisina. Itse kyllä näen asian niin, että tuollainen tappaa pienen oppilaan oppimisen ilon ja mitä hyötyä lopulta on (mielestäni) aiheettomien unohdusmerkintöjen kerryttämisestä.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Läksyt pitää tehdä kunnolla eikä hutiloiden
Tottakai, mutta kuten tuossa aloituksessa mainitsin, hutiloinnin tulkitseminen on suhteellista. Ymmärrätkö tämän? Kaikki tehtävät tehty, mutta silti tulee merkintä hutiloinnin takia.
No se on erikoista jos ulkoa opettelussa ei saa tulla yhtään virhettä tai tehtävät on tekemättä.
Muuten mielestäni aiheellista, riippuen tietysti mikä on tulkinnanvaraista tuossa hutiloinnissa.
Ei ole aiheellista.
Pistäisin rehtorille asiallisen viestin.
Tuo todellakin tappaa motivaation ja jos vaikka tietää valmiiksi, että ei osaa tehdä yhtä tehtävää, jättää kokonaan läksyt tekemättä kuin edes yrittää. Mitään palkintoa ei yrittämisestä saa.
Vierailija kirjoitti:
No se on erikoista jos ulkoa opettelussa ei saa tulla yhtään virhettä tai tehtävät on tekemättä.
Muuten mielestäni aiheellista, riippuen tietysti mikä on tulkinnanvaraista tuossa hutiloinnissa.
Mäkään en ihan tarkkaan tiedä miten hutilointi tulkitaan, epäsiisti käsiala vai mitä. Mut kuitenkin alle 10-v lapset kyseessä, niin ei kaikkien käsiala vielä ole täydellistä. Eikä tässä ole äidinkielen opettajasta kyse muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läksyt pitää tehdä kunnolla eikä hutiloiden
Tottakai, mutta kuten tuossa aloituksessa mainitsin, hutiloinnin tulkitseminen on suhteellista. Ymmärrätkö tämän? Kaikki tehtävät tehty, mutta silti tulee merkintä hutiloinnin takia.
No jos ne on tehty hutiloiden, vaikka kuinka kaikki kohdat olisi täytetty. Esimerkiksi ei ole viitsitty katsoa sanastoa tai kielioppia vaan lätkitty simppelitkin kohdat pieleen.
Ja jos läksynä on 3 a - d, ne pitää tietty tehdä kaikki. Siis a - d.
Älä kerro lapselle niistä merkinnöistä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole aiheellista.
Pistäisin rehtorille asiallisen viestin.
Tuo todellakin tappaa motivaation ja jos vaikka tietää valmiiksi, että ei osaa tehdä yhtä tehtävää, jättää kokonaan läksyt tekemättä kuin edes yrittää. Mitään palkintoa ei yrittämisestä saa.
No eipä suomalainen koulu oikein siitä yrittämisestä palkitse. Eikä kyllä osaamisestakaan. Toisaalta valmistaa hyvin työelämään. Työelämässäkin ne parhaat ja yritteliäimmät palkitaan palkankorotuksen tai vapaa-ajan sijaan lisätöillä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole aiheellista.
Pistäisin rehtorille asiallisen viestin.
Tuo todellakin tappaa motivaation ja jos vaikka tietää valmiiksi, että ei osaa tehdä yhtä tehtävää, jättää kokonaan läksyt tekemättä kuin edes yrittää. Mitään palkintoa ei yrittämisestä saa.
Tämä. Rehtorille vaan viestiä. Tuo ei tosiaan motivoi opettelemaan. En ymmärrä tuollaisen toiminnan tarkoitusta. Halutaanko siis nähdä ongelmia siellä missä niitä ei (vielä) ole.
On lapsia, jotka oppii nopeasti, jos joku ope ei merkitse ihan jokaista unhodusta. Hups huijaa, kohta niitä unohduksia onkin aikamoinen määrä.
Onko sun pakko kertoa lapselle merkinnöistä? Miksi ihmeessä. Ne on varmasti vain sulle tiedoksi ja sisältää toiveen siitä, että jospa säkin katsoisit lapsesi läksyjen perään. Se on nimittäin vanhemman vastuulla auttaa, jos joku on liian vaikea tehtävä. Vai missä kohtaa sä ajattelit sen (virheistä) oppimisen tapahtuvan?
