Näin Suomen liikenteen päästöt vähenisi nopeasti ja helposti
Ehdotan seuraavaa: Ainaisten keppien sijaan käytettäisiin porkkanaa, eli tuettaisiin kaikkia autoilijoita vaihtamaan vähäpäästöisempään, ei vain rikkaita uusien ostajia. Tämä toimisi niin että jos vaihtaa autonsa vähäpäästöisempään, saisi 100€ tuen jokaista vähennetyttyä 10g/km kohden. Koskisi myös käytettyjen autojen ostoa.
Ehtona tälle tulisi olla että vaihtoauto oltava vähintään vuoden liikennekäytössä omissa nimissä, jokainen henkilö voisi vain kerran käyttää tukea ja sitä saisi vain yhdestä autosta. Maksimituki voisi olla 1000€ eli yli 100g/km vähennyksistä ei saisi enää lisää tukea. Nämä ehdot estäisi vilunkipeliä niin ettei saastuttavia autoja ostettaisi vain tuen takia.
Toki vaatisi valtiolta budjettia mutta tässä pitää muistaa että kyse erittäin tärkestä asiasta. Suurimpana esteenä en pidä valtion budjettia vaan se suurin este olisi perisuomalainen kateus. Autottomat olsisivat erittäin kateellisia jos autoilija saisi vain muutaman satasen tuen. Samoin uusien ostajat vosiivat olla kateellisia kun käytettyjen ostajakin saisi jotain tukea. Mutta tästä kateudesta ei tulisi päättäjien välittää vaan muistaa että nyt kyse on maapallon tulevaisuudesta.
Eli liikenteen päästöjen vähentäminen 20-30% onnistuisi helposti jos tähän löytyisi vain tahtotilaa. Veikkaan että nuo lukemat helppoja saavuttaa tällä keinolla.
Kommentit (44)
Nämä kaikki on näpertelyä. Ihmiskunnan ei tarvitsisi kuin korjata yksi ongelma, liikakansoitus. 3/4 ihmisistä pois, niin kaikki muut ongelmat korjautuu itsestään. Korona vähän auttaa asiassa.
Joku voisi sanoa että mikä estää autokauppiaita lisäämästä tuota tukea hintoihin, no ihan sama ongelmahan on nykyiselläkin uuden vähäpäästöisen tuella ja silti sitäkin edelleen käytetään.
Vierailija kirjoitti:
Nämä kaikki on näpertelyä. Ihmiskunnan ei tarvitsisi kuin korjata yksi ongelma, liikakansoitus. 3/4 ihmisistä pois, niin kaikki muut ongelmat korjautuu itsestään. Korona vähän auttaa asiassa.
En ymmärrä miksi jotkut jaksaa jankuttaa tuosta täysin epärealistisesta vaihtoehdosta... Ei tuo mitään lisäarvoa keskusteluun.
Päästöt alenevat olennaisesti vain jos ajetaan autolla vähemmän, eli esim suunnitellaan reittejä paremmin, katsotaan mitä matkoja voisi tehdä ilman autoa, mennään kimppakyydillä ja suunnitellaan yhdyskyntia nini ettei matkat paikasta toiseen muodostu älyttömän pitkiksi.
Siirtykaa bioetanoliin, päästöt 0.
Miksi tätä ei suosita?
Jätteistä tehdään polttoainetta.
Ilmeisesti vihreillä ei ole voitontavoittelua tässä toiminnassa.
Vierailija kirjoitti:
Joku voisi sanoa että mikä estää autokauppiaita lisäämästä tuota tukea hintoihin, no ihan sama ongelmahan on nykyiselläkin uuden vähäpäästöisen tuella ja silti sitäkin edelleen käytetään.
Tässä on se ongelma että autokauppias haluaa 1000-2000 Euron katteen kun ottaa vaihdossa vanhan autosi.
Vierailija kirjoitti:
Nämä kaikki on näpertelyä. Ihmiskunnan ei tarvitsisi kuin korjata yksi ongelma, liikakansoitus. 3/4 ihmisistä pois, niin kaikki muut ongelmat korjautuu itsestään. Korona vähän auttaa asiassa.
Ei muuta kuin köyttä kaupasta ja kiikkumaan. Jaa mutta niin kun sen pitääkin olla joku muu kuin sinä…
Vierailija kirjoitti:
Siirtykaa bioetanoliin, päästöt 0.
Miksi tätä ei suosita?
Jätteistä tehdään polttoainetta.
Ilmeisesti vihreillä ei ole voitontavoittelua tässä toiminnassa.
Onko muilla puolueilla yleensä voitontavoittelua toiminnassaan?
Jos kaikki suomalaiset vaihtaisivat yhdessä yössä vähäpäästöisiin autoihin niin valtiolla olisi välittömästi uusi suuri ongelma; ajoneuvoveron tuoton romahtaminen
ja jotain verotusta korottamalla se aivan varmasti paikattaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku voisi sanoa että mikä estää autokauppiaita lisäämästä tuota tukea hintoihin, no ihan sama ongelmahan on nykyiselläkin uuden vähäpäästöisen tuella ja silti sitäkin edelleen käytetään.
