Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko nämä oikeasti aiheellisia läksyt tekemättä merkintöjä?

Vierailija
31.10.2021 |

Alle 10-v lapsesta kyse. Eräs opettaja (opettaa vain yhtä ainetta) on ottanut tavaksi laittaa läksynunohdusmerkintöjä esim. jos ei muista ulkoläksyä sanatarkasti, jättää yhdenkin tehtävän monista tekemättä, tyyliin tehtävästä 3 kohta d. tekemättä ja kaikki muut tehty tai jopa siitä, että opettajan mielestä tehtävät on tehty hutiloiden. Tämä hutiloinkikin on kyllä aika tulkinnanvarainen asia. Olen kysynyt asiasta ja opettaja pitää merkintöjä aiheellisina. Itse kyllä näen asian niin, että tuollainen tappaa pienen oppilaan oppimisen ilon ja mitä hyötyä lopulta on (mielestäni) aiheettomien unohdusmerkintöjen kerryttämisestä.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sun pakko kertoa lapselle merkinnöistä? Miksi ihmeessä. Ne on varmasti vain sulle tiedoksi ja sisältää toiveen siitä, että jospa säkin katsoisit lapsesi läksyjen perään. Se on nimittäin vanhemman vastuulla auttaa, jos joku on liian vaikea tehtävä. Vai missä kohtaa sä ajattelit sen (virheistä) oppimisen tapahtuvan?

Itse olen kyseisestä aineesta aikoinaan kirjoittanut ällän, mutta avustani huolimatta lapsi ei sitä opi heti kättelyssä, eli ei ole kyse siitä, etteikö läksyjen perään katsota. 

On vanhemmalle tärkeä hetki huomata että oma lapsi on erilainen kuin itse on. Se että äiti on kirjoittanut 20v sitten ylioppilaskokeessa hyvä arvosanan jostain oppiaineesta, ei liity mitenkään siihen että hänen lapsensa jättää nyt tehtäviä tekemättä. Miten vanhemman oma koulunkäynti liittyy lapsen omaan koulutaipaleeseen? Ajatteletko että kun sinä olet jossain hyvä niin lapsesikin tulisi olla? Hellitä ihmeessä ja anna lapsen opetella itse. Läksyt saa jättää tekemättäkin, ei niitä tekemällä mitään tässä elämässä saavuta. Läksyt pitää joidenkin opettajien mielestä olla tehtynä alusta loppuun ja oikein, tämä on ihan ok vaatimus. Ellei ole tehtynä, tulee merkintä, ja päivä jatkuu. Mitään pahaa ei tapahdu.

Ompahan tulkinta. Aluksikaan en kertonut olenko äiti vai isä. Miten vanhemman oma koulunkäynti liittyy? Siten, että kun joku aiemmin epäili etten osallistu läksyihin, niin kerroin kyllä auttavani. Jätä muutenkin psykologisointi, olen sitä varmasti opiskellut enemmän kuin sinä.

Vierailija
22/46 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä vaan kannattaa opettaa lapselle, että tekee tehtävänsä huolella. Kyllä nämä pullamössövanhemmat on melkoisen hyviä ottamaan itseensä lapsensa palautteesta. Sääliksi käy opettajaa.

Oletko itse ope vai miksi niin säälittää? Jos olet ope, niin oletko kannustava vai nipottava latistaja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas yksi vanhempi, jolta on mennyt merkintöjen tarkoitus täysin ohi.

Nuo ovat enemmän tuntimerkintöjä opettajalle itselleen tuon lapsen tekemisistä. Nykyään vanhempikin pääsee näkemään ne, ennen ne oli jossain opettajan omissa muistiinpanoissa. Eri opettajilla on eri tavat merkitä, on noita tullut vuosien mittaan nähtyä.

Jos saat oikein opettajan kirjoittaman viestin asiasta, niin silloin se on tarkoitettu juuri sinulle tiedoksi ja voi olla syytä keskustella asiasta lapsen kanssa. Mutta jos kyseessä on vain tuntimerkintä, niin turha sinun on niistä nipottaa. Näkeekö lapsi itse noita merkintöjä nykyään?

Vierailija
24/46 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen väliä niillä merkinnöillä on? Saako niistä jonkin rangaistuksen vai? Tuskinpa.