Ehkä vaan kannattaa opettaa lapselle, että tekee tehtävänsä huolella. Kyllä nämä pullamössövanhemmat on melkoisen hyviä ottamaan itseensä lapsensa palautteesta. Sääliksi käy opettajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole aiheellista.
Pistäisin rehtorille asiallisen viestin.
Tuo todellakin tappaa motivaation ja jos vaikka tietää valmiiksi, että ei osaa tehdä yhtä tehtävää, jättää kokonaan läksyt tekemättä kuin edes yrittää. Mitään palkintoa ei yrittämisestä saa.
No eipä suomalainen koulu oikein siitä yrittämisestä palkitse. Eikä kyllä osaamisestakaan. Toisaalta valmistaa hyvin työelämään. Työelämässäkin ne parhaat ja yritteliäimmät palkitaan palkankorotuksen tai vapaa-ajan sijaan lisätöillä.
Jep, juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läksyt pitää tehdä kunnolla eikä hutiloiden
Tottakai, mutta kuten tuossa aloituksessa mainitsin, hutiloinnin tulkitseminen on suhteellista. Ymmärrätkö tämän? Kaikki tehtävät tehty, mutta silti tulee merkintä hutiloinnin takia.
No jos ne on tehty hutiloiden, vaikka kuinka kaikki kohdat olisi täytetty. Esimerkiksi ei ole viitsitty katsoa sanastoa tai kielioppia vaan lätkitty simppelitkin kohdat pieleen.
Ja jos läksynä on 3 a - d, ne pitää tietty tehdä kaikki. Siis a - d.
Sanastoa? Se mikä on opettajan mielestä simppeliä, ei ole sitä lapselle välttämättä. Itse olen kyseisestä aineesta aikoinaan kirjoittanut ällän, mutta avustani huolimatta lapsi ei sitä opi heti kättelyssä. Kerropa nyt mitä tarkoittaa tehdä hutiloiden, jos kaikki on kuitenkin tehty.
Läksyt eivät ole kovin vakava asia. Niiden tekemättä jättämisestä ei seuraa mitään muuta kuin huonompi numero, etenkin jos sentään välillä on tehnyt jotain sinne kirjaan/vihkoon eikä ole syytä epäillä mitään suurempaa ongelmaa lapsen arjessa. Opettaja tekee merkintöjä Wilmaan ensisijaisesti itseään varten, sieltä on arvosanaa antaessa helppo tarkistaa jos oppilaalla on ollut useita unohduksia tai muita laiminlyöntejä.
Vierailija kirjoitti:
Onko sun pakko kertoa lapselle merkinnöistä? Miksi ihmeessä. Ne on varmasti vain sulle tiedoksi ja sisältää toiveen siitä, että jospa säkin katsoisit lapsesi läksyjen perään. Se on nimittäin vanhemman vastuulla auttaa, jos joku on liian vaikea tehtävä. Vai missä kohtaa sä ajattelit sen (virheistä) oppimisen tapahtuvan?
Opettajana kommentoin, että läksyissä ei tarvitse auttaa. Jos lapsi ei osaa niitä tehdä, se on viesti minulle. Joka vuosi ryhmissäni on joitakin oppilaita joilla on kotona tehtävät tehtynä mutta koulussa niistä ei tule mitään. Näitä lapsia autetaan kotona mutta koulussa samat asiat eivät suju. On kaunis ja tärkeä ajatus auttaa, mutta läksy on lapselle kotona tehtävä harjoitus ja sen tekeminen on hänen asiansa. Aikuisen on tärkeä muistuttaa ja olla tukena tarvittaessa, mutta läksyn pääasia ei ole olla oikein tehty - minulle on tärkeää tietoa jos lapsi ei selviä läksyksi merkitsemistäni tehtävistä kotona itse.