Tässä on se ongelma että autokauppias haluaa 1000-2000 Euron katteen kun ottaa vaihdossa vanhan autosi.
Ihan sama ongelma on nykyisen romutuspalkkion kanssa, ehdot täyttäville laitetan vähän korkeampi listahinta maahantuojan toimesta niin asiakas voi iloita "palkkiostaan".
Voisi toimia vanhojen ja halpojen autojen ostosten tukena mutta yleisesti muutama satanen ei meinaa autokaupassa yhtään mitään eli ei tue eikä estä kauppoja.Minusta hyvä tuki olisi vaikka kotitalousvähennys 3 kertaiseksi jos rakennutat kotilataussysteemit tjsp.
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki suomalaiset vaihtaisivat yhdessä yössä vähäpäästöisiin autoihin niin valtiolla olisi välittömästi uusi suuri ongelma; ajoneuvoveron tuoton romahtaminen
ja jotain verotusta korottamalla se aivan varmasti paikattaisiin.
Sähköautojen käyttövoimavero nostetaan tietysti saman tien, kun niitä alkaa olla enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä kaikki on näpertelyä. Ihmiskunnan ei tarvitsisi kuin korjata yksi ongelma, liikakansoitus. 3/4 ihmisistä pois, niin kaikki muut ongelmat korjautuu itsestään. Korona vähän auttaa asiassa.
En ymmärrä miksi jotkut jaksaa jankuttaa tuosta täysin epärealistisesta vaihtoehdosta... Ei tuo mitään lisäarvoa keskusteluun.
Se on realiteetti. Intialaisilla lentofirmoilla oli 2600 matkustajakonetilausta sisällä ennen koronaa.
Finnairilla on 80 konetta kaiken kaikkiaan.
Samoin Intia rakentaa vuodessa enemmän motaria kuin Suomessa on.
Eli ainut keino on sotia niin maan perkelesti, jotta ihmiset vähenisivät
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siirtykaa bioetanoliin, päästöt 0.
Miksi tätä ei suosita?
Jätteistä tehdään polttoainetta.
Ilmeisesti vihreillä ei ole voitontavoittelua tässä toiminnassa.Onko muilla puolueilla yleensä voitontavoittelua toiminnassaan?
Kaikilla, siksi ei voida suosia parasta vaihtoehto, kun milloin kenenkin edut ovat kyseessä ja autoilun suhteen kaatuu vihertäväksi.
Aloituksen alapeukuttajat, oletteko vain kateellisia eli olette autottomia tai jo vähäpäästöisen auton omistajia, vai onko teillä perustelu miksei onnistuisi? Ei tuossa nyt ainakaan enemmän ongelmia olisi kuin romutuspalkkion suhteen. Valtion budjetti vähän kärsisi mutta nyt tosiaan kyse maapallon tulevaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Päästöt alenevat olennaisesti vain jos ajetaan autolla vähemmän, eli esim suunnitellaan reittejä paremmin, katsotaan mitä matkoja voisi tehdä ilman autoa, mennään kimppakyydillä ja suunnitellaan yhdyskyntia nini ettei matkat paikasta toiseen muodostu älyttömän pitkiksi.
Jaahas. Oletko eteläsuomalainen?
How about: uuden sähköauton hinnan sais vähentää verotuksessa sataprosenttisesti seuraavan viiden vuoden aikana?
Vierailija kirjoitti:
Nämä kaikki on näpertelyä. Ihmiskunnan ei tarvitsisi kuin korjata yksi ongelma, liikakansoitus. 3/4 ihmisistä pois, niin kaikki muut ongelmat korjautuu itsestään. Korona vähän auttaa asiassa.
Nimenomaan. Kehitysapu Afrikkaan on ilmastolle haitallista kuten tieliikennekin. Toinen asia on sosiaalinen media joka ruokkii kulutushysteriaa ja mm. huonotasoisten vaatteiden tuotantoa kaukoidässä.
Maailmanlaajuiset tuontitullit Kiinalle, Intialle, Bangladeshille ja Vietnamille kunnes saavat väestönkehityksensä laskuun. Brasilian sademetsien kaskeaminen pitäisi laittaa kuriin vaikka asevoimin.
Vierailija kirjoitti:
Siirtykaa bioetanoliin, päästöt 0.
Miksi tätä ei suosita?
Jätteistä tehdään polttoainetta.
Ilmeisesti vihreillä ei ole voitontavoittelua tässä toiminnassa.
Ruiskukoneisiin (ei suorasuihkutukseen) löytyy semmoinen palikka, mikä säätää koneen etanolia polttavaksi. Kun sen auton muutoskatsastaa, valtio antaa siitä palkkion. Se on helppo plug-in vekotin.
Ihan hyvä idea, itse ainakin voisin hyvin harkita 203g/km autoni vaihtoa johkin 150g/km autoon jos tuosta tulisi 500€ tuki, tuo on köyhälle vanhoilla ajavalee iso raha ja vähentäisi autoilin päästöjäni kertaheitolla 25%.
Ilman tukia, todennäköisesti ajan saastuttavalla 203g/km autollani niin kauan kunnes tulee kalliimpia remppoja. Ei vain ole ylimääräistä rahaa.