Jossei sinua kiinnosta, etkä halua lapsen näkevän niitä, voit aina pyytää opettajaa laittamaan merkinnän näkymään vain itselleen. Näitä höyrypää vanhempia varten siellä on sellainen raksi ruutuun - kohta, jolla merkintä lakkaa näkymästä muille kuin koulun henkilökunnalle. Kas kun ei niiden merkintöjen ainoa tai aina edes tärkein funktio ole tiedottaa sinua.

Tällä opettajalla on oma tyylinsä pitää kirjaa. Tuosta metodista on varmasti paljon apua jatkuvan näytön arvioimisessa. Onhan nyt ihan eri asia osata todella se läksy kuin että on yrittänyt mutta ei oppinut.

Vierailija
25/46 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läksyt pitää tehdä kunnolla eikä hutiloiden

Tottakai, mutta kuten tuossa aloituksessa mainitsin, hutiloinnin tulkitseminen on suhteellista. Ymmärrätkö tämän? Kaikki tehtävät tehty, mutta silti tulee merkintä hutiloinnin takia. 

No jos ne on tehty hutiloiden, vaikka kuinka kaikki kohdat olisi täytetty. Esimerkiksi ei ole viitsitty katsoa sanastoa tai kielioppia vaan lätkitty simppelitkin kohdat pieleen.

Ja jos läksynä on 3 a - d, ne pitää tietty tehdä kaikki. Siis a - d.

Sanastoa? Se mikä on opettajan mielestä simppeliä, ei ole sitä lapselle välttämättä. Itse olen kyseisestä aineesta aikoinaan kirjoittanut ällän, mutta avustani huolimatta lapsi ei sitä opi heti kättelyssä. Kerropa nyt mitä tarkoittaa tehdä hutiloiden, jos kaikki on kuitenkin tehty.

Niin. Sanastoa.

Opettaja näkee vastauksista, että oppilas ei ole viitsinyt tehtäävää tehdessään edes katsoa sanastosta viereiseltä sivulta vaan lätkinyt sinnepäin.

Vierailija
26/46 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut opettajat eivät ilmeisesti osaa arvioida, mikä määrä läksyjä on sopiva määrä.

Oma ensimmäinen englanninkielenopettajani kolmannella luokalla antoi aivan liikaa läksyjä. Kyseessä oli kyllä nuori ilmeisesti vähän aikaa aikaisemmin valmistunut opettaja. Hänen ihme älynväläyksiin kuului mm. antaa meille englanninkieliset nimet ja kutsua meitä niillä. Läksyistä taas jäi mieleen, että kirjan kuva piti piirtää uusiksi läksyvihkoon. Siihen ei siis merkitty mitään tekstiä, esimerkiksi esineiden englanninkielisiä nimiä, vaan kyse oli kirjan oppituntien kuvituskuvista. En vieläkään ymmärrä, että miten se muka mitenkään edisti kielen oppimista? Päinvastoin. Huonona piirtäjän tuskailin iltamyöhään, että sain sen kuvan tehtyä.

Vierailija
27/46 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyisin luokanopelta miten muiden aineiden läksyt on sujunut. Ne voi myöskin olla sinnepäin hutiloiden ja puoliksi tehtyjä. Luokanope ei vaan ole merkannut sitä vilmaan.

Vierailija
28/46 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut opettajat eivät ilmeisesti osaa arvioida, mikä määrä läksyjä on sopiva määrä.

Oma ensimmäinen englanninkielenopettajani kolmannella luokalla antoi aivan liikaa läksyjä. Kyseessä oli kyllä nuori ilmeisesti vähän aikaa aikaisemmin valmistunut opettaja. Hänen ihme älynväläyksiin kuului mm. antaa meille englanninkieliset nimet ja kutsua meitä niillä. Läksyistä taas jäi mieleen, että kirjan kuva piti piirtää uusiksi läksyvihkoon. Siihen ei siis merkitty mitään tekstiä, esimerkiksi esineiden englanninkielisiä nimiä, vaan kyse oli kirjan oppituntien kuvituskuvista. En vieläkään ymmärrä, että miten se muka mitenkään edisti kielen oppimista? Päinvastoin. Huonona piirtäjän tuskailin iltamyöhään, että sain sen kuvan tehtyä.