Vierailija kirjoitti:
Onko sun pakko kertoa lapselle merkinnöistä? Miksi ihmeessä. Ne on varmasti vain sulle tiedoksi ja sisältää toiveen siitä, että jospa säkin katsoisit lapsesi läksyjen perään. Se on nimittäin vanhemman vastuulla auttaa, jos joku on liian vaikea tehtävä. Vai missä kohtaa sä ajattelit sen (virheistä) oppimisen tapahtuvan?
Itse olen kyseisestä aineesta aikoinaan kirjoittanut ällän, mutta avustani huolimatta lapsi ei sitä opi heti kättelyssä, eli ei ole kyse siitä, etteikö läksyjen perään katsota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sun pakko kertoa lapselle merkinnöistä? Miksi ihmeessä. Ne on varmasti vain sulle tiedoksi ja sisältää toiveen siitä, että jospa säkin katsoisit lapsesi läksyjen perään. Se on nimittäin vanhemman vastuulla auttaa, jos joku on liian vaikea tehtävä. Vai missä kohtaa sä ajattelit sen (virheistä) oppimisen tapahtuvan?
Itse olen kyseisestä aineesta aikoinaan kirjoittanut ällän, mutta avustani huolimatta lapsi ei sitä opi heti kättelyssä, eli ei ole kyse siitä, etteikö läksyjen perään katsota.
Lisään vielä, että onko se sitten tarkoituksenmukaista, että sanelen kaiken, jotta menee varmasti oikein eikä ope pääse läksyunohduksia laittamaan. Olen ajatellut, että opettaja näkisi osaamisen tuossa läksyvaiheessa ja antaisi tukiopetusta, mutta täytyy jättää osaamisen arvionti vain kokeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sun pakko kertoa lapselle merkinnöistä? Miksi ihmeessä. Ne on varmasti vain sulle tiedoksi ja sisältää toiveen siitä, että jospa säkin katsoisit lapsesi läksyjen perään. Se on nimittäin vanhemman vastuulla auttaa, jos joku on liian vaikea tehtävä. Vai missä kohtaa sä ajattelit sen (virheistä) oppimisen tapahtuvan?
Itse olen kyseisestä aineesta aikoinaan kirjoittanut ällän, mutta avustani huolimatta lapsi ei sitä opi heti kättelyssä, eli ei ole kyse siitä, etteikö läksyjen perään katsota.
On vanhemmalle tärkeä hetki huomata että oma lapsi on erilainen kuin itse on. Se että äiti on kirjoittanut 20v sitten ylioppilaskokeessa hyvä arvosanan jostain oppiaineesta, ei liity mitenkään siihen että hänen lapsensa jättää nyt tehtäviä tekemättä. Miten vanhemman oma koulunkäynti liittyy lapsen omaan koulutaipaleeseen? Ajatteletko että kun sinä olet jossain hyvä niin lapsesikin tulisi olla? Hellitä ihmeessä ja anna lapsen opetella itse. Läksyt saa jättää tekemättäkin, ei niitä tekemällä mitään tässä elämässä saavuta. Läksyt pitää joidenkin opettajien mielestä olla tehtynä alusta loppuun ja oikein, tämä on ihan ok vaatimus. Ellei ole tehtynä, tulee merkintä, ja päivä jatkuu. Mitään pahaa ei tapahdu.
Vierailija kirjoitti:
Läksyt eivät ole kovin vakava asia. Niiden tekemättä jättämisestä ei seuraa mitään muuta kuin huonompi numero, etenkin jos sentään välillä on tehnyt jotain sinne kirjaan/vihkoon eikä ole syytä epäillä mitään suurempaa ongelmaa lapsen arjessa. Opettaja tekee merkintöjä Wilmaan ensisijaisesti itseään varten, sieltä on arvosanaa antaessa helppo tarkistaa jos oppilaalla on ollut useita unohduksia tai muita laiminlyöntejä.
Voi jestas, huono käsiala=ongelmia arjessa. Kyllä on taas järjen riemuvoitto saada ongelmia sinne missä niitä ei vielä ole. Hurraa. Ap, laita rehtorille viestiä, ei nyt ihan järkevältä kuuulosta tuo.
Läksyt pitää tehdä kunnolla eikä hutiloiden