Nuo englanninkieliset nimet olivat ihan tavallinen juttu ainakin 80-luvulla, kun itse aloitin enkun opinnot. Ei siis ollut mikään opettajasi oma älynväläys. Oppi siinä ainakin tyypillisiä englanninkielisiä etunimiä.

Vierailija
29/46 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et saa muissakaan opinnoissa hyväksyttyä merkintää, jos 2 esseen kokonaisuudesta toinen on tekemättä tai melkein tehty. Kyllä ne tehtävät pitää tehdä kunnolla ja kaikki. En usko, että 10 vuotiailla on mahdottoman pitkiä ulkoa opetteluja, joten kyllä nekin pitäisi saada suoritettua. En siis vähättelisi opettajan viestejä ja harmistumisen sijaan kiinnittäisin asiaan huomiota ja sanoisin lapselle että hei jos sulla jää joku tekemättä koska et osaa niin katotaan yhdessä ja muista merkinnöistä sanoisin, että opettaja laitto viestiä ja huomautti huolellisuudesta. Ei tästä mielestäni tarvitse mitään kuka on oikeassa juttua tehdä. 

Vierailija
30/46 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo englanninkieliset nimet olivat ihan tavallinen juttu ainakin 80-luvulla, kun itse aloitin enkun opinnot. Ei siis ollut mikään opettajasi oma älynväläys. Oppi siinä ainakin tyypillisiä englanninkielisiä etunimiä.

Oli jo 70-luvulla, kun olin ensimmäistä peruskoulun aloittavaa ikäluokkaa. My name is Ann.

Noita piirtelyjuttujakin oli joskus meidän lapsella, niitä oli etenkin uskonnossa. Hän jaksoi niitä ihmetellä, että mitä hyötyä niistä on.

Vierailija
31/46 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se nyt on aina ollut niin, että jos läksynä  on tehtävät 3-5 ja 5 jää vahingossa tekemättä -> läksyunohdus. Tarkoitus on opettaa myös täsmällisyyttä ja tehtävien tekemistä kunnolla. Ja kyllä, tahalleen hutiloiden tehdyt läksyt on myös unohdusmerkinnän arvoisia. Opettajan pitäisi tosin tuntea oppilaansa sen verran, että virheet läksyissä katsotaan case by case.

Tottakai läksyissä tarvitsee lasta jeesiä. Meillä ainakin on lapset ihan tulleet kysymään apua, jos tarvitsevat. Tosin tytön kanssa siitä tulee sota. Välillä raahaa matikan laskuja (on lukiossa) neuvottavaksi ja ei saakaan vastausta vaan sellaista vihjailevaa apua, niin vetää herneen nenään ja lähtee kiukkuisena pois. Mitä hyötyä siitä on, että minä hänelle sanelen vastauksen? Idea on tajuta itse, voin vain hieman "vihjaista" tai "saattaa alulle". Nyt vanhemman lapsen ollessa lukiossa, olen tajunnut, kuinka helppoa se lukiokin on. En tietenkään pysty lonkalta johonkin bilsan tehtävään vastaamaan, mutta pystyn etsimään vastauksen hetkessä ja olen aika hyvin hollilla asiasta jo valmiiksi. Kielissä ja matikassa pystyn neuvomaan suoraan. Joskus englannissa voi tulla sellainen nyanssi, että soitan siskolleni tai äidilleni ja varmistan, jos en uskalla sanoa ihan varmaksi.

Vierailija
32/46 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läksyt eivät ole kovin vakava asia. Niiden tekemättä jättämisestä ei seuraa mitään muuta kuin huonompi numero, etenkin jos sentään välillä on tehnyt jotain sinne kirjaan/vihkoon eikä ole syytä epäillä mitään suurempaa ongelmaa lapsen arjessa. Opettaja tekee merkintöjä Wilmaan ensisijaisesti itseään varten, sieltä on arvosanaa antaessa helppo tarkistaa jos oppilaalla on ollut useita unohduksia tai muita laiminlyöntejä.

Voi jestas, huono käsiala=ongelmia arjessa. Kyllä on taas järjen riemuvoitto saada ongelmia sinne missä niitä ei vielä ole. Hurraa. Ap, laita rehtorille viestiä, ei nyt ihan järkevältä kuuulosta tuo.

Ei rehtori voi mitään sille miten joku opettaja opettaa. Luokkahuone on aina opettajan oma ja hän päättää kuka esim. sinne saa tulla keskeyttämään tuntia. Jopa rehtori joutuu koputtamaan ja kysymään luvan mikäli kesken tunnin sinne haluaa. Opettajat ovat ammattilaisia ja heihin luotetaan. Laita viestiä rehtorille... ihan sama kun itse heittäisi sen viestin roskakoriin samantien.

Vierailija
33/46 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läksyt eivät ole kovin vakava asia. Niiden tekemättä jättämisestä ei seuraa mitään muuta kuin huonompi numero, etenkin jos sentään välillä on tehnyt jotain sinne kirjaan/vihkoon eikä ole syytä epäillä mitään suurempaa ongelmaa lapsen arjessa. Opettaja tekee merkintöjä Wilmaan ensisijaisesti itseään varten, sieltä on arvosanaa antaessa helppo tarkistaa jos oppilaalla on ollut useita unohduksia tai muita laiminlyöntejä.

Voi jestas, huono käsiala=ongelmia arjessa. Kyllä on taas järjen riemuvoitto saada ongelmia sinne missä niitä ei vielä ole. Hurraa. Ap, laita rehtorille viestiä, ei nyt ihan järkevältä kuuulosta tuo.

Ei rehtori voi mitään sille miten joku opettaja opettaa. Luokkahuone on aina opettajan oma ja hän päättää kuka esim. sinne saa tulla keskeyttämään tuntia. Jopa rehtori joutuu koputtamaan ja kysymään luvan mikäli kesken tunnin sinne haluaa. Opettajat ovat ammattilaisia ja heihin luotetaan. Laita viestiä rehtorille... ihan sama kun itse heittäisi sen viestin roskakoriin samantien.

Mä taas olen ymmärtänyt, että kuka tahansa voi mennä kouluun seuraamaan opetusta. Kait sen luvan kysyminen on siis vaan muotoseikka.

Vierailija
34/46 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja on saattanut esim. nähdä, että oppilas kopioi tunnin alussa kaverilta läksyt, mutta ei ehdi kaikkia. Olen myös itse nähnyt että oppilas kirjoittaa vaan äkkiä jotain sanoja aukkoihin ja sanoo, ettei osannut. Mutta jos olet varma, että läksyt on kotona tehty ajatuksella, voit laittaa opelle viestiä. Ehkä tarvitaan tukiopetusta, ellei osaa kaikkia.

Vierailija
35/46 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoläksy on ulkoläksy, se kuinka pitkä on tuon ikäiselle, ratkaisee.

Kun useasta tehtävästä jää välistä yksi tehtävä, on ilmeistä, että huolimattomuudesta johtuu.

Tarkista itse lapsesi tehtävät ja opetelkaa yhdessä ulkoa opittavat tehtävät.

Näin voisi välttyä opettajan viesteiltä.

Vierailija
36/46 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole aiheellista.

Pistäisin rehtorille asiallisen viestin.

Tuo todellakin tappaa motivaation ja jos vaikka tietää valmiiksi, että ei osaa tehdä yhtä tehtävää, jättää kokonaan läksyt tekemättä kuin edes yrittää. Mitään palkintoa ei yrittämisestä saa.

Tässä kohtaa näkyy lapsen ja vanhemman keskinäinen suhde. Kun lapsi ei osaa jotain tehtävää, normaalisti pyydetään vanhemmalta apua. Näin meillä toimitaan. Koko aloitus kulminoituu ap:n omaan ongelmaan. Ap:n olisi hyvä keskittyä lapseensa tämän palstan sijaan.

Kun tätä luen ja kirjoitan olen yksin kotona.

Vierailija
37/46 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä vaan kannattaa opettaa lapselle, että tekee tehtävänsä huolella. Kyllä nämä pullamössövanhemmat on melkoisen hyviä ottamaan itseensä lapsensa palautteesta. Sääliksi käy opettajaa.

Samaa ajattelen! Jos vanhemmat eivät saa lasta ymmärtämään läksyjen teon tarpeellisuutta, miksi se opettaja EI lähettäisi siitä viestiä? Huonohan se olisi jos ei tähän puuttuisi.

Ota sinä Ap nyt ohjat käsiisi ja tarkasta ne läksyt!

Vierailija
38/46 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole aiheellista.

Tuo todellakin tappaa motivaation ja jos vaikka tietää valmiiksi, että ei osaa tehdä yhtä tehtävää, jättää kokonaan läksyt tekemättä kuin edes yrittää. Mitään palkintoa ei yrittämisestä saa.

Tässä kohtaa näkyy lapsen ja vanhemman keskinäinen suhde. Kun lapsi ei osaa jotain tehtävää, normaalisti pyydetään vanhemmalta apua. Näin meillä toimitaan. Koko aloitus kulminoituu ap:n omaan ongelmaan. Ap:n olisi hyvä keskittyä lapseensa tämän palstan sijaan.

Luitko yhtään ap:n myöhempiä kommentteja. Hän kertoi auttavansa lastaan läksyissä. Sinulla on pahoja vaikeuksia luetun ymmärtämisessä. Miten voit noin huonolla luetunymmärtämisellä auttaa omia lapsiasi? Vai osaatko ylipäätään lukea?

Vierailija
39/46 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sun pakko kertoa lapselle merkinnöistä? Miksi ihmeessä. Ne on varmasti vain sulle tiedoksi ja sisältää toiveen siitä, että jospa säkin katsoisit lapsesi läksyjen perään. Se on nimittäin vanhemman vastuulla auttaa, jos joku on liian vaikea tehtävä. Vai missä kohtaa sä ajattelit sen (virheistä) oppimisen tapahtuvan?

Itse olen kyseisestä aineesta aikoinaan kirjoittanut ällän, mutta avustani huolimatta lapsi ei sitä opi heti kättelyssä, eli ei ole kyse siitä, etteikö läksyjen perään katsota. 

On vanhemmalle tärkeä hetki huomata että oma lapsi on erilainen kuin itse on. Se että äiti on kirjoittanut 20v sitten ylioppilaskokeessa hyvä arvosanan jostain oppiaineesta, ei liity mitenkään siihen että hänen lapsensa jättää nyt tehtäviä tekemättä. Miten vanhemman oma koulunkäynti liittyy lapsen omaan koulutaipaleeseen? Ajatteletko että kun sinä olet jossain hyvä niin lapsesikin tulisi olla? Hellitä ihmeessä ja anna lapsen opetella itse. Läksyt saa jättää tekemättäkin, ei niitä tekemällä mitään tässä elämässä saavuta. Läksyt pitää joidenkin opettajien mielestä olla tehtynä alusta loppuun ja oikein, tämä on ihan ok vaatimus. Ellei ole tehtynä, tulee merkintä, ja päivä jatkuu. Mitään pahaa ei tapahdu.

Ompahan tulkinta. Aluksikaan en kertonut olenko äiti vai isä. Miten vanhemman oma koulunkäynti liittyy? Siten, että kun joku aiemmin epäili etten osallistu läksyihin, niin kerroin kyllä auttavani. Jätä muutenkin psykologisointi, olen sitä varmasti opiskellut enemmän kuin sinä.

Miten ihmeessä tehtäviä jää tekemättä, kun noin fiksu auttaa niiden tekemisessä?

Vierailija
40/46 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole aiheellista.

Luitko yhtään ap:n myöhempiä kommentteja. Hän kertoi auttavansa lastaan läksyissä. Sinulla on pahoja vaikeuksia luetun ymmärtämisessä. Miten voit noin huonolla luetunymmärtämisellä auttaa omia lapsiasi? Vai osaatko ylipäätään lukea?

Sanoppa se! Nyt olisi lasun paikka. Minulla ei ole vaikeuksia luetun ymmärtämisessä. Se mitä en ymmärrä on, kun ap kertoo auttavansa läksyjen teossa, niin miten ihmeessä niitä tehtäviä jää epähuomiossa tekemättä?! Kun minä autan lapsiani läksyissä, huomautan, mikäli jotain jää tekemättä. Enkä ole yhtä korkeasti koulutettu kuin ap. Minulla on hahmottaminen kunnossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi